Hop til indhold

10 månder og ikke renlig om natten


Gæst wotsgreen
 Share

Recommended Posts

Gæst wotsgreen

Hej Hunde-forum

 

Så er der igen-igen et indlæg om renlighed. Jeg tror vi er rigtig tæt på, men mangler et godt råd til det sidste skridt.

 

Vi har en Dansk/Svensk gårdhund, tæve på 10 måneder, hun har netop haft sin første løbetid. Hun er glad og aktiv, og fornylig undersøgt grundigt hos dyrelæge.

 

Hun har en fast rytme hvor vi går lang tur om morgenen, til frokost, eftermiddag og aften ca. kl. 10.00 - men det er sjældent hun laver noget på den sene tur. Hun er ikke hjemme om dagen. Vi bor i lejlighed og hun får mad om morgenen og aftenen.

 

Hun sover alene i køkkenet hver nat. Hun er renlig om dagen... men hver nat både skider og tisser hun indenfor. Hun gør det altid på aviser der ligger bestemt hjørne i køkkenet. Vi ved ikke helt hvad tid det er, men det sker i tidsrummet 24.00-06.00. Resten af famillien står op kl. 8.00.

 

Hvordan lærer vi hende at hun skal holde sig i løbet af natten?

 

Tusind tak for hjælpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

I tager hende da bare med ind i soveværelset om natten. :5up:

Så kan i jo høre hvornår hun vil ud.

Ellers må i jo stille vækkeuret til kl 2 og ned og lufte hund.

 

Hvis hun ikke laver noget på aftenturen, er hun måske utryg pga mørket.

Har hun et fast toilet udenfor? Hun skal have et fast roligt afsides liggende sted med F.eks højt græs, buske eller hvor hun nu helst vil gøre sine "sager" hvor det lugter af hende. Lad evt et visitkort ligge.

 

I kan rykke hendes aftensmad frem til eftermiddag. Evt lave søgeøvelser med foder på eftermiddagsturen. Husk at en dsg er en aktiv hund der elsker at bruge hovedet.

Hvis i har mulighed for at lade hende løbe lidt frit på aftenturen så sætter det gerne gang i maven.

Det er selvfølgelig ikke en god ide lige for tiden med alt det fyrværkeri.

Link til indlæg
Del på andre sites

og desuden bliver i jo ed med at lægge et "toilet" frem til hende, i form af aviser, så selvfølgelig vælger hun den løsning hun er vant til. Jeg stemmer i med at i må sove sammen med hende, til vanen er brudt. Og så skal hun lære at gøre sig færdig på den sidste tur om aftenen. Hvis hun ikke vil mens i er ude at gå, så tag hende med i haven bagefter, indtil hun har tisset af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst wotsgreen

Hej

 

Har hun et fast toilet udenfor?

Ja, hun har sit ynlingssted, på noget grus. Områder hvor hun kan løbe frit er desværre ret langt væk, men hun løber frit hver dag når hun befinder sig andet sted.

 

I kan rykke hendes aftensmad frem til eftermiddag

God ide, vi flytter aftensmad frem til tidlig eftermiddag.

 

Ellers lyder som om vi skal tage hende ind i soveværelset. Det vil vi gøre, og så samtidig kan vi jo lære hende, at hun ikke må sove i sengen :pray:

(nogle ideer til det, hun hopper op i fodenden når vi sover?)

 

Tak for svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

 

Ja, hun har sit ynlingssted, på noget grus. Områder hvor hun kan løbe frit er desværre ret langt væk, men hun løber frit hver dag når hun befinder sig andet sted.

 

 

God ide, vi flytter aftensmad frem til tidlig eftermiddag.

 

Ellers lyder som om vi skal tage hende ind i soveværelset. Det vil vi gøre, og så samtidig kan vi jo lære hende, at hun ikke må sove i sengen :pray:

(nogle ideer til det, hun hopper op i fodenden når vi sover?)

 

Tak for svar.

 

Desværre ingen gode idéer til ikke at sove i sengen - jeg har nemlig begge mine i sengen.

 

Den yngste af mine havde fået en rigtig dårlig vane med at vågne kl. 4 og skulle ud. Den fik jeg brudt på en uges tid ved at tage hende ind under dynen og bede hende sove videre. På det tidspunkt var hun 15 måneder og kunne sagtens holde sig. Nu sover hende lige til jeg vågner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst wotsgreen
Den yngste af mine havde fået en rigtig dårlig vane med at vågne kl. 4 og skulle ud.

Jeg tænker, hvis vi tager den ind i soveværelset, og den gør opmærksom på når den skal ud, og jeg så går ud med den, lærer vi den så at vække os og gå på toiletet kl. 5.00 om morgenen? Vi er jo interesseret i at den skal holde sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da det er en dsg nægter jeg at tro at den frivilligt går ud i kulden, midt om natten, medmindre den virkelig virkelig skal ;-)

Min var renlig om natten i løbet af få uger.

Han skulle da ikke ud i sne og slud, når han kunne ligge i en varm dyne. :blink:

Han trak den så lang tid som muligt. Så der stod næsten vand i øjnene engang imellem hvis han skulle ud om natten.

Og der blev tisset 2 meter fra døren og så direkte ind i seng igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi renlighedstrænede vores (bor også i lejlighed), der valgte vi en af de første nætter at sætte vækkeuret til kl. 2 og så gå ned og tisse med ham, og så igen omkring kl. 5-6stykker.

 

Ret hurtigt fandt Ludwig ud af, at man skulle ned når vækkeuret ringede.....og så begyndte vi at sætte det 15-30 min. frem hver nat indtil han kunne sove igennem.

 

Så måske det var en måde at bryde hendes vane på :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...