Hop til indhold

Råt/barf vs. tørkost


Gæst Woody
 Share

Recommended Posts

Gæst Daisie L
Daisy - Det er ganske korrekt at råt kød indeholder flere enzymer end tørkost, men som flere nævner har det ingen gavnlig effekt på hundens fordøjelse.

 

Enzymer består nemlig for en stor del af proteiner (aminosyre). De fleste organismer har brug for at indtage visse aminosyre (de essentielle), men alle de proteiner og enzymer en organisme bruger, er nogen som den selv danner.

Aminosyre (proteiner) dannes ud fra kodning af DNA og alle de tusindvis af forskellige proteiner som hunden danner skabes så ud fra forskellige rækkefølger af aminosyrene. DNA er altså "bare" (næsten) en skabelon for dannelse af proteiner.

 

Der findes ganske rigtig en masse enzymer i musklerne, men langt de fleste deaktiveres ved dyrets død. Mange enzymer er meget følsomme over for ændringer i temperatur, pH mv.

Nogle proteaser fortsætter dog deres virken også efter slagtning og er ved nedbrydning af muskelfibre blandt andet medvirkende til modning af kød. Måske det er disse enzymer som der bliver henvist til visse steder i råfodrings sammenhæng?

Any way, når hunden (eller os selv) indtager frisk kød, vil disse enzymer dog nedbrydes på linje med de proteiner som muskelfibrende består af; de vil deaktiveres så snart kødet tilberedes eller når mavesækken; deres pH optimum er langt højere end mavesaftens og deres funktion

 

Kort sagt: Fremmede protiener og enzymer "genbruges" ikke af nogle dyr.

SE det kan jeg bruge til noget og takker :5up:

 

Så dette link hvor de skriver "Vi skal spise mere råt kød, da det bl.a. er basisk for os og endvidere indeholder nogle vigtige fordøjelsesenzymer."

Passer ikke eller ?

http://www.sanktmarkusklinikken.dk/energimedicin.htm

 

Tilføjer lige et spørgsmål til det jeg har markeret.

"genbruges" ikke, men hjælper til med at fordøjelsen bliver nemmere ?

Redigeret af Daisie L
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver mere og mere forvirret for når I siger enzymer bliver nedbrudt i det øjeblik organismen dør, hvorfor så i det hele taget spise døde enzymer ? :megaked:

Fordi man ikke kan undgå at indtage dem......ALT levende materiale indeholder enzymer, men ernæringsmæssigt spiller det ingen rolle.

 

Kikkede lige PH halløjet igennem igen. Tror jeg fik den forkert læst første gang, så prøver igen:

Derfor behøver kroppen ikke producere store mængder mavesyre (pH) til at fordøje fodret når man fodre med råt fordi det indeholder naturlige fødevareenzymer.

Modsat varmebehandlet foder hvor der skal bruges større mængder mavesyre (pH) for at fordøje fodret, fordi det ikke indeholder naturlige fødevareenzymer.

Enzymhalløjet har vi behandlet.

Men PH falder/stiger jo altså ikke bare fordi maven producerer mere/mindre syre (hvad den iøvrigt, så vidt jeg er informeret, heller ikke gør)

 

PH er rimelig konstant i maveindholdet, og æder man noget basisk eller noget syrligt, vil det grundet blandingsegenskaber og forhold dikteret af de fysiske egenskaber absolut ingen rolle. Kroppen er designet til at håndtere det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

der kom lige nogle indlæg mens jeg skrev

 

Jeg bliver mere og mere forvirret for når I siger enzymer bliver nedbrudt i det øjeblik organismen dør, hvorfor så i det hele taget spise døde enzymer ? :megaked:

 

Det kan jeg godt forstå, det gør det jo heller ikke lettere at visse ting blive fremlagt som fact i tidskrifter (f.eks. hund og træning) uden behørig dokumentation :ae:.

 

Det om døde enzymer: har lidt svært ved at forstå spørgsmålet, prøver alligevel:

De døde enzymer følger jo med når vi spiser kødet, vi kan ikke sortere dem fra ... men det var ikke helt det du mente vel?

Når vi indtager kød, vil enzymerne bliver nedbrudt og fordøjet, så egentlig er de bare et proteintilskud.

 

Man kan give enzymer som hjælper på fordøjelsen (f.eks. hos mennesket og køer). Disse er udvundet af blandt andet svampe. Kender dog ikke særlig meget til det. Måske andre ved mere om dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Daisie L

Men PH falder/stiger jo altså ikke bare fordi maven producerer mere/mindre syre (hvad den iøvrigt, så vidt jeg er informeret, heller ikke gør)

 

PH er rimelig konstant i maveindholdet, og æder man noget basisk eller noget syrligt, vil det grundet blandingsegenskaber og forhold dikteret af de fysiske egenskaber absolut ingen rolle. Kroppen er designet til at håndtere det.

ØØØ hvad får så pH til at falde og stige, hvis ikke det er fodret ? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Daisie L

 

Kort sagt: Fremmede protiener og enzymer "genbruges" ikke af nogle dyr.

 

 

Tilføjer lige et spørgsmål til det jeg har markeret.

 

"genbruges" ikke, men hjælper til med at fordøjelsen bliver nemmere ?

 

 

P.s. jeg holder ikke tidskrifter ej heller "hund og træning", jeg er blot født nysgerrig. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skrev jeg i det kopi indlæg denne tråd startede med fra Woody. ;-)

 

:blink: Nu du har så travlt med stavemåde hos andre, hvad er enymer så ? ;-)

 

Jeg søger videre med de informationer Ragdoll er kommet med. :-D

 

 

Jeg synes såmænd ikke jeg er så slem til at rette folks stavefejl. Det interesserer mig ikke. MEN når man opfordrer andre til at google på et ord, så er det da afgørende, at ordet er rigtig stavet?? ISÆR når der er tale om navne, som man ikke kan gætte sig frem til stavemåden for.

 

--Du kan da google på enymer hvis du vil. Men det er ikke på min opfordring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Daisie L
Jeg synes såmænd ikke jeg er så slem til at rette folks stavefejl. Det interesserer mig ikke. MEN når man opfordrer andre til at google på et ord, så er det da afgørende, at ordet er rigtig stavet?? ISÆR når der er tale om navne, som man ikke kan gætte sig frem til stavemåden for.

 

--Du kan da google på enymer hvis du vil. Men det er ikke på min opfordring.

Nope, det vil jeg ikke ødelægge et godt og spændende emne med. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilføjer lige et spørgsmål til det jeg har markeret.

 

"genbruges" ikke, men hjælper til med at fordøjelsen bliver nemmere ?

 

Læs lige tråden igennem, ville være mit umiddelbare bud. :blink:

 

Hvordan skulle de kunne gøre fordøjelsen nemmere, når de selv skal fordøjes.

 

De hjælper ikke med noget, men er en bestanddel af hvad der skal forarbejdes.

 

Alene det at enzymer er "brug og smid væk" aktiver i kroppen burde fortælle historien. De kan kun bruges én gang, derefter skald er et nyt eksemplar på banen. De kan ligeledes KUN bruges der hvor de er skabt. De vandrer ikke rundt og finder noget selv andre steder at lave, hvis der ikke lige er noget for hånden. De vandrer slet ikke over i en anden organsime og laver noget for denne organisme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilføjer lige et spørgsmål til det jeg har markeret.

 

"genbruges" ikke, men hjælper til med at fordøjelsen bliver nemmere ?

 

 

P.s. jeg holder ikke tidskrifter ej heller "hund og træning", jeg er blot født nysgerrig. ;-)

 

Enzymer fra maden hjælper IKKE til at fordøjelsen bliver nemmere. Enzymerne fra kødet er bare en del af kødets proteiner. Ikke andet.

Det gør ingen forskel for fordøjelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Daisie L

Nogle proteaser fortsætter dog deres virken også efter slagtning og er ved nedbrydning af muskelfibre blandt andet medvirkende til modning af kød. Måske det er disse enzymer som der bliver henvist til visse steder i råfodrings sammenhæng?

Any way, når hunden (eller os selv) indtager frisk kød, vil disse enzymer dog nedbrydes på linje med de proteiner som muskelfibrende består af; de vil deaktiveres så snart kødet tilberedes eller når mavesækken; deres pH optimum er langt højere end mavesaftens og deres funktion

 

Altså Aussies skriver det jeg har markeret og skriver efterfølgende

 

"Kort sagt: Fremmede protiener og enzymer "genbruges" ikke af nogle dyr."

 

Dertil spørger jeg udfra det markeret og understreget, at de nogle proteaser forsætter.................. fordi pH er højere og dermed aflaster det den naturlige pH ?

Link til indlæg
Del på andre sites

at de nogle proteaser forsætter.................. fordi pH er højere og dermed aflaster det den naturlige pH ?

 

Nej.. Der skrives at enzymers PH-optimum. Altså den PH der skal til for at de kan arbejde, er langt højere end maveindholdets PH er.

 

At enkelte enzymer fortsætter deres virke efter organismens død, har kun betydning ved modning af kød. Enzymerne dør og udvikler diverse syrer, herunder mælkesyre, som er med til at modne kød.

Det har igen: Ingen betydning for fordøjelsen i maven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Aussies skriver det jeg har markeret og skriver efterfølgende

 

"Kort sagt: Fremmede protiener og enzymer "genbruges" ikke af nogle dyr."

 

Dertil spørger jeg udfra det markeret og understreget, at de nogle proteaser forsætter.................. fordi pH er højere og dermed aflaster det den naturlige pH ?

 

Næ... Det er altså ret indviklet. Det har ikke noget med pH at gøre. Det er snarere noget med, at de forskellige enzymer i muskelvæv hjælper med at holde hinanden i skak. Hvis f.eks. enzym a og enzym b bliver reguleret af enzym c, så vil nedbrydningen af enzym a og b fortsætte så længe der er enzym c til stede.

Når kødet kommer ned i hundens mave, så bliver både enzym a, b og c ødelagt.

--du får lige et link, hvis du orker... :shock:

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12843408

 

--Uligevægt i de samme enzymer kan ligefrem være årsag til sygdom i det dyr, de produceres i. ---Så det er vist meget godt, at de bliver nedbrudt i mavesyren når vi spiser bøffen. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Tilføjer lige et spørgsmål til det jeg har markeret.

"genbruges" ikke, men hjælper til med at fordøjelsen bliver nemmere ?

Ikke helt. Jeg er ret dårlig til at forklare, så du må bære over med mig :blink:

Jeg mente at store protiener/enzymer ikke genbruges i sig selv, men når hunden f.eks indtager proteaser fra sit bytte (enzymer som nedbryder proteiner)så kan den "splitte dem ad" og så evt. bruge små dele der er anvendelig, f.eks. essentielle aminosyre.

Der findes rigtig rigtig mange forskellige enzymer, hver med deres specifikke opgave og hver deres optimum for pH, temperamet mv. De fleste enzymer er meget ustabile og tages de ud af deres naturlige miljø vil langt de fleste simpelthen blive "deaktiveret for good". Det er meget få enzymer som er aktive ved så lav pH som findes i mavesækken, så selvom hunden evt. skulle indtage nogen aktive enzymer fra det kød den spiser, så deaktiveres de (og nedbrydes) så snart de udsættes for den meget lave pH værdi.

 

ØØØ hvad får så pH til at falde og stige, hvis ikke det er fodret ? ;-)

Et stort protein indtag stimulere øget syreudskillelse og dermed kan sænke pH værdien i maven, men det drejer sig kun om en marginal sænkning som faktisk reelt er uden betydning.

Hos hunden ser man ikke store fluktationer i mavens pH værdi, det er primært noget man har observeret hos mennesker. Muligvis fordi hunden evner at udskille saltsyre hurtigere end mennesket?

En lille krølle er at man faktisk ikke har registreret pH forskel i maven hos hund, menneske eller ko.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Daisie L

Der findes rigtig rigtig mange forskellige enzymer, hver med deres specifikke opgave og hver deres optimum for pH, temperamet mv. De fleste enzymer er meget ustabile og tages de ud af deres naturlige miljø vil langt de fleste simpelthen blive "deaktiveret for good". Det er meget få enzymer som er aktive ved så lav pH som findes i mavesækken, så selvom hunden evt. skulle indtage nogen aktive enzymer fra det kød den spiser, så deaktiveres de (og nedbrydes) så snart de udsættes for den meget lave pH værdi..

Det er sgu da spil af enzymer :oops: *hæhæ*

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det er sgu da spil af enzymer :oops: *hæhæ*

 

Hej Daisie - fedt at du stiller spørgsmål, så vi alle kan gavne af det. Jeg ser frem til at læse tråden senere. :mrgreen:

 

Jeg synes det er super, at der er så mange som VED noget om emnet. Der er virkeligt ofte ting der bliver sat på plads mht hunde og foder herinde, det synes jeg er en stor hjælp når man, som jeg, er ved at lære om det. For der er så mange 'facts' der flyver rundt i forskellige forum o.l.

Tak for de gode forklaringer i giver, også jer i andre tråde om foder. Det gør virkelig at et forum bliver så meget bedre. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...