Brunosmor Skrevet Januar 22, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2014 Hej Vores lille hund Bruno (blanding mellem en puddel og en shih tzu) på 13 måneder, er begyndt at gø mere, end han plejer - sådan nærmest lidt opmærksomshedenskrævende! - når vi sidder ved f.eks. computeren, ser fjernesyn, lære eller foretager os noget, som han ikke lige er med i. Selv om vi lige har leget med ham eller er kommet hjem fra en gåtur. En bekendt til mig, som ved en del om hunde, sagde, at han var stresset. Det kunne hun også se på ham, når hun betragtede ham hjemme hos hende. Han gik rundt og snuste den time, vi var der. Han lagde sig ikke ned på noget tidspunkt. Det skal siger, at det gør han hjemme. Han kan da få sine "ture", hvor han løber rundt og leger, men ellers lægger han sig ned og sover; altså lige bortset fra de gang hvor han sætter sig, kigger på os og gør. Hvad mener I, er han stresset? Og hvad kan man gøre? En anden ting, hun sagde var, at vi nusser for meget med ham. Det viste jeg slet ikke, at man kunne med en hund! Jeg må indrømme, at hvis han kommer hen til os, ja så nusser vi med ham. Vi går dog ikke hen i kurven (eller hvor han nu ligger) og nusser ham. Hun sagde, at vi var ved at skabe et arhængighedsforhold for ham til os, og at det kunne resultere i separationsangst og "alene-hjemme-problemer", hvilket vi selvfølgelig helst vil undgå. Men hvad mener i erfarne "hundekvinder og -mænd". På forhånd tak. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Januar 22, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2014 HejVores lille hund Bruno (blanding mellem en puddel og en shih tzu) på 13 måneder, er begyndt at gø mere, end han plejer - sådan nærmest lidt opmærksomshedenskrævende! - når vi sidder ved f.eks. computeren, ser fjernesyn, lære eller foretager os noget, som han ikke lige er med i. Selv om vi lige har leget med ham eller er kommet hjem fra en gåtur. En bekendt til mig, som ved en del om hunde, sagde, at han var stresset. Det kunne hun også se på ham, når hun betragtede ham hjemme hos hende. Han gik rundt og snuste den time, vi var der. Han lagde sig ikke ned på noget tidspunkt. Det skal siger, at det gør han hjemme. Han kan da få sine "ture", hvor han løber rundt og leger, men ellers lægger han sig ned og sover; altså lige bortset fra de gang hvor han sætter sig, kigger på os og gør. Hvad mener I, er han stresset? Og hvad kan man gøre? En anden ting, hun sagde var, at vi nusser for meget med ham. Det viste jeg slet ikke, at man kunne med en hund! Jeg må indrømme, at hvis han kommer hen til os, ja så nusser vi med ham. Vi går dog ikke hen i kurven (eller hvor han nu ligger) og nusser ham. Hun sagde, at vi var ved at skabe et arhængighedsforhold for ham til os, og at det kunne resultere i separationsangst og "alene-hjemme-problemer", hvilket vi selvfølgelig helst vil undgå. Men hvad mener i erfarne "hundekvinder og -mænd". På forhånd tak. Altså hvis man kan nusse en hund for meget, så er jeg klart i den katagori og jeg har aldrig haft alene hjemme problemer med hverken min tidligere hund eller nuværende hund. Han kan også fint passes af andre og andre kan fint gå tur med ham, selvom jeg ikke er med. Ja selvfølgelig bliver hunden afhæning af os, vi er jo dens flok. Har man kun en hund, kan det fremstå tydeligere. Jeg synes ikke han lyder stresset, jeg ville da mene det er kun er sundt at han er nysgerrig og går og snuser rundt, når i besøger nogen. Det gør min hund også. Ville da være mere bekymret, hvis han gik efter mig og lagde sig dvask ned, fra vi kom til vi gik. En stresset hund ville farer rundt, savle, måske gø eller pive eller konstant ligge sig og rejse sig. Det der sker når han gør eller piver når i ikke er opmærksomme på ham, er en tillært adfærd og jeg er selv helt bevidst om den, alligevel kan jeg komme til at forstærke den over for min hund. Rigtig mange hunde har det sådan. Det starter som regel når hunden er hvalp. Ser man tv og den piver, siger man måske " nårh hvad så,kom her " og nusser den. Man er meget opmærksom på den som hvalp, da den jo ikke må bide hele huset i stykker og man skal lære den at være renlig. Så derfor reagere man ofte, hver gang den søger opmærksom hed eller piber. Sidder man ved computeren, kan det være den står med legetøj i munden og ser sølle ud og man tænker at man da godt lige kan kaste bamsen et par gange. Er man et sted henne med hunden, som gør eller piver og lettere skæld ud ikke virker, så ender man for fredens skyld ( måske er det lidt pinligt at ens hund gør og andre kigger ) med at nusse den, indtil den tier stille. Vupti, så har man lært hunden at bare den piver får den opmærksomhed. Det er så det i har lært jeres hund og det har mange mange andre hundeejer også. Inkl mig selv, da jeg fik min første hund. Ved nr 3 hund har jeg været mere obs på det. Men han er også lidt slem til det og det er jeg også. Så mit bedste råd, ignorere ham når han piver eller gør, uanset hvor meget eller hvor længe, mens i sidder ved computeren eller tvet. Tag eventuelt ørepropper i. Går han helt i selvsving og forsætter i endnu højere toneleje ( nogen hunde kører sig selv mere og mere op ved at gø, og er ikke i stand til at stoppe sig selv ( inkl min egen ) så kan i bruge et bestemt tæppe han kan ligge på, så skal i lære ham at han skal være på tæppet og tie stille, mens i arbejder. feks kan han ligge med et godt kødben. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret Januar 22, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2014 Jeg er ret enig med Stella. Så er mine også for nussede hver gang de kommer hen så giver jeg dem da et lille klap/klem/kys/nus det kan jeg slet ikke lade være med. Mit råd er også at ignorere ham, når han går i hyle/pive-mode. Mine er også sådan (ikke den store mere) men den lille er da - når vi sidder ved pc eller tv eller sidder og læser så kan det lyde et lille piv fra den anden ende af stuen, det piv går over i hyl, hvis vi ikke reagerer og det er jo fra helt hvalp af man lige rejste sig fra sofaen når det lille pus ville ha opmærksomhed. Mine render mig om benene når vi er hjemme og vil hjælpe med alt - det er lige fra at lave madpakker, mad og tømme en opvasker eller tørretumbler jeg synes det er hyggeligt. Uden at have set din hund tror jeg bare han ønsker opmærksomhed fra Jer Vi har den regel at når vi spiser aftensmad skal de blive på et tæppe som ligger på stuegulvet, så vil vi gerne have madro men det er noget vi har lært dem og de kender nu rutinen men det var måske en ide at lære ham? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Brunosmor Besvaret Januar 22, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2014 Mange tak for jeres svar, Stella og DorteDK. Jeg er glad for, at I siger, at man ikke kan nusse sin hund for meget, for vi nyder at nusse vores lille Bruno, og han ser ud til at også at nyde det. Jeg tror, vi forsøger at lære ham det med tæppet. Og så må vi ignorere ham, når han gør. Han plejer som regel også at holde op, hvis vi ignorerer ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Januar 22, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2014 Jeg synes ikke man kan vurderer stress på en hanhund, der er i den lige nu kønsmodne alder. Alene alderen kan gøre den lidt urolig. Kom lige i tanke om min 1 ste hund, der var stresset. Genbrugshund med flere hjem bag sig og lige over et år. Han var gravhund og ja-de er nysgerrige, så mit 1 ste besøg ude er lidt morsomt. Bamse gik på undersøgelse i huset og kom stolt ind i stuen med højt hævet hoved og ældste datters brugte mensestrusser i munden. Hos en anden familie var det datterens morgenmad med ost, han fandt i hendes papirkurv. Hvorfor dog kede sig, fordi man er på besøg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret Januar 22, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2014 Ja Bruno er jo lige i den alder hvor hormonerne raser, puha der har vi næsten lige været Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Brunosmor Besvaret Januar 22, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2014 Jeg synes ikke man kan vurderer stress på en hanhund, der er i den lige nu kønsmodne alder. Alene alderen kan gøre den lidt urolig.Kom lige i tanke om min 1 ste hund, der var stresset. Genbrugshund med flere hjem bag sig og lige over et år. Han var gravhund og ja-de er nysgerrige, så mit 1 ste besøg ude er lidt morsomt. Bamse gik på undersøgelse i huset og kom stolt ind i stuen med højt hævet hoved og ældste datters brugte mensestrusser i munden. Hos en anden familie var det datterens morgenmad med ost, han fandt i hendes papirkurv. Hvorfor dog kede sig, fordi man er på besøg. Hi-hi, ja det må have været to morsomme besøg. Bruno har brillieret ved at komme løbende, ved et besøg, med kærestens underbukser i munden. Kæresten havde lige været i bad, og havde glemt underbukserne på gulvet i badeværelset:slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Brunosmor Besvaret Januar 22, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2014 Ja Bruno er jo lige i den alder hvor hormonerne raser, puha der har vi næsten lige været Ja, det skal jeg love for, at han er - hunhunde i løbetid er bare noget af det MEST interessante:slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birdbamse Besvaret Januar 22, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2014 Ja du spørger om han er stresset, det tror jeg ikke og du skal da ikke lade være med at nusse din hund når den søger kontakt, men du skal ikke lade den køre løbet når den piver eller gør jeg får øjenkontakt med min hund og giver den en kommando eller tager en tur ned på alle fire og finder lidt lege tøj frem som typisk er smuttet ind under sofaen frem så er der fred et pænt stykke tid Jeg tror det er meget normalt at hunde ikke bare lægger sig ned og sover et fremmed sted, tænk hvis du gik, og man kan jo lige så godt tømme kattens madskål drikke vandet og gøre rent det fremmede sted og snuse lidt rundt det er da mere spændende, men når de bliver ældre tror jeg det vil ændre sig så kender de hjemmet og har kun lige deres favorit steder der skal gennemgås så er der ro på igen Jeg tror det er blevet lidt modernet at sige hunden er stresset, i stedet for at skelne mellem de forskellige faser hunden er i, nogle skal prøve mere af end andre sådan er vores menneske børn også Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Januar 22, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2014 Man kan IKKE nusse en hund for meget! Du skal bare give ham så meget kærlighed og nus som han vil tage:hjerte: Og det er ret normalt at hunde har svært ved at falde til ro nye steder. Var i blevet der længe nok, var han gået omkuld på et tidspunkt. Og så kan jeg ikke styre mig længere. Er han en shit-poo? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Brunosmor Besvaret Januar 23, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2014 Man kan IKKE nusse en hund for meget! Du skal bare give ham så meget kærlighed og nus som han vil tage:hjerte: Og det er ret normalt at hunde har svært ved at falde til ro nye steder. Var i blevet der længe nok, var han gået omkuld på et tidspunkt. Og så kan jeg ikke styre mig længere. Er han en shit-poo? Dejligt at høre, at vi bare kan "nusse løs" :slem: Hi-hi, nej han er ikke en shit-poo, men næsten. I USA og England hedder blanding Shipoo, og det er en anerkendt race:lol: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts