Hop til indhold

Til jer der cykler med jeres hunde


NickiA
 Share

Recommended Posts

Jeg har et spørgsmål, for jeg har jo ikke bil så Aya er tit i kurven, men hun synes det er meget sjovere at være nede og løbe ved siden af hvilket jeg jo godt kan forstå... så vi er begyndt at hun løber oftere og oftere ved siden af cyklen, men jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg kan byde hende at hun skal løbe, for hun har ikke selv en stopknap. Lige nu på f.eks. en 8 km. tur så løber hun de første 700-1000 m. og de sidste... så hun samlet løber 1,5-2 km. og det elsker hund, men er det for meget? eller kan jeg godt tillade mig mere... hun er jo generelt i god form, og er ikke påvirket af løbeturen. Og hvor hurtigt kan jeg tillade mig at øge afstanden hun løber det er virkelig svært at læse på hende at hun er træt for hun kan fortsætte i uendeligheder.

 

En anden ting så når jeg cykler med hende ved siden af foregår det for det meste i trave tempo så hun ikke bliver overbelastet men hvor meget kan jeg disederet lade hende løbe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er svær, men som udgangspunkt så skal hun jo trænes op stille og roligt og tempoet skal helst være så hun traver.

 

Hvor meget der er OK afhænger af hendes form, underlaget og tempoet.

8 km på asfalt ville jeg f.eks aldrig byde mine hunde.

 

Men manden løber med Bamse som jo er 8½ år gammel og de løber et sted mellem 8 og 10 km i weekenden, men det foregår i trav og i skoven så underlaget er blødt + han er løs en stor del af turen.

Derudover løber de jo naturligvis i hverdagene, bare lidt kortere.

Det synes jeg er helt OK og tænker ikke det belaster så slemt.

 

Jeg cykler med Yoda og det er typisk 4-6 km, men der er han løs det meste af tiden og kan derfor selv tilpasse tempoet, så ved ikke helt om det kan sammenlignes :hmm:

Men synes max går omkring de 10 km og ved de fleste af mine venner der løber langdistance lader hunden blive hjemme når de skal løbe længere end det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun skal trave når det er på asfalt og også helst ellers. Men selvfølgelig kan hun godt få lov at give den gas i galop over en kort afstand.

 

Træn hende langsomt op og så synes jeg med hendes størrelse ikke at i skal over Max 5 km.

 

Men som du gør nu, hvor hun gør det lidt i starten og i slutningen er nok at foretrække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...