Hop til indhold

Hvalpe og hansbånd - Update!


Gæst Rasmus
 Share

Recommended Posts

Er helt ny her på forummet. Skal i den kommende uge hente min nye hvalp. Min første hund.. :D

Men er i tvivl om, om sådan en lille én må have halsbånd på allerede. Vokser den hurtigt i forhold til halsbåndet osv?

Hvad kan anbefales af halsbånd?

Har kigget lidt rundt her på forummet, og der bliver nævnt sele. Men hunden skal vel have et hundetegn og derved et halsbånd?

Selen bruges vel også derfor kun til luftning?

 

Update på sidste side!

 

Mvh.

Rasmus

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 75
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tillykke med hvalpen. Hvad er det for en?

 

Fra din hund er 16 uger, kræver loven at den er forsynet med et hundeskilt hvor der står navn, adresse og tlf. nr. men navneskiltet kan sagtens fastgøres til en sele.

 

Jeg ville ikke lade min hund gå rundt indendørs med halsbånd, for den kan måske hænge fast i ting og sager. Var engang på besøg hos nogle der havde en kanin og Thailos hundeskilt kom til at hænge fast i buret. Blev han lige bange da han ville gå og buret fulgte efter!!!!

 

Hvis du vælger at købe sele synes jeg det bedste er èn, der går imellem forbenene og ikke på tværs af brystkassen (den kan blive klemt sammen når hunden ikke er færdigudviklet).

 

Hvis du vælger et halsbånd, så køb et der er bredt og blødt, uden kvæl. Og ja....., hvalpe vokser hurtigt, så de skal jo have en større størrelse engang imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den lille ny er en Mops, hanhund. :D En lille bitte én.. :P

 

Så umiddelbart er et halsbånd ikke det første man skal tænke på..

Det ville være synd hvis den kom til at sidde fast.

 

Et lille link til omtalte sele?

Er ikke helt med nemlig.

 

Evt. også et link til et halsbånd..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Den lille ny er en Mops, hanhund. :D En lille bitte én.. :P

 

Så umiddelbart er et halsbånd ikke det første man skal tænke på..

Det ville være synd hvis den kom til at sidde fast.

 

Et lille link til omtalte sele?

Er ikke helt med nemlig.

 

Evt. også et link til et halsbånd..

 

Mine har et blødt lammeskinds halsbånd til deres hundetegn :)

 

De er helt tynde og er ikke beregnet til andet end at holde hundetegnet.

 

Jeg vil også anbefale en sele, eller alternativt et bredt halsbånd :)

 

Du skal have en sele der passer til en mops, og da jeg har cairner har jeg ikke forstand på den del af det.

 

Glædelig hvalp iøvrigt, håber du vil dele nogle billeder med os og fortælle om ham :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med den lille, de små hunde er dejlige:) Jeg har en chihuahua, og har prøvet diverse seler. Den hun er mest glad for er denne http://www.alttilhundogkat.dk/hundeseler.6?/Generelt/01_Hundeartikler/HundeSeler/Hundesele%20Softline%20Elegance.%20Brystmål:%2030-40%20cm./&showitem=4249

 

Men det optimale er nok at du tager hunden med til en butik og får prøvet selen. Alternativt kontakter butikken som jeg har sat link til, og spørger om selen kan bruges til en mops (Men det er jeg næsten sikker på at den kan).

 

Selen skal ikke over hovedet, hvilket mange hunde nemlig ikke kan lide. Og den kan indstilles i størrelsen 2 steder. Fås i 4 farver. Og den er blød i modsætning til en del andre.

 

Jeg har sat hundeskiltet på selen, og fastgjort det yderligere med elefanttyggegummi fra bog og ide. Så det ikke dingler, for det kunne min hund ikke li´.

 

Hun har også et tyndt og blødt halsbånd med skilt, men vi får aldrig givet hende det på...burde måske nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også denne sele, som jeg synes ser ret lækker ud, fordi den er polstret med fleece, og jeg tror at trækket bliver godt fordelt. Den er fra samme butik. Men den er større, formentlig for stor som begyndersele til en mops.

 

2199_sele_1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad har i selv gjort, mht købssted. Brugt netshop eller gået i en forretning?

Det er klart nemmest at købe tingene via nettet. Men så er man jo ikke sikker på hvad man får. Nogle gange..

Hunden kan jo heller ikke prøve selen over nettet.. :P

(Med mindre man kan sende den frem og tilbage via email..?)

 

Så umiddelbart taler det jo ikke ret godt for sig selv.

Men tiden er knap..(Og ja så tænker I nok. Har han tid til hunden..) Ja!!

 

Anbefal gerne jeres farvorit netshop og butik. :D

 

Mht. sele. Så ser den ret lækker ud den polstrede med fleece!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad har i selv gjort, mht købssted. Brugt netshop eller gået i en forretning?

Det er klart nemmest at købe tingene via nettet. Men så er man jo ikke sikker på hvad man får. Nogle gange..

Hunden kan jo heller ikke prøve selen over nettet.. :P

(Med mindre man kan sende den frem og tilbage via email..?)

 

Så umiddelbart taler det jo ikke ret godt for sig selv.

Men tiden er knap..(Og ja så tænker I nok. Har han tid til hunden..) Ja!!

 

Anbefal gerne jeres farvorit netshop og butik. :D

 

Mht. sele. Så ser den ret lækker ud den polstrede med fleece!

 

Jeg kunne ikke være mere enig med dig omkring at handle på nettet. Jeg har gjort det ganske få gange, og må hveranden gang returnere det indkøbte. Sidst en sele og line, som viste sig at være for stor, selvom sælger bedyrede at det var chihuahua-størrelse.

 

Den netbutik jeg har henvist til (alttilhundogkat) har en rigtig butik i min by. Så jeg føler mig meget heldig.

Ja, der er altid returret, men du skal selv betale portoen.

 

Hvis du ringer og snakker med denne butik, skal du nok sige alder og vægt og et par mål, så er jeg sikker på at de hun kan vejlede dig godt. Ellers giv mig målene, så ser jeg på selen næste gang jeg kommer forbi butikken, nok på tirsdag (Hvis du kan vente så længe :wink: )

 

Men det allerbedste er altså at lade hunden prøve selen, er der ikke en butik i nærheden af dig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo der er en butik i min by, men den har bare INTET.. :?

 

Det der tiltaler mig ret meget ved netbutikken er at jeg ikke skal ud og køre efter det. Da jeg kun har tid efter arbejde, efter 17.. Også bliver det ikke til meget kiggeri.

 

Er det helt ondsvagt at bruge alttilhundogkat-hjemmesiden?

Har handlet snart 1 million gange over nettet, også fra østen mm. Så det er ikke det at jeg er bange for at bruge nethandel.. Når man på forhånd har fået gode anbefalinger om siden fra andre.

Er den førnævnte side virkelig så dårlig, så man er nød til at tage ned i butikken? Passer ingen af deres størrelsesangivelser?

Det er lidt det jeg er ude efter med alttilhundogkat-siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jo der er en butik i min by, men den har bare INTET.. :?

 

Det der tiltaler mig ret meget ved netbutikken er at jeg ikke skal ud og køre efter det. Da jeg kun har tid efter arbejde, efter 17.. Også bliver det ikke til meget kiggeri.

 

Er det helt ondsvagt at bruge alttilhundogkat-hjemmesiden?

Har handlet snart 1 million gange over nettet, også fra østen mm. Så det er ikke det at jeg er bange for at bruge nethandel.. Når man på forhånd har fået gode anbefalinger om siden fra andre.

Er den førnævnte side virkelig så dårlig, så man er nød til at tage ned i butikken? Passer ingen af deres størrelsesangivelser?

Det er lidt det jeg er ude efter med alttilhundogkat-siden.

 

 

Der er også http://www.loppetjansen.dk og http://www.avifauna.dk , man kan altid ringe og søge råd, eller maile, for en mopshvalp er lidt speciel, og med seler er det vigtigt at de passer, og det er smart at det er en der kan udvides :)

 

Når han er udvokset tror jeg den sidste du fik anbefalet er god :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold op.. Syntes jeg bliver mere og mere forvirret og i tvivl..! :shock:

 

Umiddelbart lyder det som om det er en ret god ide at tage den lille med ned i en forretning..

Men alt det andet grej kan man vel sagtens handle via nettet. Såsom hundeseng, madskåle osv?

Er der noget man skal være opmærksom på dér?

 

(Nu bliver tråden vist ret bred..) :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hold op.. Syntes jeg bliver mere og mere forvirret og i tvivl..! :shock:

 

Umiddelbart lyder det som om det er en ret god ide at tage den lille med ned i en forretning..

Men alt det andet grej kan man vel sagtens handle via nettet. Såsom hundeseng, madskåle osv?

Er der noget man skal være opmærksom på dér?

 

(Nu bliver tråden vist ret bred..) :oops:

 

Jeg køber meget på nettet, også senge, pelsplejeartikler, aktiveringsspil, konger, 8 m flex (de er billigst hos avifauna), godbidder (jeg er meget kritisk og giver kun foder og godbidder uden usunde tilsætninger).

 

 

Konger er iøvrigt et must, synes jeg :)

 

Men jo du kan tage hvalpen med ned i en butik, men du skal jo have et eller andet til ham til en start.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jo du kan tage hvalpen med ned i en butik, men du skal jo have et eller andet til ham til en start.

 

Det er jo det..

Er der ikke noget med at plastskåle er noget skidt.. Hvis/når der kommer ridser i, sættes bakterierne sig nemt i disse..? Derved bliver de sværere at rengøre?

 

Mht. fodder er det vel bedst at fortsætte med samme slags om sælger har givet hunden?

Mopsen har nemlig en sart lille mave.. Man kan vel så senere hen nedtrappe/gå over til anden fodder hvis det er nødvendigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er lidt af en jungle det med seler. Hvis du vil have en begyndersele, som ikke må ruinere dig, fordi den egentlig bare skal "holde" til du finder det ideelle, så vil jeg nu stadig anbefale den første. Jeg kan poste et billede så du kan se hvordan den ser ud på min hund. (Men stadig en god idé at ringe til butikken og spørge om den er fin til en mops-hvalp)

Mht. nethandel aner jeg ikke hvordan alttilhundogkat er at handle med over nettet. Det hvor jeg fik en for stor sele fra er et helt syvende sted som ikke er nævnt i denne tråd.

De steder Anne-Marie nævner har hun personlig erfaring med er gode, så det er måske de bedste sted at handle, nu hvor nethandel er bedst for dig.

 

2199_02082007_056_1.jpg

2199_cafe_oline_1.jpg

 

Mht. skåle, der kan du vel have ret i det med plastskåle...det har jeg faktisk aldrig tænkt over. -På den anden side er det vel begrænset hvor ridset en skål bliver, og hunde er vel ikke så sarte mht. bakterier, eller hvad mener I andre?

Herhjemme bruger vi plastskåle til vand, og keramik/porcelæn til mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rengøring af skålen skal vel heller ikke ske hverdag sammen med opvasken så?

De skåle jeg overvejer er af metal..

Har læst at det er bedre at vælge en skål af mindre størrelse end man skulle mene var nødvendig mht. dosering. Så hunden ikke overspiser.. Korrekt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Men jo du kan tage hvalpen med ned i en butik, men du skal jo have et eller andet til ham til en start.

 

Det er jo det..

Er der ikke noget med at plastskåle er noget skidt.. Hvis/når der kommer ridser i, sættes bakterierne sig nemt i disse..? Derved bliver de sværere at rengøre?

 

Mht. fodder er det vel bedst at fortsætte med samme slags om sælger har givet hunden?

Mopsen har nemlig en sart lille mave.. Man kan vel så senere hen nedtrappe/gå over til anden fodder hvis det er nødvendigt?

 

Jeg bruger keramik skåle til maden, og jeg har 4 til 2 hunde og de vaskes alle dagligt i opvaskeren :)

Til vand har jeg en af plastic, og den vaskes hver dag, og fyldes med frisk vand flere gange dagligt.

 

Det med foder kommer lidt an på hvad han får nu?

Menja, han skal ikke starte med et foderskift, for en omplacering er meget energi krævende for hvalpe/hunde.

 

Har du taget ferie til en god start med ham?

 

Og bøger, har du læst :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Rengøring af skålen skal vel heller ikke ske hverdag sammen med opvasken så?

De skåle jeg overvejer er af metal..

Har læst at det er bedre at vælge en skål af mindre størrelse end man skulle mene var nødvendig mht. dosering. Så hunden ikke overspiser.. Korrekt?

En hvalp overspiser ikke :)

 

Så er der i hvert fald noget galt !

 

Jeg vakser skåle hverdag, men jeg fodrer også med hjemmelavet mad :P

 

Jeg bryder mig ikke om stål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja, det er lidt af en jungle det med seler. Hvis du vil have en begyndersele, som ikke må ruinere dig, fordi den egentlig bare skal "holde" til du finder det ideelle, så vil jeg nu stadig anbefale den første. Jeg kan poste et billede så du kan se hvordan den ser ud på min hund. (Men stadig en god idé at ringe til butikken og spørge om den er fin til en mops-hvalp)

Mht. nethandel aner jeg ikke hvordan alttilhundogkat er at handle med over nettet. Det hvor jeg fik en for stor sele fra er et helt syvende sted som ikke er nævnt i denne tråd.

De steder Anne-Marie nævner har hun personlig erfaring med er gode, så det er måske de bedste sted at handle, nu hvor nethandel er bedst for dig.

 

2199_02082007_056_1.jpg

2199_cafe_oline_1.jpg

 

Mht. skåle, der kan du vel have ret i det med plastskåle...det har jeg faktisk aldrig tænkt over. -På den anden side er det vel begrænset hvor ridset en skål bliver, og hunde er vel ikke så sarte mht. bakterier, eller hvad mener I andre?

Herhjemme bruger vi plastskåle til vand, og keramik/porcelæn til mad.

 

Hvor er hun søøød Vivi a044.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke taget ferie nej. Men har en kæreste der kan tage et par dage. Også får vi ham lige op til weekenden..

Har ikke læst nogle bøger. Har læst på nettet. Spurgt her inde. Også har mine forældre haft 3 hunde imens jeg har boet hjemme - Er flyttet hjemmefra. :P Med 2 gange hvalpe. Så har set en hund før. :D

Kæresten har også haft hun selv før.

 

Hvorfor ikke stål?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Har ikke taget ferie nej. Men har en kæreste der kan tage et par dage. Også får vi ham lige op til weekenden..

Har ikke læst nogle bøger. Har læst på nettet. Spurgt her inde. Også har mine forældre haft 3 hunde imens jeg har boet hjemme - Er flyttet hjemmefra. :P Med 2 gange hvalpe. Så har set en hund før. :D

Kæresten har også haft hun selv før.

 

Hvorfor ikke stål?

 

Kan i så tage ham med på arbejde?

 

Jeg ville nu gerne lige anbefale dig at læse nogle bøger også :)

 

Fx Christina Bruun,Hundeliv og hverdagstræning, Lone Grevas Hvalpen og hendes Familiehunden, og også Anders Hallgrens, Forstår du din hund?

Du kan evt sende bibliotekket en mail og bestille dem.

Der er så mange ting ved at have hvalp der er vigtigt, så jeg går meget ind for at indtage teori i store doser :lol:

Du kan også læse artiklerne her http://www.hundeliv.dk de er gode, måske specielt om alenehjemme træning og om hvalpes aktiveringsbehov :)

Jeg synes bøgerne giver en god og vigtig grund viden :)

Selvom jeg har haft hunde siden jeg blev født (er 45 år gammel) så læser jeg meget :)

Der kommer meget nyt og vigtigt :)

Og jeg bruger mest de ting jeg har lært de sidste år, selvom jeg har en masse erfaring!

 

Jeg synes ikke stål er rart, det skramler, larmer og er ikke rart :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Rasmus.

Tillykke med din vordende hvalp. :D -Et fornuftigt valg, du har gjort.. Mopser er bare skønne, -og hvalpe uimodståelige. HUSK!!! at tage masser af billeder. Han bliver jo ikke ved med at være hvalp ret længe.. Og vi vil altså godt se ham! Det er temmelig nemt at sætte billede ind i et indlæg.. :D

 

Det med sele og halsbånd har du vist fået råd nok om. -Jeg har selv en retriever, der kun har halsbånd på, når hun går i snor. Netop for at hun ikke skal hænge fast i buske eller andre underlige ting. Men hun er 5½ år og meget lydig. En lille hvalp er nok nødt til at lære at have halsbånd på.

 

Madskål.

Jeg bruger sådan en soufflé-skål, -en hvid porcellænsskål med lodrette sider. Den er tung og vælter ikke. Sådan en har jeg også til vand. Enhver porcellænsskål med nogenlunde lodrette sider kan bruges.

 

Plastic-skålene kan jeg heller ikke rigtig lide. Dels på grund af det, du nævner. Og fordi man ikke kan være sikker på om der er ting fra plastic-et, der smitter af i mad og vand.. OG fordi plastic er så let, så den vil kunne kure hen ad gulvet for en ivrig hund. -Det er jo en lille sværvægter, du har anskaffet dig. :mrgreen:

 

Metalskålene er også ret lette. Og de skramler når de kurer op af møbler eller lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...