Hop til indhold

Hyrdetræning


Annetteg
 Share

Recommended Posts

Ja nu hvor jeg har en border collie af hyrdelinjer. Kunne jeg måske godt finde på at træne ham op som hyrdehund.

men jeg er jo total grøn i både hyrdehunde og får :mrgreen:

 

hvor meget kan man træne uden får?

Altså dæk under fart og på afstand selvfølgelig.

Walk on hvor han kommer imod mig og får belønningen bagud. Er det jeg er startet på.

Jeg er lidt usikker på away og come by. Kan man ikke bare sige højre og venstre? Er det bedst at sende ud til target eller rundt om genstand?

 

Jeg har hørt mange meninger om at bruge en Bc på får. Nogle siger de bliver overtændte og vil hyrde på alt.

At man ødelægger "agilityhunden" ved at hyrde.

at man ødelægger " lydighedshunden" ved at hyrde.

:shock: Men så må vi jo bare gå rally :lol:

Ved ikke om det passer og vil da rigtig gerne høre nogle med erfaring med hyrdehunde til hyrdning og andre hundesportsgrene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi... Man ødelægger ikke en lydigheds eller ag hund ved at hyrde :mrgreen:

 

Jeg hyrder tit med min og oplever det direkte modsatte af de skrækhistorier du kan høre rundt omkring - At min hund bliver fuldstændig mentalt overskudsagtig når han har været på får.

Der er en helt anden ro på ham, fordi han får afløb for sit instinkt.

Han hyrder ikke noget andet end får - Tro mig, de ved godt hvordan får ser ud og kan udmærket godt skelne dem fra alt muligt andet :blink:

 

 

Come bye og away har jeg godt set nogen indlære ved target (ville helt klar bruge target og IKKE rundt om noget) men i de to sidekommandoer ligger, at de skal vinkle ud på en bestemt måde og kunne fortsætte med at løbe rundt indtil de får anden besked. Derfor vil jeg ikke selv rode med at indlære det derhjemme uden får.

 

Walk on er ikke at komme imod dig - Men at gå direkte frem mod fårene, uanset hvilken position han er i, ifht dig.

Come up er er lette bagdelen fra balacepunktet og lave optaget (flytte fårene hen mod dig)

 

Det eneste ud over lie down (som SKAL sidde i skabet) som jeg ville indlære derhjemme er en sikker stå (bruger "stand") - at han kan stå på vej væk fra dig og på vej imod dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du ødelægger intet ved at hyrde - det en sejlivet myte :-D

El lers ville jeg sgu have problemer med at arbejde med spot - han har kun hyrdet de første to år af sit liv!

 

du kan måske træne Lie Down, men alt det andet ville jeg ikke bruge alt for meget energi på. Det er alligevel en meget anderledes kontekst når man er ved fårene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sejlivet er den myte altså. :hmm:

Archie's bror skal kun bruges til agility og ejeren vil under ingen omstændigheder lade den hyrde.

Og hun syntes jeg er skør fordi Archie har været på får to gange.

samtlige ude i klubben har sagt det samme. :vedikke:

 

men jeg syntes altså det er lidt fascinerende at se Archie's søster som opdrætter selv beholdte og kun bliver trænet som hyrdehund. Hun er hammer dygtig til de der får. :klap:

Desuden kan jeg og Archie komme og få træning på får gratis.

Det er da næsten ikke til at sige nej til. ;-)

 

Vi træner dæk ( Lie Down ) alt hvad vi kan. ;-)

For det lykkedes ikke 100% da han var på får. :roll: Han er i line så der sker ikke noget!

Har trænet stå som i lp program. Skal jeg træne stå som stå under indkald eller skal jeg gå lidt bag efter ham i walk ón og så med indlagte stop eller ?

 

Det er jo en hel ny verden :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sejlivet er den myte altså. :hmm:

Archie's bror skal kun bruges til agility og ejeren vil under ingen omstændigheder lade den hyrde.

Og hun syntes jeg er skør fordi Archie har været på får to gange.

samtlige ude i klubben har sagt det samme. :vedikke:

 

men jeg syntes altså det er lidt fascinerende at se Archie's søster som opdrætter selv beholdte og kun bliver trænet som hyrdehund. Hun er hammer dygtig til de der får. :klap:

Desuden kan jeg og Archie komme og få træning på får gratis.

Det er da næsten ikke til at sige nej til. ;-)

 

Vi træner dæk ( Lie Down ) alt hvad vi kan. ;-)

For det lykkedes ikke 100% da han var på får. :roll: Han er i line så der sker ikke noget!

Har trænet stå som i lp program. Skal jeg træne stå som stå under indkald eller skal jeg gå lidt bag efter ham i walk ón og så med indlagte stop eller ?

 

Det er jo en hel ny verden :cool:

 

Aner ikke hvor den myte kommer fra... Men mistænker det er nogen der under alle omstændigheder ville få problemer med uønsket hyrdning, det stammer fra :blink:

Har du prøvet at spørge dem hvad grunden er til de tror det ødelægge hunden?

 

 

De der ellers vældig lydige hunde, de kan pludselig ikke høre når de er på får, så lie down skal terpes temmelig meget før den virker på får.

Min kan også pludselig glemme hvad det betyder :engel:

 

"Stand" bruger vi typisk hvis vi vil have et retnings skifte eller han er for hurtig i sin fradrivning.

Vi kan bruge stand i alle mulige situationer og derfor så skal stå bare betyde stå, uanset hvad han så ellers laver og hvilken retning han er i. Så det er det du kan have som mål.

Det er rigtig, rigtig meget i hyrdning som skal ses, opleves og læres og derfor kan du ikke selv gøre ret meget hjemmefra, men er nød til at komme ud og prøve det på fårene.

 

 

I starten går det meste jo bare ud på at lære balancen, afstand til fårene og sådan alm. lydighed på de der fantastiske hvide "godbidder".

Efterhånden så kommer de mere komplicerede ting og så finder man for alvor ud af, hvor sindssygt svært hyrdning er og hvor vigtig en dygtig træner er :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hyrdning er sjoooow :banan:

 

Var afsted for 3. gang i dag, og Ludwig var ikke heeeelt på! Så jeg kæmpede lidt med at styre ham i snor samtidig med fårerne.

 

Til sidst kom han, for første gang, løs i roundpennen.....og vupti! Så var Ludwig på, for så bevægede fårerne sig mere. Og det gik faktisk rigtig fint tilsidst :banan: han via ok styrbar, og reagerer rimelig hurtig på korrektioner. Og kunne faktisk også få ham væk fra fårerne og til at sætte sig. Så alt i alt overskyggede det positive klart det negative :mrgreen:

 

Skal afsted om 2 uger igen. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...