Hop til indhold

spørgsmål til øvelsen "dæk"


Monty86
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg har fået min første egen hund her for en lille måned siden, han er 7 måneder nu.

 

Vi er i gang med at lære lidt forskellige ting. Vi har lært "sit", men jeg har lidt svært ved at få ham til at fange min komando "dæk". Min mor har haft hund i 20 år og har vejledt mig i at han skal sidde og jeg så trækker hans forben fremad.. (han rejser sig i stedet) og jeg har læst mig frem til det med at føre guffen ned mod gulvet.. Han sidder blot og kigger på guffen og prøver siddende at få fat i den..

 

Han er Tibetansk spaniel, og meget lærenem med alt andet..

 

Har i nogle gode råd til hvordan vi kommer videre med denne øvelse?

 

Har prøvet at finde et hvalpe/unghunde hold i nærheden af os men der er ikke rigtig noget som jeg kan nå at være med til fra hvor jeg bor/arbejder lige pt desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg foretrækker at indlære dæk fra stå fremfor sit.

 

Når han står placerer du godbidden mellem forbenene (firbenene, tak autocorrect! :lol:)

 

Når han så snuser til den kan du føre den lidt længere tilbage og hvis han dykker ned med forbenene belønner du ham. Næste gang fører du godbidden lidt længere tilbage og belønner hver gang han sænker bagparten og så fremdeles. Det burde ikke tage mange gentagelser før han lægger sig, og så holder I fest!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Jeg foretrækker at indlære dæk fra stå fremfor sit.

 

Når han står placerer du godbidden mellem forbenene (firbenene, tak autocorrect! :lol:)

 

Når han så snuser til den kan du føre den lidt længere tilbage og hvis han dykker ned med forbenene belønner du ham. Næste gang fører du godbidden lidt længere tilbage og belønner hver gang han sænker bagparten og så fremdeles. Det burde ikke tage mange gentagelser før han lægger sig, og så holder I fest!

 

Det må jeg også tage og prøve kan simpelthen ikke få ronja til det, det er som om hun er bange for det(?)

har også lært det med knyttet hånd om godbidden, da jeg gik til hvalpetræning, har dog desværre aldrig virket, hun går rundt om hånden, står og hopper lidt væk fra den

Link til indlæg
Del på andre sites

Dæk er for mange hunde en meget svær øvelse at lære, så det kan tage lang tid. Specielt hvis man ønsker den hurtige dæk, som kræves i lydighed og rally.

 

På min lavstammede hund bruger jeg også den metode Doberfan nævner, og træner fra stående. Vi træner det mange gange om dagen, men efter nogle uger, sidder den der stadig ikke helt. Jeg bruger det at jeg siger "dæk" i samme sekund hun ligger med maven mod gulvet.

 

En anden metode er at belønne for den frivillige dæk, og altså sige dæk og belønne når hunden af sig selv har lagt sig. Det er et temperamentsspørgsmål hvad man foretrækker:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...