Hop til indhold

Jagthund uden jagt


Gæst pictus
 Share

Recommended Posts

Har for kort tid siden overtaget en dejlig 2 år gammel hønsehund.

Hun er noget af det kærligste, kan være alene hjemme og jagter ikke vores katte.

udenfor kommer hun normalt også når der bliver kaldt, men møder vi vildt eller ænder, tænder hun helt af og jeg kan ikke kalde hende til mig :(.

 

Jeg ved godt det er en hun, som kræver meget, og det er jeg med på, men efter idag, hvor hun tog en tur igen, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om det er synd for hende ikke at blive brugt til jagt, om det jeg vil kunne tilbyde hende.........lydighed, spor m.m., vil være nok for hende, eller om hun altid vil savne jagten?

Er det bedst jeg finder et nyt hjem til hende, hvor hun bliver brugt til jagt eller hvad synes i? :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er ikke synd for hende, at hun ikke bruges til jagt til trods for hun er en jagthund. MEN har hun været brugt til jagt tidligere? For det vil nok have en betydning for, hvor glad hun bliver for en hverdag uden jagt. Til gengæld kan du tilbyde hende andre typer aktivering, der vil opfylde hendes behov.

 

Noget af det vigtigste med en jagthund, er at have lydigheden på plads. Man vil aldrig kunne garantere hundrede procent, at hunden ikke vil give efter for instinktet og forsøge sig på egen hånd, men man kan gøre sit hjemmearbejde, og dermed have stor mulighed for at kunne kalde hunden til ro.

 

Det vigtigste for en hund er at få lov at blive brugt, og det vil du sagtens kunne gøre med de planer du har for jer. Altså lydighed og spor eksempelvis. Og ellers arbejde med dummyer eller andet.

 

Efter min opfattelse har du ingen grund til at have dårlig samvittighed overfor hunden, men glæd dig over, at du har kunne give hende et hjem. Og så ellers bare komme i gang med at træne, så hunden får sig et "arbejde".

 

God fornøjelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med MK101.

 

Jeg vil dog tilføje, at dét at hunden af sig selv tæsker efter vildt, ikke har noget at gøre med at hunden er en jagthunderace. Det har derimod noget at gøre med at den ikke har lært at lade være. Det gælder for alle racer.

 

Og nej. Det vil ikke være synd for hunden at blive brugt til andet end jagtrelateret træning og decideret jagt. Tværtimod vil det være fænomenalt at bruge hunden til "noget", hvad det "noget" så end er.

 

Tillykke med hunden, og god arbejdslyst

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene.

Jeg var rigtig ked af det efter min oplevelse til morgen, for det hjælper jo ikke jeg holder af hunden, hvis jeg ikke kan give hende et liv hun bliver glad for.

Hun har aldrig gået på jagt. Hun kommer fra en familie, der har haft hende siden hun var hvalp, og der har hun kun være familiehund og kun været begrænset ude og gå.

Det er mit ønske hun skal gå til lydighed og spor, men der skal hun bestå prøven i lydighed først. Det er også mit ønske hun skal gå for vogn, samt bære kløv.

Hvordan skal jeg træne hende, så hun ikke "taber hjernen" når hun ser vildt og ænder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan skal jeg træne hende, så hun ikke "taber hjernen" når hun ser vildt og ænder?

 

Start til lydighedstræning.

Der er ingen forskel på om det er ænder og andre fugle, eller andre hunde, elelr noget helt tredje.

Hun har bare fundet ud af at det er "sjovt" at løbe efter vildt.

 

Lær den stop-kommando/fløjt, og hjemkald. Det redder det meste.

Men det er jo intet andet end lydighedstræning, som enhver træningssted kan hjælpe med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...