Hop til indhold

Hvor meget må man motionere en hvalp?

Nikolaj
 Share

Recommended Posts

Ja, hvad siger i - hvor meget må man motionere en hvalp?

Jeg synes det er utroligt svært at finde rundt i informationerne, da der står noget vidt forskelligt alt efter hvor man læser. Inden vi fik Huan fik vi at vide af en hundetræner, at man til at starte med ikke skulle gå ture over 30 minutter - men at det som udgangspunkt var vigtigere at holde øje med tegn på træthed, og at man kunne opjustere herefter, i takt med hvalpen blev ældre. Samtidig lægger denne artikel (http://www.canis.no/bibliotek/pdf/art_252_dk.pdf) vægt på at rigelig motion er vigtig, for at forebygge HD, ved at øge muskelmassen og holde vægten nede.

Men samtidig læser jeg flere steder at hvalpen max må gå 1 minut pr. uge den er gammel - og nogle steder mindre. Det gør mig ret bekymret, da Huan (på 8,5 mnd.) har været på flere gåture på over 1 times varighed - dog uden at vise tegn på træthed.

Jeg er noget i vildrede, så kom endelig med jeres mening!

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hunden nu er 8 mdr så er det lidt sent at ændre på noget;) hvalpe viser ofte ikke når de er trætte, det er så vigtigt for dem at følge med den person de kender når de er ude i den store farlige verden, derfor er rådet med at se efter træthed ikke godt;( som udgangspunkt skal små hvalpe ikke motionerer de får rigeligt motion bare ved at lege;) så små hvalpe op til 3-4 mdr spadserer man bare korte ture med hvor man stopper og leger ofte;) en 8 mdr hund er ikke en hvalp men en unghund og tåler noget mere, tunge racer knap så meget;) men gåture på en time tror jeg ikke bør være et problem;)

sagen er jo bare at har du indtil nu overmotioneret din hund så er skaden sket og kan ikke rettes igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

sagen er jo bare at har du indtil nu overmotioneret din hund så er skaden sket og kan ikke rettes igen.

Så sandt. Det skal dog lige nævnes at han heller ikke kom ud på længere gåture end 30 minutter (med små stop undervejs) indtil han var 4 mdr. Det har heller ikke været sådan at vi har trukket ham efter os, men snarere ham der har gået forrest. Så vi krydser fingre :) Han bliver båret ned fra 3. sal indtil han er helt udvokset i hvert fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Maggie som nu er 4 mdr. har aldrig været ude at gå tur som sådan. Hun luftes en del i haven, men 3-5 gange dagligt går 150 m vi ned til et engstykke hvor vi så nusser rundt, lufter og lege-træner, bare 5-10 min og så går vi hjem.

Så har vi lavet udflugter i bil - til forskellige steder - strand, banegård, gågade, butikscenter osv og opholdt os (nusset rundt) 10-20 min. Vi tager også til hvalpetræning en gang om ugen.

Jeg tænker slet ikke på at motionere hvalpen, men på at lave noget sammen med den, noget kendt og noget nyt.

Hvis jeg senere går tur med hundene er det nok mest for min egen motions skyld, hundene vil meget hellere løbe ved cykel (når de er ganle nok til det) ud og svømme eller apporterings og søge træning. 3 x 30 minutter dagligt er mit minimum - og mere i week-ends og når jeg gider. hundene goder altid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig gået tur med mine hvalpe - de var vist over 16 uger før vi trissede en lille tur på 10-15 min.

Vi har så til gengæld taget dem med i bil, siddet på en bænk og kigget på ting og sager der kom forbi, siddet ude på fortovet og kigget. Leg og træning er foregået i haven/hjemmet. Og sådan er det også i dag - vi går ikke ture for at gå tur - men for at komme på WC - kigge os lidt omkring, køre en tur i bil og gå lidt rundt et "fremmed" sted - køre hjem igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Motionere" kommer selvfølgelig også til at lyde lidt træls. Det har selvfølgelig handlet lige så meget om at komme ud og snuse, træne, og få nogle indtryk. Og når man ikke har have, gøres det lettest ved at komme ud og gå i snoren :) Nu hvor han er blevet ældre er han jo så blevet glad for at komme ud og bruge benene (han er vel slædehund). Men tænker i gåture over 45 minutter bør frarådes for en hvalp/unghund i den alder? Nu er det ikke ligefrem på daglig basis, men jeg tænker alligevel at skære ned, for en sikkerheds skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at det er svært at vurdere ture i tid. Min (voksne) hund kan bruge alt fra 20 til 40 minutter på samme tur. Hvalpen kører fuld smadder!! Så længe hvalpen er uden snor og selv styrer tempoet, kan de godt være afsted længe. Eller, personligt vil jeg hellere gøre det op i afstand. Min lille skid på 7 mdr., får morgen og aften tur på 2-3 km. Et par gange om ugen er det 4 km. Altid uden snor og i eget tempo. Det betyder så at hun får mange pauser undervejs, når den store bruger laaaaaang tid på at spise græs eller snuse efter vildt:-)

Om du har "overmotionerer" kan du aldrig vide. Mange ting spiller ind på fx AD og HD, og både arvelighed og foder er med i ligningen. Jeg synes du skal springe op og falde ned på bebrejdelserne:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nu heller ikke du har overmotioneret den. Også hvalpe skal, som børn, ud og røre sig, man skal bare aldrig presse dem. Det er bedst de går og løber i eget tempo. Kun hvis og når der er andre hunde og hvalpe involveret tror jeg de kan komme til at køre lidt for længe - og det kommer de nu normalt også godt over. Og så er det vigtigt at hvalpe aldrig er for tykke.

Når jeg måler motionen i tid skyldes det nok at jeg oftest og mest benytter en eng, hvor jeg har slået en sti rundt. Her opholder vi os måske 10-15 minutter, men jeg går reelt måske kun 3-400 m. Hundene hygger omkring og jeg står stille når Maggie nusser lidt rundt udenfor stien. Man kan kalde det gå-tur eller motion, jeg kalder det træning. Træning i at den hele tiden bruger næsen og samtidig holder øje med mig og ved hvor jeg er. Derfor går jeg også ofte en enden vej end sidst den checkede mig. Så laver vi jo lidt indkald, lidt apportering og også lidt andre øvelser efterhånden. det vil ikke give mening at sige hvor langt jeg har gået - og hvor langt Maggie har gået ved jeg ikke, men på et kvarter 1-2 km vil jeg tro.

Hvis Bonnie er med tror jeg hun løber mindst det dobbelte på samme tid. Hun er i galop, stort set konstant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siger som Anne.

En tur jeg ville kunne gå på 30 min. kan sagtens tage over 1 time med Alma, da hvert et blad, græsstrå, tisseplet osv. undersøges meget grundigt.

Min dyrlæge sagde i sin tid, at vi kunne være ude i så lang tid vi ville, bare det var blandet "motionering".

Leg med andre, træning osv. .Altså ikke bare gå derudaf for fuld hammer:-) .

Håber I får nogle gode ture sammen!

Link til indlæg
Del på andre sites