Hop til indhold

Metoder ?


Gæst anne-marie
 Share

Hvilke metoder bruger du?  

17 stemmer

  1. 1. Hvilke metoder bruger du?

    • Jeg bruger Jan Fennels metoder
      0
    • Jeg bruger det der idag mest kaldes ''gammeldags metoder'', hunden skal gøre som der bliver sagt, ellers får det konsekvenser!
      0
    • Jeg gør som jeg altid har gjort, ved ikke hvad det hedder, uddyber i tråden
      0
    • Jeg synes ikke man behøver at gøre andet end at have hund
    • Andet (uddyb gerne i tråden) ?
    • Jeg bruger Den naturnære metode


Recommended Posts

Gæst anne-marie

Jeg synes det kunne være interessant at høre lidt om hvilke metoder i bruger :)

 

Jeg ved også at det er et følsomt emne der kan skabe en del debat :)

 

Men jeg er egentlig bare nysgerrig, jeg selv læser meget og selv om jeg har haft hunde i mange år, har jeg bestemt ikke stået stille!

 

Så det jeg bruger idag er moderne metoder, jeg synes hundeadfærdsbehandler og forfatter Christina Bruun kommer tættest på et navn på metoden, hun kalder metoden for Den naturnære, fordi den så tæt som muligt følger hundens naturlige liv og bygger på bla hundens sprog :)

Metoderne kaldes også positive indlæringsmetoder, bløde metoder m.m., men det handler om at skabe tillid, at være positiv, ikke skælde ud og man tror ikke at hunden prøver at klatre op af rangstigen :)

 

Hvad bruger du?

 

Synes du at det er vgtigt at følge med?

 

Synes du at det bliver for tekninsk?

 

Synes du at det at lære hundesprog er spændende?

 

Og meget meget mere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skrevet, at man ikke behøver at gøre andet end at have hund ... men det er da helt klart, at det i min verden betyder, at man behandler hunden med respekt og kærlighed ... at man er et anstændigt menneske ...

 

Og at man gør hvad man kan, for at give hunden det bedst mulige liv ... for Tulle betyder det, at hun får lov at træne og lave øvelser og kommer ud og gå nogle ture- ikke nødvendigvis meget lange - men at det er Tulle-ture - altså på Tullens præmisser - og i Tullens tempo ...

 

Jeg har hørt om folk der giver hunden et lag prygl - og bruger undskyldningen, at dét er den naturnære metode - for i sådan en ulveflok går det jo heller ikke altid stille for sig :? ... i min verden er der ingen undskyldning for vold af nogen art ...

 

Men altså at man ikke behøver at gøre så meget andet end at have hund dækker meget godt over det jeg mener - hvis ellers man har hund på hundens præmisser :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har skrevet, at man ikke behøver at gøre andet end at have hund ... men det er da helt klart, at det i min verden betyder, at man behandler hunden med respekt og kærlighed ... at man er et anstændigt menneske ...

 

Og at man gør hvad man kan, for at give hunden det bedst mulige liv ... for Tulle betyder det, at hun får lov at træne og lave øvelser og kommer ud og gå nogle ture- ikke nødvendigvis meget lange - men at det er Tulle-ture - altså på Tullens præmisser - og i Tullens tempo ...

 

Jeg har hørt om folk der giver hunden et lag prygl - og bruger undskyldningen, at dét er den naturnære metode - for i sådan en ulveflok går det jo heller ikke altid stille for sig :? ... i min verden er der ingen undskyldning for vold af nogen art ...

 

Men altså at man ikke behøver at gøre så meget andet end at have hund dækker meget godt over det jeg mener - hvis ellers man har hund på hundens præmisser :)

 

Den naturnære metode er den positive ''bløde metode'', altså ikke noget med dominans fikseret prygl :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stemt "den naturnære metode", jeg kalder det bare "den bløde metode" :P

 

Jeg føler det er det, som er det rigtigste for mig. Det er svært at forklare hvordan, men måske er det noget med en rar fornemmelse i maven.

 

Min datter havde købt lidt forskellige bøger i bog og idé før vi fik hund for 1 år siden. Bøgerne var valgt udfra om de så spændende og flotte ud. Og de bøger blev da læst.

Jeg havde bl.a. læst om det der med at ignorere et par minutter når man træder ind ad døren. Og det føltes bare SÅ forkert.

I en anden bog var der billede af et bur, man kunne putte hunden i. Det tiltalte mig heller ikke. (Ligesom opbevarings-kravlegårde til børn heller aldrig har tiltalt mig).

 

Nå, men jeg havde i mellemtiden gæstet et hundeforum, hvor jeg var blevet anbefalet et par forfattere til den moderne hundeopfattelse. Dem lånte jeg på biblioteket, og jeg glædedes utroligt meget over at have fundet frem til hundeeksperter, som var fortalere for positiv træning og respekt for hunden som individ.

 

Og det undrer (og ærgrer) mig den dag i dag, at der stadig står bøger med gammeldags holdninger i bog og idé.

Og de metoder der siger at man skal spise først, gå ind ad døren først, osv. for at blive set som en leder, synes jeg er noget sludder.

-Kunne ikke drømme om at praktisere det, og har bestemt ingen problemer med at Toffi vil tage magten :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke rigtig hvad de nævnte metoder indebærer. Så jeg stemte vist "andet"..

 

 

---Mit formål med at have hund har været 1) at arbejde med lydighed med henblik på prøver.

2) at have en ven, der deler min interesse for naturen, så jeg er motiveret for at komme i skoven hver dag.

 

Derfor har jeg valgt en golden retriever. Og derfor har jeg valgt en tæve.

 

Jeg ønsker først og fremmest at møde min hund med VENLIGHED og med et ønske om at forstå.

Som om det var et lille barn, jeg skulle lære at kende. Og som jeg skulle lære en masse ting.

 

Hvis en hund ikke gør hvad man beder den om, så er det enten fordi den ikke er motiveret nok, -eller fordi den ikke forstår hvad det er, man vil have den til.

 

Træning med hund skal være SJOVT! ALTID!

Jeg går IKKE ind for træning, hvor man traver frem og tilbage i en lang række med hver sin modvillige hund på noget, der ligner en parodi på "plads".

 

Jeg går IKKE ind for træning, hvor det er nødvendigt at korrigere hundens "plads" under gang med "et lille ryk" i snoren! Og jeg går IKKE! ind for, at man råber og skælder på sin hund hvis den stikker af når den er blevet dækket af. ---Bare fordi der var en anden hund, der var mere interessant end ejeren.

Når Silke og jeg træner er ALLE hårde ord forbudt!! Der er KUN ros og belønninger til at opnå det jeg ønsker.

 

TIL TRODS FOR DET, så har jeg haft gavn af at bruge lige netop de "halvgammeldags" metoder overfor Silke, hvor JEG spiser først -og hvor JEG går først ud af døren. Fordi hun er som hun er. IKKE for at opnå noget bestemt fra hende m.h.t. træning eller anden opførsel.

 

Jeg tror MEGET på, at tage udgangspunkt i den enkelte hund og ikke på forhånd forkaste nogle metoder, hvis der kan være mening i dem i bestemte situationer.

Med Silke stod jeg med en ekstremt underdanig hund, -den nederste i kuldet. Og jeg havde slet ikke forudset, at DET var et næsten lige så stort problem som hvis man har en meget dominant hund.

I begge tilfælde er det tryggest FOR HUNDEN at kende sin plads i flokken.

---Nå, jeg kunne blive ved... Det bliver for meget..

 

Alle de nye teorier er sikkert rigtig gode........ Jeg synes bare ikke, at jeg vil putte Silke ind i EN bestemt "trosretning", men hellere hele tiden pejle mig ind på, hvad der er det bedste for hende i hver enkel situation..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stemt "den naturnære metode", jeg kalder det bare "den bløde metode" :P

 

Jeg føler det er det, som er det rigtigste for mig. Det er svært at forklare hvordan, men måske er det noget med en rar fornemmelse i maven.

 

Min datter havde købt lidt forskellige bøger i bog og idé før vi fik hund for 1 år siden. Bøgerne var valgt udfra om de så spændende og flotte ud. Og de bøger blev da læst.

Jeg havde bl.a. læst om det der med at ignorere et par minutter når man træder ind ad døren. Og det føltes bare SÅ forkert.

I en anden bog var der billede af et bur, man kunne putte hunden i. Det tiltalte mig heller ikke. (Ligesom opbevarings-kravlegårde til børn heller aldrig har tiltalt mig).

 

Nå, men jeg havde i mellemtiden gæstet et hundeforum, hvor jeg var blevet anbefalet et par forfattere til den moderne hundeopfattelse. Dem lånte jeg på biblioteket, og jeg glædedes utroligt meget over at have fundet frem til hundeeksperter, som var fortalere for positiv træning og respekt for hunden som individ.

 

Og det undrer (og ærgrer) mig den dag i dag, at der stadig står bøger med gammeldags holdninger i bog og idé.

Og de metoder der siger at man skal spise først, gå ind ad døren først, osv. for at blive set som en leder, synes jeg er noget sludder.

-Kunne ikke drømme om at praktisere det, og har bestemt ingen problemer med at Toffi vil tage magten :lol:

 

Jeg er helt enig.

 

Jeg havde også læst et par fennel bøger og noget om ignoreren gestus spisning osv.. Det føles SÅ forkert.

 

Jeg har også stemt de bløde metoder (som jeg kalder det :) )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har stemt "den naturnære metode", jeg kalder det bare "den bløde metode" :P

 

Jeg føler det er det, som er det rigtigste for mig. Det er svært at forklare hvordan, men måske er det noget med en rar fornemmelse i maven.

 

Min datter havde købt lidt forskellige bøger i bog og idé før vi fik hund for 1 år siden. Bøgerne var valgt udfra om de så spændende og flotte ud. Og de bøger blev da læst.

Jeg havde bl.a. læst om det der med at ignorere et par minutter når man træder ind ad døren. Og det føltes bare SÅ forkert.

I en anden bog var der billede af et bur, man kunne putte hunden i. Det tiltalte mig heller ikke. (Ligesom opbevarings-kravlegårde til børn heller aldrig har tiltalt mig).

 

Nå, men jeg havde i mellemtiden gæstet et hundeforum, hvor jeg var blevet anbefalet et par forfattere til den moderne hundeopfattelse. Dem lånte jeg på biblioteket, og jeg glædedes utroligt meget over at have fundet frem til hundeeksperter, som var fortalere for positiv træning og respekt for hunden som individ.

 

Og det undrer (og ærgrer) mig den dag i dag, at der stadig står bøger med gammeldags holdninger i bog og idé.

Og de metoder der siger at man skal spise først, gå ind ad døren først, osv. for at blive set som en leder, synes jeg er noget sludder.

-Kunne ikke drømme om at praktisere det, og har bestemt ingen problemer med at Toffi vil tage magten :lol:

 

Jeg er helt enig.

 

Jeg havde også læst et par fennel bøger og noget om ignoreren gestus spisning osv.. Det føles SÅ forkert.

 

Jeg har også stemt de bløde metoder (som jeg kalder det :) )

 

Jeg er jo enig med jer, og bruger de samme metoder :)

 

Grunden til at jeg kalder dem Den naturnære metode, er at så mange bakker ud pga ordet bløde, det er som om at nogen ikke vil være bløde a015.gif

 

Jeg hørte et radioprogram idag om at mange forældre, lærere og pædagoger skælder for meget ud på børn, og det skader dem, et udmærket program, og tankevækkende, både for børnenes skyld selvfølgelig, men også fordi det minder så meget om hundenes reaktion på skæld ud, og de skader de får!!

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg er jo enig med jer, og bruger de samme metoder :)

 

Grunden til at jeg kalder dem Den naturnære metode, er at så mange bakker ud pga ordet bløde, det er som om at nogen ikke vil være bløde a015.gif

 

Jeg hørte et radioprogram idag om at mange forældre, lærere og pædagoger skælder for meget ud på børn, og det skader dem, et udmærket program, og tankevækkende, både for børnenes skyld selvfølgelig, men også fordi det minder så meget om hundenes reaktion på skæld ud, og de skader de får!!

 

Ja, jeg forstår hvad du mener. Udtrykket "bløde metoder" kan have sådan en lidt blød-i-bolden-klang, og lidt tøse-agtig, slapsvans over sig.

Og i virkeligheden er det faktisk ofte mere krævende for hundeejeren at indlære med de bløde metoder end med de hårde. Men slutresultatet bliver meget bedre:) -Og hvem gider en hund der lystrer fordi den ikke tør andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at der er nogen der hører "lade-stå-til" når de hører udtrykket bløde metoder ...

 

Personligt tror jeg jo ikke på straf og udskæld - hverken i min opdragelse af hund eller barn ... og det piner mig en del, at sønnen har en lærer der bruger en masse skæld ud - og da jeg fortalte hende - i ret klare vendinger, at hun ikke skulle flejne sådan på mit barn (man må gerne blive vred og give udtryk for denne - men at køre et skyld-med-skyld-på-trip af på mit barn - det holder ikke) ... så fik jeg at vide, at hun jo havde prøvet gulerods-metoden - og den virkede åbenbart ikke på Mathias - så var det, at jeg kom til at fortælle hende, at det nok var fordi at hendes godbider ikke var gode nok :x

 

Uha - jeg kan være en løvemor når det tar mig ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg tror at der er nogen der hører "lade-stå-til" når de hører udtrykket bløde metoder ...

 

Personligt tror jeg jo ikke på straf og udskæld - hverken i min opdragelse af hund eller barn ... og det piner mig en del, at sønnen har en lærer der bruger en masse skæld ud - og da jeg fortalte hende - i ret klare vendinger, at hun ikke skulle flejne sådan på mit barn (man må gerne blive vred og give udtryk for denne - men at køre et skyld-med-skyld-på-trip af på mit barn - det holder ikke) ... så fik jeg at vide, at hun jo havde prøvet gulerods-metoden - og den virkede åbenbart ikke på Mathias - så var det, at jeg kom til at fortælle hende, at det nok var fordi at hendes godbider ikke var gode nok :x

 

Uha - jeg kan være en løvemor når det tar mig ...

 

Ja, sådan er det nogen der forstår de bløde metoder, men så er det fordi de ikke ved hvad det er :wink:

 

 

Hun sku læse Anders Hallgren hende læreren!!

 

Øh, eller var det Siigsgård :lol:

 

Dumme lærer :twisted:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at forklare -sådan rent praktisk- hvad den bløde metode går ud på? Eller hvad I hver især forstår ved den bløde metode.

 

Der er visse ting, vi gerne vil have vores hunde skal lære. F.eks. at komme, når der bliver kaldt, -Ikke at trække i snoren, -og renlighed, selvfølgelig.

 

Hvordan vil I lære jeres hunde det? Og hvordan HAR I lært jeres hunde det?

 

Klikkertræning er jo en blød træning. Er der nogen af jer, der har opnået nogle sjove eller nyttige ting med det?

 

--Og hvad med kontakten til andre hunde? DER vil ofte være en klar rangorden. Uanset om vi synes om det eller ej. Hvordan tackler I det?

 

Jeg oplever i det daglige, at mange ejere af små hunde ikke orker/gider/har lyst til at lære deres hund de mest basale ting. Det er nemmere bare at smække en snor i den. Så KAN den ikke lave nogen ulykker. Og der er jo grænser for, hvor meget en lille hund kan trække. Så tit får en lille hund aldrig LÆRT at gå løs eller i slap line. Eller komme, når der bliver kaldt. Hvis DET er naturlig eller blød opdragelse, så er det ligemeget for mig.

Jeg går ind for venlighed, men også engagement i træningen. Og konsekvens.

Og jeg ønsker at min hund skal kunne gå løs under mange forskellige forhold. Det kræver, at jeg kan stole på hende. Jeg synes, det er SÅ vigtigt med GENSIDIG tillid.

Og jeg ved, at jeg kan stole på hende. Ikke fordi hun er bange for mig. For DET er hun ikke. Men fordi hun har tillid til, at når jeg siger noget, så har jeg nok en god grund. Jeg ved bedst. Man kan ikke have tillid til nogen man er bange for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at forklare -sådan rent praktisk- hvad den bløde metode går ud på? Eller hvad I hver især forstår ved den bløde metode.

 

Der er visse ting, vi gerne vil have vores hunde skal lære. F.eks. at komme, når der bliver kaldt, -Ikke at trække i snoren, -og renlighed, selvfølgelig.

 

Hvordan vil I lære jeres hunde det? Og hvordan HAR I lært jeres hunde det?

 

Klikkertræning er jo en blød træning. Er der nogen af jer, der har opnået nogle sjove eller nyttige ting med det?

 

--Og hvad med kontakten til andre hunde? DER vil ofte være en klar rangorden. Uanset om vi synes om det eller ej. Hvordan tackler I det?

 

Jeg oplever i det daglige, at mange ejere af små hunde ikke orker/gider/har lyst til at lære deres hund de mest basale ting. Det er nemmere bare at smække en snor i den. Så KAN den ikke lave nogen ulykker. Og der er jo grænser for, hvor meget en lille hund kan trække. Så tit får en lille hund aldrig LÆRT at gå løs eller i slap line. Eller komme, når der bliver kaldt. Hvis DET er naturlig eller blød opdragelse, så er det ligemeget for mig.

Jeg går ind for venlighed, men også engagement i træningen. Og konsekvens.

Og jeg ønsker at min hund skal kunne gå løs under mange forskellige forhold. Det kræver, at jeg kan stole på hende. Jeg synes, det er SÅ vigtigt med GENSIDIG tillid.

Og jeg ved, at jeg kan stole på hende. Ikke fordi hun er bange for mig. For DET er hun ikke. Men fordi hun har tillid til, at når jeg siger noget, så har jeg nok en god grund. Jeg ved bedst. Man kan ikke have tillid til nogen man er bange for.

 

Jeg kan nok ikke svare på så meget af det du spørger om, for det er også nyt for mig:)

Men i hvert fald: Jeg går ud fra en grundregel der siger: Beløn ønsket adfærd, ignorer uønsket. Og med den lille sætning i baghovedet, synes jeg at jeg kan nå langt med min hund.

 

Jeg har snuset en anelse til klikkertræning, brugte blot et sagt "x" i stedet for en klikker i hånden. Og det handlede om at hundens selv skulle regne ud hvad der forventedes. Det kræver meget tålmodighed af hundeejeren, skulle jeg hilse og sige :lol: . Men indlæringen skulle være bedre, andre må hellere forklare hvordan og hvorfor :P

 

Faktisk tror jeg at du selv i ret høj grad bruger de bløde/naturnære metoder, det har jeg kunnet fornemme på dine indlæg :)

 

Eksemplet med at gå i snor er godt.

I den bløde terminologi betyder "at gå pænt i snor" at hunden må bruge hele linen, men den må bare ikke trække. Man undgår at den trækker ved at sørge for god kontakt til føreren.

Da jeg gik til hvalpetræning var det noget med hele tiden at give godbidder, smække med tungen eller give andre lyde for at hunden så op på ejeren. Og rose for det.

Hvis man har en hund der trækker, stopper man op i samme sekund den trækker, og går først igen idet hunden har slækket linen. Hvis linen strammes 2 sekunder efter, gentages proceduren. Men uden ryk i linen og skældud.

At gå ved fod præcist med snuden ud for knæet bruges mig bekendt ikke. Men at gå ved fod på en knap så militant måde, bruges skam også i det bløde. Det kan jo være nødvendigt f.eks. i trængsel i byen. Igen er kontakt og formentlig et signal metoden. (mener jeg.)

 

Jeg ved ikke om det giver mening, og hvis der er noget jeg ikke har fået helt korrekt fat i, vil jeg gerne korrigeres :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh... jeg vil ikke sige at vi har en metode...

 

Vi spørger jo bare til råds når vi føler der er noget der ikke fungere.

 

Jeg er ikke sikker på at "ignorere uønsket adfærd" vil virke efter hensigten med Bella.

Når hun gør noget uønsket er det som regel pga angst, og den mener jeg ikke vi skal ignorere, men handle omsorgsfuldt.

 

En del falder os jo bare os og hunden naturligt at gøre i forhold til hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Den bedste måde at lære de moderne metoder på er enten at gå til træning et sted hvor de bliver praktiseret), at læse nogle gode bøger og evt tage på et kursus :)

 

Jeg ved at Irene Liljequist fra PAFF snart skal holde et foredtrag på nordsjælland, er det i nærheden af dig Birgitta ?

 

Konsekvens er også vigtig her, og mange bruger klikkermetoden, det handler meget om tillid og tålmodighed, ros, ros af ønsket adfærd og ignorering af uønsket, der bruges få nejer :)

 

Men med en hund der mangler selvtillid vil man gå ind og styrke hunden frem for at tænke i at hunden skal gå sidst ind af døren og den slags :)

 

Vi har også nogle rigtigt dygtige proffer her, måske har de lyst til at fortælle lidt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg sad lige for et øjeblik siden og kiggede i sidste nr. af "Hunden" - og der siger Lone Greva: "At lære hunden at vente inden den går ud af bilen, entreen eller hvad det nu måtte være - det kan være praktisk - men har intet med at markere lederskab at gøre"

 

Det tror jeg er rigtigt :)

 

Jeg er ikke i tvivl overhovedet :)

 

Anders Hallgrens bog Alfasyndromet er en god bog at læse i den sammenhæng :)

 

Min dyrlæge har lånt den siden august, så jeg kan ikke lige citere noget :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Hvad bruger du?

 

Synes du at det er vgtigt at følge med?

 

Synes du at det bliver for tekninsk?

 

Synes du at det at lære hundesprog er spændende?

 

Og meget meget mere :)

 

Jeg bruger det som du vil kalde for: Den Naturnære Metode - Den Bløde Metode

 

Jeg synes det er vigtigt at følge med og udvikle sig til hundes bedste.

Ja, synes det er spændene at lære om hundesprog og har både været til foredrag omkring det og har også Anders Hallgrens bog: Forstår du din hund?

 

Bryder mig ikke om folk der bruger de "gammeldags metoder" synes mange gange de er for hårde mod deres hund(e).

Det der med at sparke eller slå på hunde (dyr) bryder jeg mig ikke om og man skal ikke gøre det når jeg ser på det, for så holder jeg ikke altid mund :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg bruger allermest hundens frie valg til at ville være sammen med mig og følges med mig. De to ting hænger sammen.

Det vil sige, at jeg motiverer (forstærker positivt) min hund, når han følges med mig.

Lige fra lilllebitte hvalp er det, hvad jeg gør et stort nummer ud af.

"Os to ikk?"

Under opbygningen af motivationen belønner jeg særdeles hyppigt med godbidder og når motivationen er på plads belønner jeg stadig, men ikke kontinuerligt.

 

Belønning som vedligeholdelse.

Og da er belønningen et mix af guf, ros og spændende aktiviteter.

 

Taler vi indlæring af færdigheder/øvelser/aktivitet anvender jeg dels operant indlæring, at hunden på eget initiativ prøver sig frem til der er gevinst, dels guidet operant indlæring, hvor jeg vha. godbid i hånd, opmuntring og kropssprog får ham til at udføre det ønskede.

 

Operant indlæring er den eneste naturlige indlæringsform der findes for hunde: At det de gør får en konsekvens, som de opfatter som neutral, positiv eller negativ.

 

Derfor vil "den naturnære metode" nok være den, som ligger nærmest :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har svaret den naturnære metode. Når det gælder dyr er jeg blid som et lam.

 

Ros og opmuntring mener jeg man kommer længst med, både hos mennekser og dyr.

 

At min tålmodighed ofte bliver sat på prøve, skal ikke være nogen hemmelighed. Men det tror jeg ikke har noget med min blidhed at gøre, mere min evne til at forklare hvad jeg ønsker. :D

 

 

Ikke nemte at genkende jer, når i har skiftet nick!

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at se lidt flere reflektioner over, hvad I egentlig mener med "blød" eller naturnær opdragelse..

 

Hvis der med "naturnær" menes den måde hunde opdrager hinanden i en flok, så er det vist ikke nødvendigvis særlig blidt. Det KAN det være. Men hunde er --ligesom mennesker-- forskellige. Og hvis det er en brutal og kontant leder, der er i en flok, så KAN opdragelsen blive derefter. --Ligesom hos mennesker, så ER der ikke en 100% rigtig eller forkert opdragelse. Og ligesom hos mennesker, så MÅ opdragelsen hænge sammen med, hvordan leder og individ er i hver enkelt flok.

 

Og lige netop som du siger, Ann:

 

Jeg er ikke sikker på at "ignorere uønsket adfærd" vil virke efter hensigten med Bella.

Når hun gør noget uønsket er det som regel pga angst, og den mener jeg ikke vi skal ignorere, men handle omsorgsfuldt.

 

En del falder os jo bare os og hunden naturligt at gøre i forhold til hinanden.

 

 

Det er IKKE nok at ignorere hunden hvis den udviser uønsket adfærd.

 

Hvis Silke udviser uønsket adfærd, så gør jeg to ting. 1) jeg spekulerer som en gal over HVORFOR hun gør det...

Og 2) jeg skynder mig at foreslå hende en mere spændende og alternativ beskæftigelse..

 

--Ann, det ville også hjælpe i tilfælde af angst: Hvis min hund er bange for noget (uden grund) så tager jeg hende på plads (masser af ros) og laver et eller andet, som hun godt kan lide.

Men det kræver selvfølgelig, at hunden synes, at "plads" er et godt og spændende sted at være.

 

En hund, der er bange, skal ENDELIG IKKE!! pylres om og trøstes!!! Det forstærker angsten..

 

---Uuups... turtid--- :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Prøv at læse Anders Hallgrens Alfasyndromet :)

 

Hunde/ulve er ikke hårde ved hinanden, ikke sunde dyr der lever frit i en naturlig flok:)

 

Der er ikke den rangorden man tidligere troede efter obs på ulve der levede i sammenbragte flokke på begrænset plads :)

 

I en naturlig flok, består flokken af forældredyr og afkom i forskellig aldre :)

 

De punkes ikke på plads af forældredyrerne.

 

Tværtimod :)

 

En tæve der har hvalpe er heller ikke hård, i hvert fald ikke sunde tæver der lever under gode forhold :)

 

Mine tæver har altid været meget milde, ingen hårdhed, faktisk har jeg ofte tænkt om det mon var nok :lol:

 

Så, den antagelse at hunde er hårde opdragere er en af de menneskelige fordomme der ikke holder!!

 

Hvis jeg havde en angst hund så ville jeg styrke dens selvtillid og først og fremmest bruge en dygtig adfærdsbehandler på at finde ud af hvad baggrunden for angsten!!

 

Så ville jeg i samarbejde med behandleren arbejde på at ændre hundens psykiske tilstand, man kan nå meget langt :)

 

De hunde der hakker på andre har ofte nogle problemer, er måske selv blevet moppede, de er ikke stærke som man nok mest har troet tidligere.

De er dominerende, ikke dominante, en dominant hund er en hund med sellvtillid der ikke har brug for den slags :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at læse Anders Hallgrens Alfasyndromet :)

 

Hunde/ulve er ikke hårde ved hinanden, ikke sunde dyr der lever frit i en naturlig flok:)

 

Der er ikke den rangorden man tidligere troede efter obs på ulve der levede i sammenbragte flokke på begrænset plads :)

 

I en naturlig flok, består flokken af forældredyr og afkom i forskellig aldre :)

 

De punkes ikke på plads af forældredyrerne.

 

Tværtimod :)

 

En tæve der har hvalpe er heller ikke hård, i hvert fald ikke sunde tæver der lever under gode forhold :)

 

Mine tæver har altid været meget milde, ingen hårdhed, faktisk har jeg ofte tænkt om det mon var nok :lol:

 

Så, den antagelse at hunde er hårde opdragere er en af de menneskelige fordomme der ikke holder!!

 

De hunde der hakker på andre har ofte nogle problemer, er måske selv blevet moppede, de er ikke stærke som man nok mest har troet tidligere.

De er dominerende, ikke dominante, en dominant hund er en hund med sellvtillid der ikke har brug for den slags :)

 

Anne-marie, du har da helt ret, hvis man vil beskrive den ideelle hundeverden. Men ligesom menneskesamfund, så ER hundesamfund heller ikke ideelle. Og alle hunde, -vilde som tamme-- er ikke altid sunde, velafbalancerede, milde og tålmodige.

Et velfungerende hundesamfund KAN bestå af forældredyr med afkom. Men forældredyr lever ikke evigt, og andre tager over. Der vil være brydninger i en flok, for livet er jo ikke stationært. Forholdene ændrer sig. Sammensætningen af flokken ændrer sig..

 

Når du skriver, at en tæve med hvalpe er utrolig mild og slet ikke er skrap overfor sine hvalpe, så har du da også fuldstændig ret. Men her er der jo tale om få uger til måneder gamle hvalpe. Der, hvor JEG ser at der er tale om mere "robust" opdragelse, det er overfor hvalpe på ½ år og opefter.

 

Der SKAL være årsager til at man accepterer nogen som leder. Og årsagen skulle helst være, at lederen er viis, mild og vil samfundet det bedste... Men det FOREKOMMER jo altså, at ledere er tyranner. Eller de er manipulerende magtmisbrugere.

Sådan er det i menneskeverdenen. Og jeg tror altså ikke, at de vilde dyrs samfund er så forfærdelig meget anderledes..

ÅRSAGEN til at hunde er hårde ved hinanden (og det ER de til tider) det tænker HUNDENE ikke over. De reagerer bare.

---Vi kan så gå ind og analysere og måske rette op på årsagen... Men så fjerner vi os jo egentlig fra det "naturnære"..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger operant indlæring med hovedvægten lagt på positiv forstærkning og negativ straf..

Nærmere bestemt klikkertræning/filosofi

 

På dansk vil det sige at jeg forsøger at belønne ønsket adfærd og ignorere uønsket eller tilrettelægger det således så hunden ikke kan udføre det uønskede.

 

Jeg fortrækker at fokusere på hundes adfærd i stedet for at prøve at regne ud hvad hunden tænker, hvilket er umuligt alligevel.

 

Så jeg er fløjtende ligeglad med om min hund skulle tro hun var lederen i vores "flok", det kan jeg nemlig ikke vide noget om alligevel. Så længe hun har lært og udfører det jeg har lært hende med rimelighed, er jeg godt tilfreds:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er IKKE nok at ignorere hunden hvis den udviser uønsket adfærd.

 

Hvis Silke udviser uønsket adfærd, så gør jeg to ting. 1) jeg spekulerer som en gal over HVORFOR hun gør det...

Og 2) jeg skynder mig at foreslå hende en mere spændende og alternativ beskæftigelse..

 

--Ann, det ville også hjælpe i tilfælde af angst: Hvis min hund er bange for noget (uden grund) så tager jeg hende på plads (masser af ros) og laver et eller andet, som hun godt kan lide.

Men det kræver selvfølgelig, at hunden synes, at "plads" er et godt og spændende sted at være.

 

En hund, der er bange, skal ENDELIG IKKE!! pylres om og trøstes!!! Det forstærker angsten..

 

---Uuups... turtid--- :lol:

 

Som regel er det fremmede mennesker hun er bange for.

Nej vi pyller ikke om hende - det var det allerførste råd jeg fik fra en net-veninde som er hundetræner.

Jeg trøster ikke, jeg sætter mig ned, så hun søger hen til mig, roser hende fordi hun ikke gør og snakker med hende og klapper hende...

Så bliver hun lidt modig, løber hen og snuser - når hun så bliver utryg kommer hun hen til mig indtil hun til sidst er tryg ved det nye menneske - det tager som regel ikke ret lang tid, 2-3 ture frem og tilbage.

 

Vi kan godt li' at tænke på hende som en del af familien og ikke "bare" et kæledyr.

Selvfølgelig er der nogle klare regler for hvad hun må og hvad vi må - jeg er ret konsekvent mht regler, for jeg mener det giver tryghed, for både hund og mennekser. Det man ikke måtte i går, må man heller ikke i dag. Og hun bliver ikke forkælet med at få lov til noget som hun ikke plejer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...