Hop til indhold

Rallytræningstråden 2015


Aussiepower!
 Share

Recommended Posts

Jeg synes at det så ud til at der mangler en 2015 tråd for rallytræning, så jeg vil da gerne lægge ud :mrgreen:

 

Jeg er jo helt ny i rallytræning og er kommet på et fint lille begynderhold med Chivas, det er super, vi taler meget om både de forskellige skilte og hvad der bliver set på til prøver og den slags, men i dag blev jeg alligevel i tvivl og jeg tror at det også lykkedes mig at gøre min træner i tvivl.. :genert: Så jeg er faktisk stadig i tvivl, men tænker at det må der være nogle kloge hoveder herinde der kan opklare det :cool:

 

Spørgsmålet opstod da der blev talt om hvornår man skal/bør gentage en øvelse og træneren brugte "sit" øvelsen som eksempel, hvor han sagde at hvis han kom hen til skiltet og afgav sitkommando og hunden ikke reagerede, så ville han gå tilbage og starte forfra på øvelsen.. Der var min tanke jo så at hvis jeg kom hen til skiltet og afgav kommando og hunden ikke reagere, så vil jeg blive stående og afgive kommandoen igen? -i stationære øvelser som fx. Sit og dæk, selvfølgelig er der en del øvelser i rally, hvor man er nødt til at gå tilbage og prøve igen, hvis det ikke lykkedes i første forsøg, men nu brugte han lige netop sitøvelsen som eksempel.

 

Men hvad siger I, kan man "bare" gentage kommandoen og satse på at hunden høre efter anden gang, eller skal man gå tilbage og gå hen til skiltet og forsøge igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det er meget et skønsspørgsmål fra dommeren på dagen.

 

Det koster 1 point for en "langsom eller forsinket reaktion" og 3 point for en gentagelse.

 

Kommer din ekstrakommando forholdsvis hurtigt efter den første (eller hører dommeren ikke din ekstrakommando), kan det ses som en langsom reaktion.

 

Står du længe og venter og så kommer med din kommando, nærmer det sig en gentagelse af øvelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lav øvelsen om hvis du ved du kan og at det du har lavet af fejl ikke koster mere end tre point.

 

I det tilfælde du beskriver ville jeg nu give en ny sitkommando, og så ville man nok blive trukket for en langsom reaktion(1 point er det vist typisk). Jeg taler af erfaring, da jeg har en hund der ret ofte ikke hører første gang at der bliver sagt sit til hende :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville til hver en tid vælge at give en ekstra kommando og så tage det ene point fradrag :-)

 

Det ville jeg også - medmindre hunden virkelig har bestemt sig for ikke at høre efter. Så ville jeg tage en ny opmarch og en gentagelse, men så er vi ude i, at konkurrencen er blevet til træning i stedet for

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg ville jo selvfølgelig også helt klart afgive en ekstra kommando, når man har gået LP tror jeg at det kommer som ren refleks :mrgreen: , men jeg synes at det virker ret overdrevet at gå tilbage og starte forfra, ved en stationær øvelse som sit eller dæk, så jeg tænkte at en ekstra kommando, på stedet, må kunne gøre det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil lave øvelsen om (f.eks. hvis han dækker i stedet for sit), skal du gå tilbage og lave en ny opmarch.

Du må ikke bare blive stående og lave øvelsen om.

 

Okay, jeg tænkte også mest hvis man kommer hen og hunden bare bliver stående når man afgiver sit kommando, om det så virkelig er nødvendigt at gå tilbage og starte forfra, eller om det så er ok bare at afgive en ekstra kommando?

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg tænkte også mest hvis man kommer hen og hunden bare bliver stående når man afgiver sit kommando, om det så virkelig er nødvendigt at gå tilbage og starte forfra, eller om det så er ok bare at afgive en ekstra kommando?

 

Hvis han bare ikke reagerer på kommandoen, ville jeg bare give en kommando mere - og blive stående

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, lille Calle. Den dag dit hoved kan følge med bliver du fed at gå rally med :hjerte:

 

Lillebror fik lov at prøve banen som storesøster gik på og han var så sød. De fleste øvelser kan han bedre end storesøster.

 

Cassi var også fin... Men hun skal altså snart have en alvorlig samtale, for hun aner ikke længere hvad ordet sit betyder når hun er i pladsposition.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Selvom det ikke gik vanvittigt godt, så gav weekendens konkurrence anledning til ny lyst til at træne med hunden. Så i går nåede jeg lige ud at træne med prinsessen, og det kom der lige lidt video ud af...

 

[video=youtube_share;BBl5UcbPNt0]

 

Hun kunne egentlig sætte sig nogenlunde hurtigt ved springet(men havde så også en godbid i hånden), det var så værre når hun skulle sendes til kegle, men der var også bare mega vådt på græsset(som i der var 3-5 cm vand næsten over alt) og hun er lidt pivet efter hun har mistet en del af pelsen på rumpen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne se at "startsiden" der hedder http://www.rally-lydighed.dk/index.html var forsvundet. Den er nu genindsat. Så må vi bare vente på at Google bliver opdateret, men da jeg ikke vil betale for reklame, kan det være at google har solgt mig som reklameplads.

 

Ja det er jo ikke til at vide... Jeg ved at Gerard O'Shea oplevede noget lignende med sin hjemmeside, men han kunne ikke komme det til livs. Det var så også noget værre, for den redirectede til et eller andet japansk når man skrev linket manuelt. Det gør din jo heldigvis ikke :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...