Hop til indhold

Alenehjemmetræning igen igen


Osvaldo
 Share

Recommended Posts

Hej alle

 

Jeg har en skøn fransk bulldog på 16 uger, som desværre ikke kan være særlig meget alene endnu. Vi har trænet simpelthen såå meget alene hjemme træning siden han var godt 9 uger og synes jeg har prøvet alt og gået virkelig tålmodigt til værks med et par sek først og så lidt mere osv, men ligemeget hjælper det :-( Han kan kun være alene hjemme ca 3 min uden at hyle og vi kommer bare ikke videre!!!:-(

Når han er rigtig træt når vi træner lægger han sig dog nu til at sove selvom jeg er gået og så sover han i ca 30-40 min, men ligeså snart han vågner går der 3 min så står han ved døren og hyler. Jeg har prøvet med frossen kong med leverpostej, men tiden han kan være alene afhænger udelukkende af hvor længe han bruger på sin kong.

Jeg har aktiveret ham både fysisk og mentalt inden så det ikke der problemet er..

Jeg er gået fuldstændig i stå i træningen og har virkelig brug for alle gode råd der er og det vil være en kæmpe hjælp hvis nogen af jer vil beskrive hvordan i har trænet step for step så jeg kan bruge jeres råd til inspiration og forhåbentlig komme videre. Han skal nemlig helst kunne være alene 4 timer et par gange om ugen fra 1 april (vi har mulighed for at nogen kommer og ser til ham til den tid vi nu er nået til).

 

Håber virkelig i har nogle gode råd, er ved at opgive håbet helt for at han nogensinde bliver tryg ved det :-(

 

Mvh den bekymrede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan har i trænet for at nå frem til de 3 minutter? Er han mentalt træt når i går fra ham? Hvor meget plads har han når han er alene? Slapper han af når i er hjemme og bevæger jer rundt i huset/lejligheden? Hvor sover han om natten?

 

Mange spørgsmål, men de kan hjælpe til at opklare hvorfor der er et problem:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du på 7 uger har "prøvet alt", må træningen have været for uigennemskuelig for din hvalp. En fremgangsmåde skal lige have lidt tid, før man prøver en anden.

Du skriver, at lægger sig til at sove, når han er rigtigt træt, så det skal være udgangspunktet, det og at du vender tilbage inden han begynder at hyle og derfra lægger ganske lidt tid på af gangen.

 

Min seneste hvalp fik indlært en serie af ritualer, som lå helt fast i starten. For os så det således ud:

 

Op, ud i haven, morgenmad, morgentur.

 

Hjemme satte jeg mig til computeren samt satte rolig musik på.

Først da Pelle havde lært at disse to ting i kombination betød, at han ikke skulle noget foreløbig og derfor lagde sig til at sove i total tryghed begyndte alenetræningen.

 

Det foregik, ved at jeg efter lidt tid ved pc'en bare gik ud og kom ind igen. Pelle vågnede men var stadig i "sovemode" og blev ikke urolig.

Dette blev øvet 8 - 10 gange før jeg satte lidt tid på og her taler vi om måske 1 minut for hans vedkommende. Tiden en hund kan være alene er jo individuel, men udgangspunktet bør være afslappethed.

 

Hver ny øgning i tid bør kun øves 8 - 10 gange så hunden ikke lærer at den kun kan være alene i det tidsrum man har øvet.

Succeskriteriet er at hunden er afslappet.

 

Ved hjemkomst hilste jeg bare nonchalant og gik videre med forskellige gøremål.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har trænet ham op på de tre minutter ved at gå ud og ind af døren først nogle sek. og så bygget på, og så fremdeles - både hoveddør, men også de andre døre i lejligheden.

Han er i en gang/køkken med børnegitter ind til stuen da det er et køkken-al-rum. Han er ikke særlig god til at slappe af og følger os for det meste overalt - er igang med at indøve rutinen hvor jeg intet spændende laver om formiddagen, han sover dog ved mine fødder når han først falder til ro. Han har for det meste ikke lavet noget om formiddagen andet end at ligge på skødet på sofaen, men omvæltningen til ikke at skulle være hos oppe i sofaen og putte tror jeg har været stor. For at han ikke skulle være så tæt ved mig har jeg brugt børnegitteret og siddet lige på den anden side, men tror jeg er gået for hurtigt til værks og nok i første omgang skal koncentrere mig om at han slapper af om formiddagen om det så er ved mine fødder. For når jeg har trænet børnegitter er han for det meste blevet helt vildt overgearet og det tager lang tid før han falder rigtig til ro igen (1-2 timer).

Han er mentalt træt når vi går fra ham, vi laver altid fodersøg eller foder i et viskestykke eller lign. som afslutning på gåturen dernæst spiser jeg morgenmad hvor han får lov at tulle rundt ca. 30 min før jeg får i gang med alenehjemmetræningen. Han sover i sin kurv ved siden af vores seng, det har fungeret meget godt. Jeg har overvejet at rykke ham ud af værelset, men er bange for det i første omgang hæmmer alene-hjemme-træningen med flere omvæltninger.

 

Ninjamor det giver rigtig god mening, tror helt sikkert jeg måske skal bruge de første dage på bare at få ham til at slappe fuldstændig af i formiddagstimerne. Jeg er nok kommet til at skifte lidt for hurtigt strategi når jeg ikke synes det har fungereret - men jeg nok bare slet ikke regnet med at det kunne være Så svært.

 

Men lige et par spørgsmål jeg er lidt i tvivl om som jeg håber kan hjælpe med:

Når han er godt træt og han falder i søvn ligeså snart jeg går - skal jeg så fortsat lad ham sove ud og så komme tilbage efter 1 min, 2 min efter han er vågnet osv., eller vil det være en ide i at gå ud og ind i mens han er i sit "sovemode" eller vil det bare stresse ham?

Hvor mange gange i træk kan jeg træne, og hvor lang pause skal der være i mellem, jeg føler nogen gange at træningen stresser ham for meget, men er vi nede på 1 min kan jeg vel godt gå ind og ud med korte pauser ind til han er uinteresseret?

Hvor mange gange om dagen trænede i det, kun i det tidsrum i plejer at være væk eller også andre tidspunkter på dagen?

Hvis jeg lægger en kong skal jeg så komme til inden han er færdig hvis han går direkte til døren eller skal jeg lade vær med at træne med at lægge noget lækkert til ham og blot træne tiden op som jeg gør nu?

 

Tusind tak for jeres svar :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...