Hop til indhold

Træning af ro omkring løse hunde.


James Bond
 Share

Recommended Posts

Loui er i betragtning af hans alder (1år) rimelig god at arbejde med på træningspladsen. Han er fokuseret på opgaverne/øvelserne, dog kan næsen godt gå i jorden på de lidt kedelige øvelser. Og han kan blive utålmodig hvis der intet sker.

 

 

Han tænder en del på at se de andre hunde arbejde/løbe. dvs. han mister fokus fra mig en kort øjeblik, hvis nogle træner indkald, spring eller andet hvor deres hund løber og er løs. Ikke noget der gør så meget da vi hurtigt for fokus igen. Men i går til træning var der en anden hund, der selv valgte og tage et par æres runder på pladsen i længere tid. Det skete 3 gange i løbet af træningen. Efter anden gang var Loui kørt så højt op af det, at han fik pause i bilen i 10 minutter, da det blev helt umuligt at få kontakt efter det.

 

Vi prøver at træne det ved at han ligger på et tæppe og bliver belønnet for kontakt og far at slappe af i mens vi kigger på de andre der træner. Er der nogle andre gode ideer til at træne det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok have stedet fokusere på at jeres træning er så sjov og indeholder så meget leg, dig og ham i mellem at han slet ikke overvejer om det er mere interessant at se hvad de andre laver

 

Træn kort tid af gangen på den måde og lav så en tydelig forskel til når han har pause og ikke træner. Det kunne være at han blev lagt i bilen, elle i bare gik derover og fik lidt vand og tissede på en busk. En pause til hjernen.

 

Få ham kort sagt til at tænke, at når andre hunde har en fest, så får han også en fest med far.

Link til indlæg
Del på andre sites

Træning at tænd og sluk er altid et interessant emne.

 

Jeg lavede denne lille video om hvordan jeg træner ro - eller sluk, med Maggie på 10 måneder

 

 

Jeg kan godt se hvad du mener, men det er ikke så meget det der jeg mener. Det du træner her er i bund og grund ren selvkontrol. Du har 2 hunde der kender hinanden godt og ikke mange andre forstyrrelser.

Der mangler selvfølgelig lidt selvkontrol ved vores problem, men jeg tror også det er noget med usikkerhed at gøre.

 

Jeg ville nok have stedet fokusere på at jeres træning er så sjov og indeholder så meget leg, dig og ham i mellem at han slet ikke overvejer om det er mere interessant at se hvad de andre laver

 

Træn kort tid af gangen på den måde og lav så en tydelig forskel til når han har pause og ikke træner. Det kunne være at han blev lagt i bilen, elle i bare gik derover og fik lidt vand og tissede på en busk. En pause til hjernen.

 

Få ham kort sagt til at tænke, at når andre hunde har en fest, så får han også en fest med far.

 

Vores træningstid er på halvanden time med en pause på et kvarter efter 45 minutter. I løbet af træningen holder mig og Loui en del små pauser, som enten foregår på et tæppe godt over i siden, eller en snuse/tissetur i krattet i kanten af træningspladsen. Når vi træner holder vi mange fester. :banan: Og der ænser han ikke de andre overhovedet. Men er vi i gang med en dæk øvelse, lineføring eller lignende, hvor der ikke er løb eller næsearbejde i. Og en anden laver et indkald, ryger fokus over på den anden hund i et kort øjeblik. Foregår det tæt på, rejser han/ vender sig også om mod den anden hund. I tirsdags hvor en anden hund piskede rundt på hele pladsen flere gange, fik det stressede ham så meget op, at der ikke var nogen kontakt bagefter. Så jeg tror det måske er en blanding mellem usikkerhed og noget selvkontrol.

 

Det skal siges at det er blevet meget bedre de sidste 3 måneder. For 3 måneder var det næstet umuligt at få kontakt med ham, bare der var andre hunde i nærheden. Så jeg føler at meget af det jeg gør, er det rigtige. Men jeg søger lidt erfaring og inspiration til at træne det mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg/vi træner på samme måde på hold. 3 mand går sammen ud. Den ene sætter hunden af og går bare rundt og snakker og hjælper de 2 andre som træner. Så bytter vi efter 5 minutter. Jeg mener ikke min hund lærer selvkontrol ved det. Jeg mener den lærer at når den er sat af kan den lige så godt slappe af indtil jeg tager kontakt og beder den om et eller andet.

 

Det er det jeg kalder tænd og sluk.

 

Selvkontrol lærer den ved at jeg kaster tennisbolde forbi den og stopper den samtidig og lignende.

 

Men det er under alle omstændigheder meget forskellig fra hvad luckyluna beskriver, for hun ønsker hundens fokus på føreren (som altså så skal gøre sig interessant) uanset hvad - og alt klar/tændt. jeg ønsker at den slapper af og ikke er specielt klar - og jeg gør mig derfor ikke specielt interessant.

 

Der er ikke så meget sjov og ballade, kun en glad arbejdsivrig Spaniel, for hvem kontakt og arbejde, er belønningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...