Hop til indhold

hundehus med lem

Rokoko Rollo og King
 Share

Recommended Posts

jeg er ved at bygge et hundehus som eksamens opgave til afslutning på grundforløb, tømre. Det er til min søster som har en Dansk-Svensk Gårdhund eller en Fox Terrier, jeg er ikke helt sikker på hvilken en af dem det er, men det er i hvert fald en tæve.

Jeg havde egentlig tænkt mig at der skulle være en hundelem med tunnel men efter at have googlede billeder af hundehuse, kan jeg se at de allesammen har en åbning uden lem. Nogen af dem har dog et gennemsigtigt forhæng.

Hvorfor har man ikke lem i hundehuse?

Det ærgrer mig rigtig meget da jeg gør et stort nummer ud af at isolere huset med papirsuld, dampspærre og vindpap. Hvis ikke der kommer en lem i, vil meget arbejde med huset være spildt og det vil også blive svært at skulle forsvare over for sensor. Jeg har dog set hundehuse med isolering og åbning, så helt galt kan det vel ikke være....

Hvad siger i. Kan man have en lem i et hundehus?

20150327_140045.jpg

20150324_082547.jpg

20150324_082725.jpg

20150327_140019.jpg

20150327_140033.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan en bror gad jeg da godt at have, hvor ser det godt ud indtil videre. :klap:

Jeg tænker at du nok selv skal lave den, men man kan jo købe hundelemme i alle byggemarkeder hvis man skal finde ud af hvordan de virker og evt. finde inspiration til hvordan man selv kan lave det. Personligt tror jeg at man ofte trækker taget og væggene lidt ud over indgangen hvis man ikke laver en eller anden form for klap i indgangsåbningen. Det har jeg i hvert fald set på billeder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er hundehuse generelt ikke noget vi bruger så meget mere, da de fleste danske hundeejere (heldigvis) har deres hund indendøre. Så hvor varm og vindtæt dit hundehus skal være, kommer an på hvordan den pågældende hund lever. Hvis det er en af de sjældne udehunde, ja så bør du nok lave som minimum et vindfang og gerne en lem.

Men hunde vil jo også gerne følge med i alt hvad der foregår, så det vil være smart at lave lemmen af et gennemsigtigt materiale, f.eks. det der tykke bøjelige plastic, man bruger til forhæng i lagerhaller o.lign.

Hvis hunden ikke skal bo ude hele året, men bare skal have huset til hygge i haven, kan det godt gå hen og blive for varmt om sommeren, hvis der kommer lem i.

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste hunde elsker at ligge i åbningen og kikke ud;) jeg har et par hundehuse i de store indhegninger, de er kun til sjov og balade men hundene elsker at ligge i åbningen eller på taget og nyde udsigten ;) hvis hunden skal bruge huset til ophold om vinteren ville jeg nok sætte en vinkel indgang på, så blæser det ikke ind;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er hundehuse generelt ikke noget vi bruger så meget mere, da de fleste danske hundeejere (heldigvis) har deres hund indendøre. Så hvor varm og vindtæt dit hundehus skal være, kommer an på hvordan den pågældende hund lever. Hvis det er en af de sjældne udehunde, ja så bør du nok lave som minimum et vindfang og gerne en lem.

Men hunde vil jo også gerne følge med i alt hvad der foregår, så det vil være smart at lave lemmen af et gennemsigtigt materiale, f.eks. det der tykke bøjelige plastic, man bruger til forhæng i lagerhaller o.lign.

Hvis hunden ikke skal bo ude hele året, men bare skal have huset til hygge i haven, kan det godt gå hen og blive for varmt om sommeren, hvis der kommer lem i.

der er tale om en ganske almindelig indendørs hund. Jeg skulle lave en simpel opgave og valgte et hundehus fordi min søster har fået hund for nylig.

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste hunde elsker at ligge i åbningen og kikke ud;) jeg har et par hundehuse i de store indhegninger, de er kun til sjov og balade men hundene elsker at ligge i åbningen eller på taget og nyde udsigten ;) hvis hunden skal bruge huset til ophold om vinteren ville jeg nok sætte en vinkel indgang på, så blæser det ikke ind;)

hvad mener du med vinkel indgang?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lavet en hundelem som er tophængt og som så via sin egen vægt lukker efter hunden. den virker fint. den sidder så ikke i et hundehus, men i indgangen fra løbegård til hunderum. Mekanismer til at den kan holdes mere eller mindre åbent ifht vejr og vind ville forbedre den og en fals så lågen gik ind over karmen ville gøre den mere vindtæt om vinteren - og vise at det er en tømrer der har lavet den. Det ville være elegant og funktionelt.

qindgangshul.jpg

ohundegrden.jpg

mudgangshul.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lavet en hundelem som er tophængt og som så via sin egen vægt lukker efter hunden. den virker fint. den sidder så ikke i et hundehus, men i indgangen fra løbegård til hunderum. Mekanismer til at den kan holdes mere eller mindre åbent ifht vejr og vind ville forbedre den og en fals så lågen gik ind over karmen ville gøre den mere vindtæt om vinteren - og vise at det er en tømrer der har lavet den. Det ville være elegant og funktionelt.

qindgangshul.jpg

ohundegrden.jpg

mudgangshul.jpg

Det ser smart ud, men kan hundene godt åbne den udefra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sagtens, når yderklappen går lidt udover kanten kan de få snuden indunder og når jeg fr ny hund/hvalp kan jeg med en gummistrop holde den løftet 10 cm til en start og så sænke den dag for dag over en 2 ugers periode, så kan selv en 3-4 måneders hvalp finde ud af det

Link til indlæg
Del på andre sites

Sagtens, når yderklappen går lidt udover kanten kan de få snuden indunder og når jeg fr ny hund/hvalp kan jeg med en gummistrop holde den løftet 10 cm til en start og så sænke den dag for dag over en 2 ugers periode, så kan selv en 3-4 måneders hvalp finde ud af det

Det dur nu nok ikke til pensionshunde så;( jeg kan nok ikke nå at lære dem det, hvis nogen har forslag som kan bruges straks er jeg vældig interesseret;)

Link til indlæg
Del på andre sites