Hop til indhold

Spørgsmål om tæves opførsel overfor hvalp


Beat
 Share

Recommended Posts

Hej HF

 

Jeg er ikke så erfaren inden for hvordan tæver opføre sig overfor hvalpe og det er min far og hans kone heller ikke.

 

 

Sagen er den at de har 2 schæfere den ene en tæve på 5 de har adopteret her for et par måneder siden.

 

 

Jeg har jo Beat på 12 uger, og vi var på besøg her igår, de har også en schæfer han på 14 måneder og ham og beat leger meget og hygger sig.

 

 

Men tæven hun, vimser rundt om beat tager hele gabet hen over nakken på ham, hun bider ikke (han siger ikke noget til det) hun triller ham rundt og når han er fræk kommer hun farende knurre og tager ham i nakke .. Vi var også i hundeskoven hvor beat til sidst ikke rigtig syntes han gad gå samme vej som os, kaldte på han men ja han høre ikke så godt 😊 så løber hun ned og henter ham og "skælder" lidt ud..

 

 

Mine forældre har været meget nervøse for om hun vil gøre ham noget fordi det kan godt se lidt voldsomt ud., jeg tænker at det er hendes moder instinkt at hun "opdrager" ham, hvis jeg tager ham op bliver hun helt underlig løber hen og forsøger at få ham ud af armene på mig, kun sket en gang fordi han var ved at tisse på gulvet, tog ham ikke op mere efter for ville jo heller ikke stresse hende..

 

 

Hvad tænker i er det normalt at tæver er sådan ? Jeg har aldrig selv haft tæve med hvalpe så aner intet om hvordan de er ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender I noget til, hvor tæven kommer fra? Hvilket liv?

Hendes adfærd lyder jo som om hun behandler din hvalp som sin egen hvalp.. :lun:

 

Ved I, hvornår tæven har været i løbetid sidst? Eller om hun har haft hvalpe på et tidspunkt?

 

--- hun vil sikkert kunne hjælpe dig med at undervise din hvalp i renlighed: sørg for at de kommer ud i haven sammen hver gang I er på besøg, så hvalpen oplever, hvor voksne hunde går på toilettet..

 

Tæver kan også være voldomme, irritable og næsten aggressive overfor hvalpe..

Det er jo meningen at hvalpe skal hjemmefra på et tidspunkt. Så den der "forelskelse" som I har oplevet med jeres fars tæve kan godt skyldes hormoner hvis tæven har været i løbetid en måneds tid inden hun kom til din far.. Så er hun måske falsk gravid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke være bekymret.

 

Nogle hunde, især schäfere, hjælper med opdragelsen af hvalpen, jeg har fået meldinger om schäfere som endda stoppede hvalpe i de ting de selv var blevet opdraget til at lade være med.

Hun lyder umiddelbart som en dejlig beskyttende tæve (som måske kunne trænge til at blive mere aktiveret?)

Som hyrdehund vil hun have styr på "flokken", det er helt almindeligt og som hund har hun sine personlige grænser som hun definerer for hvalpen.

 

Kik på Beat, hvis han tager det i stiv pote er der ingen grund til bekymring. Tingene går som regel først galt hvis man begynder at blande sig med forbud.

 

Brug i stedet for afledning, hvis du synes tæven er for intens i sin adfærd og så ville jeg holde tæven væk ind imellem så Beat og unghunden kunne lege i fred.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...