Hop til indhold

Ny hund i huset.


CamillaWaage
 Share

Recommended Posts

Hej! Håber i alle har en dejlig fredag. :)

 

Jeg kunne godt bruge lidt gode råd!

Bob og jeg boede hos mine forældre i det første halvandet år jeg havde ham. Vi har det sidste år og et par måneder boet selv, men vi er jævnligt hos mine forældre (hver anden weekend). De har lige valgt at anskaffe sig en ny hund. Hun er en schæfer blanding på omkring 11 måneder. Vi har før haft andre hunde i huset med Bob uden at der har været noget, men i dag da de skulle introduceres til hinanden gik det helt galt. Begge hunde blev sure og der er umiddelbart tegn på at den nye hund er misundelig især når Bob går til min søster.

 

Vi tager gerne på os at fordi det er gået så glat med andre hunde havde vi ikke forberedt os godt nok og vi kom derfor ikke godt fra start. Lige nu ligger Bob hos mig og den anden ligger hos min søster. Når de kommer tæt på hinanden snerrer og gør de.

 

Jeg skriver her for at høre om der er nogle gode råd for hvordan og hvorledes vi kan arbejde med hundene så de kan få et forhold hvor de kan holde ud at være sammen, da vi trods alt skal være her hos dem hver anden weekend.

 

På forhånd mange tak! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, så er det måske noget med at lave noget sammen på et sted med stor afstand, hvor de ikke nødvendigvis behøver være tæt på hinanden og hvor der er andet at lave. Måske en tur i skoven eller stranden?

 

Selvom det selvfølgelig er lidt svært, når de er nødt til at være tæt sammen resten af tiden :hmm: Den ved jeg ikke lige hvordan I fikser, udover selvfølgelig at holde dem fra hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor længe han hunden været hos dine forældre? Og hvordan hilste de på hinanden første gang? Skal I være der hele weekenden? Kan i holde hundene adskilt?

 

Jeg ville nok afbryde opholdet, og så prøve igen om et par uger med en rolig introduktion, hvor de kan få lov at gå en tur sammen, men ikke skal forholde sig yderligere til hinanden. Hvis det går godt, så hold en pause på nogle dage, og gør det samme igen. Når hundene har lyst at hilse pænt og roligt, så lad dem. Bryd ind hvis nogen hidser sig op.

 

Det kan jo gå begge veje, men som situationen er lige nu, kan det gå rigtig galt. Så prøv forfra i deres tempo:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor længe han hunden været hos dine forældre? Og hvordan hilste de på hinanden første gang? Skal I være der hele weekenden? Kan i holde hundene adskilt?

 

Jeg ville nok afbryde opholdet, og så prøve igen om et par uger med en rolig introduktion, hvor de kan få lov at gå en tur sammen, men ikke skal forholde sig yderligere til hinanden. Hvis det går godt, så hold en pause på nogle dage, og gør det samme igen. Når hundene har lyst at hilse pænt og roligt, så lad dem. Bryd ind hvis nogen hidser sig op.

 

Det kan jo gå begge veje, men som situationen er lige nu, kan det gå rigtig galt. Så prøv forfra i deres tempo:-)

 

Den har kun været hos mine forældre et par uger, så det hele er nok foregået lidt for stresset. Jeg er på arbejde her i nat, men hundene er adskilt hjemme hos mine forældre (og de er ikke alene hjemme). På de fælles gåture har der ikke været et problem. Vi skal være der i hvert fald til tidligt søndag, men de kan sagtens være holdt adskilt. Men så må vi "bare" holde dem adskilt i denne omgang og så prøve dine gode råd til næste gang, om to uger.

 

Tak for det. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er jeres hund? Hvad er hunden på 11 mdrs historie?

 

Min hund er fra 2009. Han har kun boet hos mig siden 2012.

Hende på 11 måneder har boet hos en familie der også havde forældrene. Hun blev solgt da hun var lille, men returneret (som jeg har forstået det) til jul sidste år, og er først kommet videre nu her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den har kun været hos mine forældre et par uger, så det hele er nok foregået lidt for stresset. Jeg er på arbejde her i nat, men hundene er adskilt hjemme hos mine forældre (og de er ikke alene hjemme). På de fælles gåture har der ikke været et problem. Vi skal være der i hvert fald til tidligt søndag, men de kan sagtens være holdt adskilt. Men så må vi "bare" holde dem adskilt i denne omgang og så prøve dine gode råd til næste gang, om to uger.

 

Tak for det. :)

 

Hvis de kan finde ud af at gå tur sammen, så er der en god chance for at de kan lære at omgå hinanden inden døre også:-) Tag det stille og roligt, giv begge hunde masser af opmærksomhed og giv det tid.

 

Hvis de kan få mulighed for at opholde sig tæt på hinanden inden døre - fx med et børnegitter imellem, kan de blive trygge ved hinanden uden at de fysisk kan komme til hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vær sikker på at den anden ikke har bagage omkring andre hunde. Så bør dette trænes før din hund går sammen med denne hund.

 

Det tager tid for en hund at falde til et nyt sted. Når man får en voksen hund, er den gyldne regel at hunden tager cirka 2- 3 måneder om at falde til. Herefter er den sig selv og vil ofte vise hvordan den reelt er. I denne periode bør I være varsomme med de to hunde sammen

 

Lad dem mødes på neutral grund, gå ture sammen i snor og uden snor, og bevar selv roen og hav en klar plan klar for, hvad I gør, hvis de toppes - ofte er det bedst at lbe væk og kalde på hver sin hund fremfor at gå imod dem. Afhængig af alvoren naturligvis. Slås de rigtigt skal de naturligvis slet ikke sammen, før årsagen er afdækket

 

Adskil dem og lad dem ikke alene uden opsyn de første 2-3 måneder

 

Vær sikker på den nye hunds fortid med andre hunde.

 

Det lyder dog som en naturlig stress reaktion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vær sikker på at den anden ikke har bagage omkring andre hunde. Så bør dette trænes før din hund går sammen med denne hund.

 

Det tager tid for en hund at falde til et nyt sted. Når man får en voksen hund, er den gyldne regel at hunden tager cirka 2- 3 måneder om at falde til. Herefter er den sig selv og vil ofte vise hvordan den reelt er. I denne periode bør I være varsomme med de to hunde sammen

 

Lad dem mødes på neutral grund, gå ture sammen i snor og uden snor, og bevar selv roen og hav en klar plan klar for, hvad I gør, hvis de toppes - ofte er det bedst at lbe væk og kalde på hver sin hund fremfor at gå imod dem. Afhængig af alvoren naturligvis. Slås de rigtigt skal de naturligvis slet ikke sammen, før årsagen er afdækket

 

Adskil dem og lad dem ikke alene uden opsyn de første 2-3 måneder

 

Vær sikker på den nye hunds fortid med andre hunde.

 

Det lyder dog som en naturlig stress reaktion.

 

Men det var jo TS's hund der startede balladen:vedikke: Ingen tvivl om at det i den grad har fået forældrenes nye hund til at reagere, og at der derfor skal arbejdes på at få den gjort tryg. Men en del af problemet ligger jo i TS's hunds reaktion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja dens årsag til vogten skal trænes. Og så er det iøvrigt normalt, at nogle hunde reagerer på en stresset hund. Så årsagen skal udredes, så træningen kan målrettes. Jeg ville starte med at gøre som herover, og fortsætter det så ville jeg finde årsagen og få den adresseret direkte

 

Du kan finde råd her http://www.sea-hund.dk fx

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...