Hop til indhold

Jagtinstinkt og byttedrift??


Gæst Verawang
 Share

Recommended Posts

Hmm Jagtinstinkt og byttedrift i et spor arbejde :confused: Jagtinstinkt er en hund der jager i fart og det er vist begrænset til bold leg. Groft sagt ;-)

:vinken:

 

Sporsøg er jagtarbejde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså sådan helt præcist; Hvad er et sweiser spor ? Ja, kloge (host host) her har jo regnet ud, at det er noget bloddryppende noget, men hvordan bliver det lagt ? Man render vel ikke bare derudaf med en nyslagtet gris ?!?

 

 

Jo da helst en so på 120 kg :lol:

 

Man kan hælde blod på en lille flaske og gå og dryppe eller duppe med en svamp på et skaft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok og tak for svar. Det er faktisk ubegribeligt alt det nye man lærer, når man pludselig får vovse igen. :-D

 

Velbekomme

 

PS: Og det var lige før jeg var hoppet på den med soen på 120 kg
:mrgreen:

 

Sikke muskler du kunne have fået! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså sådan helt præcist; Hvad er et sweiser spor ? Ja, kloge (host host) her har jo regnet ud, at det er noget bloddryppende noget, men hvordan bliver det lagt ? Man render vel ikke bare derudaf med en nyslagtet gris ?!?

 

Schweiss - spor. :blink:

 

Ja som ninjamor skrev, eller når det skal gå lidt mere rigtigt for sig med færtsko.

 

uanset er de dersens kemikerplastikflasker med sådan et "knækket" sugerør i så tæt på optimale som muligt til at transportere og sprede blodet med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Schweiss - spor. :blink:

 

Ja som ninjamor skrev, eller når det skal gå lidt mere rigtigt for sig med færtsko.

 

uanset er de dersens kemikerplastikflasker med sådan et "knækket" sugerør i så tæt på optimale som muligt til at transportere og sprede blodet med.

 

Jo, men er det så skide avanceret og på et højt spor-plan eller er det bare en anden slags spor end fiskeboller, fodspor og svinehjerte ?

 

Og det minder mig om: Må hunden få det man har brugt til sporet. Vi smed svinehjertet ud, men han kunne vel ligeså godt have fået det at smowse i...eller det går måske ikke ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men er det så skide avanceret og på et højt spor-plan eller er det bare en anden slags spor end fiskeboller, fodspor og svinehjerte ?

Avanceret er det jo egentlig ikke. Bare realitetsnær.

Jo længere man er i træning, jo mindre blod bruges. Til sidst er det en dråbe hist og hér, og lidt fært fra blod på færtskoen.

Sporet lægges med knæk og alt hvad vildtet i virkeligheden giver fra sig i flugt.

 

Og det minder mig om: Må hunden få det man har brugt til sporet. Vi smed svinehjertet ud, men han kunne vel ligeså godt have fået det at smowse i...eller det går måske ikke ?!?

Tjaaaa.....

Formålet med schweiss-træning er jo at finde vildt. Ikke æde det. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Avanceret er det jo egentlig ikke. Bare realitetsnær.

Jo længere man er i træning, jo mindre blod bruges. Til sidst er det en dråbe hist og hér, og lidt fært fra blod på færtskoen.

Sporet lægges med knæk og alt hvad vildtet i virkeligheden giver fra sig i flugt.

 

 

Tjaaaa.....

Formålet med schweiss-træning er jo at finde vildt. Ikke æde det. :blink:

 

 

Hmmm, det lyder som om der er lidt mere i det schweiss-spor end en dåse fiskeboller og mht at æde det, der lægges spor med, så lyder det som om svinehjertet endte det rette sted; i affaldsspanden...arme vaps, den ville sikkert gerne have guffet det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Kan du for at hjælpe min forståelse komme med et eksempel på en race der har masser af jagtinstinkt, men ingen byttedrift?

 

 

jeg har set flere jagthunde med jagtinstinkt men mangler byttedrigt samt så har jeg set aussier med jagtinstinkt med har ikke det vilde byttedrift men de elsker jagten

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det minder mig om: Må hunden få det man har brugt til sporet. Vi smed svinehjertet ud, men han kunne vel ligeså godt have fået det at smowse i...eller det går måske ikke ?!?

 

Hunden skal jo have et formål med at gå spor og hvis selve søget uden målopfyldelse ikke er nok, vil svinehjertet være det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden skal jo have et formål med at gå spor og hvis selve søget uden målopfyldelse ikke er nok, vil svinehjertet være det :-D

 

Okke dog, den får da et velspækker Frolic-penalhus, når den når enden af sporet. Jeg tænkte bare, at det lille rovgriske madøre ville have nydt hjertet. Det ville jeg have gjort...fyldt med persille og dertil brun sovs og nye kartofler altså...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med om man bruger guffer eller et ruske-skin/pølse som belønning, tror jeg også har en del at gøre med, hvad man er vant til, og hvilken slags person man er.

Tror mange voksne mænd der har jagthunde eller en anden form for brugshund nok føler det lidt forkert at bruge guffer. ;-)

Personligt har jeg det fint med guffer, men der hvor jeg går til træning med min nye hvalp, skal den også kunne lege ruskeleg, og selv komme med legetøjet og ville lege, for ellers består man ikke prøven til at gå vidre.

 

Jeg synes nu ikke du skal være ked af, at der ikke er så meget jagt i den, for jeg har overtaget en 2 år gammel ruhåret, og den tænder helt af, når vi møder ænder, hvilket vi næsten ikke kan undgå der, hvor vi bor..........den høre intet, når den først er tændt :mad:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med om man bruger guffer eller et ruske-skin/pølse som belønning, tror jeg også har en del at gøre med, hvad man er vant til, og hvilken slags person man er.

Tror mange voksne mænd der har jagthunde eller en anden form for brugshund nok føler det lidt forkert at bruge guffer. ;-)

Personligt har jeg det fint med guffer, men der hvor jeg går til træning med min nye hvalp, skal den også kunne lege ruskeleg, og selv komme med legetøjet og ville lege, for ellers består man ikke prøven til at gå vidre.

 

Jeg synes nu ikke du skal være ked af, at der ikke er så meget jagt i den, for jeg har overtaget en 2 år gammel ruhåret, og den tænder helt af, når vi møder ænder, hvilket vi næsten ikke kan undgå der, hvor vi bor..........den høre intet, når den først er tændt :mad:.

 

Hæhæ, det kan da godt være, at de store drenge har det skidt med guffer. Vi fik bare at vide, at vaps skulle have nogle lækre guffer i enden af sporet, så det tror vi naivt på :mrgreen:

 

Mht hund med jagt, så tal ikke om det. Vores første var en flatcoated retriver og var man ikke oppe på mærkerne i sekundet FØR den smuttede efter en hare eller fugl, så var det bare for sent...eller dvs jeg magtede aldrig at få kræet til at beherske sig og komme tilbage til mig, hvis der først var gået jagt i den...om det så siger mest om mig er jeg ikke helt klar over :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har gået lidt spor hos DCH og der lære vi også at bruge guffer, nogle gode nogle! Vi skal i starten ligge en i hvert fodspor og så efterhånden sipinge en over her og der, og for enden af sporet skal der ligge lidt flere guffer, så det lyder rigtig nok. :mrgreen:

Har opdaget, at hunden er lidt lettere at styre, når den har gået en tur på 4 timer :roll:, men eller er det som du siger, man skal opdage byttet FØR hunden, og det er hårdt at gå tur på den måde.

Jeg har kun haft hende en måned, og håber da at kunne ændre denne adfær lidt......:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...