Hop til indhold

Jagtinstinkt og byttedrift??


Gæst Verawang
 Share

Recommended Posts

Gæst Verawang

Hej alle i kloge hundehoveder

 

Jeg har lige et spørgsmål om definitioner.

Først baggrunden:

Jeg træner mest "fjollede" ting med mine hunde, så som dogdancing, lydighed og lidt agility. Jeg bruger meget klikker i min træning og min (og hundenes) foretrukne belønning er godbidder.

 

Jeg var så for nylig på et sporkursus hvor der blev snakket meget om at træne/arbejde i drift, og om byttedrift, bytteforsvarsdrift mm.

Der blev talt om at hunden som belønning skulle have et bideskind eller bidepølse. Fint tænkte jeg og stak vovse en af de hessian-beklædt dildo-agtige tingester :-D

Hunden var ikke videre interesseret, ville hellere have en godbid. Så var det fordi den ingen byttedrift havde fik jeg at vide. Det ville så gøre at den ikke ville kunne begå sig på brugshunde scenen.

Skidt-pyt tænker jeg, da det er en gravhundeblanding på en 6-7 kg, så den har nok ikke store chancer alligevel.

 

Måske er det mig der har misforstået noget, men jeg mener jo min hund i høj grad har byttedrift når der fiser en kat ind i haven?

 

Er det måske i stedet jagtinstinkt? Og hvad er forskellen, hvis der er nogen forskel?

 

Mvh Hende den dumme der intet ved om drifter eller instinkter :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

selvfølgelig har din hund da et bytteinstinkt

Den skal bare lære at bruge det, dvs du tager fx en sok binder en knude på mitten, binder en snor i og så drøner du rundt med den lige uden for hundens rækkevidde, dvs lige som hvis man leger med en kat

efter et stykke tid lader du hunden fange sokken, når den har fat så holder du lidt igen medens den rusker, efter et lille stykke tid slipper du og lader hunden vinde byttet.

Så dan, efter ganske få gange vil din hund sikkert elske legen så tager du snoren af og lader bare hunden fange sokken i din hånd, senere er det så bare ruskelegen som din hund får lov til som belønning, de aller fleste hunde kan lære at elske den leg.

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle i kloge hundehoveder

 

Jeg har lige et spørgsmål om definitioner.

Først baggrunden:

Jeg træner mest "fjollede" ting med mine hunde, så som dogdancing, lydighed og lidt agility. Jeg bruger meget klikker i min træning og min (og hundenes) foretrukne belønning er godbidder.

 

Jeg var så for nylig på et sporkursus hvor der blev snakket meget om at træne/arbejde i drift, og om byttedrift, bytteforsvarsdrift mm.

Der blev talt om at hunden som belønning skulle have et bideskind eller bidepølse. Fint tænkte jeg og stak vovse en af de hessian-beklædt dildo-agtige tingester :-D

Hunden var ikke videre interesseret, ville hellere have en godbid. Så var det fordi den ingen byttedrift havde fik jeg at vide. Det ville så gøre at den ikke ville kunne begå sig på brugshunde scenen.

Skidt-pyt tænker jeg, da det er en gravhundeblanding på en 6-7 kg, så den har nok ikke store chancer alligevel.

 

Måske er det mig der har misforstået noget, men jeg mener jo min hund i høj grad har byttedrift når der fiser en kat ind i haven?

 

Er det måske i stedet jagtinstinkt? Og hvad er forskellen, hvis der er nogen forskel?

 

Mvh Hende den dumme der intet ved om drifter eller instinkter :vinken:

 

Det er du da ikke dum for...

 

Instinktet er det som får hunden, nu det er hund vi taler om, til at gøre det rigtige i en situation, hvor dens drift bliver vakt uden forudgående erfaring på området.

 

Driften er det som driver hunden, en trang, til at foretage sig noget, f.eks. at stille sin sult.

Instinktet fortæller så hunden at den skal bruge sin næse.

Drift kan skiftes ud med ordet motivation, så er det måske nemmere at gå til

 

Jagtinstinktet er det som får den lille hvalp til at undersøge bevægelige objekter. At bruge næsen på en duft osv.

Når hvalpen/hunden senere har fået nogle erfaringer på det område, kan man ikke påstå at dens handling, f.eks. at jage en kat ud af haven er forårsaget af jagtINSTINKTET.

Instinktet skal nok bare LÆRE hvalpen, hvad der er hensigtsmæssigt at foretage sig i en given situation.

 

Byttedrift er betegnelsen for at en hund vil fange og fastholde det den ser som sit bytte.

Forskelllige racer har forskellige tærskler for udløsningen af f.eks. byttedrift og forskellige individer har ligeledes forskellige tærskler.

 

Byttedrift kan trænes op, og jeg mener nu nok der er en hel del i gravhunde, som jo er selvstændigt jagende hunde.

 

Altså: Drift er hundens motivation for at opnå noget og instinkt er den indbyggede mekaniske som fortæller hvalpen/hunden hvordan den skal forsøge at opnå det.

 

 

Gav det lidt mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

det er bestemt ikke alle hunde som har byttedrift nogen mere end andre

 

hos nogle hunde skal det lige vækkes og hunden lærer sine drifter og kende og bruge dem det er op til os og lære og bruge hundenes drifter til det de nu skal bruges til

 

der er dog nogle hunde som har jagtinstinkt men ingen dissideret byttedrift eller de bruger deres drift på andre ting og er ikke gode til at bruge deres drifter på andre ting end det de er fremavlet til

 

jeg bruger personligt ikke klude eller bideting som belønning på sporet men mad som jeg synes virker bedst for mig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Instinktet er det som får hunden, nu det er hund vi taler om, til at gøre det rigtige i en situation, hvor dens drift bliver vakt uden forudgående erfaring på området.

 

Driften er det som driver hunden, en trang, til at foretage sig noget, f.eks. at stille sin sult.

Instinktet fortæller så hunden at den skal bruge sin næse.

Drift kan skiftes ud med ordet motivation, så er det måske nemmere at gå til

 

Jagtinstinktet er det som får den lille hvalp til at undersøge bevægelige objekter. At bruge næsen på en duft osv.

Når hvalpen/hunden senere har fået nogle erfaringer på det område, kan man ikke påstå at dens handling, f.eks. at jage en kat ud af haven er forårsaget af jagtINSTINKTET.

Instinktet skal nok bare LÆRE hvalpen, hvad der er hensigtsmæssigt at foretage sig i en given situation.

 

Byttedrift er betegnelsen for at en hund vil fange og fastholde det den ser som sit bytte.

Forskelllige racer har forskellige tærskler for udløsningen af f.eks. byttedrift og forskellige individer har ligeledes forskellige tærskler.

 

Byttedrift kan trænes op, og jeg mener nu nok der er en hel del i gravhunde, som jo er selvstændigt jagende hunde.

 

Altså: Drift er hundens motivation for at opnå noget og instinkt er den indbyggede mekaniske som fortæller hvalpen/hunden hvordan den skal forsøge at opnå det.

 

 

Gav det lidt mening?

 

Jah, det tror jeg nok det gjorde. Vil det sige, at alle racer er født med jagtinstinkt, men at det ikke nødvendigvis udløser en stor byttedrift?

 

Jeg mener de fleste hvalpe vil vel løbe efter et blad der blæser i vinden. Mens det ikke er alle racer der vil jage og dræbe en rotte (hvis den har muligheden).

 

Jagtinstinkt at medfødt, byttedrift er indlært?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg studser over at i træner spor, og belønner med bideskind/pelsdummy hvad end i nu bruger??? :shock:

 

Kan ske jeg bare er lidt manisk med at lære hunden IKKE at bide i ting og sager i forbindelse med jagtrelateret arbejde. :rolleyes:

 

 

Tja, hvad ved jeg. Selv om jeg viftede som en gal med pølsen, ville vovsen hellere have en godbid, så det fik den.

Det var lidt forskelligt hvordan de kursisterne belønnede hundene. Jeg kom bare på hold med en meget brughunde-driftstrænings orienteret person, der mente at det nærmest var at ødelægge hundenhvis den fik en godbid :-)

 

 

Det var ikke som sådan jagtrelateret, da det var menneskespor og der var en figurant i enden.

 

Mvh Vera

Link til indlæg
Del på andre sites

der er dog nogle hunde som har jagtinstinkt men ingen dissideret byttedrift eller de bruger deres drift på andre ting og er ikke gode til at bruge deres drifter på andre ting end det de er fremavlet til

 

Kan du for at hjælpe min forståelse komme med et eksempel på en race der har masser af jagtinstinkt, men ingen byttedrift?

Link til indlæg
Del på andre sites

selvfølgelig har din hund da et bytteinstinkt

Den skal bare lære at bruge det, dvs du tager fx en sok binder en knude på mitten, binder en snor i og så drøner du rundt med den lige uden for hundens rækkevidde, dvs lige som hvis man leger med en kat

efter et stykke tid lader du hunden fange sokken, når den har fat så holder du lidt igen medens den rusker, efter et lille stykke tid slipper du og lader hunden vinde byttet.

Så dan, efter ganske få gange vil din hund sikkert elske legen så tager du snoren af og lader bare hunden fange sokken i din hånd, senere er det så bare ruskelegen som din hund får lov til som belønning, de aller fleste hunde kan lære at elske den leg.

:5up:

 

Hun elsker allerede den leg, men når jeg tilbyder det istedet for en godbid i forbindelse med træning, glor hun bare på mig somom hun siger "hold nu op med det pjat og stik min noget mad".

 

Det eneste legetøj jeg kan bruge som belønning er hendes freesbee, men den forstyrrer bare nemt de andre hunde meget (kan ikke finde ud af at kaste den kort :blink: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, nu fatter jeg (igen) ikke en s*** !!! Jagtinstinkt er når vovse suser efter et eller andet, der bevæger sig...et blad f.eks. og det er medfødt, men byttedrift er tillært og altså ikke medfødt, siger I. Det fatter jeg så ikke. Er byttedriften ikke medfødt hos de racer, der glad og gerne myrder en mus og guffer den i sig ?...eller hvad ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jah, det tror jeg nok det gjorde. Vil det sige, at alle racer er født med jagtinstinkt, men at det ikke nødvendigvis udløser en stor byttedrift?

 

Jae..

 

Bortset fra at det er omvendt: drift først (altså trangen til at...) og så får instinktet hvalpen til at gøre det rette i situationen.

Altså det er driften som udløser instinktet, hvis det skal være helt korrekt.

Men det behøver du egentlig ikke tænke så meget på

 

Jeg mener de fleste hvalpe vil vel løbe efter et blad der blæser i vinden. Mens det ikke er alle racer der vil jage og dræbe en rotte (hvis den har muligheden).

 

Det er jagtinstinkt du taler om her. De fleste hvalpe vil i det mindste "undersøge" rotten som et muligt byttedyr pga dens bevægelser (flugt).

De fleste hvalpe har så ikke skyggen af chance for at fange og dræbe rotten.

 

Jagtinstinkt at medfødt, byttedrift er indlært?[/

 

Både drift og instinkt er medfødt. Uden selvopholdelsesdriften ville hvalpene ikke overleve, det er den som får dem til at søge moderens varme, hendes mælk og omsorg.

Instinktet giver dem svaret på hvad de skal gøre i situationen - kravle nærmere varmen, søge patten og pibe for at få omsorg.

 

Driften (trangen, motivationen) kan derimod intensiveres gennem træning.

 

I moderne etologi bruger man ikke at tale om drift, men tidligere sagde man ude i klubberne at drift er målrettet energi - altså at trangen for noget blev så påtrængende at hunden måtte gøre noget ved det og gik målrettet efter at få stillet trangen.

 

Det kan være at fange og "dræbe"/forsvare et "bytte" - byttedrift, som er det der blev talt om din hund ikke har noget af.

 

Faktisk er der blevet koblet betegnelsen "drift" på rigtigt meget af det hunde foretager sig: Jagtdrift - forsvarsdrift - sexdrift osv. osv.

 

Instinkter er der tre af - overlevelses-, forplantnings- og yngelplejeinstinktet.

 

Jeg håber ikke du bliver forvirret, det er måske lidt vanskeligt at overskue

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, nu fatter jeg (igen) ikke en s*** !!! Jagtinstinkt er når vovse suser efter et eller andet, der bevæger sig...et blad f.eks. og det er medfødt, men byttedrift er tillært og altså ikke medfødt, siger I. Det fatter jeg så ikke. Er byttedriften ikke medfødt hos de racer, der glad og gerne myrder en mus og guffer den i sig ?...eller hvad ?!?

 

Både instinkt og "drift" er medfødt.

 

En hunds drift for et eller andet kan intensiveres gennem målrettet træning.

 

Det der er medfødt er hvor lidt/meget der skal til for at udløse en drift (tærskelen).

Nogle hunde har stort set ingen "jagtdrift", nogle har stort set ingen "byttedrift".

Link til indlæg
Del på andre sites

Både instinkt og "drift" er medfødt.

 

En hunds drift for et eller andet kan intensiveres gennem målrettet træning.

 

Det der er medfødt er hvor lidt/meget der skal til for at udløse en drift (tærskelen).

Nogle hunde har stort set ingen "jagtdrift", nogle har stort set ingen "byttedrift".

 

Tak for svaret som jeg egentlig kunne læse ud af dit sidste indlæg også. Et øjeblik troede jeg, at jeg for Gud ved hvilken gang havde misforstået det hele, men du fik bragt lidt klarhed i min tågede hjerne. Tak for det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tåger så stadig rundt i de to begreber.

 

Groa vil gerne jagte ting der bevæger sig, vel at mærke hvis det er noget med fjer på. Hun tager stand, og venter på fuglen er tæt nok på.

Jeg har fanget en levende mus, hun løb efter den, men stoppede efter en meter og kiggede op på mig som om hun ville sige: hvad skal jeg med den. Speedy ville have fanget den.

 

Hvad er hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

I moderne etologi bruger man ikke at tale om drift, men tidligere sagde man ude i klubberne at drift er målrettet energi - altså at trangen for noget blev så påtrængende at hunden måtte gøre noget ved det og gik målrettet efter at få stillet trangen.

 

Så er det derfor jeg aldrig rigtig har hørt om det der drift-sjov før - fordi jeg er så moderne :mrgreen: :mrgreen:

 

Tror måske jeg forstår det nu.

Er det sådan at hunden hele tiden har et jagtinstinkt, men trangen til at jage (=byttedriften) kun er tilstede når der faktisk er et bytte tilstede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det derfor jeg aldrig rigtig har hørt om det der drift-sjov før - fordi jeg er så moderne :mrgreen: :mrgreen:

 

Tror måske jeg forstår det nu.

Er det sådan at hunden hele tiden har et jagtinstinkt, men trangen til at jage (=byttedriften) kun er tilstede når der faktisk er et bytte tilstede?

 

Sådan kan man godt formulere det :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tåger så stadig rundt i de to begreber.

 

Groa vil gerne jagte ting der bevæger sig, vel at mærke hvis det er noget med fjer på. Hun tager stand, og venter på fuglen er tæt nok på.

Jeg har fanget en levende mus, hun løb efter den, men stoppede efter en meter og kiggede op på mig som om hun ville sige: hvad skal jeg med den. Speedy ville have fanget den.

 

Hvad er hvad?

 

Jeg forstår ikke heelt spørgsmålet..

 

Men at Grosen gerne vil jagte pip men ikke piv hænger også sammen med hendes erfaring for hvad et jagtemne er - og hvad der tænder mest.

 

Speedy var jo noget gravhund hvorimod Grosen er apporterende og dette gør sig oftest gældende omkring deres jagtbytter.

 

Speedy "ned i jorden med næsen" hund - Groa "se op" hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Irene fik lige kludret rundt i tågerne i går ( ikke tobakståger):mrgreen:

 

Jeg har ikke helt forstået hvad forskel der er på instinkerne og byttedrift?

Kan begge dele være gemt meget langt væk i hunden?

 

 

Ja de kan.

 

Hvis vi nu gemmer ordet "bytte" lidt væk...

 

En nyfødt hvalp er sulten og må foretage sig noget for ikke at dø. Den kan ikke tænke sig til hvad og ingen kan fortælle den hvad den skal gøre.

 

Så vækkes et instinkt - man kan kalde det overlevelsesinstinktet - til live og får hvalpen til lige præcis at gøre det rette: Lave pendulbevægelser og på den måde komme hen til moderens varme og hendes mælk.

Eller den kan pibe højt så tæven henter den.

 

Dise handlinger er instinkthandlinger.

 

Instinkthandlinger kendetegnes på at ingen kan have lært hvalpen/hunden disse handlinger.

 

Senere får hvalpen/hunden erfaring for hvad der skal til i situationen og da er det erfaringen der styrer handlingerne.

 

En ung hanhund registrerer en løbsk tæve. Ingen har kunnet vise/forklare ham hvad han skal gøre, men efter nogle forsøg lykkes det ham alligevel at parre.

Det er forplantningsinstinktet som træder i karakter.

 

En tæve skal føde og også her træder et instinkt til og hjælper hende til dels at bygge rede/hule, dels til selve fødslen og dels til at passe og forsvare afkommet.

Yngelplejeinstinktet.

 

De handlinger disse hunde er i gang med på vej mod det tænkte mål, kan kaldes drifthandlinger. Hunden er i "drift" som man ville sige tidligere.

 

Altså: når en hund har et mål og handler målrettet på at nå målet siger man at den er "i drift".

Den er motiveret nok for at viller noget til at handle på det.

 

Denne drift kan være af høj eller lav intensitet afhængig af hvad målet er.

Og intensiteten kan trænes op.

 

Gav det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja de kan.

 

Hvis vi nu gemmer ordet "bytte" lidt væk...

 

En nyfødt hvalp er sulten og må foretage sig noget for ikke at dø. Den kan ikke tænke sig til hvad og ingen kan fortælle den hvad den skal gøre.

 

Så vækkes et instinkt - man kan kalde det overlevelsesinstinktet - til live og får hvalpen til lige præcis at gøre det rette: Lave pendulbevægelser og på den måde komme hen til moderens varme og hendes mælk.

Eller den kan pibe højt så tæven henter den.

 

Dise handlinger er instinkthandlinger.

 

Instinkthandlinger kendetegnes på at ingen kan have lært hvalpen/hunden disse handlinger.

 

Senere får hvalpen/hunden erfaring for hvad der skal til i situationen og da er det erfaringen der styrer handlingerne.

 

En ung hanhund registrerer en løbsk tæve. Ingen har kunnet vise/forklare ham hvad han skal gøre, men efter nogle forsøg lykkes det ham alligevel at parre.

Det er forplantningsinstinktet som træder i karakter.

 

En tæve skal føde og også her træder et instinkt til og hjælper hende til dels at bygge rede/hule, dels til selve fødslen og dels til at passe og forsvare afkommet.

Yngelplejeinstinktet.

 

De handlinger disse hunde er i gang med på vej mod det tænkte mål, kan kaldes drifthandlinger. Hunden er i "drift" som man ville sige tidligere.

 

Altså: når en hund har et mål og handler målrettet på at nå målet siger man at den er "i drift".

Den er motiveret nok for at viller noget til at handle på det.

 

Denne drift kan være af høj eller lav intensitet afhængig af hvad målet er.

Og intensiteten kan trænes op.

 

Gav det mening?

 

Tak, nu forstår jeg :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm Jagtinstinkt og byttedrift i et spor arbejde :confused: Jagtinstinkt er en hund der jager i fart og det er vist begrænset til bold leg. Groft sagt ;-)

 

Prøv at bruge sult = mad driften i stedet. uanset om det er et dab spor eller sweiser spor ( blod ) er det slut beløningen der gælder.

Når man ligger guf i hælaftrykket på et dab spor, er det for at styrke hunden i søget. Hvis du stiller noget LÆKKERT for enden af sporet, bliver det meget hurtigt det hunden går efter.

Jeg bruger en lille kattepate fra netto til 2,50 kr, i starten var der åbnet lidt for den så Bella kunne få færten. Men allerede efter 3 spor, vidste hun hvad der stod for enden af sporet.

Nu er det bare næsen ned og finde færten, så hun kan lugte de 200-300 m frem til kattepateén.

Jeg sætter mig ned og åbner den for hende og roser hende med rolig stemme. Så er det en lille fælles opgave der er løst :-)

Jeg har før skrevet hvordan jeg starter med at lære hunde spor, prøv om du kan finde det herinde.

 

Nogle trænere :stupid:

 

Giv hunden en forventning og ikke en jagt :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm Jagtinstinkt og byttedrift i et spor arbejde :confused: Jagtinstinkt er en hund der jager i fart og det er vist begrænset til bold leg. Groft sagt ;-)

 

Prøv at bruge sult = mad driften i stedet. uanset om det er et dab spor eller sweiser spor ( blod ) er det slut beløningen der gælder.

Når man ligger guf i hælaftrykket på et dab spor, er det for at styrke hunden i søget. Hvis du stiller noget LÆKKERT for enden af sporet, bliver det meget hurtigt det hunden går efter.

Jeg bruger en lille kattepate fra netto til 2,50 kr, i starten var der åbnet lidt for den så Bella kunne få færten. Men allerede efter 3 spor, vidste hun hvad der stod for enden af sporet.

Nu er det bare næsen ned og finde færten, så hun kan lugte de 200-300 m frem til kattepateén.

Jeg sætter mig ned og åbner den for hende og roser hende med rolig stemme. Så er det en lille fælles opgave der er løst :-)

Jeg har før skrevet hvordan jeg starter med at lære hunde spor, prøv om du kan finde det herinde.

 

Nogle trænere :stupid:

 

Giv hunden en forventning og ikke en jagt :vinken:

 

Altså sådan helt præcist; Hvad er et sweiser spor ? Ja, kloge (host host) her har jo regnet ud, at det er noget bloddryppende noget, men hvordan bliver det lagt ? Man render vel ikke bare derudaf med en nyslagtet gris ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm Jagtinstinkt og byttedrift i et spor arbejde :confused: Jagtinstinkt er en hund der jager i fart og det er vist begrænset til bold leg. Groft sagt ;-)

 

Prøv at bruge sult = mad driften i stedet. uanset om det er et dab spor eller sweiser spor ( blod ) er det slut beløningen der gælder.

Når man ligger guf i hælaftrykket på et dab spor, er det for at styrke hunden i søget. Hvis du stiller noget LÆKKERT for enden af sporet, bliver det meget hurtigt det hunden går efter.

Jeg bruger en lille kattepate fra netto til 2,50 kr, i starten var der åbnet lidt for den så Bella kunne få færten. Men allerede efter 3 spor, vidste hun hvad der stod for enden af sporet.

Nu er det bare næsen ned og finde færten, så hun kan lugte de 200-300 m frem til kattepateén.

Jeg sætter mig ned og åbner den for hende og roser hende med rolig stemme. Så er det en lille fælles opgave der er løst :-)

Jeg har før skrevet hvordan jeg starter med at lære hunde spor, prøv om du kan finde det herinde.

 

Nogle trænere :stupid:

 

Giv hunden en forventning og ikke en jagt :vinken:

 

Må hellere lige sige at det ikke var instruktøren der mente at hunden absolut skulle have leg som belønning, men en af de andre kursister.

 

 

Kurset handlede om at indlære spor helt operant, dvs uden brug af godbidder i sporet. Fører gik sporet (dvs skulle vide hvor sporet var og gå det samtidig med at hunden holdes i rimelig kort snor, hvis den ikke går sporet) hvis hunden gik med næsen i jorden var det godt, hvis den ikke gjorde var det også fint. Efter ca 200 m fandt vi så figuranten (som hunden allerede kendte og var glad for), alle var glade og der blev delt ud af godbidder (eller legetøj) til den store guldmedalje.

 

Efter 3 gange 200m spor efter figuranten gik min hund hele sporet meget koncentreret.

 

Anden dagen gik hun et ca 500m spor jeg havde lagt med to 90 grader knæk.

 

Meget imponerende for en hund og fører der aldrig havde gået spor før :-D

 

Jeg har efterfølgende fortsat efter denne metode og både hunden og jeg hygger os vældig godt med det, vi gør det bare for sjov.

 

Der er selvfølgelig noget lækkert for enden af sporet. Hun er dog blevet så koncentreret at det ikke er altid hun stopper når vi når til belønningen, men nogle gange går hun videre i det spor jeg er gået tilbage til bilen. Hvordan skulle hun også vide at det slutter bare fordi jeg har valgt at sætte en pind?

 

Godtnat fra en træt vera :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...