Hop til indhold

At vente på threshold og gøre... ingenting


Lenschow
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med mit arbejde med Aslan, der er en lille ferrari:mrgreen:, bruger jeg dette meget. Det gik op for mig forleden, at mange ikke kender til det, så jeg vil gerne dele det

 

Det er tæt forbundet med at vente i ro, og alt andet arbejde med dyr med et problem af en slags - herunder angst, agression osv - man arbejder ofte lige omkring dyrets stresstærskel, men mange overser, at dyret også skal IGENNEM threshold og lære at håndtere netop dette punkt

 

Jeg synes, at Susanne Clothier beskriver det flot "Dog will tell us exactly where they are - if we believe them". Det lyder jo meget let, men den træning her kræver naturligvis, at man kan afkode situationen, da det netop ikke må blive flooding dvs forbundet med voldsom ubehag

 

En anden god sætning: "We are too busy to do - instead of just be"

 

 

Når jeg modindlære Aslan på mennesker og hunde, så arbejder vi lige på threshold dvs han ligger lige på sin grænse for en reaktion, men den kommer ikke, fordi afstanden er stor nok. Samtidig markeres det hver gang han ser på det, der skræmmer (jeg bruger markørordet Jubii) og så får han en lækker godbid. Til sidst kan man ride på resultatet uden at gøre mere, men bare være der med dyret - i dette tilfælde et frisk eksempel fra i går, hvor vi gik i byen. Han starter med udfald til højre og venstre og er tydelig trykket, vi starter i udkanten af bylivet, jeg modindlære rask væk, og fordøjelsen starter automatisk, så går vi igennem gågaden sammen hvor han rider på fordøjelsens effekt hele vejen og ud på den anden side og hjem - turen gennem gågaden anvendes meget lidt mad, da hunden hele tiden har reaktionen i kroppen, som er ønsket, og når han får en mild reaktion (stivnen) stopper jeg op, står roligt og gør ingenting, indtil han ser på mig, også gør vi heller intet, vi er PÅ threshold uden at gøre noget, og så går vi videre når han har gennemgået den følelse uden reaktion. Jeg kunne fodre her, men jeg vurdere løbende, at det ikke er nødvendigt, fordi han viser mig, at hans forventninger er skiftet ud - dvs han ser menneske, han ser på mig i forventning om godbid - jeg møder hans blik og vi går videre. På denne måde kan man surfe tresholdene. Det er lidt svært, og folk synes man ser meget sær ud, men I kan tro det virker!

 

Og hvad gør man så hvis ens hund midt i gågaden falder ud af fordøjelsens effekt? Man fodrer! Massivt - hele vejen ud af situationen og så starter man i udkanten af det der skræmmer igen :) Og man går ikke ind i gågaden før man er sikker på effekten er sat ind, og kan man kun gå to skridt ind og så vende om, så gør man det. Igen - individuel tilpasning er kodeordet og det der gør den slags arbejde svært. Og så er det ikke alle hunde man vælger en gågaden til dette arbejde med - nogle vælger man et sted med meget færre forstyrrelser naturligvis. Det afhænger af årsagen til hundens reaktion og intensiteten på adfærden samt hvor man er i træningen og hvad ens egen erfaring er ifht at styre situationer med aggressivitet eller angst

 

Men det er verdens fedeste følelse at surfe thresholds med sådan en hund. Det giver en sådan et håb og glæde som ejer

Link til indlæg
Del på andre sites

Fin video.

 

Jeg skal nok se nogle praktiske eksempler for at være sikker på jeg har forstået hvad hun mener.

 

Men forstår jeg det rigtigt så er det jo netop kernen I god adfærd s regulering. Heste eksempler ne er meget thdelige og noget jeg har praktiseret meget.

 

Med Sheila har jeg også tranet det meget. Helt automatisk fordi jeg ikke har bil og har haft slæbt hende med til diverse kurser og besøg. Så hun larte I den grad at slappe af ude I verden. Også selvom der er triggere.

 

Jeg har ikke tænkt over det som metode eller at det var treshold træning men som en del af det at få adfærden stabil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt det går fremad med Aslan!

 

Det er fedt at høre det udtalt af SC med klare ord. Det er jo sådan mange af os arbejder i forvejen, men sikkert uden at have sat netop disse ord på.

 

Det er spændende at arbejde med tærskler og at opleve at en hund selv "kravler over" fordi den kan og er tryg i situationen.

 

Jeg er sikker på, at meget arbejde med frygtsomme/angste hunde ville forløbe mere sikkert - og hurtigere - hvis man ikke var så indstillet på at "lokke" hundene videre, men i stedet for gav dem den tid, man kan kalde det til at afreagere, de har behov for og brugte mere tid på bænken end til træning i den spæde hvalpetid.

 

Jer ser også hvalpen på de første gåture for mig: "Det var for meget på en gang BUM, jeg sætter mig ned og observerer/absorberer" og hundeejere som ikke lader hvalpen få lov til at blive klar til at gå videre.

 

Som du siger Luna, så er det lige præcis kernen i god adfærdsbehandling og det er herligt for mig at få andre ord på end dem jeg normalt anvender.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg tænkte også straks jeg så det, at mange herinde sikkert genkender det og bruger det :) Jeg synes rigtig godt om Susanne Clothier - der er mange gode videoer med hende online og foredrag. Hun er så dejlig jordnær i sin måde at forklare

 

Den her er meget sjov også - her uddyber hun lidt det med grænserne og vigtigheden af ikke at gå over i flooding men sikre hundens tryghed, og hvordan grænsen afhænger af hundens oplevelse - og hvorfor modindlæring ikke altid virker for os...

 

 

Frit oversat efter hukommelse: "Thanks for the one million dollars, thanks for the cookie - and now please take the gun away so I can run away" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...