Hop til indhold

Hvalp der synes andre hunde og mennesker er farlige?


JR84
 Share

Recommended Posts

Lille Hera er meget bange for andre hunde og mennesker når vi møder dem på vores korte gåture, hun stopper op og gør samt bakker. Ved gæster herhjemme er der intet.

Jeg sørge for at lave lege aftaler med andre hunde /hvalpe og der går der som regel også lige 20 minutters tid før hun tør lege med dem og de er stadig liiidt farlige.

Men folk vi møder på de daglige ture har jo ikke tid til at stoppe op og vente 20 min på hun tør nærme sig dem, så hvordan takler jeg bedst det her?

Ignorere jeg hende og på den måde lære hende de ikke er farlige? Jeg har indtil videre sat mig på hug og snakkede roligt med hende men jeg er i tvivl om det blot bekræfter hende i at de forbi passerende netop er farlige 😊.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor befærdet der er med mennesker og hunde hvor I bor, men måske er indkørslen langt nok hjemmefra for Hera lige i øjeblikket. Når nu I har en hund i forvejen ville jeg nok droppe turene og legeaftalerne (eller vælge en enkelt venlig hund ud som hun så ser tit) og i stedet sætte mig på en stol i indkørslen (forudsat selvfølgelig at der til tider kommer nogle forbi) og kaste lidt godbidder hver gang hun har set nogen gå forbi. I skal helst være så langt fra fortovet at Hera ikke reagerer ved andet end at kigge, for så kan du forstærke hende i at man ikke behøver reagere mere end det. Langsomt kan I så rykke tættere på trafikken, men ikke hurtigere end at du stadig ikke ser at hun trækker sig eller gøer.

 

Jeg synes der er ret mange schæferhvalpe der har den adfærd, så hvis du ikke presser hende for meget og ikke gør et stort nummer ud af det, tror jeg meget af det går i sig selv med alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

For pokker da også...

 

Først og fremmest hvad er Hera vant til hos opdrætteren: Hvor meget har Hera været hjemmefra der?

Bor du i et væsentligt andet miljø (trafik, lyde, underlag mm.) end Hera har haft hos opdrætter?

 

Du kan ikke lære en hvalp, at fordi du ignorerer noget den synes er farligt er dette ok. Hvalpens fokus er ikke på dig men på det "farlige" og dermed opdager hun slet ikke, at du er tryg i situationen. Ligesådan skal der været knyttet et tillidsbånd mellem hvalp og ejer, før man kan påvirke sin hvalp gennem ro og afslappethed. Det handler om tillid.

 

Når en hvalp stopper op og evt. sætter sig ned, er dette altid et udtryk for, at den oplever situationen som overvældende, for meget, og dette bør respekteres. Det gør du ved også selv at stoppe op, gerne noget foran hende, så du dermed kan vise at du ikke er skræmt, hvis hun der på dig, men uden at lokke eller trække i hende. Schäfere er uhyre sensitive og som hyrdehunde ser de stort set alt - oplever hele pakken så at sige.

 

Når du ikke oplever Hera som frygtsom hjemme, er der den mulighed at det slet ikke er fremmede mennesker som sådan, der er grundårsagen til hendes reaktion, men at de bare fylder bægeret.

Kan det tænkes, at hun reagerer på lyde og trafik, bliver fyldt op med dette så der ikke også er plads til fremmede hunde og mennesker?

 

Uden at se din hvalp er det umuligt at sige om det er bedst at blive stående eller sætte dig hos hende. Hvordan reagerer hun, når du sætter dig hos hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar.

Opdrætter boede langt ude på landet, de har haft hvalpene med på tur nogle gange og ude og køre bil men nok ikke så meget igen.

Vi bor også lidt afsides og faktisk kan man gå en hel tur uden at møde nogle som helst, så det bliver nok lige stille nok at blive i indkørslen 😂.

Jamen om jeg står eller sidder hos hende gør ingen forskel, hun er kun fokuseret på dem der passere, så i har nok ret i hun overhovedet ikke ser mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar.

Opdrætter boede langt ude på landet, de har haft hvalpene med på tur nogle gange og ude og køre bil men nok ikke så meget igen.

Vi bor også lidt afsides og faktisk kan man gå en hel tur uden at møde nogle som helst, så det bliver nok lige stille nok at blive i indkørslen .

Jamen om jeg står eller sidder hos hende gør ingen forskel, hun er kun fokuseret på dem der passere, så i har nok ret i hun overhovedet ikke ser mig.

 

Kan du køre hende lidt tættere på, hvor der sker mere, sådan i udkanten af "mylderet"?

 

Der bliver du så siddende med hende, så hun kan betragte det pulserede liv på tryg afstand uden at skulle forholde sig til andet. Dette er i øvrigt en vigtig del af en hvalps opdragelse. Bare sidde og være - intet andet.

 

Du skal være opmærksom på at tid er vigtigt her. Det giver langt mere at sidde sådan et sted en times tid en gang dagligt end 10 x 6 minutter på en dag. Dette fordi når en hvalp bliver lidt utryg og forlader situationen i den stemning, vil det være samme stemning, og dermed opfattelse, hun møder samme eller lignende situationer med næste gang. Dette har den konsekvens, at hun allerede formoder at det som venter hende ikke er rart.

Dette har ingen af jer glæde af og hun vil gang på gang blive bekræftet, hvis hun når at blive utryg.

 

Hvis hun derimod er i en situation, som måske kører lige på kanten af det utrygge, i længere tid vil hendes opkørthed nå et leje og derefter dale til hun er afslappet. Først da forlades stedet og da et det afslappetheden hun tager med sig fra situationen.

 

Det kan betale sig at gøre dette dagligt og at introducere nye steder og gradvis nærme sig "mylderet" i takt med at hun kan klare det med løftet hale

 

Der er flere ting du kan gøre, men giver ovenstående mening for dig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja tak det giver super god mening.

 

Det vil jeg helt sikkert forsøge mig med, har allerede flere egnede steder i hovedet, så vi må på "udflugt" her i weekenden .

 

Du skal også være obs på, at indtil du klart mærker, at Hera møder omverden med en positiv/neutral forventning skal du helst lave disse "udflugter" dagligt, så hun så hurtigst som muligt for nye billeder i sin hjerne.

Turene kan krydres med "tilfældige" møder med mennesker og hunde hun er trygge ved, så hun lagrer positive oplevelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det må vi jo så bare gøre dagligt.

Hvis nu en forbi passerende gerne vil i kontakt med hunden ville det så være okay hvis Hera er tryg ved det eller er det bedre kun at sidde på afstand og observere de forbi gående?

 

Eftersom jeg ikke har set Hera, tager jeg i mine råd udgangspunkt i det sikre.

 

Det er en grundregel indenfor hundeadfærd, at den mest usikre/utrygge part er den som skal nærme sig den anden part for kun derved sikrer man at ingen grænser bliver overskredet. Så, det er Hera, som skal nærme sig og være opsøgende. Sker det omvendte, at andre hunde/personer er opsøgende kan lille Hera jo ikke unddrage sig den uønskede kontakt og dette øger hendes utryghed.

Min tilgang ville være som før beskrevet gerne koblet sammen med ture med andre hunde (en af gangen) hvor Hera kan gå bagest og luftsnuse sig til hvem den anden er. Det samme med mennesker. Disse mennesker og hunde skal ignorere hende og når hun tør op tager hun selv kontakt.

Samtidig skal du gøre en meget afslappet figur, snakke smilende og i positiv tone "om" de mennesker og hunde Hera ser på. Det kan gå rigtigt stærkt den rigtige vej, hvis hun ikke får overskredet sine grænser. Hun skal selv skubbe sine grænser og det kommer hun til.

 

Hvis hun er en madglad schäfer, de findes jo, kan du lade hende søge lidt godbidder når hun vil, imens i ellers laver ingenting, når I er ude at se på livet.

Hvis hun kan abstrahere fra det "farlige" ved at søge guffer er det ikke så slemt endda :-) Men forsøg ikke at lokke hende med godbidder i hånd, for det er potentielt risikabelt, godbidderne skal tages fra jorden, hvis de skal i spil.

Har du billedet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep jeg tror jeg har fanget pointen.

 

Kan godt se det med at hun selvfølgelig selv er den som er nød til at tage kontakten for ikke at få sine grænser overskredet.

 

Hun vil som regel gerne hilse på folk og søger dem selv hvis de sætter sig på hug (og ikke har hund med) det er mest dem som fare forbi hun reagere på og så andre hunde.

 

Hun er super glad og tryg ved ham vi har herhjemme og så har vi mødt en anden schæfer hvalp hun efterhånden også er tryg ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep jeg tror jeg har fanget pointen.

 

Kan godt se det med at hun selvfølgelig selv er den som er nød til at tage kontakten for ikke at få sine grænser overskredet.

 

Hun vil som regel gerne hilse på folk og søger dem selv hvis de sætter sig på hug (og ikke har hund med) det er mest dem som fare forbi hun reagere på og så andre hunde.

 

Hun er super glad og tryg ved ham vi har herhjemme og så har vi mødt en anden schæfer hvalp hun efterhånden også er tryg ved.

 

Lyder fint, så må du bare gå til den.

 

Et lille tip: Hvis hun efter en oplevelse/tur har brug for flere timers restitution har oplevelsen været for meget for hende og da bygger du ikke op, men bryder ned i stedet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Idag har vi været på stranden med 4 andre hvalpe.

I starten satte vi os lidt på afstand og observere de andre lege, men efter lidt tid tog hun selv kontakt til flere af de andre, både hunde og ejere.

Efter en times tid kørte vi hjem igen hvor hun sov en lille lur men nu er hun helt frisk igen, så jeg tænker det ikke har været for meget for hende. Normalt plejer hun at sove resten af dagen efter sådan en oplevelse.

SÅ dejligt med en positiv oplevelse både for Hera men sørme også for mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Idag har vi været på stranden med 4 andre hvalpe.

I starten satte vi os lidt på afstand og observere de andre lege, men efter lidt tid tog hun selv kontakt til flere af de andre, både hunde og ejere.

Efter en times tid kørte vi hjem igen hvor hun sov en lille lur men nu er hun helt frisk igen, så jeg tænker det ikke har været for meget for hende. Normalt plejer hun at sove resten af dagen efter sådan en oplevelse.

SÅ dejligt med en positiv oplevelse både for Hera men sørme også for mig :-)

 

Fantastisk! Godt gået!

Så skal det nok gå, bare følg "recepten" og se så hvor hurtigt hun bliver "bedre" :-)

 

Og er det så ikke snart på tide med nogle fotos?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Murphy er også nervøs omkring fremmede mennesker... "Heldigvis" er der intet med andre hunde... Men jeg går rigtig mange ture i gågaden, på de tidspunkter, hvor der ikke er mange... Har tonsvis af lækre godbidder med og "underviser" de folk, der vil hilse... Ned på hug, ikke røre, og bare give godbidden..

Det er med babyskridt... :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft sådan en hvalp på et hold. Vi gav hende Anxi Calm og det havde en utrolig effekt. Dyrlæger forhandler det. Jeg ville starte straks.

 

Nej du får ikke en mere utryg hund af at berolige hende. Det skal du endelig gøre, så længe du selv er rolig og det er du jo. Samtidig bør du koble alle oplevelser med gode lækre godbidder - stå på så stor afstand, at hun vil spise, og så fylder du på. Stopper hun med at spise, skab mere afstand og fortsæt. Træn kort tid men ofte og grib alle situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du køre hende lidt tættere på, hvor der sker mere, sådan i udkanten af "mylderet"?

 

Der bliver du så siddende med hende, så hun kan betragte det pulserede liv på tryg afstand uden at skulle forholde sig til andet. Dette er i øvrigt en vigtig del af en hvalps opdragelse. Bare sidde og være - intet andet.

 

Du skal være opmærksom på at tid er vigtigt her. Det giver langt mere at sidde sådan et sted en times tid en gang dagligt end 10 x 6 minutter på en dag. Dette fordi når en hvalp bliver lidt utryg og forlader situationen i den stemning, vil det være samme stemning, og dermed opfattelse, hun møder samme eller lignende situationer med næste gang. Dette har den konsekvens, at hun allerede formoder at det som venter hende ikke er rart.

Dette har ingen af jer glæde af og hun vil gang på gang blive bekræftet, hvis hun når at blive utryg.

 

Hvis hun derimod er i en situation, som måske kører lige på kanten af det utrygge, i længere tid vil hendes opkørthed nå et leje og derefter dale til hun er afslappet. Først da forlades stedet og da et det afslappetheden hun tager med sig fra situationen.

 

Det kan betale sig at gøre dette dagligt og at introducere nye steder og gradvis nærme sig "mylderet" i takt med at hun kan klare det med løftet hale

 

Der er flere ting du kan gøre, men giver ovenstående mening for dig?

 

Dette er bare så sandt og så overset et faktum - det gælder også voksne hunde. Jeg har netop kørt min hund, er tre år, lige på grænsen og det giver meget større effekt end hvis man hele tiden går efter få minutter. Man må dog heller ikke overtræne angst, da det er virkelig hårdt ved hunden - når jeg skriver kort men ofte mener jeg derfor, at man ikke bare skal køre ud til Bilka og sidde der i fire timer. Så får man måske en flooding eller en overbelastning dvs hunden kan ikke rumme mere og lukker ned og tiden er spildt

 

Jeg lærer også min hund hvad han skal gøre, når han bliver bange, for det gør han jo ind imellem desværre. Så kom hen til mig - så går vi sammen. Dvs jeg lytter til ham. Siden han har opdaget det, at han kan bede om at blive taget væk, sammen med mig, så er han stoppet med at trække baglæns ud af halsbåndet og stikke af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...