Hop til indhold

hvordan vil en dag normalt forløbe for en hvalp?


staruser
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Min hvalp på 11 uger (rottweiler) er alt for ofte overstimuleret, så kunne godt tænke mig at høre et par bud på hvad man laver med en hund på en dag og hvor meget den sover inkl hvor tit i ville lufte den.

Jeg har slet ikke noget billede af hvad der er normalt..

 

Hvordan kan man få en overstimuleret hund til at falde til ro?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du med overstimuleret mener at den får for mange indtryk i løbet af dagen - så er det der du skal sætte ind.

 

Jeg har ikke noget bud på hvad en "normal" dag er for det er jo forskelligt fra den ene til den anden. Dog vil jeg sige ud fra de erfaringer jeg har at en hvalp ikke skal have for mange indtryk - de skal have tiden til at fordøje - det er den måde de lærer ting bedst på - opleve/lære enkle ting - sove= fordøje oplevelserne.

 

ang. luftning - så handler det om renlighed - at man stiler mod det først - selve det at gå tur er efter min mening ikke det vigtigste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vores var hvalp var vi ude tre gange om dagen, hvor vi var uden for egen have. Turene var på ca. 15-20 minutter, hvor vi ikke gik langt væk fra vores hus. Vi brugte turene på at sidde og kigge på alt hvad der var (cyklister, børn, andre hunde m.m.). Vik gik på hvalpehold to gange om ugen, hvor det ene var et reelt hvalpemotivationshold i DKK og det andet var hos en træner, hvor fokus var på ro. Al træning var stort set "tag et tæppe med , sæt dig og ros hunden når den er i ro". Sidstnævnte var en virkelig god træning af vores hvalp, og vi har efterfølgende aldrig haft problemer med at hun ikke kunne falde ril ro. Der var selvfølgelig også lidt andre øvelser, men 80% af timen var i ro på tæppet.

 

Hjemme sov hun hurtigt hele natten. Så havde hun de tre ture på tur og fik ellers lov til at komme i haven og tisse. Vi legede med hende en halv til en hel time om dagen fordelt på tre-fire gange. Aldrig særlig vild leg, men mest bare hvor vi sad på gulvet med en bamse, som hun så bed lidt i og fandt når vi gemte den bag ryggen osv. Hvis hun havde brug for at falde til ro, så sendte vi en masse "ro"-signaler til hende, så som gabte og strakte os og lagde os ned med hende. Hun opfangede signalerne med det samme og lagde sig til at sove, men det krævede altså at vi også selv faldt helt til ro. Jeg tor tit problemet med en hvalp der ikke vil falde til ro er fordi familien jo ikke hviler. Så føler hvalpen ikke at det er tid til at falde til ro. Hos moderen følger hvalpene jo hinanden og moderens signaler. Når én hvalp begynder at gabe og strække sig, så følger resten af holdet ofte med, og så lægger de sig sammen og hviler. Jeg tror at når hvalpene kommer alene ud i en ny familie, så bliver de lidt utrygge og prøver at passe ind i jeres rutiner. Man skal derfor tage initiativ til ro, så hvalpen bliver tryg ved at sove midt på dagen. Men det kræver altså at familien ikke går rundt og laver alt muligt, som skaber postyr. Vi lå gerne en halv times tid med hvalpen og hvilede, når vi havde været aktive et stykke tid. Lidt sjovt, men i dag hvor hunden er to år, så reagerer hun med det samme på at vi lægger os på gulvet. Så kommer hun hen og lægger sig ved siden af os og hviler. Hun har dog for længst lært selv at lægge sig, men jeg tror hun synes det er lidt hyggeligt at ligge sammen og drive den af.

 

Én til to gange om ugen tog vi væk fra det kendte område på tur. Så kørte vi måske i skoven, til havnen, på stranden eller ind til byen og gik en lille tur. Men mest brugte vi tiden på at sidde og kigge på de nye ting. Når hun blev lidt utryg over nye ting, havde hun brug for at sidde helt tæt med os, så vi sad ofte på jorden med hende mellem benene og kiggede. Men der brugte vi hurtigt hvad vi havde lært af hundetræneren angående ro. En masse godbidder med og så bare rose når hun slappede af i et nyt område.

 

I dag har vi en meget rolig hund, måske endda lige i overkanten rolig. Men hun falder til ro når vi er inden for og liver hurtigt op når vi er på tur. Da hun var hvalp sov hun ca. 18-20 timer om dagen og nu sover/hviler hun 16-18 timer om dagen.

 

Mendet er bare individulet hvadder virkerfor den enkelte hvalp. Så det er nok mest noget med at prøve sig frem og have en hundetræner man stoler på, som man kan vende hvalpens adfærd med en gang imellem.

 

Når hvalpen først er blevet overstimuleret, så er der ikke rigtig andet at gøre end at tage sin "tålmodigheds-hat" på og ikke blive sur på hvalpen. Men prøv selv at forhold jer roligt og send nogle dæmpende signaler. Som sagt så hjalp det virkelig meget for os, selv at lægge os og hvile. Eftehånden så lærer i hvor meget aktivitet og nye indtryk hvalpen kan klare uden at blive overstimuleret. Og det tager lidt tid for hvalpen at passe sig ind i jeres rutiner, så den selv kan forudsige hvornår der er tid til ro og hvornår der sker noget spændende.

Redigeret af Lnilsson
Stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...