Hop til indhold

Folk med OEB - Old English Bulldog


LaLars
 Share

Recommended Posts

Står til at snart at skulle købe en hvalp eller ligge billet ind på en i hvert fald og har et spørgsmål til ejere af denne race.

 

Hvilken kennel vil i anbefale?

 

Søger en bred basse med så god sundhed, som det er muligt.

 

Mvh Lars

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke anbefale nogen kennel, da min er fra et ups-kuld. De fleste danske OEB opdrættere er i Old English Bulldog Team Danmark. De havde engang en hjemmeside, men nu er de kun på facebook, og det er jeg ikke, så jeg ved ikke meget om dem.

 

Jeg tror desværre du skal se dig rigtigt godt for hvis du vil have en sund hund. Racen blev jo oprindeligt skabt for at være en sund udgave af EB'en, men de hunde, jeg har set for nylig, ser ikke spor sunde ud. Fokus er på at avle dem bredere og kortere, og det kan man altså ikke gøre uden at det går ud over hundens velfærd.

 

Et alternativ er Leavitt Bulldog, som er en noget mere atletisk race, men den eneste opdrætter, jeg kender til, vil jeg altså ikke anbefale. Det kan godt være at hundene er gode nok, men det miljø, de vokser op i, er jeg ikke sikker på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Står til at snart at skulle købe en hvalp eller ligge billet ind på en i hvert fald og har et spørgsmål til ejere af denne race.

 

Hvilken kennel vil i anbefale?

 

Søger en bred basse med så god sundhed, som det er muligt.

 

Mvh Lars

 

Det ligger næsten implicit i dit spørgsmål at "en bred basse" nok kan findes med så god sundhed, som muligt, men i virkeligheden ikke så god sundhed at den kan få et godt, sundt og langt liv, som kan leves uden konstante sundhedsproblemer.

 

Jeg ville prioritere sundhed før "bredde".

 

Sæt nogle mål op for sundheden:

 

parring og fødsel skal være foregået naturligt

moderen skal have passet hvalpene ordentligt

faderen skal helst have en ret høj alder (over fx 6 år) og selv være sund og rask og gerne have vist sundt og rask afkom tidligere

moderen skal være sund og rask og gerne have leveret gode, sunde og raske hvalpe tidligere

og, det vanskeligste - begge forældre skal være ud af sunde og gode linjer. Men det er nok svært at checke

 

Kan man ikke finde en hvalp der opfylder disse kritterier, kunne man måske overveje om man overhovedet vil "støtte" det opdræt der findes.

 

http://www.dagens.dk/indland/700-dyrlæger-i-oprør-over-hundeavl-hvalpen-får-ikke-et-godt-liv

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...