Hop til indhold

"Lømmel alder", eller hvad???


Annett
 Share

Recommended Posts

Det er også gode lege. Men jeg tænkte faktisk mere på trænings tricks hvor i samarbejde. Give pote, rulle rundt, spille død, vinke, godbid på næse, rydde op, target træning og så videre.

 

Super,- 1000 tak for tipsene Luckyluna :-) :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Med en Flatter ville jeg nok udvikle apportering mest muligt. Altså søge blinde dummyer, lave dirigering, vand, huske flere markeringer osv. det er efter min mening optimal beskæftigelse for en Flatter. Ro og steadyness skal også trænes hele tiden.

 

Jeg ved ikke hvor du er i træningen, så det kan være svært at give råd, men apporterings træning kan varieres i en uendelighed, når først det basale er på plads.

 

Kan de og vil hun apportere?

 

Tak PBC,- men puh ha jeg bliver da helt forpustet,- og tænker "hvad"...... Jeg kan næsten fornemme at du er en der er meget vant til at træne med dine hunde- Er det rigtig "læst" ??. "Blinde dummyer, dirigering, vand.... Ved slet ikke hvad det indeholder. I mit hoved ( og i forhold til den slags apporterings træning jeg kender til),- så er apportering at man kaster en apport som hunden så skal komme tilbage med,- på en korrekt måde selvfølgelig...... Og det er vel det du kalder det basale- tænker jeg??. Og nej underligt nok,- for en flatter tænker jeg,- så er det basale ikke på plads. Hun forstår ikke rigtig hvad det går ud på virker det til... Hun løber efter apporten, men vil så helst bare ligge og bide i den. Dvs. apportering i vand, det er hun helt pjattet med :-) :-). Ro og steadyness...... Hvordan træner jeg det med hende????

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, jeg glemte lige at tilføje jeg hellere ville binde min hund til et sofabord en hel dag, hvis alternativet er at hun irriterer dig og konstant får at vide at det hun gør er forkert. Jeg synes hellere en hund må syltes i de perioder den ikke kan tilbydes aktivitet, end at den skal føle mishag fra ejeren hele tiden.

 

Binde min hund til et sofabord...... Nej tak............:fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak PBC,- men puh ha jeg bliver da helt forpustet,- og tænker "hvad"...... Jeg kan næsten fornemme at du er en der er meget vant til at træne med dine hunde- Er det rigtig "læst" ??. "Blinde dummyer, dirigering, vand.... Ved slet ikke hvad det indeholder. I mit hoved ( og i forhold til den slags apporterings træning jeg kender til),- så er apportering at man kaster en apport som hunden så skal komme tilbage med,- på en korrekt måde selvfølgelig...... Og det er vel det du kalder det basale- tænker jeg??. Og nej underligt nok,- for en flatter tænker jeg,- så er det basale ikke på plads. Hun forstår ikke rigtig hvad det går ud på virker det til... Hun løber efter apporten, men vil så helst bare ligge og bide i den. Dvs. apportering i vand, det er hun helt pjattet med :-) :-). Ro og steadyness...... Hvordan træner jeg det med hende????

 

Ja det har du læst helt rigtigt. Jeg træner lidt hele tiden - oftest kun 5-10 minutter af gangen.

 

Du kan se hvordan jeg træner for jeg har lavet en række små videoer ifbm jeg fik hvalp i maj 2014 - så der kan du se træning og håndtering: https://www.youtube.com/channel/UCBHln01zEDXr7TR8M-n74fw

 

de ældste, hvor hvalpen maggie er yngst, ligger nederst. Der er beskrivelser til hver enkelt hvor jeg forklarer hvad jeg træner.

 

Men lidt begreber.

 

Basal apportering er som du siger, man kaster en dummy og hunden henter den tilbage - mere eller mindre disciplineret

 

Man kan også sætte hunden af (eller dække den af) og gå ud og lægge dummyen - gå tilbage og lade hunden apportere.

 

Men det er klart at hunden skal kunne dette før man går videre - altså vide at den skal hente dummyen til dig.

 

Så kan man jo kaste 2 dummyer - en til højre og en til venstre og lade den hente en af gangen. Men du bestemmer hvilken den henter først. - man kan øge til 3 og 4 med en god retriever.

 

Man kan også lægge flere dummyer ud i et område med lidt bevoksning som skjuler dummyerne og med ordren "søg apport" - sende hunden ud for at finde og apportere dem - og det er nu det begynder at koste koncentration og næsearbejde for hunden. Nu skal der arbejdes ikke bare løbes.

 

Ro og steadyness er at hunden kan forholde sig i ro men du smider eller lægge dummyer ud. Du beder den blive i dæk eller sit mens du går omkring - smider en dummy som du selv samler op osv. Nogen kalder dette for impulskontrol. hunden skal lære at kontrollere sig selv - og altså ikke følge sin første impuls. Det kræver rigtig meget af hunden og den trættes og bliver roligere inde når man træner disse ting med hunden.

 

Man kan køve super gode film om apporteringstræning med retrievere - og det er nok vejen frem hvis du vil træne det - eller du melder dig og hunden til den lokale retriever klub hvor de helt sikker også træner apportering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes "lømmelalderen" er stærkt overvurderet og at årsagen som regel skal findes hos ejeren, snarere end hos hunden. Der er jo sjældent de helt vilde problemer med helt små hvalpe, dels fordi de ikke tør ret meget selv, dels fordi de endnu ikke har lært nogle dårlige vaner. Har folk så ikke nået at skabe tillid hos hvalpen og et bånd der er stærkt nok, når den begynder at frigøre sig,.. så kommer problemerne.

 

Om TS's hund har brug for mere aktivering, at lære at forholde sig i ro eller slet og ret hvad en grænse vil sige, synes jeg ikke jeg kan afgøre ud fra hvordan hundens hverdag er beskrevet (jeg vil derfor anbefale TS at gå lidt mere i detaljer og beskrive en typisk dag). Dog vil jeg sige at en ung flatcoat sagtens kan blive aktiveret nok af at gå lange ture uden snor, uden at den skal stimuleres nævneværdigt yderligere (alt afhængig af hvad lange ture indebærer selvfølgelig). Det forholder sig jo ikke sådan at hjernen er slået fra bare fordi ejeren ikke styrer hvad hunden skal,... hvilket det sommetider kan lyde lidt som om (ikke kun i denne tråd).

 

Jeg holder med PBC i at en god aktivitet for en flatter, er alt omkring apportering. Derfor ville jeg heller ikke lade min hund lege med legetøj alene før den har lært at det ikke skal splittes ad, for dels kan det nemt blive lidt op ad bakke med afleveringen, dels kan det give nogle store dyrlægeregninger hvis hunden får spist noget af det.

 

Til Ascha.

Jeg "besvarede" dit Nr. 2 indlæg igår i forhold til at binde hunden til et bord....... Ved ikke om du har set det??.

 

Nu vil jeg så godt kommentere dit første indlæg: Det er lidt underligt at "se sig selv" som TS..... ( Ved det står for " Tråd starter") . Jeg skriver jo for at få noget personligt feedback, ikke for at læse om en eller anden anonym "TS".......... :-( :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ascha.

Jeg "besvarede" dit Nr. 2 indlæg igår i forhold til at binde hunden til et bord....... Ved ikke om du har set det??.

Jo, men hvad vil du have at jeg skal svare til det. Det er din hund, dit valg hvilke råd du vil lytte til. Selvfølgelig var det lidt en overdrivelse, men jeg satte det på spidsen for at synliggøre konsekvensen af at man kun vil den blide træningsform, som i visse situationer bliver mere synd for hunden i det lange løb, imo.

 

En generel irritation er så enorm skadelig for forholdet mellem hund og ejer, på alle niveauer, (har selv været der og ved hvad det indebærer) at det kræver at man gør et eller andet drastisk. Om prisen så er at hunden fysisk forhindres i at lave de ting der irriterer,... men så fjerner man i det mindste den gift man tilfører forholdet, ved at tro at man kan ignorere det og at hunden ikke kan mærke hvordan man har det.

 

Nu vil jeg så godt kommentere dit første indlæg: Det er lidt underligt at "se sig selv" som TS..... ( Ved det står for " Tråd starter") . Jeg skriver jo for at få noget personligt feedback, ikke for at læse om en eller anden anonym "TS".......... :-( :-(

Okay, det må du undskylde. Har aldrig haft tanken at det kunne genere nogen. Men egentlig er jeg lidt ked af at du vælger ikke at forholde dig til det jeg skriver i mit første indlæg (det er i øvrigt ikke mit første, men det første har du tilsyneladende ikke læst) men bruger energi på at kritisere formen.

 

Jeg kan ikke hjælpe dig mere før du sætter dig til tasterne og beskriver lidt mere detaljeret hvordan det ser ud når din hund reagerer ved f.eks at bide i dig/ hvad du gør for at ændre på hendes adfærd, og hvordan jeres hverdag typisk ser ud. Flere har efterhånden fortalt dig at der simpelthen ikke er kød nok på din beskrivelse, for at man kan danne sig et indtryk af hvad søren der foregår. Bliver du ved med at ignorere de udtalelser er faren, at du får nogle råd der i bedste fald ikke virker. Men igen, det er jo helt op til dig.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft bundet hunde til mit sofabord :D Kort tid ganske vist, men før vi fik en netdør op i det gamle hus, måtte den nye voksne hund jo ikke få succes med at jagte kattene - så da jeg gik i bad var der ikke andre muligheder. Han lå der med et ben da jeg gik i bad, og da jeg kom ud igen lå han der stadig og gnaskede og hyggede sig - og han havde ikke fået lov at øve sig på kattejagt :) Indrømmet det lyder vildt - men havde han jagtet en kat var jeg blevet bange, sur og oprørt for jeg er bare menneske jo. Og det undgik vi helt fordi jeg var så fej at binde ham inde midt i stuen. Tror jeg benyttede mig af det to tre gange. Hunden var ligeglad. Han havde sit ben. Så kom der en netdør op, og så var vi ovre det :)

 

Det vigtigste var dog, at vi helt slap for at jeg skulle risikere at skælde ud midt i en situation, der i forvejen var presset for os alle. At føre sammen med katte kan være lidt hård kost for ejer - meget lidt søvn osv. Jeg beskyttede derfor min hund mod min egen begrænsethed som menneske

 

Jeg er dog klar over, at det var skrevet lidt i spøg men jeg har som sagt gjort det - netop for at undgå at skade relationen mellem en hund og jeg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig med PBC.

Jeg synes lidt der er kommet en tildens til at hundene skal aktiveres konstant hvis man er en god hunde ejer.

Flere timers lufte tur, flere timers træning/aktivering og så leg.

jeg tænker lidt at overstimulering og understimulering ligner hinanden så nogle har svært ved at skelne hvad der er hvad.

Jeg ved at jeg selv skal være ret opmærksom på ikke at over gøre tingene med min hund, det er nogle gange super svært fordi min hund er klar når som helst, men samtidig så bliver hun mere urolig/rastløs jo mere jeg tilbyder, over en vis mængde, så hvis jeg ikke var bevidst om det, kunne jeg meget nemt falde i og tænke hun har brug for mere.

Min erfaring er at det vigtigste er at hunden lærer ro og at der ikke hele tiden skal ske noget.

 

Det er svært at give råd når man ikke kender hunden, men min første indskydelse er at hunden skal lærer at finde ro, evt. at underholde sig selv.

 

Tak Skade :-). Jeg kan sagtens give dig ret i at overstimulering og understimulering kan ligne hinanden. I vores tilfælde tænker vi nemlig engang imellem om hun er blevet vænnet til hele tiden at blive aktiveret....... Det kan jeg godt tro engang imellem, men er stadig i tvivl.... Hvis det er tilfældet, vil du så ikke hjælpe lidt med hvordan vi så evt. lærer hende selv at finde ro og underholde sig selv ( som du formulerer det). Det er nemlig noget hun ikke er særlig god til: At underholde sig selv.......

Hilsen Annett

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Skade :-). Jeg kan sagtens give dig ret i at overstimulering og understimulering kan ligne hinanden. I vores tilfælde tænker vi nemlig engang imellem om hun er blevet vænnet til hele tiden at blive aktiveret....... Det kan jeg godt tro engang imellem, men er stadig i tvivl.... Hvis det er tilfældet, vil du så ikke hjælpe lidt med hvordan vi så evt. lærer hende selv at finde ro og underholde sig selv ( som du formulerer det). Det er nemlig noget hun ikke er særlig god til: At underholde sig selv.......

Hilsen Annett

 

Nu er det ikke fordi jeg er meget erfaren på området, men jeg kan da dele Hvordan jeg har grebet det an.

Jeg overtog min hund da hun var 6 måneder, hun var ret stresset og havde svært ved at falde til ro og slappe af.

Det jeg gjorde var at træne ro hverdag.

I starten gjorde jeg det at jeg satte mig med hende og nussede/masserede hende meget roligt, men fast, altså lidt tvang men kort varigt.

Da hun begyndte at forstå det og jeg kunne mærke at hun slappede af, gik jeg over tol at hun skulle kunne ligge selv, her havde jeg et bur hun kom i, i starten kort tid og jeg sad ved siden af og støttede hende i at ligge sig og falde til ro.

Jeg synes det virkede ret hurtigt og hun begyndte lige så stille selv at kunne ligge sig og slappe helt af.

Hunhar stadig brug for hjælp i perioder/engang imellem, men hun er blevet ret god.

 

Det med at aktivere sig selv har jeg startet med noget aktiverings legetøj, hjulpet hene i gang og med tiden trukket mig hurtigere og hurtigere, samtidig er jeg blevet bevidst om at lade hende tulle rundt uden at rejse mig og starte en aktivitet. Hun skulle lige opdage at hun ikke altid behøvede mig for at lege mm.

 

Det er selvfølgelig vigtigt at man får aktiveret hunden ordentlig sideløbende, ellers bliver hunden bare frustreret.

Jeg håber det gav lidt mening eller så er der sikkert andre der har nogle gode råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke fordi jeg er meget erfaren på området, men jeg kan da dele Hvordan jeg har grebet det an.

Jeg overtog min hund da hun var 6 måneder, hun var ret stresset og havde svært ved at falde til ro og slappe af.

Det jeg gjorde var at træne ro hverdag.

I starten gjorde jeg det at jeg satte mig med hende og nussede/masserede hende meget roligt, men fast, altså lidt tvang men kort varigt.

Da hun begyndte at forstå det og jeg kunne mærke at hun slappede af, gik jeg over tol at hun skulle kunne ligge selv, her havde jeg et bur hun kom i, i starten kort tid og jeg sad ved siden af og støttede hende i at ligge sig og falde til ro.

Jeg synes det virkede ret hurtigt og hun begyndte lige så stille selv at kunne ligge sig og slappe helt af.

Hunhar stadig brug for hjælp i perioder/engang imellem, men hun er blevet ret god.

 

Det med at aktivere sig selv har jeg startet med noget aktiverings legetøj, hjulpet hene i gang og med tiden trukket mig hurtigere og hurtigere, samtidig er jeg blevet bevidst om at lade hende tulle rundt uden at rejse mig og starte en aktivitet. Hun skulle lige opdage at hun ikke altid behøvede mig for at lege mm.

 

Det er selvfølgelig vigtigt at man får aktiveret hunden ordentlig sideløbende, ellers bliver hunden bare frustreret.

Jeg håber det gav lidt mening eller så er der sikkert andre der har nogle gode råd.

 

Det gav bestemt mening,- TAK. Vi har en enkelt aktiveringsting,- den slags hvor hun skal skubbe til nogle små træklodser for at få godbidder ud. Den er hun ret glad for.... :-). Tænker at jeg vil købe lidt varierende aktivitets legetøj til hende. Og det der med massagen, den har jeg købt :-). Hun får skam masser af nus, kys og kæleri, men decideret at massere, det tror jeg jeg vil prøve af........ :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...