Hop til indhold

Samojed eller spids?


Pepsi
 Share

Recommended Posts

Hej alle, håber her er en som kan stille min nysgerrighed!

Jeg fik for tre måneder siden den dejligste hvalp, Folmer. Hans forældre er begge samojeder, dog uden stamtavle. Hans far var en rigtig stor samojed men hans mor minded mere om en spidshund, selvom ejeren fortalte at hun på et tidspunkt selv var i tvivl og derefter fik tjekket, så godt hun nu kunne uden stambog, at moderen også var ren samojed, som det viste sig hun var. Jeg synes dog at min hvalp har liiidt for store ører, lidt for kort pels (ved godt at dette kan variere meget indenfor racen), så jeg tænker om der er nogle der kunne udpege forskellen på en dansk spids og en samojed, udover at samojeden har bredere ansigt og generelt er større. Og muligvis også fortælle meningen om hvad Folmer mest af alt ligner �

Som sagt er jeg bare ved at drives til vanvid af nysgerrighed (en ulempe ved ikke at købe med stambog �)!

Jeg tror at der er et album på min profil hvor man kan se ham lidt bedre :)

 

Mvh Pernille

Redigeret af Pepsi
Link til indlæg
Del på andre sites

Hold op han ser sød ud :lun:

 

Her er Aslan som hvalp, hans er dansk spids. Måske det kan hjælpe dig, men hvalpene er jo ret svære at vurdere... hvis du poster forældrenes foto er det nemmere. Han ser lidt kraftig ud af en DS at være, synes jeg umiddelbart men igen det er svært ved en hvalp

 

aslan hvalp.jpg

 

De to racer er som nat og dag. De hverken ligner i sind eller udseende

 

Samojede

sam.jpg

 

Dansk Spids (DKK-registreret og avlsgodkendt) Aslans mor i øvrigt, foto fra opdrætter.

mor.jpg

 

Som du nok kan se er der ikke meget lighed... DS fandtes i DK ca 100 år og mere endnu før både Japansk spids og Samojede kom til DK.

Der findes nogle, der blander dem uden om DKK

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ser han dejlig ud �

Jeg kan godt se forskellen ret tydeligt nu. Jeg har desværre ikke billeder af forældrene lige på hånden. Men hans mor er samme størrelse som en samojed, hendes pels er bare lidt mere som hår, hvis det giver mening? Og så er hun meget slank og med samme smalle ansigt som en spids, mens hans far ligner meget billedet af samojeden du har postet. Men ja han er kun 5 måneder gammel så det er svært at vurdere endnu. Jeg tænkte bare at man kunne være heldig der sad nogle eksperter herinde der kunne se på ham hvad han umiddelbart ligner x) men jeg er glad for at høre du synes han ligner mere en samojed indtil videre :) jeg er bare lidt i tvivl om der er blanding netop pga det lille ansigt og kæmpe ører :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes han ligner en samojed ret meget, men måske ikke helt, fx er han ikke helt så pelset - men det ser ud som om der er noget samojed i ham. Og så synes jeg i øvrigt at han ser rigtig sød ud. :-D

 

Her er min samojedpige (med tavle) et par dage før hun fyldte 5 mdr.

a_zpso5jrvljt.jpg

b_zpsvfw5vgon.jpg

 

Og her et år gammel, med en aaaanelse mere pels. :mrgreen:

c_zpsyfeoogby.jpg

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...