Hop til indhold

Alene hjemme - jeres tanker?


Louisen
 Share

Recommended Posts

Hejsan,

kort om hunden:

En tidl. gadehund, som har boet i pleje i Jylland og for 14 dage siden flyttede ind hos min kæreste og mig. :)

En steriliseret tæve på 1-3 år (dyrlægerne i hhv. Rumænien og DK er ikke helt enige her, DKs dyrlæge mener hun er omkring 1 år).

Hun har hos plejemor kunne være alene en arbejdsdag, men i et bur. Dog blev buret indført, fordi plejemor havde en idé om at hende og en af de andre hunde kørte hinanden op i leg.

Vi bor pt. på 27 kvm2, mens vi venter på større lejlighed om et par måneder. Så det er ikke en stor lejlighed, hun skal holde øje med, men det er en 1V'er hvor kun badeværelset kan lukkes af.

 

Vi har trænet lidt med hende, hvor vi går ind og ud skiftevis, eks. hvis jeg har hentet vasketøj eller min kæreste tjekker posten. Hun piver lidt, selvom den anden stadigvæk er derhjemme.

 

Inden i dag, har hun været hjemme i korte intervaller på 1-2 minutters tid. Jeg optog hende imens. Hun har pevet et par gange, men så holdt op igen/holdt en pause.

I dag prøvede jeg så lidt længere tid, mens jeg hentede en diktafon på uni (til netop denne her træning, da jeg ellers har brugt mobilen til at optage). Hun var alene lidt under et kvarter.

Jeg kunne høre på optagelsen, at hun piver og lidt småhyler med pauser de første 6-7 minutter, hvor hun også går lidt rundt.Men så falder hun til ro og tygger lidt i nogle tyggedimser, jeg har lagt til hende. Og er rolig resten af tiden, indtil jeg kom hjem.

 

Hun er ret fokuseret på at man går, holder øje med at man tager sko og jakke på. Hun kan ikke distraheres med godbidder der kastes på gulvet eller særligt lækre tyggeting... Heller ikke selvom hun er sulten.

Men som sagt, efter 6-7 minutters piven og let hylen fatter hun interesse for det.

 

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan vi fortsætter herfra. Om intervallet skal sættes ned eller om jeg i morgen skal træne igen med bare et kvarters tid.

Som sagt piver hun når vi går også selvom den anden er hjemme - vi kan godt distrahere hende, men det er ikke altid det hjælper og hun stopper som sagt igen ret hurtigt.

 

Hun er selvfølgelig luftet og aktiveret efter alle kunstens regler, og jeg har været derhjemme og spise morgenmad, drikke kaffe og "skabe ro" inden jeg går. Så hun er så rolig og tilpas som hun kan være, selvom hun altså står op/vågner når man tager tøjet på og ikke kan distraheres fra det når man går.

 

 

Ville gerne undgå bur, da vi som sagt ikke har meget plads, og jeg ved heller ikke om plejemor måske ikke har gået så meget op i, om hun pev lidt når hun blev forladt. Der var jo også de andre hunde, så det er nogle andre former hun skal være alene under her.

 

Hun er ellers tryg og følger os ikke rundt, og nu her mens min kæreste er ude kan jeg godt gå på toilettet og lukke døren, uden at hun piver af den grund. Hvis vi ikke forlader lejligheden "rigtigt", er det helt fint for hende, så hun er umiddelbart ret tryg. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

PS. Jeg har resten af måneden kun 2 mødedage på uni og vi har mulighed for at skaffe pasning. Første mødedag er på torsdag, 3-4 timer. Og fra februar skal jeg på uni 1-2 dage om ugen kun 4 timer om formiddagen, og kan også skaffe noget pasning her hvis det hele fucker up.

 

Det ville dog klart være bedst, hvis hun til februar kan være alene de timer eller bare op til to timer (så kan jeg gå tidligt, hvis jeg er nødt til det). Jeg bor lige ved siden af uni, så transporttid er ikke-eksisterende (5-10 minutter maks).

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan peb hvis jeg gik for kort tid - jeg satte derfor tiden op lidt hurtigere. Han blev stresset af at jeg gik ud og ind osv. Han var ikke bange men havde en uvilje mod at blive efterladt plus miljøskiftet til indeliv stressede ham. Samtidig var han vant til at kunne gå ud stort set, når han selv ville. Og så havde han aldrig lært at være i sin krop mens den stressede lidt op, hvilket var den største udfordring at lære ham.

 

Hvis du filmer hende kan du se om hun er utryg eller hvad der er årsag til at hun piver. En hund med separationsangst er ret tydelig. Normalt falder de ikke til ro, som du beskriver her er min erfaring.

 

At pibe kan være udtryk for en konflikt. Det behøver ikke betyde, at hunden har det skrækkeligt eller er bange. Måske hun bør lære at være i sig selv, når hun føler det ubehag, som en konflikt udløser? Det hjalp Aslan i rigtig mange sammenhænge at lære det.

 

Kender du årsagen?

 

Samtidig ville jeg arbejde med at udvande triggere, der signalere, at du skal gå. Dvs tage sko på og gå ind og se tv osv. Tag dem ud af sammenhængen, så de mister deres signalværdi. Det er muligt, at det er dem, der kører hende op, før du går, og derfor hun stresser kortvarig efter du er gået, fordi kroppens skal falde ned igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker du skal skabe forudsigelig hed og rutiner

 

Måske hun følger intens med fordi hun endnu ikke er helt sikker på hvad der skal ske. Om hun skal med eller ej

 

Så tydeligt signal når hun SKAL med og ellers bare normale rutiner.

 

Når en går og den anden er hjemme så prøv at vent med at forsøge at aflede hende. Se om hun selv falder ned.

 

Kender du øvelsen med at gå ud på den anden side af en dør og gemme godbidder og hunden skal blive liggende imens?

 

Opbygget gradvist selvfølgelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg tror også hun måske endnu ikke har fundet ud af hun skal være alene eller med ;-) prøv som luckyluna skriver at gøre de samme ting inden du forlader hende hver gang.

 

Her ved hundene vi skal afsted når vi hver morgen gør de ting vi plejer det er selvfølgelig opbygget i små step. Altså hver dags morgener :-) i morgen tidlig vil vi ikke gøre de samme ting som her til morgen. Bare det at vækkeuret ikke ringer så ved de vi bliver hjemme. Og morgen rutinen er anderledes så er de vilde fra de står op :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...