Hop til indhold

Broholmer - er der nogle ejere herinde?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Min mand er helt skudt i den race :hjerte: Jeg synes de er søde, men meget tunge for min smag, men det virker som et fantastisk sind, så jeg kunne måske overtales en dag - derfor vil vi rigtig gerne høre om ejeres erfaringer med dem?

 

Vi har mødt et par stykker, de gjorde godt indtryk - venlige, imødekommende og faktisk overraskende elegante størrelsen taget i betragtning - jeg troede de bar sig selv mere "tungt" end disse gjorde. De savler lidt, men jeg ved ikke hvor slemt det er? Mine forældre have Sct Bernhard, så jeg er ikke sart...

 

Hvor meget motion kræver de? Dem vi har set virker ret dovne for at sige det lige ud :mrgreen:

Er de trænbare?

Kunne de trives med en energibasse som vores spids, der jo har et liv, hvor ALT foregår i løb?

 

Hvad skulle vi eventuelt være obs på, hvis vi nu en dag gjorde alvor af vores Broholmer-forelskelse :cool:

 

Vi har set en del youtube videoer med en der hedder Aslan, som jo ikke gør forelskelsen mindre, fordi den hund er så sjov og sød :hjerte: Jeg har sagt til ham, at jeg måske tror dens ejer er herinde, så jeg prøver lige at lave et post

Link til indlæg
Del på andre sites

Har 7,5 års erfaring :) Men kun med den ene jo.

Aslan er, eller var en broholmer på damp, han er hunden som giver pote een gang, og ber du ham om det igen, kigger han lige igennem dig og du er luft.

Jeg kender en som har fået flidspræmien for at kæmpe sine to hunde op på b niveau :lol:

 

Men jeg kender også en som går til rally, og hendes broholmer er rigtig god, men den tror også den er en border og er ikke særlig begejstret for broholmere :D

 

Men hvis du vil gå spor....... så er det en super hund :5up:

 

Motion er lidt hip som hap, det første år skal man passe lidt ekstra på knoglerne. Men Aslan har altid godt kunne li en lang tur, bare helst ikke i sommerheden.

 

En broholmeropdrætter opdrætter også dansk spids, så tror sagtens det kunne fungere, bare man er opmærksom på de forskellige behov.

 

Ellers er i hjertelig velkomne på fyn til et visit hvis i en dag skal den vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Aslan har nogle aktive gener, tror også vi kunne have trænet med ham hvis han havde været vores anden broholmer.

 

Som udgangspunkt er det er skide skøn race <3 Den er bare ret selektiv, men meget social.

 

Og når de så keder sig derhjemme..... så ødelægger de altså lidt mere end en terrier. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo godt nok ikke selv broholmer (håber det er okay at jeg blander mig alligevel) men jeg har en veninde der kører på sin nr. 5 af slagsen og møder også til tider broholmere i hundeskoven. Mit indtryk af racen er, at de ikke er specielt sociale når det drejer sig om andre hunde. 90% af de hanner man møder som unghunde, møder man ikke når de er blevet voksne, sikkert fordi de (min erfaring) hurtigt føler sig provokeret af andre hanhunde. I betragtning af hvor forholdsvis få der kommer i hundeskovene, synes jeg det er lidt voldsomt at jeg har kendskab til to forskellige hanhunde der decideret havde ry for at overfalde andre hunde, hvoraf den ene faktisk endte med at bide en labradorhvalp på 4 mdr. ihjel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo godt nok ikke selv broholmer (håber det er okay at jeg blander mig alligevel) men jeg har en veninde der kører på sin nr. 5 af slagsen og møder også til tider broholmere i hundeskoven. Mit indtryk af racen er, at de ikke er specielt sociale når det drejer sig om andre hunde. 90% af de hanner man møder som unghunde, møder man ikke når de er blevet voksne, sikkert fordi de (min erfaring) hurtigt føler sig provokeret af andre hanhunde. I betragtning af hvor forholdsvis få der kommer i hundeskovene, synes jeg det er lidt voldsomt at jeg har kendskab til to forskellige hanhunde der decideret havde ry for at overfalde andre hunde, hvoraf den ene faktisk endte med at bide en labradorhvalp på 4 mdr. ihjel.

 

Det lyder meget voldsomt - men er du sikker på, at de er rene? Der findes en del blandinger kan jeg se?

 

Jeg tror nu aldrig vores spids kommer i en hundeskov, så for os ville det være lige meget om hunden kan med alle mulige hunde på må og få.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo godt nok ikke selv broholmer (håber det er okay at jeg blander mig alligevel) men jeg har en veninde der kører på sin nr. 5 af slagsen og møder også til tider broholmere i hundeskoven. Mit indtryk af racen er, at de ikke er specielt sociale når det drejer sig om andre hunde. 90% af de hanner man møder som unghunde, møder man ikke når de er blevet voksne, sikkert fordi de (min erfaring) hurtigt føler sig provokeret af andre hanhunde. I betragtning af hvor forholdsvis få der kommer i hundeskovene, synes jeg det er lidt voldsomt at jeg har kendskab til to forskellige hanhunde der decideret havde ry for at overfalde andre hunde, hvoraf den ene faktisk endte med at bide en labradorhvalp på 4 mdr. ihjel.

 

Jeg kender ikke til så voldsomme historier, heldigvis da.

Aslan er blevet overfaldet to gange af en labradore, så han gider ikke møde hunde uden snor.

 

Hundeskove kommer vi ikke i, heller ikke med Birla, af den ene grund at folk der kommer der sjældent har styr på deres hunde, hvilket din oplevelse jo så bare fortæller mig at det er det korrekte valg vi har taget :)

Og den ene gang vi var i vores hundeskov med birla, kom en med to hanhunde hvor af den ene ikke kan med andre hanhunde :stupid:

 

Men der er vel rådne æbleskroge i alle racer tænker jeg?

Når det så er sagt så kender jeg også broholmer hanner som ikke er begejstret for andre hanner. Hvad grunden så end måtte være :)

 

På en DRU udstilling så jeg hannerne - de voksne ligge ved hinadens side og ingen problemer.

 

Jeg har også kendskab til den del broholmerhanner som godt kan med andre han- hunde, kunne dog være interessant at se om den % del af broholmer hanner som ikke kan med andre hanner, er den samme % del som i din race, og andre racer.

 

 

Denne gang har vi fået en tæve, og der er ingen tvivl om at Aslan var væsentlig mere aktiv og mere intereasseret i alt der ikke var os, end birla,

Er meget spændt på hvordan det bliver at have en tæve, for lige nu skal vi altid have tæve :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis i anskaffer jer en, synes jeg i skal besøge begge forældre dyr inden parringen så i kan se hvordan de er :)

 

vi havde besøg af eller besøgte 6 ud af aslans 9 hvalpe, så de 6 var indforstået med at ASlans aktive gener kunne komme i deres hund.

 

I skal også ind og undersøge om i vil have en igennem DRU, DKK eller selskabet.

Og hvad de forskellige kan tilbyde.

DKK ønsker kun at mentalbeskrive DKK hunde, så derfor kan man pt ikke tilbyde en mentalttest i DRU, der arbejdes dog i andre løsninger pt (som jeg glæder mig til at hører mere om på generalforsmalingen).

DKK tilbyder mentaltetst.

Selskabet tilbyder hjertescannet forældre. Der er endnu ikke en færdig rapport om hvor vidt der er et problem i racen.

Avlen er givet fri nu, så man er ikke tvunget til at være medlem af selskabet for at få en DKK hund.

 

Alle tilbyder AD/HD , DRU har også skuldre med i deres avls krav.

Begge avlsgodkender hunde på udstillinger, der arbejdes i en intern avlsgodkendelse i DRU, en som den man førhen havde i selskabet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder meget voldsomt - men er du sikker på, at de er rene? Der findes en del blandinger kan jeg se?

Jeg er helt sikker. Min veninde kendte til nogle af forældredyrene på begge hunde.

 

Jeg tror nu aldrig vores spids kommer i en hundeskov, så for os ville det være lige meget om hunden kan med alle mulige hunde på må og få.

Det er nu også underordnet om man går i hundeskov eller ej. Jeg ville bare gøre opmærksom på at det kan være problematisk med andre hunde,... og dem undgår man jo dårligt selv om man aldrig sætter sin fod i en hundeskov.

 

Jeg kender ikke til så voldsomme historier, heldigvis da.

Aslan er blevet overfaldet to gange af en labradore, så han gider ikke møde hunde uden snor.

 

Hundeskove kommer vi ikke i, heller ikke med Birla, af den ene grund at folk der kommer der sjældent har styr på deres hunde, hvilket din oplevelse jo så bare fortæller mig at det er det korrekte valg vi har taget :)

Og den ene gang vi var i vores hundeskov med birla, kom en med to hanhunde hvor af den ene ikke kan med andre hanhunde :stupid:

Mit indlæg var ikke ment som et reklameindslag for hundeskove, men jeg synes ikke du kan udlede af det, at folk har mindre styr på deres hunde i hundeskove end andre steder. Min personlige erfaring er at de fleste folk, med hunde der kan finde på at bide andre hunde, undgår disse fritløbsområder og at man løber en større risiko for at støde ind i disse hunde andre steder, hvor ejerne ikke forventer at der kommer andre. Og så kan det blive ret ubehageligt at overraske sådan nogle (Thailo er blevet overfaldet to gange under sådanne omstændigheder, hvilket har gjort at jeg føler mig noget mere tryg i et fritløbsområde). Men det er jo en helt anden snak og vi behøver da heller ikke være enige.

Men der er vel rådne æbleskroge i alle racer tænker jeg?

Når det så er sagt så kender jeg også broholmer hanner som ikke er begejstret for andre hanner. Hvad grunden så end måtte være :)

 

På en DRU udstilling så jeg hannerne - de voksne ligge ved hinadens side og ingen problemer.

 

Jeg har også kendskab til den del broholmerhanner som godt kan med andre han- hunde, kunne dog være interessant at se om den % del af broholmer hanner som ikke kan med andre hanner, er den samme % del som i din race, og andre racer.

Jeg siger ikke at en broholmer pr. automatik vil komme til at udvikle sig til en dræbermaskine, men blandede mig bare fordi "venlig, imødekommende og social" er ord der er dækkende for familie og venner,... ikke fremmede mennesker der pludseligt står i haven, mistænkelige personer om natten eller andre hunde. Og det er jo ikke nogen fejl, men der kan være andre mennesker der læser med og for deres skyld syntes jeg lige det skulle nævnes. For mig at se er egetkønsaggressivitet ikke et spørgsmål om brådne kar, når man taler broholmer. Det er ikke en underlig adfærd for mastifftyper med de egenskaber som de nu skal have (territoriale og beskyttende), men underligt for jagthunde der jo skal kunne arbejde sammen med mange fremmede hunde uden at miste fokus på det arbejde de skal udføre. Men egentlig synes jeg det er en underlig sammenligning at gå ind i. Hvorfor ikke bare acceptere at ens race har de egenskaber der følger med dens funktion?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender kun 3, heraf 2 hanner. Alle 3 kan omgås andre hunde, men selvfølgelig er der enkelte de ikke bryder sig om - ligesom de fleste andre hunde:vedikke: Og så er jeg personligt fan af hunde der siger røvhul hvis der står en fremmed i haven, uanset om det er menneske eller hund. Det er de fleste hundeejere vist egentlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tillader mig også lige at give mig besyv med, selvom racen ikke lige er en del af mit hundehold :)

 

Jeg har pt. to af dem på hold dog, og det er virkelig en finurlig race. Mit indtryk af dem er, at de er utrolig lalleglade, hvilket virker utrolig komisk, i deres store, kluntede kroppe. De er vanvittig glade, og tager glad imod kontakt fra alle, både mennesker og hunde. Der er dog stor forskel på deres aktivitetsniveau, den ene er utrolig laid back kigger gerne lige tre gange på føreren før den beslutter sig for, om den gider lege med. Den anden er stik modsat, hvis føreren ikke aktiverer den, så finder den selv på noget; som f.eks. at kaste rundt med tingen til en elefantøvelse eller lige tage lidt fat i dørkarmen.

Af samme grund er der forskel på deres trænbarhed. Den første er lidt svær at tumle med, mens den anden er utrolig trænbar, når tingene er meget gennemskuelige; træning med klikker er her et hit!

 

Jeg er i hvert fald blevet fan af racen som en stor lalleglad hoppebamse. Man skal dog være opmærksom på de begrænsninger dens fysik har er min opfattelse, hvorfor den selvfølgelig ikke passer til alle :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan passer på matriklen med gø.

Han går gerne ud i haven. Gør en gang. Og klare så hvad han skal.

Går der folk på stien gør han.

parkere fremmede gør han meget (indtil han bliver stoppet).

Kommer rækkeboerne hjem

bliver de Hilst velkommen.

 

Hvis i anskaffer en og ikke ønsker den skal gø. Skal den lærer det fra starten af. Noget vi glemte.

Heldigvis et folk glade for at der er en der siger velkommen hjem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...