Hop til indhold

Selfie - det går jo godt, men et par gode råd tak :)


Quitte
 Share

Recommended Posts

Hejsa, vi har nu haft Selfie (dansk svensk gårdhund) i 6 uger, i morgen er han dermed 14 uger gammel.

 

Det går på mange måder rigtigt godt. Han er lærenem, bliver aktiveret og stimuleret. Han kan være alene hjemme i sin hvalpegård i ca 5 timer til hverdag uden problemer. Han lystrer, kommer når vi kalder og de andre hvalpeøvelser er han også rigtigt god til. Vi træner "ro" og han lægger sig med det samme på sit tæppe (altså ikke nødvendigvis alt for længe :)). Vi går også på hvalpehold med ham.

 

Men der er nogle ting som vi er lidt usikre på:

 

Konflikter

Han ved udemærket godt når han laver ulykker. Vi afleder naturligvis og roser ham når han gør det rigtige. Men sommetider så VIL han bare bide i den der sofa, blomst what ever. Hvis jeg forsøger at tage ham væk så snapper han efter mig, sådan lige for at markere. Vi forsøger virkelig ikke at skabe en konflikt og løse tingene på anden vis. Men der er jo grænser - hvordan håndterer vi det bedst?

 

Gå i snor

Nogle dage går han bare så fint, andre dage går han ad pommern til og trækker som en gal. Det er som om at han bliver forvirret, blæsten, lydende osv. "Hjem i sikkerhed" tænker jeg at signalet må være!? Han er i hvert fald svær at trænge igennem til. Vi træner stille og roligt det at gå i snor, og forventer ikke mikrakler. Mit spørgsmål går på om vi bare skal fortsætte og være tålmodige, hvad kan vi egentlig forvente af en fyr i den alder? Sidst var han med til fodbold, mange børn, mange bolde - han gik 2 km. lige ud for mit venstre ben - næste dag kan han ikke gå 100 meter på vejen uden at jeg må tage ham op fordi at han er ved at blive "kvalt" i sit halsbånd.

 

Andre hunde

Han vil MEGET gerne i kontakt med andre hunde, og det er jo dejligt. Selv de helt store hunde, han bliver helt vild, de snuser lidt til hinanden, leger lidt og så begynder han næsten at overfalde dem. På hvalpehold er det lidt det samme. Men han bliver for vild og de andre er større end ham og han ender imellem mine ben når han (med rette) får nogle "tæsk". Skal han bare have lov?

 

Give hals

Han er begyndt at give hals :) Koste (fejekoste, min kost til brændeovnen), tomme flasker - ja han kan godt nok give hals. Kan vi begynde at træne "at være stille" allerede nu? Vores grund støder op imod en bane hvor pensionisterne spiller krolf (ja det hedder det vidst). Han gør helt vildt af de her sjove mennesker med mærkelig køller i hænderne. Han finder det MEGET interessant men holder sig gerne lidt på afstand. Jeg har fået nogle af dem til at give ham en godbid igennem hegnet, det vil han gerne. Men 10 minutter efter står han igen og giver hals.

Er den korrekte måde bare at blive ved så han møder dem under gode omstændigheder? Det er træls at høre på, for alle.

 

Han er vores første hund, og vi forsøger bare at lære så meget som muligt - for alle parters skyld. Men vi er altså, naturligt nok, lidt på skideren i ny og næ :) Såjeg vil RIGTIGT gerne have lidt debat, input, kommentarer (gode som dårlige) etc.

 

Huuh det blev en lang post, beklager

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah hvor er han dejlig

 

Kunne I gå ud og side sammen og se på dem der spiller krolf, bare side og kikke, når han så slapper af og ignorere dem, kan du rose ham.

 

Hvis de sider og får en kop kaffe ved et bord kan du jo besøge kaffe bordet med ham i snor, hans opgave, lig og slap af mens far snakker og drikker kaffe.

 

Generelt ud og side i ro og opleve med dig.

 

Tænker at når han er ved at blive kvalt i halsbåndet af iver, så stopper du, ro på, i kommer måske ikke så langt den dag, men det så det, han får tilgengæld intet ud af at trække. Hvis han trækker fordi det farligt i hans øjne bekræfter du ham jo lidt ved at tage ham op.

 

Tænk jo i skal øve at han kan være stille nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg afholder mig fra at gi' gode hvalperåd lige pt., da jeg for tiden føler mig yderst inkompetent med tanke på de problemer jeg selv har med snart 10 måneder gamle Terkel... :roll: Han er min 4. hvalp, og det bli'r bare ikke nemmere! Nye hunde - nye problemer! :lol:

 

Ja alt er individuelt...... Derfor kan du jo godt komme med erfaringer for godt og skidt.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige mht det med at han den ene dag med alle børnene er rolig og næste dag helt umulig - kunne det ikke tænkes, at eventuel stress fra dagen før sidder i ham dagen efter og kommer til udtryk der? Ikke fordi jeg har en løsning, men måske det kunne være en forklaring, og derfor nemmere at håndtere mentalt for dig?

 

Det er jo også ret tit set hos børn, at de efter en masse indtryk bliver helt kulrede dagen (eller flere dage) efter. Ikke at børn og hunde er ens, vel, men ... Ja, det var bare en tanke. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han lyder og ser skøn ud.

 

 

Kort sagr kan I faktisk ikke forvente en skid af hsm I den alder. Han er som et barn på halvanden. Den ene dag kan de noget de har glemt den næste og de laver ikke noget forkert for at provokere eller prove grænser men snarere fordi det er sjovt og de får opmærksomhed.

 

Hvad ville du gøre med et barn der blev ved med at ville have fat I en bestemt ting? Fjerne den ikke sandt.

 

Hvis han snapper efter jer når I vil stoppe ham sa tænker jeg at I tager fat I ham? Lad være med det. Han skal have tillid til hænder. Så forestil jer at han er en grand danois du ikke kan løfte væk men må flytte på anden vis.

 

Ind foran ham sa du spærre vejen til det han ikke ma bide I og så belønner du ham straks han tager kontakt til dig I stedet eller gå væk fra stedet. Og så skal du vedblive at holde hans fokus væk fra planten indtil han ikke længere tænker på den.

 

 

2. Sele på når I går tur og så vil denne øvelse variere meget så længe han er unghund.

 

3. Beløn ham for ro når han er I haven og kan se noget spændende udenfor. Sid stille med ham og prop ham med godbidder og gå ind og hold pause efter nogle min.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...