Hop til indhold

At lære at gø, og stoppe igen?


Quitte
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

 

Selfie (6 måneder, Dansk Svensk gårdhund) gør egentlig ikke ret meget. Jo hvis fremmede nærmer sig matriklen og i den dur - men nej ikke et stort problem.

 

Men jeg vil gerne lære ham at stoppe med at gø på en kommando. Har læst lidt om det, at man skal starte med at få ham til at gø, for igen at lære ham at stoppe. Giver egentlig god mening!

 

Er der nogen der har en skudsikker træningsmetode som hele familien kan benytte? Gerne så simpel så ungerne også kan hjælpe til :)

 

På forhånd tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lært min det ved at holde en godbid op til højre øre og vente på at han sagde noget, hvilket er ret nemt med min hund. Idet han sagde noget gav jeg ham godbidden. Langsomt har jeg krævet at lyden blev til mere og mere vov. Da han sagde vov hver gang jeg tog højre hånd op til højre øre, begyndte jeg at sige "hvad siger hunden" ("halse" eller "gø" havde nok været bedre) idet jeg tog hånden op til øret. Jeg har valgt at have dette håndtegn, da det ikke er noget jeg gør sammen med alle de andre ting han kan. At hånden ikke er ved øret er tegn til at han ikke skal gø, og her bliver det aldrig belønnet, ikke engang med opmærksomhed. Vil tro at du kan få kommando på ved at sige fx "slut" eller "stille" idet du fjerner hånden, men ved det ikke?

 

Er du sikker på at du vil lære din hund at det kan betale sig at gø? Den vil sikkert prøve det af i andre situationer også.

 

Vi har udvidet øvelsen i at venstre hånd til venstre øre betyder at han skal sige en anden lyd. Det er ret sjovt, men vi har brugt rigtig lang tid på at lære ham alle de situationer hvor det ikke kan betale sig at gø, inden vi for nyligt er gået igang med dette. Han blev 2 år i sidste måned, og jeg er glad for rækkefølgen vi har gjort det i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, er du sikker på du vil lære ham at det er fedt at gø?

 

Man behøver det ikke for at lære dem at tie stille på signal

 

Alt du behøver er at vide hvornår han gør. Det kan være når han ser nogen ude i haven eller af ringe klokken. Så stiller dig dig foran ham og viser han en godbid i en knyttet hånd og når han tier stille får han godbid. Efter nogle gange begynder du at sige dit signal for at tie samtidig med dit hånd signal med den knyttede hånd. Gradvist flytter du dig længere væk fra ham i takt med at han stadig kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man vil styre situationen, så man er klar til at bruge tiden og har en godbid klar kan det netop godt være en god ide at lære hunden at gø på kommando og holde op igen.

 

Jeg har bare indtryg af at det er langt nemmere at lære den at gø på komando end det er at lære den at holde op igen. Det jeg ser som farligt er at gøen er så selvforstærkene hos nogle racer. Jeg tror at dansk/svensk gårdhund i mange tilfælde falder lidt i kategori med min hunds race her.

 

Hvis man gerne vil lære den at stoppe med at gø på kommando, vil jeg give Luckyluna ret i at det kan man sagtens gøre uden at lære den at gø på kommando først. Måske enda med et bedre resultat end hvis den først lære at det nogle gange kan betale sig at gø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har bare indtryg af at det er langt nemmere at lære den at gø på komando end det er at lære den at holde op igen. Det jeg ser som farligt er at gøen er så selvforstærkene hos nogle racer. Jeg tror at dansk/svensk gårdhund i mange tilfælde falder lidt i kategori med min hunds race her.

 

Hvis man gerne vil lære den at stoppe med at gø på kommando, vil jeg give Luckyluna ret i at det kan man sagtens gøre uden at lære den at gø på kommando først. Måske enda med et bedre resultat end hvis den først lære at det nogle gange kan betale sig at gø.

 

selvfølgelig kan man det. Dels kan der være den planlægningsmæssige forskel som jeg omtaler og dels kan der være forskel på hvor præcis indlæringen bliver. Mit indtryk er et planlagt indlæring ofte giver bedst resultat. Men hvis man altid er klar er det jo ikke noget problem.

 

Der hvor mange gør forkert er at de bruger kommandoerne før de er indlært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...