Hop til indhold

Hjælp til valg af kamera


 Share

Recommended Posts

Okay. Ja det er bare det almindelige objektiv der er med. Og så selvfølgelig ledninger, batteri og hukommelseskort. Og så til 1000 kr. Men vil da prøve at få den ned i pris. Men vil det så sige at jeg senere kan købe et bedre objektiv og sætte det på selve kamerahuset og faktisk opgradere uden at skulle købe et helt kamera?

 

Lige nøjagtigt! Jeg kan varmt anbefale dette objektiv: http://www.pixmania.dk/objektiv-til-canon/tamron-af-70-300mm-f-4-5-6-di-ld-macro-1-2-objektiv-til-canon/00029677-a.html

Det er super til hundefoto.

 

Ville ønske jeg havde lidt flere penge at bruge, men er i fuld gang med at spare op til en ny hund også, og det er jo lidt vigtigere end et kamera :-D

 

Det forstår jeg godt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Men synes du skal overveje det nøje når du kun har max 1300,-

 

Det her er taget med mit nye kamera, det er en lille sær gevækst på halmhusets tag, den er maks 2 milimeter..

1618504_10153959595199070_9223357411410035599_n.jpg?oh=339a8a884f4e1629d233874cb96f3f50&oe=5824F56B

 

 

og her et taget med mit gamle Nikon (42xoptisk) til fotomarathon

557100_10151783194899070_1738872260_n.jpg?oh=98f371124be6321b6b49d5312fb66d30&oe=5812F448

 

 

Jeg har ikke mange action-billeder da jeg sjældent har hundene med ude når jeg fotografere og når jeg har er de mest i line, så dem jeg viste kan kun blive bedre...

Men jeg synes du skal se på alsidigheden i kameraet når du har 1300,- at købe for.. Og min type kamera er lidt det sorte får, du får ikke ret mange med spejlrefleks til at sige at de er ok :mrgreen:

 

Ingen af de billeder kunne jeg have taget med mit nuværende udstyr, så den indrømmelse må du gerne få :lol:

Men jeg har objektiver liggende til Nikon, der kan både makro og 400 mm zoom, så det var fuldstændig åndsvagt af mig, at jeg ikke købte et Nikon hus i stedet for et Canon sidste gang :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er ikke så meget bevægelse og action jeg har gjort i, ville gerne og når nok til det på et tidspunkt :mrgreen:

men ellers er det en god ide at tjekke anmeldelser på nettet af de forskellige kameraer du falder for og som der er indenfor det prisleje du har at gøre med..

og hvis du har mulighed for det stå med det i hænderne, for det har også meget at sige hvordan det ligger i hænderne, hvor logisk det virker til være for den enkelte også videre :genert:

 

God idé :-)

 

Lige nøjagtigt! Jeg kan varmt anbefale dette objektiv: http://www.pixmania.dk/objektiv-til-canon/tamron-af-70-300mm-f-4-5-6-di-ld-macro-1-2-objektiv-til-canon/00029677-a.html

Det er super til hundefoto.

 

 

 

Det forstår jeg godt :5up:

 

Okay, det er jo genialt :-D

Jah en hund er jo altså vigtigere :-D

 

Nå damen trak i land og nægtede at gå ned på 1000 kr. Så det bliver et nej tak fra mig. Så bliver det nok det 350d i stedet for. Det kan jeg vel også sætte nyt objektiv på?

Link til indlæg
Del på andre sites

God idé :-)

 

 

 

Okay, det er jo genialt :-D

Jah en hund er jo altså vigtigere :-D

 

Nå damen trak i land og nægtede at gå ned på 1000 kr. Så det bliver et nej tak fra mig. Så bliver det nok det 350d i stedet for. Det kan jeg vel også sætte nyt objektiv på?

 

Dumt af hende. De modeller forældes lige så hurtigt som mobiltelefoner.

 

Det objektiv, jeg linkede til, passer til alle Canon spejlrefleks. Det er jo en fordel at man stadig kan bruge sit udstyr, selv om man køber nyt kamerahus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumt af hende. De modeller forældes lige så hurtigt som mobiltelefoner.

 

Det objektiv, jeg linkede til, passer til alle Canon spejlrefleks. Det er jo en fordel at man stadig kan bruge sit udstyr, selv om man køber nyt kamerahus.

 

Enig, men det er jo hendes problem :-)

 

Okay det lyder jo super. Har fundet et 350d med et Canon Zoom EF 28-90 F-4-5.6 objektiv til 800 kr. Når vi taler direkte billede kvalitet. Er der så stor forskel på 350d og 1000d?

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig, men det er jo hendes problem :-)

 

Okay det lyder jo super. Har fundet et 350d med et Canon Zoom EF 28-90 F-4-5.6 objektiv til 800 kr. Når vi taler direkte billede kvalitet. Er der så stor forskel på 350d og 1000d?

 

Nej, det er der ikke. Og det er et fint objektiv, der også giver dig lidt zoom, og er godt til action. Til gengæld har det ikke så dybt et skarphedsfelt, så det gælder om at sigte rigtigt :mrgreen:

 

Mht. til blændeåbning er det sådan at små tal - f2.8 - 5.6 - slipper meget lys ind, så din lukkerhastighed kan blive hurtig, dvs. skarpe bevægelsesbilleder. Men de høje tal giver mere dybdeskarphed.

Med en blændeåbning på 4 har du måske kun 10 - 20 cm i dybden. Til gengæld ser det rigtigt flot ud med et skarpt motiv i forgrunden og en sløret baggrund.

F.eks vil det objektiv være godt til billeder som dette:

 

9xUXMJn.jpg

 

Læg mærke til hvordan baggrunden er helt sløret, så al opmærksomhed er på hunden. 70 - 90 mm er som regel det, der er bedst til portrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er der ikke. Og det er et fint objektiv, der også giver dig lidt zoom, og er godt til action. Til gengæld har det ikke så dybt et skarphedsfelt, så det gælder om at sigte rigtigt :mrgreen:

 

Mht. til blændeåbning er det sådan at små tal - f2.8 - 5.6 - slipper meget lys ind, så din lukkerhastighed kan blive hurtig, dvs. skarpe bevægelsesbilleder. Men de høje tal giver mere dybdeskarphed.

Med en blændeåbning på 4 har du måske kun 10 - 20 cm i dybden. Til gengæld ser det rigtigt flot ud med et skarpt motiv i forgrunden og en sløret baggrund.

F.eks vil det objektiv være godt til billeder som dette:

 

9xUXMJn.jpg

 

Læg mærke til hvordan baggrunden er helt sløret, så al opmærksomhed er på hunden. 70 - 90 mm er som regel det, der er bedst til portrætter.

 

:lun::hjerte: Åhhhhh, lææææææækre dreng.

 

Okay, ja så forstår jeg. Så er det jo egentlig et okay kamera til 800 kr, og så senere, et nyt objektiv som det du linkede til. Det bliver jo en Whippet der skal hjem til mig, og det er jo ikke verdens mest langsomme hund, så det er mest action billeder og så selvfølgelig enkelte portrætter som det her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Neeeejjj! Skal du have Whippet! :banan: Tillykke!

 

Det skal jeg også - ikke lige nu, men skal helt klart have en på et eller andet tidspunkt. De er :hjerte:

 

Det kan jeg godt forstå du skal. De slog benene fuldstændig væk under mig. De første to år bliver hårde (og sjove selvfølgelig), men sikke dog en fantastisk race:lun:

 

Tillykke med Whippet glæder mig allerede til billeder :-) :hjerte:

 

Hi hi rolig nu, jeg skal jo først lige finde MIN hvalp:mrgreen: Måske er den allerede født, måske går der 1,5 år endnu:-D Men billeder skal i nok få masser af når det bliver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glæder mig til at øve mig i at tage billeder af DIN whippet ;) Meeeeeen er klar på at der bliver tusinde skod billeder og et perfekt, for jeg tror farten er HØJ ;)

 

Det er den helt rigtigt tilgang at have til fotografering af whipper ;-) Jeg plejer at være glad, hvis 1-2 billeder ud af 100 er brugbare.

 

Jeg hopper med på anbefalingerne af spejlrefleks :-)

Jeg købte mit seneste kamera brugt, der havde jeg i forvejen en del objektiver, så det var en lille investering og det er absolut en fordel, at man har muligheden for at opgradere både hus og objektiver.

Mit kamera er ikke af nyeste dato, men en del handler også om, at lære og bruge indstillingerne.

 

Erfaringsmæssigt er systemkameraerne ikke gode til action billeder af whipperne, jeg har afprøvet flere modeller og det bliver bare ikke rigtig godt. Engang imellem kunne det nemlig være rart med et lille fikst kamera, der bare kunne stoppes i lommen.

30072015 (29).jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er den helt rigtigt tilgang at have til fotografering af whipper ;-) Jeg plejer at være glad, hvis 1-2 billeder ud af 100 er brugbare.

 

Jeg hopper med på anbefalingerne af spejlrefleks :-)

Jeg købte mit seneste kamera brugt, der havde jeg i forvejen en del objektiver, så det var en lille investering og det er absolut en fordel, at man har muligheden for at opgradere både hus og objektiver.

Mit kamera er ikke af nyeste dato, men en del handler også om, at lære og bruge indstillingerne.

 

Erfaringsmæssigt er systemkameraerne ikke gode til action billeder af whipperne, jeg har afprøvet flere modeller og det bliver bare ikke rigtig godt. Engang imellem kunne det nemlig være rart med et lille fikst kamera, der bare kunne stoppes i lommen.

[ATTACH=CONFIG]133498[/ATTACH]

 

Godt du lige kom med dit besyv Kirsten. Du ved jo hvilke billeder jeg kommer til at tage :mrgreen:Jeg er nemlig fuldstændig nybegynder, så vil gerne starte stille ud, og så opgradere senere når jeg finder mere ud af hvad jeg er til.

Deeeejligt billede:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du lige kom med dit besyv Kirsten. Du ved jo hvilke billeder jeg kommer til at tage :mrgreen:Jeg er nemlig fuldstændig nybegynder, så vil gerne starte stille ud, og så opgradere senere når jeg finder mere ud af hvad jeg er til.

Deeeejligt billede:lun:

 

Ja, jeg har "kæmpet" nogle år efterhånden ;-) Jeg synes det lyder som en fornuftig plan :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du lige kom med dit besyv Kirsten. Du ved jo hvilke billeder jeg kommer til at tage :mrgreen:Jeg er nemlig fuldstændig nybegynder, så vil gerne starte stille ud, og så opgradere senere når jeg finder mere ud af hvad jeg er til.

Deeeejligt billede:lun:

 

Canon EOS modellerne har et sportsprogram - det er et ikon med en lille mand der løber. Det kan man tage rigtig gode actionbilleder med, hvis det er nogenlunde lyst. Er det vintermørke eller aften, må man bruge manuel indstilling for at få gode billeder.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Umulia - ved du om det Bernhardiner vil købe kan bruge filtre fra et gammelt analog Canon Spejlrefleks?

jeg har nemlig et Canon AE1 (1982) liggende og der er meget ekstra udstyr, blandet andet pol, uv og stjernefilter.. jeg har ikke lige overblik over hvad der er ellers er til det, men en stor blits er der også.. hvis det passer så vil jeg forære det til @Bernhardiner så har hun lidt sjov at starte ud med :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

@Umulia - ved du om det Bernhardiner vil købe kan bruge filtre fra et gammelt analog Canon Spejlrefleks?

jeg har nemlig et Canon AE1 (1982) liggende og der er meget ekstra udstyr, blandet andet pol, uv og stjernefilter.. jeg har ikke lige overblik over hvad der er ellers er til det, men en stor blits er der også.. hvis det passer så vil jeg forære det til @Bernhardiner så har hun lidt sjov at starte ud med :hjerte:

 

Se på kanten af filtrene. Der står et eller andet antal milimeter. De Canon objektiver, jeg har, er 58 mm, men der er også nogle der er 64. Det er det eneste, der betyder noget. Om kameraet er analogt eller digitalt er lige meget.

 

Det er i øvrigt en god idé at sætte et UV filter på sit objektiv, for at beskytte mod skader på linsen. Det kan man bruge altid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Se på kanten af filtrene. Der står et eller andet antal milimeter. De Canon objektiver, jeg har, er 58 mm, men der er også nogle der er 64. Det er det eneste, der betyder noget. Om kameraet er analogt eller digitalt er lige meget.

 

Det er i øvrigt en god idé at sætte et UV filter på sit objektiv, for at beskytte mod skader på linsen. Det kan man bruge altid.

 

Tak :5up:

 

Så får jeg dem lige hjem, de er udlånt.. Nårh ja - har da også en taske, En Canon der kostede 800,- da jeg købte den for tusind år siden, den kan også komme med..

 

Suk! Jeg det svinedyre kamrea og brugte det maks ti gange :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg fået købt kamera. Det blev det der canon 350d med et Canon Zoom EF 28-90 F-4-5.6 objektiv. Jeg fik det til 600 kr og så smed han lige en taske med oven i da han havde den i overskud. Har gået og leget med det, og forsøgt at læse brugsforvirringen. Er godt nok glad for jeg ikke startede ud med et nyere og mere kompliceret kamera. Rigtig godt til at begynde med.

 

@Umulia - ved du om det Bernhardiner vil købe kan bruge filtre fra et gammelt analog Canon Spejlrefleks?

jeg har nemlig et Canon AE1 (1982) liggende og der er meget ekstra udstyr, blandet andet pol, uv og stjernefilter.. jeg har ikke lige overblik over hvad der er ellers er til det, men en stor blits er der også.. hvis det passer så vil jeg forære det til @Bernhardiner så har hun lidt sjov at starte ud med :hjerte:

 

 

Se på kanten af filtrene. Der står et eller andet antal milimeter. De Canon objektiver, jeg har, er 58 mm, men der er også nogle der er 64. Det er det eneste, der betyder noget. Om kameraet er analogt eller digitalt er lige meget.

 

Det er i øvrigt en god idé at sætte et UV filter på sit objektiv, for at beskytte mod skader på linsen. Det kan man bruge altid.

 

Det var da godt nok voldsomt sødt af dig Potil, men jeg aner jo intet om de ting du snakker om :mrgreen: Jeg ved der er UV filter på, så det er jo godt, kan jeg jo så læse :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg fået købt kamera. Det blev det der canon 350d med et Canon Zoom EF 28-90 F-4-5.6 objektiv. Jeg fik det til 600 kr og så smed han lige en taske med oven i da han havde den i overskud. Har gået og leget med det, og forsøgt at læse brugsforvirringen. Er godt nok glad for jeg ikke startede ud med et nyere og mere kompliceret kamera. Rigtig godt til at begynde med.

 

 

 

 

 

 

Det var da godt nok voldsomt sødt af dig Potil, men jeg aner jo intet om de ting du snakker om :mrgreen: Jeg ved der er UV filter på, så det er jo godt, kan jeg jo så læse :mrgreen:

 

Stjernefilter giver de der stjerner (på det her billede har mit kamera selv lavet det, til spejlrefleks kræver det det filter jeg har :mrgreen: )

393135_10151310643034070_1299561846_n.jpg?oh=ebc09018ee6e31360fa92ff944e81b79&oe=581F048A

 

Pol-filtre er så vidt jeg husker noget med kontraster, især billeder med himmel på virker de godt :genert:

 

 

Jeg bruger dem jo ikke mere selv, der er så rigeligt af forskellige effekter i mit nye kamera - så jeg får samlet det hele sammen til dig også må vi se hvad for noget af der kan bruges engang jeg kan komme forbi :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stjernefilter giver de der stjerner (på det her billede har mit kamera selv lavet det, til spejlrefleks kræver det det filter jeg har :mrgreen: )

393135_10151310643034070_1299561846_n.jpg?oh=ebc09018ee6e31360fa92ff944e81b79&oe=581F048A

 

Pol-filtre er så vidt jeg husker noget med kontraster, især billeder med himmel på virker de godt :genert:

 

 

Jeg bruger dem jo ikke mere selv, der er så rigeligt af forskellige effekter i mit nye kamera - så jeg får samlet det hele sammen til dig også må vi se hvad for noget af der kan bruges engang jeg kan komme forbi :hjerte:

 

Jamen det er bare så sødt af dig, tusind tak:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så kommer lige det næste uundgåelige spørgsmål. Hvilket gratis billedredigeringsprogram er det bedste?

 

Uha, jeg kan ikke rigtig anbefale gratis - for mig er der kun ét: Adobe Photoshop. Du kan få et abonnement på nyeste version for 80 kr. om måneden. Eller du kan prøve at finde en ældre version gratis.

Der findes også en version med færre funktioner, Photoshop Elements. Den følger gratis med nogle kameraer, og skulle være til at finde brugt.

 

Ellers er der https://www.gimp.org/

Det er længe siden, jeg har brugt det, men det siges at være det næstbedste efter Photoshop. Og det er gratis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...