Hop til indhold

Ældre tæve strinter indendørs


Ditte B
 Share

Recommended Posts

Vi har lige overtaget en 9 år gammel tæve. Hun er jo en ældre frøken, så hun får, uanset, lige et tjek hos dyrlægen inden så længe.

 

Hun er en frygtelig frisk og rørig dame, men hun går simpelthen og markerer/tisser indenfor - primært bittesmå tårer op ad ting - nøjagtig som var hun en hanhund der lettede ben ved samtlige lygtepæle.

 

Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvordan den lige gribes an. Tidligere ejer har ikke haft problemet, efter sigende, men for en sikkerheds skyld, tænker jeg at blærebetændelse skal udelukkes.

Hvis det er adfærdsmæssigt, hvordan søren griber vi det så an? Hun bliver tisset af i rigeligt omfang - lige nu med 1,5-2 timers mellemrum, for at se om det kunne gøre udfaldet, men det ser ikke ud til at have nogen virkning.

 

Hvad dælen stiller man op med sådan en ældre dame, der går og letter ben op ad det halve af hytten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle tæver markerer ligesom hanhunde, og det er slet ikke unormalt at en omplaceringshund gør den slags den første tid. Men få hende endelig undersøgt for helbredsmæssige grunde. Er hun steriliseret? Nogle tæver der er steriliseret, især hvis indgrebet er foretaget tidligt, kan få inkontinens på deres ældre dage.

 

Hvis hun rent fysisk er ok, og det er adfærdsbetinget, så fat mod. Der går tit lidt tid inden en omplaceringshund finder sig tryg og "hjemme". Så snart de føler sig hjemme går det som regel væk helt af sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte også inkontinens, men det passer ikke helt sammen med at det er "op ad ting".

 

Luna (13½ år og på inkontinensmedicin på 4. år) kan godt lække en sjælden gang, men så er det også det. En pøl på gulvet aldrig op ad ting. Så det er nok noget adfærd. Men jeg ville også få hende tjekket igennem, bare for at være sikker

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er intakt, og det virkede mere som en markering end noget andet. For ja, jeg mistænkte også inkontinens da jeg så det første gang, men da det lige pludselig var samtlige hjørner, så faldt den lidt til jorden.

Hun har 7-9-13 ikke gjort det siden jeg skrev tråden .. Måske hun bare lige skal falde til.

Under alle omstændigheder har vi en tid til seniortjek i morgen, hvor vi lige smider en urinprøve med, så det kan udelukkes helt. Jeg tænker dog ikke det er tilfældet, når vi ikke har set det i mange, mange timer nu :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...