Hop til indhold

oksekraftben?


Gæst skovtrold
 Share

Recommended Posts

Gæst skovtrold

hej.

 

Nu er jeg jo forholdsvis ny hundeejer. og har derfor ikke prøvet at give min hund ben endnu. Han er 5 mdr.

 

Jeg fandt da jeg var ude at handle disse skiver af okse rør ben. de er ca 5 cm tykke og tænke at de ville passe fint til hans str at gnaske i.

 

Er det rigtigt forstået at jeg bare giver ham sådan en rå? noget med at de kan splintre hvis de er kogt først? og spiser han så knogle, marv og det rå kød der sidder lidt af yderst?

 

vil fryse de sidste 2 (der var 3 skiver i pakken) til en anden gang. det er der heller ike problemer med?

 

på forhånd tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har fat i det helt rigtige :5up:

 

Okseben gives oftes rå - okse og lam er de eneste typer ben, der kan serveres kogt uden at de splintre, så har du det "bedst" med at koge kan du også det (nogle synes det er ulækkert at servere råt ;-))

 

Okseben kan sagtens fryses :-D men som til mennesker er det ikke en god ide at genfryse :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

---Bare husk at tænke på, at der er en salmonella-epidemi i Danmark for tiden. Og man ved stadig ikke hvor smitten kommer fra. :shock:

 

Der ER enkelte fødevarepakker, der har et vist indhold af sygdomsfremkaldende bakterier. Det er ikke noget man opdager, hvis man bruger kødet/benet til mad. For bakterierne bliver slået ihjel ved opvarmning. Men hvis benet ligger længe ved stuetemperatur, så kan bakterierne formere sig. Og det kan give en risiko hvis man rører ved benet uden at vaske hænder bagefter. ELLER man kan risikere, at hunden bliver det der hedder "rask smittebærer", altså hunden bliver ikke syg, men dens afføring kan indeholde store mængder af f.eks. salmonella.

 

Man æder selvfølgelig ikke hundens afføring. Men man får alligevel små mængder på sig fra hundens håndklæde når man tørrer poter og pels. Eller fra hundens pels når man kæler med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver marv-ben, køber dem hos slagteren. Giver dem rå. Jeg har ikke den store bekymring om salmonella, da jeg har stor tillid til min slagter, vi spiser også tartar derfra:madtid: og har gjort det i mange år og har aldrig været syge.

 

Jeg ville være mere nervøs for at give et tilberedt ben og så det skulle splintre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...