Hop til indhold

Tilbagefald, hjælp


Gæst Gravesen
 Share

Recommended Posts

Gæst Gravesen

Vi har Max på 5 mdr. Han er doberman/gårdhund.

Vi har haft ham i en uge. Han er hitte-hund så vi ved intet om hans fortid.

I starten gik det rigtig godt, når han skulle være alene, smed vi lidt hundekiks rundt i lejligheden og lod ham derefter være alene. Han pep i små 5 minutter og lagde sig derefter ned. Når vi kom hjem igen, var han stille og rolig.

Efter flere indlæg og gode råd er vi begyndt at træne med at lukke og åbne døre osv, forberede ham på at være alene, uden at beklage.

Kæresten har fået lov til at tage ham med på arbejde, hvor han kunne være inde på et kontor sammen med en anden ansat, kæresten arbejder i lokalet ved siden af i tilfælde der skulle ske noget. Men han vil ikke være alene. Der plejer ikke at være noget problem med ham.

Fra tid til anden kan han godt ligge alene i sin kurv, vel vidende om vi befinder og i et andet rum i lejligheden.

 

MEN

 

Idag har jeg være hjemme med ham om dagen, og da jeg skulle på arbejde om aftenen afleverede jeg ham hos kæresten, som var på arbejde. Hun ville lukke ham ind på kontoret , hvor den ansatte også var. Han blev helt vild, halsede, pep, krasede voldsomt på døren - meget voldsommere end ellers.

Kæresten gik efter kort tid ind til ham og tog ham i nakken, sagde "nej" og lagde ham i kurven, efter han faldt til ro, sagde hun " dygtig". Det hele gentager sig så en gang til :(

Min kæreste kan ikke tage ham med på arbejde såfrem han fortsætter med dette.

 

Da han kom hjem og var sidst ude for 4 timer siden, tissede han på gulvet - det har han aldrig gjort før og plejer at kunne holde sig en del timer.

Han jager skygger omkring to gange om dagen, hvad vi har lagt mærke til.

Han har tendenser til at sidde og ryste blot han sidder i sin kurv eller andet.

 

Vi begynder at tro at den hårde metode fra start, ved at være ham alene virkde bedst for ham, og at han måske har blevet plydret om for meget igennem træningen?

 

Alt dette betyder at han må lære det på den hårde måde, for at hun kan tage ham med på arbejde, eller jeg skal sige mit arbejde op, gå på deltid for at være hjemme hos ham.

 

Gode råd tages imod med kys hånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om det har været en hård omvæltning for ham at skifte hjem :cry: Hvis I har mulighed for at tage noget ferie, evt. i forlængelse af hinanden, så han får lejlighed til at falde til ro stille og roligt tror jeg at det vil være rigtig godt for ham. Der er mange ting han skal tage stilling til lige nu, både at have skiftet hjem (og I to er den trygge base for ham nu, I er dem han bedst kender og det er jo ikke engang ret meget på en uge :cry:) så hvis han også skal forholde sig til at blive "efterladt" hos en fremmed på et kontor adskillige gange, så er det næsten logisk at han reagerer på det og bliver ked af det :megaked:

Det kan være super hårdt for en hund at skifte hjem. Jeg prøvede det selv med min første hund (og nr. 2 for den sags skyld, som jeg måtte opgive, men det var af andre årsager) og især den første havde det hårdt med skiftet. Han blev aldrig sådan at jeg kunne efterlade ham hos fremmede han ikke kendte godt, så gik han hvileløst rundt som en ulv i et bur. Tilgengæld lærte han at være alene hjemme og kunne også godt passes af andre, hvis bare han kendte dem godt og havde været hos dem flere gange mens jeg var med. Så giv ham en chance, det er slet ikke den "rigtige" hund i ser lige nu :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Drop den hårde metode - instantly, det gavner slet ikke noget som helst!

 

I har taget en hittehund ind, som nok har en rigtig grum baggrund bag sig med den adfærd du beskriver - han mangler mest af alt at kunne stole på de mennesker som har ham..

Se på ham som et spædbarn, de holder ikke op med at græde ved at du rusker i dem eller råber af dem - på samme måde har han mest af alt brug for at I dedikerer jeres tid til ham lige nu, for at hjælpe ham tilbage på fode..

 

Det betyder at det nok IKKE er en smart idé at overlade ham til en kollega - han ser det tydeligvis stadig som en seperation og ønsker blot at være med sin flok (jer)..

 

Der kommer nok nogen med nogle bedre råd om lidt - jeg bliver bare rigtig trist over at høre at han er røget fra asken til ilden.. Han har virkelig brug for at I indser hvor meget han behøver af omsorg..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hov forresten: Jeg tror slet ikke at I KAN pyldre for meget om ham lige nu, han er tydeligt usikker, så det gælder om at I får bygget tillid og tryghed op :5up:

Prøv evt. at kontakte Ninjamor herindefra, hun kan nok bedre vurdere om der evt. er behov for adfærdsbehandling eller komme med gode råd til hvordan I bedst kommer igennem starten med ham. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er i øvrigt meget enig med Tweesa, I må endelig ikke være hårde ved ham nu, han er ked af det, usikker og bange så det hjælper ikke at skælde ham ud, tværtimod :megaked: I må støtte ham igennem skiftet hvis I vil have en god hund ud af ham. I kommer meget længere med tryghed, ro, ros osv. på den måde får han tillid til jer og så kan I begynde at arbejde med ham :5up:

 

Puh ha, jeg får helt ondt i maven :megaked: Støt ham, det er en svær tid han går igennem lige nu!!! :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for de hurtige svar :)

Kom lige i tanke om at jeg har jo brugt hele formiddagen med ham, og jeg efterlod ham sammen med kæresten i løbet af 15 minutter.

Kom til at tænke på om jeg måske skulle have været der en del længere, for han kunne slappe af osv? Men tænkte at han nu var ved kæresten så det ikke var noget problem?

 

Så tag lidt ferie med ham, gir ham tillid, se ham som et lille barn og drop den hårde metode.

 

Det kommer bare bag på os at han i starten har klaret det fint, men nu reagere som han gør.

Kæresten og jeg vil selvfølgelig alt godt for hunden og har da også en smule erfaring med træning osv - bare ikke med hvalpe som sådan - og især ikke hunde som har skiftet hjem :(

Godnat snakkes ved imorgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil forresten lige give jer :ae: I skal ikke opfatte mine indlæg som kritik, jeg er klar over at I har valgt "kontorløsningen" fordi vi herinde har rådet til at han ikke må være alene mens I træner alene-hjemme-træning. Det er ikke altid nemt at være hundeejer :blink: Jeg får bare så ondt af sådan en hund, for det er tydeligt at han er bange og ked af det, så opfat det som omsorg for hunden ik'? Ikke som kritik :kys:

Det kan være noget af en mundfuld at overtage en "genbrugshund", men det er dejligt at der er nogen som gør det. Og jeg må indrømme, at den første hund jeg havde han blev simpelthen verdens bedste hund da han først var faldet til :hjerte: så hav tålmodighed selv om det er hårdt for jer alle :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for de hurtige svar :)

Kom lige i tanke om at jeg har jo brugt hele formiddagen med ham, og jeg efterlod ham sammen med kæresten i løbet af 15 minutter.

Kom til at tænke på om jeg måske skulle have været der en del længere, for han kunne slappe af osv? Men tænkte at han nu var ved kæresten så det ikke var noget problem?

 

Så tag lidt ferie med ham, gir ham tillid, se ham som et lille barn og drop den hårde metode.

 

Det kommer bare bag på os at han i starten har klaret det fint, men nu reagere som han gør.

Kæresten og jeg vil selvfølgelig alt godt for hunden og har da også en smule erfaring med træning osv - bare ikke med hvalpe som sådan - og især ikke hunde som har skiftet hjem :(

Godnat snakkes ved imorgen.

 

Det lyder godt ja :-) Giv ham den tid han behøver, mine forældre overtog en hund i starten af året - og det var først her i sensommeren at hun var totalt og fuldstændig på fode igen..

Tilgengæld er hun nu 100% tillidsfuld, hun ved at de vil hende det godt :-)

 

Og kom endelig igen - vi elsker at følge sådanne situationer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for de hurtige svar :)

Kom lige i tanke om at jeg har jo brugt hele formiddagen med ham, og jeg efterlod ham sammen med kæresten i løbet af 15 minutter.

Kom til at tænke på om jeg måske skulle have været der en del længere, for han kunne slappe af osv? Men tænkte at han nu var ved kæresten så det ikke var noget problem?

 

Så tag lidt ferie med ham, gir ham tillid, se ham som et lille barn og drop den hårde metode.

 

Det kommer bare bag på os at han i starten har klaret det fint, men nu reagere som han gør.

Kæresten og jeg vil selvfølgelig alt godt for hunden og har da også en smule erfaring med træning osv - bare ikke med hvalpe som sådan - og især ikke hunde som har skiftet hjem :(

Godnat snakkes ved imorgen.

 

Han kan nå at ændre sig mange gange endnu :blink: Det er slet ikke den "rigtige" hund I ser nu, det kan tage laaang tid før han falder ordentligt til, det er derfor jeg maner til tålmodighed :blink: Min den første faldt til i "hak" og hver gang troede jeg at der var noget galt med ham :lol:

Vær glade for at I har fundet herind, der er god hjælp at hente, jeg ville ønske at jeg havde haft samme mulighed med den første og havde opdaget muligheden med nr. 2. Så på den måde er I godt hjulpet. Der er mange erfarne hundemennesker herinde, også en del som selv har/har haft genbrugshunde :5up: Der skal nok komme flere på banen de næste dage :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har osse lige været gennem "møllen".. fik 5 måneders hvalp der nu er blevet et år... og først nu er hun ved at være "almindelig".. forstået på den måde at hun nu ligner de andre vi har haft af racen. Ikke at der var noget galt med hende som sådan... men så sent et skift, gjorde hende noget usikker og utryg, især da hun ikke var så vant til mennesker... mest hunde.... så vi har været om hende næsten 24 timer i døgnet (skifteholdsarbejde er det ;-) )... og nu tør hun være fræk- også i den grad :-D OG hun kommer rendende og vil kæle og nusse... SÅ dejligt.

Vi havde: bange for mænd, bange for høje stemmer, bange for døråbninger, bange for mørke MEGET, bange for at komme ind i biler, bange for folk der rakte ud efter hende, bange for at blive holdt... men underligt nok ingen alene hjemme problemer... eller rettere... ikke så vi har opdaget det.

Omplaceringshund... det KAN bare tage tid... vi ved jo ikke altid alt om hvad de har oplevet... tror i hverttilfælde min havde ting med, der havde sat meget dybe spor.

Ønsker jer held og lykke og særligt engleagtig tålmodighed... der ER lys for enden af tunnelen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh en situation at stå i!

 

Prøv at finde overskud til ikke at panikke, men tænke på din hvalp som et individ der er blevet kastet ind i en skræmmende tilværelse samtidig med at den faktisk kun burde forholde sig til at være hvalp.

Livet skal være en leg for en hvalp :-D

 

Den hårde vej er ikke en vej, du ønsker at gå for det ødelægger din hvalps tillid og selvtillid og større problemer lurer dermed i horisonten.

 

Du har selv meget fint tænkt dig frem til årsagen til at hvalpen panikkede på jobbet og det er flot.

Fortsæt den tankebane så skal det nok gå godt, for du har jo hjertet med dig og et drys logik oveni så kører det :5up:

 

Held og lykke med det hele og giv vapper :ae: fra mig og her er så til dig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi stod i næsten samme situation for ½ år siden, vi tog også en genbrugshund til os, dog ikke en med en dårlig fortiden, han var knap 7 måneder denne gang. Det var ikke planlagt, men vi faldt pladask for ham ved første møde. Nå men vi var ikke helt klar til det så vi havde jo ikke taget fri fra job ect. Han var renlig og alenehjemme trænet ect.

 

MEN, vi fandt jo hurtig ud af at det er en hund ikke i et nyt hjem, måske den første uge hvor alt er nyt og hunden skal bruge tid til at falde til.

 

Så vi kæmpede en del i starten med alene træning så meget det var muligt.

 

Der var intet der hed "opdragelse" i starten, kun ros for gode ting. Vi trænede hverken sit eller noget.

 

Der gik 3-4 uger før Cujo faldt helt til.

 

En genbrugshund kræver stor omhu og ubetinget kærlighed samt respekt i starten, uanset fortiden.

 

Den omvæltning i giver jeres hund er efter min mening for "meget" for ham.

 

Man skal tænke på en genbrugshund som en helt ny hvalp, selvom de måske har lært alt muligt, går der noget tid før den er sig "selv" igen og den skal først finde sig til rette ect.

 

Vi har lært af vores fejl og vil gerne formilde det videre :-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil bare givet et :ae: fordi i arbejder med jeres genbrugshund. Og er ellers enig med de andre råd herinde. :-)

 

Jeg har selv en genbrugshund med alene-hjemme-problemer. Han har det heller ikke godt med at blive passet af folk, han ikke kender (eller kun kender lidt). Og det kan jeg sådan set ikke bebrejde ham, når han har de oplevelser med i bagagen, han har: At pludselig en dag kan ens ejer forsvinde for altid, og så bor man hos en helt ny person/familie, som man ikke kender.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ak ja.

Ville have sagt op på mit arbejde idag så jeg kunne være sammen med hunden. Men det blev til et demiti, hvor jeg så har fået fri alle hverdage næste uge, så denne uge er dækket om næste uge, så må vi tage den derfra - ikke fordi vi forventer at udrette mirakler på de 1½ uge, men man skal jo starte et sted.

Mange tak for de gode råd og opmuntring :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...