Hop til indhold

Aggressiv adfærd


Banjo5
 Share

Recommended Posts

Hej 

Min hund på 5 år, som er en blanding mellem chihuahua og dværgpinscher, er begyndt at fare ud gennem hækken,  når vi er i haven, og når hun kan høre eller lugte at der er en fremmed hund på den anden side. 

Når hun er kommet igennem hækken, angriber hun den anden hund med gøen og forsøg på, det der ligner at bide (Det er svært at se, når man kommer sekunder senere end hunden). 

Heldigvis har der indtil videre været ejere med og der er dermed ikke sket noget ENDNU. Jeg frygter dog at hun en dag får bidt enten en anden hund eller et menneske. 

Det skal lige siges at de gange hun er faret ud igennem hækken, har det været store hunde ala Schæfer og Golden Retriever, og ejerne har nærmest måtte bære deres hunde i favnen. 

Hun har altid haft et anstrengt forhold til andre hunde, pga en dårlig oplevelse med en schæfer der "angreb" hende (Det viste sig den bare ville lege). Hun har efterfølgende reageret overfor store hunde med megen gøen hvis vi har mødt en på vores gåture. Her kunne hun dog irrettesættes. 

Der er hegn i hækken og rundt om grunden, men hun kommer ud alligevel når der er fremmede på den anden side. Vi har prøvet at sige "nej" for at indikere at det må hun ikke og hun bliver "irettesat" de gange hun har udvist denne adfærd. 

Søger råd om hvordan jeg kan træne hende til ikke at have denne adfærd når der går andre på den anden side af hækken. Ville gerne undgå at hun skal går i snor altid, når nu der er hegnet ind i haven. 

Håber på at få nogle positive og brugbare svar :-) 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du har to forskellige problemstillinger. Du skriver at haven er hegnet ind. Men når hun kan komme ud, så er den jo reelt ikke ordentligt hegnet ind. Jeg ville først og fremmest finde hullerne og sikre at hun ikke kan komme ud.  Hun er en lille hund, og hvis hun virkelig provokerer en stor hund, så kan det gå rivende galt.

Mht til at træne hende til at ignorere hunde der passerer forbi, så mener jeg ikke du kan undgå snor, i hvert fald et stykke tid. Du må være derude med hende med snor på (gerne en lang sporline) og have nogle super lækre godbidder.  Når du så ser en hund nærme sig afleder du hende med godbidderne og roser hende, når hun fokuserer på dig. 

Det vil uden tvivl tage lidt tid og en dedikeret indsats fra dig, men jeg tror godt det kan lykkes.

Og så ville jeg prøve at finde nogle hundeejere med store hunde ala dem hun reagerer på og arrangere at gå nogle rolige tur sammen - I behøver ikke lade dem hilse, bare gå i nærheden af hinanden - og igen masser af godbidder når hun enten fokuserer på dig eller omgivelserne og ikke på den anden hund. 

 

  • Like 8
Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, som Doberfan skriver, skal du træne adfærden, men du er simpelthen nødt til at sikre din hund først og fremmest. Sæt hønsenet i hækken, eller andet der kan sikre at hunden ikke smutter ud. For hånden på hjertet, så er det ikke at din hund bider, du skal være urolig for. Du skal være urolig for modreaktionen, og med en så lille hund, skal der ikke meget til før en større hund volder stor skade eller kommer til at slå din hund ihjel.

Da jeg boede et sted hvor hækken var meget bred, og der var hegn på indvendige side af hækken, blev jeg nødt til også at sætte hegn på udvendige side, for at sikre at andre hunde ikke stak kroppen gennem hækken og over hegnet for at bide i min hund. Du kunne jo overveje OGSÅ at sætte hegn på udvendige side, så forbipasserende hunde er nødt til at holde lidt afstand. Det kræver dog at du sætter hegnet på egen grund. Og vær obs på at pindsvin ikke bliver fanget mellem hegnene.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...