Hop til indhold

Tævens alder ved første kuld


PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg havde jo simpelthen ikke tid til at tage hvalpe på Maggie i år, men hvor længe kan/tør man vente med at tage det første kuld?

Jeg kender godt det "almindelige svar" - senest i 5-6 års alderen, men er der nogen der kan henvise til egentlig materiale som belyser risikoen for ufleksibel bækkenbund hod tæver. Er der racerelationer? Betyder racens størrelse noget? Betyder tævens form noget. 

Jeg skal til dyrlæge imorgen, mandag til årlig check og Betty skal have opfølgende vacine og vil naturligvis spørge ham, men tror egentlig bare han siger det sædvanlige. Jeg kunne godt tænke mig at komme mere bagom emnet😄

Maggie blev 3 år i år, så det er ikke krittisk endnu, men 2018 eller 2019, er pt det jeg håber på

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk ikke umiddelbart fundet andet end konstateringer af, at "sådan er det bare".
Aldrig rigtig noget om hvorfra man ved at sådan er det.
Det giver jo sådan set god mening, det er jo det samme med mennesker, men det kunne da være lidt interessant at se baggrunden for det.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at der er noget undersøgelse der viser at risikoen for kejsersnit stiger kraftigt, jo ældre hunden er første gang, og at det er derfor. Men jeg kan faktisk ikke finde noget om det online.
 

I den hollandske kennelklub skal hunden have sit første kuld før den fylder 6 år, og den må ikke længere blive parret efter at være fyldt 8 år, den må heller ikke få mere end 5 kuld, og der skal være minimum 12 måneder imellem fødslerne. 

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar til alle. Det ligner det jeg selv havde fundet og ja, der er mest konstateringer - formentlig erfaringsbaseret.

Jeg talte en del om det med min dyrlæge idag og han mener det mest afgørende for hvor sent man kan avle på en tæve første gang er tævens form. Er hunden aktiv, smidig, adræt og udholdende har den let ved at føde og presse hvalpe ud og det giver sjældent problemer. Især hos racer som er forholdsvis naturligt bygger - ikke særlig kraftige eller med store hoveder. 

Så hans bud var at Maggie sagtens ville kunne få sit første kuld i 2020, hvis hun var i samme gode form, på alle måder, som mine hunde plejer at være. 

Han mente ikke at problematikken omkring forkalkning/låsning af bækkenbund nogensinde havde været et problen hos Springer Spaniels, så det var ikke så relevant. God form er det primære😀 Det var jeg selvfølgelig glad for at høre.

Min første springer tæve, Sally var også 5-6 år da hun fik sit første kuld og 7-8 år da hun fik det andet. Det kuld Bonnie er fra og begge fødsler gik perfekt.

Redigeret af PBC
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...