Hop til indhold

Hjæælp - verdens førhen nemmeste hund er blevet omvendt.


Belzique
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har brug for hjælp og råd om hvad jeg kan forsøge med min stakkels bette tøs.

Hun er en 3 år gammel gravhund som altid har været noget så nem at have med at gøre i de fleste situationer.

 

Sidste måned døde hendes mor (som hun jo altid har kunne gemme sig bag) plus vi er flyttet i hus, hvilket har stresset hende meget.

 

Hun er nu begyndt at være urenlig om natten, hun kan ikke lide at være alene og selv om hun nu sover i bur om natten (hvilket hun altid har været okay med hvis det har været nødvendigt) så kan hun ikke holde tør men tisser i sin seng, hvilket jeg aldrig før har oplevet med nogen af mine hunde.

 

Den eneste løsning jeg kan tænke på er hurtigst muligt at komme igang med træning (lydighed) så hun kan få noget selvtillid tilbage, hun nærmest kryber rundt som en hund der har fået tæsk for tiden :( Hun virker glad men så snart hun fornemmer at vi tager afsted og hun ikke skal med så er den gal. Jeg forsøger at forhindre hende i at være "min skygge" men hun er meget utryg ved at være alene.

Jeg har nogen dage haft hende med på arbejde og gået ture med hende i mine pauser, det har virket okay (af en eller anden grund er hun okay med at være alene i bilen), men jeg kan desværre ikke have hende med hver dag.

Alle forslag er velkomne, det er så forfærdeligt frustrerende ikke at kunne hjælpe hende med at komme videre.

 

Mange hilsner

Malene

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder til at hun måske ikke rigtig synes at huset er hendes hjem endnu? Det kan også måske være svært sådan at skulle være alene et sted hvor alt er nyt. Hendes før måske helt sikre viden om at i nok skulle komme hjem igen er måske lidt udfordret det nye sted? Hendes mor er jo også forsvundet. Jeg tror jeg bare ville arbejde på at hun rigtig kan føle at det nye sted er hendes hjem. Simpelthen sørge for at alle de ting der er hendes og hun kender er allevegne?

Vi er selv lige flyttet med vores lille Maggie, og man kunne mærke at i starten mente hun bestemt vi var på besøg det nye sted, og ventede på at komme hjem til faste rammer, men da hun fandt ud af at hendes sofa, tæpper, legetøj osv. også var det nye sted, var det ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad du helt præcist skal gøre tør jeg udtale mig om. Men jeg tror som du vist selv er inde på, at du skal have brudt møsteret og så ellers få "banket" en masse selvtillid ind i hunden.

 

Hvilken måde dette lige akkurat skal gøres på tjaa det afhænger jo nok også af hunden, men hvad med noget sporarbejde og søg - aktiviteren hunden skal udføre selvstændigt og desuden trætter den godt og grundigt :-D Om dette kan bruges i forhold til nervøsitet hjemme i huset - det ved jeg ikke.

 

Er der mulighed for hun evt. sover i buret i soveværelset så hun ikke er alene? Eller er hun allerede i soveværelset om natten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for svar :)

 

Jeg tror det er rigtigt nok at hun stadig ser det som om at vi er på besøg og venter på at komme hjem til de vante rammer.

Det går dog allerede bedre, hun har haft 2 nætter hvor hun har sovet igennem uden at hyle eller at tisse nogen steder. (stadig i sit bur, så jo ikke SÅ mange muligheder ud over hendes seng (som har været i vaskemaskinen 3 gange denne uge :) )

 

Jeg ville gerne tage hende op i soveværelset så hun føler sig mere tryg, men i sidste ende så er det ikke der hun skal være, og jeg er bange for at hun så vil forsøge at gøre det til sit faste sovested. Så hun sover nedenunder i køkken/alrummet, hvilket hun så åbenbart er ved at affinde sig bedre med... heldigvis :)

 

Nu er det så det med at være alene når jeg/vi tager på arbejde der skal arbejdes lidt på, for det er åbenbart anderledes end at være alene om natten.

 

Tak for linket, jeg vil have et kig på siden og se om jeg kan finde noget lokalt, glæder mig til at komme igang igen, det er så dejligt at se ens hund nyde at lære noget nyt.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville slæbe buret ovenpå indtil hun er tryg. Det betyder ikke at hun n¢dvendigvis altid vil sove ovenpå, men hun kan skabe en f¢lelse af sikkerhed i buret igen, nu da hendes hverdag har ændret sig. Eller også må du ned på sofaen en uge eller to, til hun falder til ro igen :blink:

Det er rigtig meget for en lille hund at håndtere tab og flytning på samme tid, så tålmodighed tror jeg er kodeordet. Og tryghed, masser af tryghed, hvilket jeg tror hun hurtigere finder hvis i vælger at være tæt på hende om natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Edit: Svar til Dinah :)

 

Det er et "trick" jeg altid har brugt hvis jeg har haft en hund der ikke kunne holde tør om natten men ikke har haft problemer om dagen, normalt vil en hund ikke tisse i sin seng men holde sig til om morgenen hvor den så kan komme ud.

Efter 1 måneds tid eller hvor lang tid der nu behøves så har jeg bagefter (indtil nu) haft succes med at have en super renlig hund der ikke kunne drømme om at urinere indendørs.

Af en eller anden grund lader det også til at de hunde jeg har haft følte sig godt tilpas i buret, der har nogen gange været konkurrence om hvem der kunne komme ind først hvis jeg åbnede lågen. :-)

(altsooo det er ikke sådan en bette bur hvor de ikke kan vende sig, men et hvor jeg kan sætte hele sengen ind i - hundesengen ikke min :mrgreen: )

 

Så kort fortalt er det for at undgå våde pletter på mit gulv om morgenen, fra en hund der burde være renlig.

Redigeret af Belzique
fik da glemt at citere
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville slæbe buret ovenpå indtil hun er tryg. Det betyder ikke at hun n¢dvendigvis altid vil sove ovenpå, men hun kan skabe en f¢lelse af sikkerhed i buret igen, nu da hendes hverdag har ændret sig. Eller også må du ned på sofaen en uge eller to, til hun falder til ro igen :blink:

Det er rigtig meget for en lille hund at håndtere tab og flytning på samme tid, så tålmodighed tror jeg er kodeordet. Og tryghed, masser af tryghed, hvilket jeg tror hun hurtigere finder hvis i vælger at være tæt på hende om natten.

 

 

Tror du er inde på det rigtige her, og "heldigvis" har jeg været syg siden lørdag så har været hjemme og har kunne bruge masser af tid sammen med hende. Hun søger nu tit ind i sit bur for en lur og hun følger mig knapt så meget rundt...så måske behøver hun alligevel ikke navneforandring til Shadow :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Edit: Svar til Dinah :)

 

Det er et "trick" jeg altid har brugt hvis jeg har haft en hund der ikke kunne holde tør om natten men ikke har haft problemer om dagen, normalt vil en hund ikke tisse i sin seng men holde sig til om morgenen hvor den så kan komme ud.

Efter 1 måneds tid eller hvor lang tid der nu behøves så har jeg bagefter (indtil nu) haft succes med at have en super renlig hund der ikke kunne drømme om at urinere indendørs.

Af en eller anden grund lader det også til at de hunde jeg har haft følte sig godt tilpas i buret, der har nogen gange været konkurrence om hvem der kunne komme ind først hvis jeg åbnede lågen. :-)

(altsooo det er ikke sådan en bette bur hvor de ikke kan vende sig, men et hvor jeg kan sætte hele sengen ind i - hundesengen ikke min :mrgreen: )

 

Så kort fortalt er det for at undgå våde pletter på mit gulv om morgenen, fra en hund der burde være renlig.

 

:5up: jeg var bare nysgerrig :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...