Hop til indhold

Når hvalpen er kvik/nysgerrig - men også usikker???


Majken
 Share

Recommended Posts

Kære Alle :D

Jeg er glad for dette forum og synes, at her er mange gode, kloge og hjælpende folk herinde, men nogle gange kan det at læse mange indlæg også have en forvirrende effekt på sådan én som mig, så med fare for at der er skrevet indlæg af min slags, som jeg ikke har set, så håber jeg, at I bærer over med mig... 

Jeg har tidligere skrevet om min Golden retriever hvalp, som nu er blevet 4 1/2 måned, men forskellen fra tidligere er, at vi kender hinanden lidt bedre, og jeg er blevet klogere (heldigvis) 9_9 Vi har haft en lidt svær start - mest fordi jeg er førstegangs-hvalpe-ejer, og har skullet finde min form og vej i livet med en lille hvalp. Jeg har ærligt følt mig usikker, i tvivl og til tider bange for hende :/

Hun er en skøn og kvik hvalp, men har været “mange poter foran mig” fra start af. Jeg har ikke været klar nok på, hvordan jeg fik vist hende, at jeg trods alt bestemmer, hvilket jeg tror har gjort hende usikker - både på mig og på hvordan hun skulle reagere/agere. Kort fortalt så styrede hun hele huset til sidst - gøede, hoppede op, bed os ved al kontakt, ville ud og ind hele tiden, væltede huset når folk kom - og havde gerne “styring” og udsyn fra sofaen af, hvor vi nærmest ikke kunne sidde mere. Jeg har dog fået hjælp til dette, og synes at de sidste 3 uger er gået langt bedre - og mest af alt oplever jeg, at hun har mere ro herhjemme og vi har rarere kontakt sammen. Dette er afgørende for mig, fordi jeg næsten har sværest ved følelsen af, at hun ikke har haft det godt - og at det var min manglende erfaring som lå til grunde. I den sidste tid har jeg ignoreret “dårlig adfærd” konsekvent, afledt og vist hende at jeg bestemmer, fx hvornår der er mad, hvornår vi skal i haven og at hun skal være rolig, før der hilses. Det virker virkelig godt, og har medført at vi faktisk kan klappe/ae uden biderri :x 

Min oplevelse er, at hun som sagt er kvik og fremme i skoene, men samtidigt usikker - for mig er det en svær kombination og dermed udfordrende at balancere i. Jeg tror hendes usikkerhed, udspringer af min store usikkerhed, som jeg har haft - og stadig kan få. Jeg forsøger nu at være på forkant og forudse situationer, som kan ske, hvilket efterlader mindre usikkerhed hos mig, men føler mig også på arbejde hele tiden. 

Mit spørgsmål handler om jeres erfaring ifht en hvalp som på den ene side er kvik, fremmelig og nysgerrig, men samtidigt usikker? Særligt når vi går tur og er til hvalpetræning, ser jeg kombinationen og ved ikke altid, hvordan jeg skal håndtere dette. Hun vil så gerne hilse på mennesker og hunde - hun sætter sig, venter, logrer og hvis “der er gevinst” og folk/hunde gør antræk til at hilse (hvilket mange gør), så ligger hun sig underkastende ned og kryber frem mod dem. Når folk - dog mest hunde kommer tæt på, virker hun usikker (hopper væk men kommer straks igen, piver/gøer lidt, men leger også ved at hoppe op og springe rundt - dog lidt hektisk). Jeg bliver i tvivl om hendes signaler - hvordan skal jeg forstå og læse hende? 

Håber jeg har beskrevet det okay, ellers må I endelig spørge :x:

Mange hilsner Majken 

PS. Vedhæfter lige et billede af min smuksak

 

A3785B22-49E6-4B34-B1A5-B50BC1DEF4AC.jpeg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej - tillykke med din lille hvalp :vinken: hvor ser hun dejlig ud!

Jeg tror bare du har en glad hvalp, og jeg tror du skal analysere lidt mindre. Jeg synes det lyder som ganske almindelig hvalpeadfærd - hun vil gerne møde nye mennesker og hunde, men viser alle at hun er en lille hvalp, der absolut ikke er farlig.

Jeg vil foreslå dig at snakke med din hvalpetræner om det, bare for at få ro, for jeg synes at hun lyder som en ganske glad og normal hvalp.

  • Thanks 1
Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Hofferne skrev:

Hej - tillykke med din lille hvalp  hvor ser hun dejlig ud!

Jeg tror bare du har en glad hvalp, og jeg tror du skal analysere lidt mindre. Jeg synes det lyder som ganske almindelig hvalpeadfærd - hun vil gerne møde nye mennesker og hunde, men viser alle at hun er en lille hvalp, der absolut ikke er farlig.

Jeg vil foreslå dig at snakke med din hvalpetræner om det, bare for at få ro, for jeg synes at hun lyder som en ganske glad og normal hvalp.

Der var et rart og kærkomment svar - mange tak skal du ha’ 😄 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...