Hop til indhold

Tandbørstning


Sille12
 Share

Recommended Posts

Loui havde lidt belægninger på gebisset til 3 års undersøgelsen for snart 2 år siden. Dyrlægen fjernede det med en skraber og det er ikke dukket op igen, fordi jeg startede med at børste tænderne på kræet ca 2 gange om ugen. 

Jeg bruger min gamle eltandbørste og hundetandpasta fra trixi. 

Loui elsker det selv om den kun var den første tube som var m bøfsmag ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi børster tænder på Oscar - dels fordi han havde epulis som han er opereret for 2 gange - og dels fordi han har tendenser til at danne plak på de bagerste tænder i overmunden. Har ellers brugt plaque off med et godt resultat - men det må han ikke længere få på grund af det høje Jod indhold da han har fået en stofskifte sygdom.

Vi bruger bucadog tandpasta - det er lidt dyrt men alle pengene værd - vi bruger en curaprox 5460 tandbørste som min dyrlæge anbefaler - jeg bruger i øvrigt selv den tandbørste og den er virkelig effektiv. Oscar får børstet 2 gange i ugen og det øvrige dage bliver han "tørret" med en fugtet microfiber klud.

Oscar har fået renset tænder en del gange gennem tiderne - det er foregået i narkose med ultra lyd.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
2 timer siden, Blueberry skrev:

Hej

Jeg låner lige tråden til næsten samme spørgsmål ;) 

Hvilke tandbørster kan I anbefale til hunde med lidt belægninger på tænderne og hvad skal man være opmærksom på i forhold til hvor hårde børsterne skal være og lignende? 

Den ene har fået konstateret epulis over én tand og skal have det fjernet i forbindelse med en tandrensning. Den anden skal have en tandbørste til at mindske og holde belægninger nede. Jeg tænker om der skal bruges to forskellige tandbørster, altså en før og en anden efter tandrensningen og fjernelse af epulis? @Beaglepack kan du mon hjælpe her? :)

Jeg vil gerne have tandbørster med langt "skaft" i stedet for de små, korte der typisk er på tandbørste til mindre børn, men ellers skal børstehovedet vel ikke være for stort? 

Jeg bruger curaprox 5460 til Oscar. Den er suveræn god - da den har nogle specielle børster som og masserer. Man skal grundlæggende ikke børste for hårdt - og her kommer Bucadog tandpastaen ind i billedet - da den indeholder noget som er med til at opløse belægningen. Det er ikke en tandpasta som sådan - men mere en forebyggende pasta mod belægninger. Oscar får altid ca 5 cm på en finger som han slikker i sig når han er færdig med at få børstet tænderne.

Man må ikke børste tænder før sårene er helet op efter tandkødet er fjernet - Oscar fik jo fjernet meget tandkød i begge sider og jeg mener at huske der gik ca 14 dage før vi kunne børste lidt forsigtigt. Man kan sagtens give bucadog forebyggende selvom man ikke børster - så det kan de godt få når der er gået et par dage efter indgrebet.

 

Tandbørsten kan købes på apoteket - eller dyrlægen burde også have dem

 

http://www.beaglepack.dk/2015/09/3-doegn-efter-epulis-operation-oscar/20150910_174608/

 

 

 

 

curaprox tandbørste.jpg

APTUS-BUCADOG.jpg

Redigeret af Beaglepack
Link til indlæg
Del på andre sites

13 timer siden, Blueberry skrev:

Tak for svar

Jeg har faktisk allerede luret lidt på din hjemmeside, da den kom frem som et af forslagene i forbindelse med en søgning på epulis i går  

Ja jeg ved godt den ligger der når man googler :)

 

Alternativ kan der søges via amerikanske/engleske netsider hvis man bruger søgningen "Epulis in dogs" 

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...