Hop til indhold

Rottweiler i de forkerte hænder


Gæst pusle_og_asans_mor
 Share

Recommended Posts

Gæst pusle_og_asans_mor

Jeg er så uheldig at min "kære" svigermor har fået sig en rott. den er i dag godt 5 mdr og desværre har hun ikke opdraget på den overhovedet, den kan intet, ikke engang de mest basale ting og den overfalder os nærmest når vi kommer på besøg. Vi har 3 børn hvor af de to er under 4 år og de har jo ikke en chance overfor hunden. Hun bor tæt på hvor vi bor og ungerne plejer at gå alene derned, men det tør jeg ikke længer.

 

Kan jeg godt tillade mig at sige at vi ikke kommer, før den er sat på plads?? - vi har selv en rott. og han er meget rolig og velopdraget, men han bliver også trænet med hver dag.

 

Lige nu holder jeg hende hen og siger at vi skal noget andet hvis hun spørger om vi kommer ned til hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så uheldig at min "kære" svigermor har fået sig en rott. den er i dag godt 5 mdr og desværre har hun ikke opdraget på den overhovedet, den kan intet, ikke engang de mest basale ting og den overfalder os nærmest når vi kommer på besøg. Vi har 3 børn hvor af de to er under 4 år og de har jo ikke en chance overfor hunden. Hun bor tæt på hvor vi bor og ungerne plejer at gå alene derned, men det tør jeg ikke længer.

 

Kan jeg godt tillade mig at sige at vi ikke kommer, før den er sat på plads?? - vi har selv en rott. og han er meget rolig og velopdraget, men han bliver også trænet med hver dag.

 

Lige nu holder jeg hende hen og siger at vi skal noget andet hvis hun spørger om vi kommer ned til hende.

 

 

Jeg ville ikke tøve med, at give hende en forklaring på, hvorfor I ikke vil komme med børnene:shock: Det forstår jeg til fulde. Jeg ville heller ikke komme, hvis jeg ikke var tryg.

Hun vil vel også gerne afrette hunden, så hun kan se sine dejlige børnebørn:neutral: Tænk, hvis der skete dem noget eller at børnene en dag bliver bange efter en situation og ikke selv vil derned.

Hun skyder jo sig selv i foden:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har det lidt svært med at man vil blande sig i andre folks måde at opdrage hund på, hvis det var mig ville jeg nok bare sige: jeg er ikke tryg ved hundens opførsel, jeg vil bede dig holde den inde når jeg eller mine børn er hos dig.

Så må du jo tage den derfra, vil hun have besøg holder hun hunden inde eller spørger dig hvad der kan få dig til at være tryg så kan du jo fortælle hende hvordan du mener hunden skal opdrages!

Man kunne måske forstille sig at hun er tilfreds med sin hunds opførsel!

Jeg ved da at nogle mennesker syntes mine hunde er uopdragne, det er da ok men det er nu min måde at gøre tingene på, så lukker jeg dem væk hvis folk ikke er trygge.

Men ærlig talt så gider jeg ikke at andre heller ikke mine svigerdøtre skal fortælle mig hvordan jeg skal opdrage mine hunde.

Det er jo ikke nogen given sag at netop din måde er den som passer alle!

Så altså gør venligt opmærksom på at du ikke føler dig tryg og lad det være op til hundeejeren om hunden skal opdrages eller lukkes væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske opdrager hun hunden. Men en hvalp på 5 mdr. er jo overstadig. Den glemmer, hvad den har lært, når den bliver rigtig glad. Jeg har selv en schæferhvalp på knap 7 mdr. Jeg arbejder meget med hende og træner hende. Hun kan også meget, men når der kommer nogen, bliver hun ellevild af glæde:-D.

 

Sådan er det med hvalpe, men jeg kan da godt forstå så små børn bliver bange, så I må jo snakke om det. Svigermor vil sikkert gerne tage hensyn.

Jeg er selv både mormor og farmor og har jævnligt børnebørn på besøg. Mine børnebørn er større, men de har vant til, at her er hunde. Foruden schæferhvalpen har jeg 4 voksne hunde.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst pusle_og_asans_mor

Tusind tak for alle jeres svar... jeg vil prøve at tage den op med hende igen og være mindre forsigtig denne gang ;-)

Jeg har desværre ikke selv tid til at træne flere hund, har jo selv 2 stk hvor af den ene er 9 uger, så der er nok at bruge tiden til... det er jo også hende den skal have glæderne med, når det man har trænet endelig lykkes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle jeres svar... jeg vil prøve at tage den op med hende igen og være mindre forsigtig denne gang ;-)

Jeg har desværre ikke selv tid til at træne flere hund, har jo selv 2 stk hvor af den ene er 9 uger, så der er nok at bruge tiden til... det er jo også hende den skal have glæderne med, når det man har trænet endelig lykkes...

 

Men det kune jo være du kunne lokke både hende og hunden med til træning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Jeg ville nok sige at jeg ikke følte mig tryg på børnenes vegne og om hun ville sørge for at den på den ene eller anden blev forhindret i at gøre de ting den gør, ud i haven med den eller hvad der kan lade sig gøre.

 

Sviger skal have af vide hvorfor i ikke kan/vil/tør komme. Måde du vil sige det på er svær at sige, da det afhænger af jeres forhold og normale omgangs tone :mrgreen:

 

f.eks. er jeg inforstået med vi ikke kan tage vores med til svigerne i jydeland fordi de mener han er for stor en hund i deres hus :roll: jeg respektere det da, men forstår ikke hvad de mener. Men da de så sagde at de var bange for den æd deres kat, ja så mette jeg rulle øjnene en gang til indevendigt, men gider ikke kommentere det mere.

Det har så resulteret i at vi ikke kommer over og fejre nytår med dem. Jeg vil ikke have vores hund passet nytårs aften.

 

Nå det var vist et sidespring :-D'

 

vores er forresten ikke en rotte.

 

Men få snakket om det, ikke mangel på opdragelse/træning af hunden, men din utryghed på børnenes vegne.

 

(og så vil vi gerne se billeder af dine hunde, vi er ekstra vilde med så vapser herinde)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så uheldig at min "kære" svigermor har fået sig en rott. den er i dag godt 5 mdr og desværre har hun ikke opdraget på den overhovedet, den kan intet, ikke engang de mest basale ting og den overfalder os nærmest når vi kommer på besøg. Vi har 3 børn hvor af de to er under 4 år og de har jo ikke en chance overfor hunden. Hun bor tæt på hvor vi bor og ungerne plejer at gå alene derned, men det tør jeg ikke længer.

 

Kan jeg godt tillade mig at sige at vi ikke kommer, før den er sat på plads?? - vi har selv en rott. og han er meget rolig og velopdraget, men han bliver også trænet med hver dag.

 

Lige nu holder jeg hende hen og siger at vi skal noget andet hvis hun spørger om vi kommer ned til hende.

 

Jeg synes ikke at du kan forvente at en 5 mdr. gammel hundehvalp er blid og rolig omkring børn (især ikke hvis den ikke bor sammen med børn). Den skal jo lige have lov til at lære og er jo selv kun et "barn".

 

Du må i rollen som forælder lære dine børn hvordan de skal undgå at blive genstand for så meget opmærksomhed fra hvalpens side. Iøvrigt synes jeg ikke særlig godt om at bruge pression på den måde, at en farmor ikke får lov til at se sine børnebørn med mindre at hun får ændret på sin hvalps adfærd. :???:

 

At hvalpen ikke kan noget som helst, kan jeg ikke se hvad vedkommer situationen. :confused:

 

Undskyld mit sure opstød, men jeg synes du skal se på hvad du kan gøre i situationen og ikke så meget på hvad din "kære" (som du kalder hende) svigermor skal gøre. Mon ikke hun holder så meget af sine børnebørn, at hun sørger for at hvalpen ikke gør dem noget?.

Redigeret af Ascha
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er reelt nok at du/børnene er utryg ved den overstadige hvalp. en rottweiler på 5 mdr kan være som et løbsk damplokomotiv :-)

 

Hvis du har et godt forhold til svigermor, synes jeg du skal sige det ligeud, men kærligt, ellers mener jeg det er din mands job at tale med sin mor om problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha det er ikke altid nemt at få tingene til at fungere. Først og fremmest bør du efter min mening tænke på dine børn, de skal helst ikke have alt for voldsomme oplevelser med hunde.

 

Selvfølgelig er din svigermors hund stadig ung og ganske uskyldig i det påstyr den afstedkommer. Men ansvaret i samværet er ejerens og hverken hundens eller barnets!! Som ejer af en ung og lidt voldsom hund så må man være super opmærksom eller evt. lukke hunden væk, hvis man ikke lige har mulighed for at være der:-). Sker dette ikke (som jeg vil tro det ikke gør ud fra dit indlæg) så må du som mor gribe ind. Hvis ikke svigermor kan kontrollere sin hund uden at børnene bliver tromlet og ikke vil lukke den væk mens de er der, så må hun jo komme til jer i en periode:-). Når hunden kun er 5 måneder, så er der jo stor sandsynlighed for at der vil ske meget med dens adfærd indenfor det næste års tid, selv med minimal opdragelse/træning. Børn skal selvfølgelig også lære at respektere hunde og omgås dem på en god måde, men da I selv har hund så går i sikkert også meget op i det:-).

 

Min svigerindes lille søn er rædselsslagen overfor hunde, fordi vores svigerforældre har en Grand Danois de ikke satte grænser for i samværet med børnene. Når først et barn er blevet totalt jordet/væltet af en stor hund flere gange så er der lagt god grobund for hundeskræk i fremtiden:cry:. Deres Grand Danois er dog nu 2 år og er blevet meget roligere trods totalt fravær af træning/opdragelse.

 

Venlig hilsen Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst pusle_og_asans_mor
Jeg synes ikke at du kan forvente at en 5 mdr. gammel hundehvalp er blid og rolig omkring børn (især ikke hvis den ikke bor sammen med børn). Den skal jo lige have lov til at lære og er jo selv kun et "barn".

 

Du må i rollen som forælder lære dine børn hvordan de skal undgå at blive genstand for så meget opmærksomhed fra hvalpens side. Iøvrigt synes jeg ikke særlig godt om at bruge pression på den måde, at en farmor ikke får lov til at se sine børnebørn med mindre at hun får ændret på sin hvalps adfærd. :???:

 

At hvalpen ikke kan noget som helst, kan jeg ikke se hvad vedkommer situationen. :confused:

 

Undskyld mit sure opstød, men jeg synes du skal se på hvad du kan gøre i situationen og ikke så meget på hvad din "kære" (som du kalder hende) svigermor skal gøre. Mon ikke hun holder så meget af sine børnebørn, at hun sørger for at hvalpen ikke gør dem noget?.

 

 

 

Problemet er at hun ikke beskytter børnene mod at komme til skade, vi var derned en dag og da vi kom ind, sprang hendes hun ned af trappen og fra 4 trin satte den af, lige ind i hovedet på vores søn på 3 år. Han faldte jo selvfølgelig bagover og slog hovedet mod væggen... hendes eneste kommentar var, at han skulle holde op med at hyle... Det er umuligt at hjælpe vores børn med at få tøj på, for sætter vi os ned til dem, hopper den op af os og bider os og hvis vi tager dem op, hopper den op af os og bider vores børn... og hun siger ikke noget til den. Jeg har flere gange sagt noget til den og det har resulteret i at hun er blevet meget sur på mig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er at hun ikke beskytter børnene mod at komme til skade, vi var derned en dag og da vi kom ind, sprang hendes hun ned af trappen og fra 4 trin satte den af, lige ind i hovedet på vores søn på 3 år. Han faldte jo selvfølgelig bagover og slog hovedet mod væggen... hendes eneste kommentar var, at han skulle holde op med at hyle... Det er umuligt at hjælpe vores børn med at få tøj på, for sætter vi os ned til dem, hopper den op af os og bider os og hvis vi tager dem op, hopper den op af os og bider vores børn... og hun siger ikke noget til den. Jeg har flere gange sagt noget til den og det har resulteret i at hun er blevet meget sur på mig...

 

Det er jo to springfarlige emner det her. Svigermor kontra Svigerdatter og hundeopdragelse :blink:

 

Jeg kender ikke jeres forhold, men I bliver jo nødt til at snakke sammen - nok gerne uden børn og hunde omkring benene.

Kunne I ikke tage en tur på cafe - neutrale omgivelser kan være ganske godt til sådanne samtaler.

 

Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med det :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...