Hop til indhold

Hund, der er bange for fluer


vedelsted
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er ny bruger herinde og har meldt mig ind fordi jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre ved denne ting:

Jeg/vi har en dansk svensk gårdhund tæve på 3 år. Vi fik hende da hun var 1 1/2 år gammel. Hun har været en usikker hund hele tiden, men det hjælper når vi går til hunde træning.

Vi har dog ikke gået til hunde træning siden slut september, hvor hun kom i løbetid (hun måtte så ikke komme) og vi har ikke fået taget os sammen efter. Da vi ville i gang igen var der ved at være gået 7 mdr efter hendes løbetid og jeg havde læst mig til på nettet at der ca. går 7 mdr mellem tævernes løbetid så vi ville vente til efter hendes løbetid. (Hun er vores første hund) Den er dog så ikke kommet så vi kunne godt have startet ;) 

Vores største problem pt er dog at hun er sindsyg bange for fluer. Hun forlader simpelthen lokalet og ryster helt vildt sindsygt. Vi har ikke mange fluer da vi bor i udkanten af en by, men her er nogle fluer på en dag og hun husker jo når hun har set en. 

Er der nogen af jer, der har oplevet noget lignende og hvordan hjalp i hunden gennem det?

Mit problem er at jeg skal passe på at jeg ikke komme til at nurse for meget om hende. Det er prøvet omkring nytår, hvor hun var bange for fyrværkeriet.  Det betød at hun efter nytår humpede mig. Jeg er grundet skader efter alvorlig ulykke hjemme hver dag og sover meget og sidder meget i sofaen. Så jeg kan komme til at nurse meget omkring hende og hun ligger meget tæt på mig. 

Håber i har nogle gode råd. Både til problemet omkring fluerne, men måske også til det med at have en usikker hund. 

Til sidst et billede af hende

Tulle2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen! Din hund ser meget sød ud :)

Først ang. hundetræning - du skriver selv at det har været godt for din hund, så der er ikke rigtig nogen undskyldning for ikke at tage sig sammen og komme af sted. Det er jo også en af de ting, der faktisk er rigtigt sjovt når man først er der.

I kunne evt. overveje at få hende steriliseret - så slipper I for de ufrivillige pauser i træningen.

Fluerne - mit gæt er at din hund tidligere i sit liv har haft en dårlig oplevelse, som hun nu associerer til fluer. Tidligere ejer kan have ramt hende med en fluesmækker el. lign.

De fleste hunde synes at fluer er sjove at jagte og æde, og det er meget praktisk, for de er møg irriterende! Måske har din hunds tidligere ejer straffet hende for at gøre det - der kan være mange årsager.

Opgaven for dig er nu at få hunden til at glemme sin frygt, og det gør du ved at aflede hendes opmærksomhed fra fluen. Hav f.eks. et stykke legetøj, I kun tager frem når hun begynder at vise uro over en flue, eller lav nogle øvelser med hende, hvor hun bliver belønnet. På den måde lærer hun at der sker gode ting når der er en flue i nærheden.

Samtidig er det vigtigt at I ikke selv reagerer på fluen. I skal ikke begynde at jagte den, eller fægte med armene, for det vil kun bekræfte hendes indtryk af at fluer er noget farligt. Vis at I er rolige, og at alt er normalt.

Vælg aflednings-øvelser og lege ud fra hvad I ved, jeres hund i forvejen godt kan lide. Er hun vild med bolde, så hav en speciel bold til de lejligheder. Er det bamser, så find sådan én. Eller er det godbidder, så hav et lager af nogle ekstra lækre flue-guffer, som hun kun får ved de lejligheder.

De øvelser I laver kan f.eks. være tricks som rulle rundt, elefanten osv. Det er bare at google tricks for hunde.

Håber det er noget, I kan bruge, for det er da synd for jeres hund at hun skal være bange for de små flyvende vitaminpiller ;)

 

 

Redigeret af Umulia
Link til indlæg
Del på andre sites

Min nu ældste beagle Oscar er også bange for fluer - ja alt hvad der flyver og siger summe lyde. Han gør det at han fjerner sig fra det og det er ikke noget vi nogensinde har gjort et væsen ud af, vi har højset sagt "nåh den dumme flue driller". Han går bare hvis det generer ham. Med tiden har han så lært sig selv at grave sig ned under et tæppe indendøre hvis han ikke gider forlade sin soveplads. Det samme gør sig gældende når han er i haven - så fjerner han sig og lægger sig et andet sted eller går ind. I de første år kunne han panikke lidt - men det gør han ikke mere - han bliver 11 næste gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...