Hop til indhold

Hanhund på 10 måneder, bideri og kræver opmærksom hele tiden


Cosmo
 Share

Recommended Posts

Hej. 
Vi har en han hund på 10 måneder, som er en blanding mellem fransk bulldog og Beagle. 
Jeg kan ikke få ham til at stoppe med at bide, både i lænestol, spisebordsstole og mine fingre og hænder. 
Udover dette er han ekstrem svær at køre træt. 
Dette sker kun når jeg er alene hjemme med ham, dvs når min kæreste ikke er hjemme. 
Det virker som om at han har brug for opmærksomhed fra mig hele tiden, og hvis jeg ikke lige leger med ham, så hopper han op i sofaen og begynder at bide i mine hænder eller bider i stolen, til dette får han også nej, føj, tager fat i nakkeskind, kigger ham i øjnene, mens jeg taler ned til ham, men der er ikke noget der virker. 
I forhold til at køre ham træt, så skriver jeg dette, da de eneste tidspunkter jeg får ro på er når han sover, for ellers skal der leges eller skældes ud mm. 
F.eks. Var han i går alene i 8 timer, så da jeg kommer hjem går jeg en god lang tur med ham på 30 min ca, vi går bl.a. Ned til en sø hvor der er masser af dufte, så han går med snuden i jorden det meste af turen, og følger disse dufte. 
Derefter fandt jeg er stykke flag græs, hvor jeg så kastede nogen godbidder ud, så han kunne søge efter dem. 
Alt dette for at køre ham træt fysisk og træt mentalt. 
Da vi så kommer hjem fra denne tur, er han ikke træt endnu og da jeg sætter mig i sofaen, begynder han at bide igen. 
Så går jeg ud i vores have med ham og kaster bold lidt tid, indtil jeg går ind og sætter mig ved computeren, der begynder han at bide i spisebordstolene, og jeg går så ud i haven og kaster noget mad ud på græsset til ham, så han søger efter det. 
Alt dette varer fra kl. 16.00-21.00 før han falder i søvn og jeg kan slappe af. 
Jeg synes jeg gør alt for at få ham aktiveret, så han ikke begynder at bide i ting eller hænder af kedsomhed eller lign, men for at være helt ærlig, så er det pisse hårdt, ikke at kunne slappe af i eget hjem. 
Undskyld den lange beskrivelse, men jeg håber det hele giver mening og der er nogen der har nogen ideer til at afhjælpe det 
 

Link til indlæg
Del på andre sites

For det første, så hænger "god lang tur" og "ca. 30 min.", altså ikke rigtig sammen... ;-) For det andet, så er der da ikke noget at sige til at han bider i både dig og møblerne, det virker jo glimrende, han får dig til at lette bagdelen og aktivere ham hver gang.. :cool: Så sørg for at han rent faktisk ER aktiveret, inden du sætter dig til noget andet, dvs. mere end 30 minutters tissetur, selve gå-delen af sådan en tur, behøver ikke at vare mere end ca. 30 min. men brug også noget tid fx. lidt træning, lær ham lidt sjove tricks og nyttige lydighedsøvelser, brug noget tid på fodersøg, brug i det hele taget gerne hele hans daglige foder ration til at aktivere ham med bla. fodersøg, træning og/eller diverse aktivitetsspil, ingen af mine hunde får tørfoder i en madskål, der skal arbejdes for føden.

Og når han så ellers er aktiveret ordenligt, så ignorere ham i den udstrækning det overhovedet er muligt -selvfølgelig skal han ikke have lov at æde spisebordet i mens du bare ignorere det, men lad vær med at begynde at aktivere ham hver gang han har gang i noget han ikke må, tilbyd ham evt. en tyggeting at ganske i i stedet for at gnaske i spisebordet, men giv ham ellers så lidt opmærksomhed for hans narrestreger som muligt.

Hvis han ikke hurtigt indser, at det er bide i møbler og lign. ikke kaster nogen form for aktivtet af sig, kan det i en overgang være en mulighed at holde ham i en kort snor ved siden af dig, ind til han lære at falde til ro af sig selv.

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for svar. 

Nej det har du måske ret, det jeg tænker når jeg siger god lang tur, er nok mere det her med at jeg laver søg med ham, og er ude at gå med ham steder med nogen forskellige dufte, hvis man kan sige det sådan, men nej jeg kan ikke kalde det en lang tur i den forstand at, det er 30 min og ikke 1 time f.eks. 

Ja han har jo regnet den ud, når jeg gør sådan, så rejser mor sig og viser mig opmærksomhed, det er nok også lidt en ond cirkel vi er kommet ind i. 

Nu er jeg på vej hjem fra arbejde, så vil jeg prøve at gå tur med ham på de 30 min ca, men så også få noget træning ind også, som på plads, dæk, bliv, op (f.eks på en bænk nede ved søen), kontakt osv. Så håber jeg at kunne se en forskel, og så også som du siger ikke give ham mad i skålen, men få ham til at arbejde for den, det er jo også den “dovne” måde bare at få det i skålen. 

Men når du siger arbejde for den, er det så både at søge i haven efter den, men så tænker jeg også at ligge en lille bunke oppe på en stol, og nogen steder inde i huset, eller hvad gør du? 😊

Den med ikke at give ham noget opmærksomhed for hans narrestreger er som du selv nævner lidt svær, da han jo netop ender med at ødelægge møblerne så, men jeg vil så prøve at aflede ham med noget tyggelegetøj, men så skal jeg vil lade ham lege selv og ikke selv tage fat i det hvis han så vil lege vel? 

For så får han vel den ønskede effekt af at bide i stolen f.eks? 

Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Cosmo skrev:

Tusind tak for svar. 

Nej det har du måske ret, det jeg tænker når jeg siger god lang tur, er nok mere det her med at jeg laver søg med ham, og er ude at gå med ham steder med nogen forskellige dufte, hvis man kan sige det sådan, men nej jeg kan ikke kalde det en lang tur i den forstand at, det er 30 min og ikke 1 time f.eks. 

Ja han har jo regnet den ud, når jeg gør sådan, så rejser mor sig og viser mig opmærksomhed, det er nok også lidt en ond cirkel vi er kommet ind i. 

Nu er jeg på vej hjem fra arbejde, så vil jeg prøve at gå tur med ham på de 30 min ca, men så også få noget træning ind også, som på plads, dæk, bliv, op (f.eks på en bænk nede ved søen), kontakt osv. Så håber jeg at kunne se en forskel, og så også som du siger ikke give ham mad i skålen, men få ham til at arbejde for den, det er jo også den “dovne” måde bare at få det i skålen. 

Men når du siger arbejde for den, er det så både at søge i haven efter den, men så tænker jeg også at ligge en lille bunke oppe på en stol, og nogen steder inde i huset, eller hvad gør du? 😊

Den med ikke at give ham noget opmærksomhed for hans narrestreger er som du selv nævner lidt svær, da han jo netop ender med at ødelægge møblerne så, men jeg vil så prøve at aflede ham med noget tyggelegetøj, men så skal jeg vil lade ham lege selv og ikke selv tage fat i det hvis han så vil lege vel? 

For så får han vel den ønskede effekt af at bide i stolen f.eks? 

At arbejde for maden kan være mange ting, blandt andet fodersøg på græsset i haven, men også som du selv nævner, at gemme maden rundt omkring både ind og ude, på fx. stole inden for eller på træstubbe eller lavt hængende grene udenfor og hvis han er tilstrækkelig madglad, kan du også sagtens bruge hans foder som belønning når du træner med ham på gåturene eller hjemme i stuen, det gør jeg tit.

Og ja, pointen er naturligvis at han selv skal underholde sig med tyggetingen :-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Det går desværre ikke helt som jeg kunne have ønsket. 

Gå turene går egentlig bedre ift at være træt når vi kommer hjem og dermed give mig lidt ro, i hvert fald nogen gange 😉

Når jeg går tur med ham nu, smider jeg godbidder på vejen når vi går “ud” og så laver jeg søge øvelser med ham på græsset, jeg laver nogen op øvelser på bænke og borde osv, og ligger godbidder på væltede træstubbe osv. 

Selvfølgelig ikke alt det hver gang vi går tur, men en blanding af tingene på turene. 

Og det hjælper de fleste gange, dog er han stadig en “lort” om morgenen, allerede efter 10 min efter vi er stået op, begynder han at bide i stolen, mens jeg står ude på badeværelse, eller mens jeg er i haven og ryger. 

Det skal lige sige at jeg går tur med ham ca 30 min efter vi er stået op, men jeg skal jo også lige selv vågne lidt op, før jeg går med ham. Så jeg vil sige at morgenen allerede starter lidt frustrerende. 

Han er så også begyndt at bide i ledninger og ødelægge ting når han er alene hjemme for lang tid, dvs. 8 timer, dette er han heldigvis “kun” 2 gange om ugen, men så er jeg begyndt at give ham en tom mælkekarton og en vandflaske med godbidder i, så han kan bruge noget tid på det og ødelægge mælkekartonen i stedet for ting i hjemmet.

Så det går lidt blandet, men nu har vi så også fået ham kemisk kastreret, så jeg håber det måske gør lidt ift hand adfærd, men man ved jo aldrig  

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...