Hop til indhold

Argh pelsfrustrationer!

Freudika
 Share

Recommended Posts

Argh! Frustrationer!

Bellas pels er ad H til ... hun er midt mellem voksen og babypelsen - og det betyder filt i massevis :shock:

Jeg har lige brugt ca. 2 timer (og en ½ bakke kyllingguffere) på at rede hende igennem, bade hende - og rede hende igennem og fønne hende ... og det er bare hårdt at stå med en hund der bare danner filt og filt og filt ... jeg fik redt hende igennem - og sat hende ned - og her en halv time efter - kan jeg finde filtre på hende igen ... Tror det var omkring den her alder at Tulle blev klippet første gang - og det kan jeg fa'me godt forstå - forpokker det er hårdt arbejde at passe pelsen - og det er så synd for hende at hun filtrer - og det er synd for hende at hun skal redes ud ... og jeg synes faktisk også, at det er synd for mig at jeg skal pine hende på den måde :oops:

Håber snart det går over!

Link til indlæg
Del på andre sites

Cleo filtrer også meget, men nu bruger jeg lige 5 minutter hver dag på at børste hende og udfiltre de små knolde, der når at komme på 1 døgn. Specielt hvor ezy-dog-sele sidder og halsbånd, bliver der hver dag dannet små filterknolde.

Før gjorde jeg det hver 2. eller tredje dag, men det blev for stort arbejde.

Når jeg nusser hende og opdager en filter-basse, bliver den taget med det samme med special kam/børsten, som ligesom skærrer knuden af:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Cleo filtrer også meget, men nu bruger jeg lige 5 minutter hver dag på at børste hende og udfiltre de små knolde, der når at komme på 1 døgn. Specielt hvor ezy-dog-sele sidder og halsbånd, bliver der hver dag dannet små filterknolde.

Når jeg nusser hende og opdager en filter-basse, bliver den taget med det samme med special kam/børsten, som ligesom skærrer knuden af:5up:

Bella kommer på bordet hver dag - men hun filtrer simpelthen så vanvittigt for tiden pga. det der pelsskift ...

Link til indlæg
Del på andre sites

kan du ikke bruge noget balsam? Eller køb en flaske af det man kommer i hestehaler (altså rigtige heste) for at udfiltre dem, og red hendes pels godt igennem med det.

Jeg har købt noget olie-spray på cotonshoppen.dk, men har ikke nået at afprøve det endnu, men det skulle nemlig gøre det lettere:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Nu spørger jeg nok lidt dumt men jeg har aldrig haft en hund med meget pels. Kunne man ikke bare klippe det af og så det nye der vokser ud er voksenpels?

Syntes det er lidt synd for hende, ved godt hvordan det er at have andre til at rede ens filtrede hår ud :(

Godt klar over hvor lang tid det tager at vokse ud :shock:

Jason har sådan ca. fuld længde nu og han er 14 mdr.....

Jeg har desværre ingen gode råd - Jason og jeg går kun i krig med børsten et par gange om ugen og han filtrer også hele tiden bare man kigger forkert på det.....

Er bella meget ømtålelig med pelsen? Jeg kommer også engang imellem til at "hive" hvis jeg ikke ser en filter, men jason reagerer ikke på det.... JEg har desværre ingen hjælp for jeg sidder selv og banker mig i hovedet og skriger "hvorfor hvorfor HVORFOOOOOOORRRR!!!" flere gange i ugen - ofte efterfulgt af tanken "hvor er klipperen":rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Pudel er på min liste over hunde jeg rigtig gerne vil eje en dag, men må indrømme at jeg vil have den klippet helt ned, eller i hvertfald næsten helt.

OT

Jason skal heller ikke have så voldsom en pels når han er færdigudstillet :shock: - eg synes godt nok ikke det er slemt for jeg slipper jo så for hundehår ALLEVEGNE (det klarer kattene så :5up:) så det arbejde der er med at fjerne hundehår synes jeg går lige op med den tid jeg bruge rpå pelspleje...

Jeg lavede en tråd i går i pudelunderforaet om hvor lang tid jeg brugte på det forskellige - hvis pudlen så er klippet ned så kan jeg ikke se særlig meget arbejde i det...:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sådan noget tissedyrt pelskur-noget som hjælper - men ved pladefilt er der vist ikke så meget at gøre - og lige nu er der tale om store filterklumper helt tæt på huden - så det er dårligt til at komme ind med filterknuse-kammen (sådan en kam med knive) ...

Og jeg kan ikke bare klippe dem af - eller jo det ku jeg godt - men det ville godt nok se fjollet ud - og hun er jo en lille udstillingschamp - så vi kæmper - jeg er MEGET blid ved hende - og så længe kyllingen kommer i en lind strøm - så går det an - men det er stadig længe at stå med hende i 1½ time i træk for at rede hende ud ... Hvis Tulle får filtrer så klipper jeg dem bare af - men hun er jo heller ikke udstillingshund ... Men Tullens pels er heller ikke i nærheden af at være så slem som Bimsens ...

Og ja - tanken om at den der klipper da også bare kunne tage det hele nu vi er igang - den har godt nok også strejfet mig mange gange ... Jeg ved ikke, hvor længe det bliver ved ... men hun har sine sidste udstillinger her i weekenden i denne sæson - og der efter kan hun gå med noget fedtet hårkur i pelsen hele tiden - så skulle den filtre mindre ... det håber jeg i hvert fald ..

Link til indlæg
Del på andre sites

OT

Jason skal heller ikke have så voldsom en pels når han er færdigudstillet :shock: - eg synes godt nok ikke det er slemt for jeg slipper jo så for hundehår ALLEVEGNE (det klarer kattene så :5up:) så det arbejde der er med at fjerne hundehår synes jeg går lige op med den tid jeg bruge rpå pelspleje...

Jeg lavede en tråd i går i pudelunderforaet om hvor lang tid jeg brugte på det forskellige - hvis pudlen så er klippet ned så kan jeg ikke se særlig meget arbejde i det...:cool:

på mit arbejde kommer der ofte en stor hanhund ind. Han ser ret smart ud, kortklippet på hele kroppen, lidt længere på benene og toppen af hovedet, korte poter, og meget langt hår på ørene.... der er dømt ren afro når man friserer dem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Argh! Frustrationer!

Bellas pels er ad H til ... hun er midt mellem voksen og babypelsen - og det betyder filt i massevis :shock:

Jeg har lige brugt ca. 2 timer (og en ½ bakke kyllingguffere) på at rede hende igennem, bade hende - og rede hende igennem og fønne hende ... og det er bare hårdt at stå med en hund der bare danner filt og filt og filt ... jeg fik redt hende igennem - og sat hende ned - og her en halv time efter - kan jeg finde filtre på hende igen ... Tror det var omkring den her alder at Tulle blev klippet første gang - og det kan jeg fa'me godt forstå - forpokker det er hårdt arbejde at passe pelsen - og det er så synd for hende at hun filtrer - og det er synd for hende at hun skal redes ud ... og jeg synes faktisk også, at det er synd for mig at jeg skal pine hende på den måde :oops:

Håber snart det går over!

Stakkels dig og Bimsen.. Mest dig :megaked:
Link til indlæg
Del på andre sites

DIn hund er 1½ år.. det gør en kæmpe forskel :-) Og en anden race... Løverne skal have silke pels.. Total fin og total blød.. Den slags pels elsker at filtre

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
.... der er dømt ren afro når man friserer dem :mrgreen:

Der er dømt kaos :shock: :mrgreen:Jeg er SÅ glad for jason ikke er en storpudel!!! i guder jeg ville være stoppet for længst som udstiller !!!!!!

Kan lige tage et billede af hans pels før/under/efter badning/klipning for hans skal bades og klippes i morgen (første gang jeg skal.. han kommer til at se FRYGTELIG ud :rolleyes::lol:)

Freudika: er det ved selen/halsbåndet det er værst? Jeg købte et hurtta-halsbånd i herning med pels indeni og den hjælper (bevares, det filtrer stadig, men meget mindre end før) - dét kunne jo være en idé at prøve at se om ikke det kunne hjælpe

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg nok lidt dumt men jeg har aldrig haft en hund med meget pels. Kunne man ikke bare klippe det af og så det nye der vokser ud er voksenpels?

Syntes det er lidt synd for hende, ved godt hvordan det er at have andre til at rede ens filtrede hår ud :(

Jo det kunne man.. Men så er hun dømt ude af udstillinger det næste år.. Så lang tid tager det før pelsen er vokset ud igen
Link til indlæg
Del på andre sites

Pyha det lyder hårdt med sådan en besværlig overgangspels. Et dumt spørgsmål (for jeg er jo nysgerrig) hvor længe varer det ved?
Til de er 1½, måske 2 år hvis de er langsomme til at vokse pels ud.. Og så kommer problemet igen hvert efterår.. Som om pelsen vokser hurtigere/sætter mere pels om efteråret... Problemet er ikke den lange pels men den korte som kommer ud. Løver har dobbelt pels.. Og det er den korte som filtrer for vildt når den er få cm lang.. og når den først filtrer så hiver den det lange med
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Og det er den korte som filtrer for vildt når den er få cm lang.. og når den først filtrer så hiver den det lange med

Det er også det der er problemet hos mig i øjeblikket - at den nye voksenpels kommer ud er få cm lang og grov, hvorimod hvalpepelsen er ligesom englehår - det er dømt til at mislykkes :rolleyes:

klipper du ikke også de løver ned du ikke udstiller mere? Eller bliver pelsen nemmere med årene at holde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sådan noget tissedyrt pelskur-noget som hjælper - men ved pladefilt er der vist ikke så meget at gøre - og lige nu er der tale om store filterklumper helt tæt på huden - så det er dårligt til at komme ind med filterknuse-kammen (sådan en kam med knive) ...

Og jeg kan ikke bare klippe dem af - eller jo det ku jeg godt - men det ville godt nok se fjollet ud - og hun er jo en lille udstillingschamp - så vi kæmper - jeg er MEGET blid ved hende - og så længe kyllingen kommer i en lind strøm - så går det an - men det er stadig længe at stå med hende i 1½ time i træk for at rede hende ud ... Hvis Tulle får filtrer så klipper jeg dem bare af - men hun er jo heller ikke udstillingshund ... Men Tullens pels er heller ikke i nærheden af at være så slem som Bimsens ...

Og ja - tanken om at den der klipper da også bare kunne tage det hele nu vi er igang - den har godt nok også strejfet mig mange gange ... Jeg ved ikke, hvor længe det bliver ved ... men hun har sine sidste udstillinger her i weekenden i denne sæson - og der efter kan hun gå med noget fedtet hårkur i pelsen hele tiden - så skulle den filtre mindre ... det håber jeg i hvert fald ..

Problemet er at de filtrer som sidder helt tæt ind til huden er svære at få fjernet helt.. bare en lille filter kan brede sig i løbet af få timer.. de dukker op ud af det blå, eller sådan føles det hvertfald.. Den med klipperen tænker jeg jævnligt.. jeg klipper sq lortet af, men.....:mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også det der er problemet hos mig i øjeblikket - at den nye voksenpels kommer ud er få cm lang og grov, hvorimod hvalpepelsen er ligesom englehår - det er dømt til at mislykkes :rolleyes:

klipper du ikke også de løver ned du ikke udstiller mere? Eller bliver pelsen nemmere med årene at holde?

Nej jeg klipper dem ikke ned.. Jeg synes at som opdrætter bør man vise racen, sådan som standarden foreskriver (med løveklip).. Men jeg kender da opdrættere som klipper alle ders løver helt korte (1 mm).. hvis man er ene kan man have mange flere hunde hvis man ikke skal ordne pels på dem.. Jeg tror at en mand(M/K) kan klare max 5-6 hunde i udstillings klip (hvis man er meget motiveret).. Men jeg har da sommetider lyst til at klippe hele lortet af.. Især hvis man har travlt med andet fx her i forbindelse med flytningen. Det var svært at få tid til både at male/lægge gulv/flytte og ordne hunde.. Så må man jo prioritere.. og flytningen har så taget noget mere tid end hvis vi ingen hunde havde haft :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

DIn hund er 1½ år.. det gør en kæmpe forskel :-) Og en anden race... Løverne skal have silke pels.. Total fin og total blød.. Den slags pels elsker at filtre

alderen gør en stor forskel ... men Dinas hund er en coton - de skulle så vidt jeg har hørt også være elendige at holde ... men det er de fleste pelsklumpers pels vel ...

Link til indlæg
Del på andre sites

alderen gør en stor forskel ... men Dinas hund er en coton - de skulle så vidt jeg har hørt også være elendige at holde ... men det er de fleste pelsklumpers pels vel ...
JA men ikke så elendige som løver.. De har ikke den der dobbelt pels.. men så er de til gengæld hvide :oops: Jeg elsker de hvide pelsklumper, men de er bare ikke rene, hvide og fluffy særlige længe.. SÅdan en som Delica, der bliver vasker hver 5 dag, hun er altid kridhvid når hun kommer ud af føntørreren.. de sorte er da ikkert lige så beskidte men man kan da ikke se det :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

JA men ikke så elendige som løver.. De har ikke den der dobbelt pels.. men så er de til gengæld hvide :oops: Jeg elsker de hvide pelsklumper, men de er bare ikke rene, hvide og fluffy særlige længe.. SÅdan en som Delica, der bliver vasker hver 5 dag, hun er altid kridhvid når hun kommer ud af føntørreren.. de sorte er da ikkert lige så beskidte men man kan da ikke se det :mrgreen:

Ja - misfarvninger ses også tydligere på Tullen end på Bimsen ... men det er Bella der bliver badet mest - men det er pga. udstillingerne ...

Link til indlæg
Del på andre sites