Hop til indhold

Foder til Labrador med Colitis, kan ikke li det fra dyrlægen.


MortenBC
 Share

Recommended Posts

Hej med jer.

 

Efter nogle uger med slimet og tynd afføring og mislykkedes kure med canikur og skånemad, blev min 12år gamle labrador tilset af dyrlægen.

Han gav hende en insprøjtning med pencilin og en 5 dages pille pincilin kur. Hans vurdering var at hun har Colitis ( tyktarmsbetændelse af en art ). Derudover mente han at hun skulle have noget mere fiberholdigt foder for at holde styr på "maven". Jeg købte derfor en sæk Hills W/D men min hund gider ikke at spise de. Så nu har jeg købt noget Royal Canin fiber response, men det gider hun heller ikke at spise. Selv efter et døgn har hun ikke spist det hun fik om aftenen. Det ligner slet ikke min kronisk sultne labrador. Hvis jeg giver hende det foder hun er vandt til ( Eukanuba Sensitive joint foder ), så spiser hun det i et hug med det samme. Så appetitten fejler intet.

 

Udover det gik maven i orden allerede dagen efter besøget hos dyrlægen. Men kender i til noget andet foder som skulle være godt mod Colitis? Eller er fiberholdigt foder bare kedeligt for hunden?

 

Mvh. Morten

Link til indlæg
Del på andre sites

De der høj fiber foder typer er efter min mening NO GO for den type maveproblemer!

Det indeholder en masse hvede og hvede er lig med at maven bliver dårlig.

Din hund er senior hvilket også gør at han sikkert ikke er så god til at fordøje foderet mere. Når hunde ældes sker der en langsommere passage gennem tarmen. Maden bliver længere tid i maven og begynder at gære og så har man et problem med tarm betændelse. Hunde med colitis og lignede skal spise flere gange om dagen, da maven skal have ro til at fordøje maden.

Jeg har været der selv - og kæmpet i flere  år med min nu 11 år gamle beagle Oscar. Han har det der hedder en irriteret tyktarm - som i de senere år er gået ud over hans anal kirtler også. Jeg har prøvet et hav af foder typer - nogle virkede en kort tid og så var det galt igen.

Jeg har droppet det meste tør foder, for et par år siden,  og fodrer i dag begge mine beagler med hjemmelavet mad. De får kød ligesom vi mennesker spiser. Fortrinsvis kylling/kalkun/kalvekød som jeg veksler i mellem. Udover det får de brune ris - enten kan man købe risflager og bløde op i vand (den nemme løsning) eller man kan koge en ordentlig portion selv og fryse ned i afmålte portioner. 2-3 gange i ugen får de lidt grønsager med i maden. Risflagerne er økologiske og kan købes på zooplus, hvilket er det mine beagler får. Jeg laver når der er grønsager med i maden i min slowcooker og fryser ned i portioner til dem. Når jeg slowcooker mad til dem får de ikke ris ved siden af, da jeg kommer det hele sammen.  Udover det får Oscar tilskud af glandex af hensyn til anal kirtlerne og for at afhjælpe at maven befordres gennem tarmsystemet.

I dag har han ikke længere dårlig mave - efter jeg gik over til det. Han kan sågar tåle lidt tør foder som han får lidt af et par gange om dagen. Af godbidder får han kun tørret ren kød, som man kan købe og brække i mindre stykker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores har tarmproblemer og trives kun på foder med korn, kornfrit er helt no go. Hun får eukanuba og så får hun kosttilskud (gastro 112). 
Hun får hæmolytisk e coli nogle gange og det kommer som sådan en form for udbrud. Nu håber vi at med gastro112 at det bliver begrænset eller stopper helt.

Vores får udbrud i sygdommen så snart hun køres på andet foder end eukanuba til mellem størrelse hund, hun fungerer ikke på andet.

Hvad siger dyrlægen? Når hunden er i behandling så er det smart at rådføre med doktor dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...