Hop til indhold

Adopteret Hund


Gæst Stephen
 Share

Recommended Posts

Gæst Stephen

Hej det er mit første gang jeg har snakket i et debat forum. Jeg stammer fra england så I må meget gerne undskylde alle min grammatik fejler.:blink:

Here goes!!!

Mig og min kone adopteret et 5 år gammel golden retriever fra dyreværnet i Rødovre.

Han er MEGET sødt, extremet veltrænet ihjemmet ( vi har også ung børne). MEN !!! Ud på gåture kan han lige pludslig gå hurtig fra et efterhørende sød hund, til et agressive tosset hund det vil ikke høre efter og vil gerne slås til gengæld KUN med andre han hund. (Det bliv meget værre nå han er på snor).

Han har ikke fået nosser klippet og det har vi ikke tænkt os at gøre for vi vil gerne får et hvalp fra ham i fremtid.

Min spørgsmål er, kan vi får ham til at slap af når han er ud og på snor?

Han elsker at løbe fri og jager hans ball og svømme i det lokal sø.

Mvh Stephen

Redigeret af Stephen
Grammatik
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor længe I har haft ham, men en adopteret hund kan godt være meget usikker i en periode, fra uger til år, alt efter hvad de har oplevet i deres liv førhen.

Det kan forklare at han bliver mere agressiv i snor. Måske føler han sig usikker fordi han ikke har mulighed for at flygte.

En anden forklaring kan være at han anser sig selv for at være Jeres beskytter. Hvis det er årsagen, skal I nok arbejde lidt med lederskab.

 

Det lyder som om han er same-sex agressive, og det er ikke et godt udgangspunkt for at avle, som I ellers har tænkt Jer.

Generelt bør man ikke avle på hunde med adfærdsvanskeligheder, og slet ikke på hunde hvis baggrund man ikke kender.

 

På den anden side vil kastration sikkert ikke løse problemet når han er så gammel.

Same-sex agression er et udbredt problem, og vi er mange hundeejere der lever med det til dagligt. Det bedste man kan gøre er at sørge for at man har styr på sin hund. Lav lederskabsøvelser og byg Jeres hunds tillid til Jer op. Så må I leve med at I f.eks. ikke kan slippe ham løs sammen med andre hanhunde. Det er faktisk ret normalt i hans alder.

 

Held og lykke med ham :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er han meget interesseret i treats? Du kan begynde at lave et træningsprogram for ham, hvor han måske ikke lærer at kunne lide ande hanhunde, men kan lære at tolerere eller ignorere deres tilstedeværelse.

Sørg for hver gang i tager ham ud, at have hans yndlings treats med. Det skal være noget i kun bruger til dette formål og det skal være noget han finder uimodståeligt.

Når i ser en anden hund, afleder i hans opmærksomhed fra hunden ved at begynde at give ham små bider guf. Helst skal i holde afstand til den anden hund, vend væk fra den hvis det er muligt, evt kryds over på den anden side af vejen, eller gå en stor blød bue udenom, hvis det er på et mere åbent område.

Det er vigtigt at han ikke bliver skældt ud, selvom han måske reagerer på den anden hund, det betyder blot at du ikke holdt god nok afstand ;-)

Hvis han er dygtig til at koncentrere sig om godbider, og meget gerne vil spise dem, kan man smide et par på jorden som han skal søge lidt efter.

For andre hunde vil han se meget ikke-truende ud, når han snuser med næsen i jorden efter godbidder.

Det er også vigtigt at i ikke straks strammer snoren kort ind når i ser en anden hund. En stram snor kan virke som direkte besked til hunden om at du er utryg, og han skal være på vagt, og det vil også indvirke på hundens naturlige kropssprog.

 

Der skulle gerne ske det at hunden vil begynde at kigge på jer når andre hunde nærmer sig, fordi han vil forvente en godbid. Du har nu i hundens hjerne fået den til at forbinde synet af andre hunde med noget godt :-D

Derefter vil han forhåbentlig kunne tolerere andre hanhunde tættere og tættere på sig med tiden.

 

Det er meget vigtigt at alt hvad i laver med ham bliver gjort fra det perspektiv at i skal arbejde sammen. Han er ny i jeres familie, og skal først til at lære nye rutiner, ny livsstil og hvad der forventes af ham, og det kræver tålmodighed.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...