Hop til indhold

Kennelhoste.


Gæst Karen
 Share

Recommended Posts

Jeg vil lige gøre opmærksom på at der er meget kennelhoste i omløb, og især er Sjælland det sted der er flest smittede. Så vær opmærrksom hvis jeres hunde får det. http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=233/sprog=1/grp=3/menu=9/

 

 

Hilsen Karen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige gøre opmærksom på at der er meget kennelhoste i omløb, og især er Sjælland det sted der er flest smittede. Så vær opmærrksom hvis jeres hunde får det. http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=233/sprog=1/grp=3/menu=9/

 

 

Hilsen Karen.

 

Tak for advarslen. Hvor har du læst det med Sjælland, kunne som sjællender godt tænke mig at vide lidt mere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hørte jeg på udstillingen i Herning, men har også hørt fra to forskellige kenneler jeg kender at de har små valpe med kennelhoste nu. den ene er i København og den anden i nærheden af Slagelse.

 

Hilsen Karen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hørte jeg på udstillingen i Herning, men har også hørt fra to forskellige kenneler jeg kender at de har små valpe med kennelhoste nu. den ene er i København og den anden i nærheden af Slagelse.

 

Hilsen Karen.

 

Det lyder ikke rart. Der er jo også en herinde i forummet der har problemet lige nu. Det er dog i Jylland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kennelhoste er ikke voldsomt farlig.. De fleste hvalpe/unghunde får det såmænd på et tidspunkt. Også fordi det er så uhyre smitsomt.

Hundene KAN få det flere gange, men så bliver det i mildere grad.

 

Hvis hunden er meget plaget, så kan man få noget hostestillende hos sin dyrlæge.

Man kan også bare holde hunden i ro de par uger det varer. Så går det over igen af sig selv.

Det kommer an på hvor syg hunden er.

 

Jeg synes, at det farligste ved kennelhoste er, at man som hundeejer kan tage fejl af den og af hjerte/lunge orm. Som er dødsensfarlig og meget udbredt i Nordsjælland......

Og som især rammer unge hunde, der kan finde på at spise nedfaldsfrugt og lignende om efteråret..

Link til indlæg
Del på andre sites

Pelle har lige været til dyrlægen idag, fordi han var begyndt at få små anfald, hvor han ikke rigtig kunne få vejret. Han lød som Anders And der var ved at blive kvalt.. :cry:

Dyrlægen mente at det enten kunne være kennelhoste eller hjerteorm.. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Rasmus, -jeg tror ikke, det er hjerteorm...

Pelle er for ung. Det tager nogen tid at udvikle sig.

...Hvis ikke han ligefrem har tilbragt sine første levemåneder i en have med nedfaldsfrugt og klamme snegle..

 

Det er jo for koldt nu, tror jeg... Der er ingen snegle mere.

 

 

Men hellere "safe than sorry".. Få endelig samlet en stribe lorte til dyrlægen de næste dage.

 

Kennelhoste skal han nok komme over, når bare du holder ham i ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var heldigvis kennelhoste. Vi kontaktede dem der havde solgt os hunden, for at holde dem opdateret, og de fortæller os så at deres egne hunde har kennelhoste. Så Pelle er blevet smittet den vej.

Så det var både en god og dårlig nyhed kan man sige..

 

Pelle er kommet i behandling. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kennelhoste er ikke voldsomt farlig.. De fleste hvalpe/unghunde får det såmænd på et tidspunkt. Også fordi det er så uhyre smitsomt.

Hundene KAN få det flere gange, men så bliver det i mildere grad.

 

Hvis hunden er meget plaget, så kan man få noget hostestillende hos sin dyrlæge.

Man kan også bare holde hunden i ro de par uger det varer. Så går det over igen af sig selv.

Det kommer an på hvor syg hunden er.

 

Jeg synes, at det farligste ved kennelhoste er, at man som hundeejer kan tage fejl af den og af hjerte/lunge orm. Som er dødsensfarlig og meget udbredt i Nordsjælland......

Og som især rammer unge hunde, der kan finde på at spise nedfaldsfrugt og lignende om efteråret..

 

Min ene hund har haft Kennelhoste tre gange, Groa to gange. Vi havde en som var syg i to måneder, Kennelhosten satte sig til lungebetændelse.

Mange gange er det forskellige vira, lige som ved vores Influenza.

Link til indlæg
Del på andre sites

kennelhoste er især et problem hvis man har flere hvalpe eller unghunde sammen. For det er næste umuligt at holde sådan nogle krabater i ro.

Hvis man kun har én hund, så er det nemmere at begrænse de fysiske udfoldelser..

 

Silke kom over sin værste hoste på godt en uge. Men hun var også "snoret" i den tid. Og blev holdt væk fra andre hunde. Hun var ca. ½ år da hun --og hendes kuldsøster--- fik det..

 

Silke fik ikke nogen medicin. Kun ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

kennelhoste er især et problem hvis man har flere hvalpe eller unghunde sammen. For det er næste umuligt at holde sådan nogle krabater i ro.

Hvis man kun har én hund, så er det nemmere at begrænse de fysiske udfoldelser..

 

Silke kom over sin værste hoste på godt en uge. Men hun var også "snoret" i den tid. Og blev holdt væk fra andre hunde. Hun var ca. ½ år da hun --og hendes kuldsøster--- fik det..

 

Silke fik ikke nogen medicin. Kun ro.

 

Speedy fik både ro og medicin, hun er 17 år, så ro er nemt nok :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ro er ikke så nemt med Pelle.. :P

Han har krudt i rumpen!

 

Det er vigtigt, at du så vidt muligt skåner lille Pelle, for store fysiske udfoldelser under sygdommen.

 

Man kan hjælpe kroppen nemmere gennem virus ved at give "sygemad" = let fordøjeligt foder, så kroppen ikke skal bruge en msse energi på at fordøje foderet, men kan bruge energien på at nedkæmpe virus.

 

Min Pelle, ja jeg har også en Pelle :) , var udsat for smitte og jeg forebyggede i inkubationstiden netop ved at give let fordøjeligt foder. Dette i tæt samarbejde med Pelles dyrlæge.

 

Hans kennelhoste blev kun til 3 "bjæf".

 

Muligvis var det kke blevet til mere alligevel, men det er uvist.

Jeg ved, at jeg gjorde hvad jeg kunne for min hund.

Inklusive rolig aktivering uden hård belastning.

 

Og dette ikke for at jeg skal føle mig frelst eller noget i den henretning, men jeg vil gerne give tippet videre.

 

"Sygemad" er tyndtflydende, nærmest suppe, af fisk eller kylling med godt udkogte brune ris og revne grøntsager. ca 1/3 af hver del. Eller med en overvægt af kød da din Pelle er en hvalp.

Plus vitaminer/mineraler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så var jeg sprunget i luften.. :P

 

Jaha... Jeg skulle have passet Silkes søster et par dage efter at søsteren fik kennelhoste.

Og jeg var så skrap nok til at melde afbud. Det blev søsterens familie ret sure over. De troede, at det var fordi jeg var bange for at Silke skulle blive smittet. Det var jeg ikke for jeg vidste, at hun VAR blevet smittet. For hvalpene havde været sammen hver dag. Men jeg vidste også, at den bedste behandling var ro. Og det ville jeg ikke kunne tilbyde søster.. Ikke i en lille 2-værelses lejlighed..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...