Hop til indhold

Alene hjemme træning - Hvordan?


Gæst Lullu
 Share

Recommended Posts

Emma er en skøn Labrador på 16 måneder. Hun lærte at være alene hjemme da hun var lille og der har ikke været problemer med det. Når vi har givet godbidder og sagt farvel går hun i kurven eller lægger sig på måtten, og når vi kommer hjem ligger hun faktisk altid og sover. Hun er aldrig alene mere end 5 timer ad gange, og det er kun 2 dage om ugen.

Om onsdagen er hun alene i 2 timer fra jeg tager på arbejde til min store dreng på knap 12 år kommer hjem. Når han kommer hjem tager han Emma med om på græsset bag huset (der er hegn om) og leger lidt og strøer noget foder ud. De synes begge to at det er vildt hyggeligt, og hun ved jo godt hvad der skal ske når han kommer hjem.

I sidste uge da han kom hjem opdagede han at han havde glemt sin nøgle. Han gik hen til døren hvor Emma lå og tog i døren i håb om at den ikke var låst, men det var den selvfølgelig. Derefter satte han sig i carporten da det regnede, så Emma kunne se at han sad der. Da jeg kom hjem 40 minutter senere og låste os ind havde Emma bidt den ene side af sin kurv (sådan en flettet en) i stykker, så hun må have været meget frustreret over at han sad derude når hun så gerne ville ud til ham.

Efter den dag er jeg 3 gange kommet hjem til hende hvor hun har bidt i sin kurv. Efter den første gang prøvede jeg at liste tilbage og kigge ind (hun kunne ikke se mig) og jeg kunne se at hun lå i kurven og sov. Efter at jeg havde afleveret den bette i børnehaven kørte jeg hjem og parkerede et stykke væk og listede så tilbage, og hun lå stadig og sov. Da jeg 3 timer senere kom hjem havde hun bidt i sin kurv, og det havde hun igen i dag.

I morgen er der nogen hjemme hele dagen, og søndag og mandag har jeg mulighed for at være alene men hende så jeg kan træne alene hjemme igen……men hvordan? Hun siger jo ikke noget til at jeg går, og hun sover i hvert fald den første time så det er jo ikke alene hjemme træning fra bunden hun har brug for. Hun har også været alene i 5 timer efter den dag uden at reagere på det, så jeg ved faktisk ikke lige hvordan jeg skal gribe det an. Håber der er nogen der kan give mig nogle gode råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg har ikke den store erfaring med det du beskriver, da begge mine 'har kørt lige efter bogen' mht alene hjemme træning.

 

Men jeg vil meget gerne anbefale dig at skifte hendes kurv ud - flettede pilekurve er måske smukke for øjet, men de er yderst farlige for hundemaver, hvis de kommer indenbords :shock:

 

Stod jeg med det samme problem som du, ville jeg umiddelbart forsøge mig med lidt stille aktivering i god tid inden afgang og evt. et kødben eller lign, som hun kunne få timerne til at gå med, hvis det er pga kedsomhed.

 

Ingen tvivl om, at hun nu har fået nogle knap så hensigtsmæssige 'billeder ind på hjernen' (har fået en uvane) og det kan godt tage lidt tid og arbejde at vende.

 

Det kunne måske være interessant for dig, for at udelukke at det er en form for seperationsangst, at optage hende på video - jeg har hørt om hunde, der egentlig ikke er trygge ved at være alene, men som umiddelbart ikke viser 'tegnene' i 'afskedsøjeblikket, men som op af dagen begynder at stresse op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund havde ligepludselig også svært ved at være alene.

 

Jeg fik anbefalet af en hundetræner, at jeg skulle lave en hule til ham. Det gjorde jeg, så i form af hans transportbur.

Jeg blev ydermere oplyst, om det ville være en god ide at lukke for det. -Sådan ville han helt ungå at blive frusteret og lære, at det var hans. Det har dog altid været åbnet, og det var en stor succes, da det har fungeret uden problemer siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...