Hop til indhold

"Hensyn" hvad menes der - mest til jægerne


Dorte
 Share

Recommended Posts

Som normalt på en søndag skulle Liva og jeg en tur i skoven. Ved indkørslen til skoven hænger et skilt "Jagt i skoven. Vis hensyn ved ophold og færdsel - det gør vi".

 

Da der ikke står "skoven er lukket pga jagt", kører jeg ind alligevel. Jeg går ud fra, at "det gør vi" betyder, at de ikke skyder mig (eller Liva) ;-)

 

Men hvordan viser jeg bedst hensyn?

 

Normalt går Liva uden snor, når vi er i denne skov, men jeg har altid flexlinien med, så den fik hun på i dag. Vi holdt os til de store stier (så brede, at en bil kan køre der), og var meget stille - ingen lege, træning (udover stilleleg og "sørg for, at mor ikke bliver skudt"-træning) osv.

 

Var der mere jeg kunne have gjort?

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske du kunne have holdt uden for skoven i stedet for, at køre ind.

 

Og så ville jeg personligt have foretrukket en kortere line end en flex, hvor hunden tildels har mulighed for at suse rundt mellem træerne.

 

Jeg syntes du har vist hensyn idet du har holdt hunden i snor, holdt dig til de store stier og hunden har forhåbentligt ikke gøet :-D

 

Hvis der ofte er jagt i den skov du benytter vil jeg desuden anbefale dig at købe noget af det orange udstyr jægerne selv bærer, netop for at undgå at de skal tage fejl :blink: Samt evt. købe et af de orange halsbånd til din hund, bare som en ekstra sikkerhed.

 

Fortsat god skovtur :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske du kunne have holdt uden for skoven i stedet for, at køre ind.

 

Og så ville jeg personligt have foretrukket en kortere line end en flex, hvor hunden tildels har mulighed for at suse rundt mellem træerne.

 

Jeg syntes du har vist hensyn idet du har holdt hunden i snor, holdt dig til de store stier og hunden har forhåbentligt ikke gøet :-D

 

Hvis der ofte er jagt i den skov du benytter vil jeg desuden anbefale dig at købe noget af det orange udstyr jægerne selv bærer, netop for at undgå at de skal tage fejl :blink: Samt evt. købe et af de orange halsbånd til din hund, bare som en ekstra sikkerhed.

 

Fortsat god skovtur :vinken:

 

Ih du milde :shock: hvis der skal alt det der til, så burde de da have skrevet hvad de forventede :shock:

 

Jeg ville heller ikke ane hvad de mente med "hensyn" :confused: Andet selvfølgelig end at man havde hunden i snor og sådan. Men igen, de burde altså uddybe forventningerne, de kan da ikke forvente at gud og hver mand som kommer i en skov har styr på hvad "hensyn" er i forbindelse med jagt...

 

Til trådstarter, kan du ikke hæfte en lille seddel neden under deres som beder om en uddybning? :mrgreen: Det kunne måske give dem en ide om at det ikke bare er almen viden hvad "hensyn" er :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske du kunne have holdt uden for skoven i stedet for, at køre ind.

 

Og så ville jeg personligt have foretrukket en kortere line end en flex, hvor hunden tildels har mulighed for at suse rundt mellem træerne.

 

Jeg syntes du har vist hensyn idet du har holdt hunden i snor, holdt dig til de store stier og hunden har forhåbentligt ikke gøet :-D

 

Hvis der ofte er jagt i den skov du benytter vil jeg desuden anbefale dig at købe noget af det orange udstyr jægerne selv bærer, netop for at undgå at de skal tage fejl :blink: Samt evt. købe et af de orange halsbånd til din hund, bare som en ekstra sikkerhed.

 

Fortsat god skovtur :vinken:

 

Jeg glemte vist at nævne, at "parkeringspladsen" ligger lidt inde i skoven + jægerne holdte foran skydebanen - igen længere inde end hvor jeg holdt.

 

Selvom hun havde flexlinien på, fik hun ikke lov til at løbe ind mellem træerne. Jeg tror nu, at hun kunne mærke på mig, at der var noget, der var anderledes for hun holdt sig meget tæt på mig og var mere opmærksom på omgivelserne.

 

Det er første gang, jeg har oplevet jagt derude, men igen det er "min" første jagtsæson med hund, men jeg vil da klart overveje noget mere synligt tøj - selvom jeg nu ikke ligner et indfødt dyr i min hvide jakke og mit Gryffindor-halstørklæde :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville da slet ikke turde gå i skoven hvis der var jagt.

Så for mig er vis hensyn det samme som bliv væk de ganske få gange der er jagt.

Rent bortset fra det så hæfter jeg mig ved at du skriver din hund normalt er løs i skoven, må den det?

Jeg kender da ingen skove ud over hundeskove hvor hunden må være løs?

Link til indlæg
Del på andre sites

I vores skov, må man gerne gå, selvom der er jagt. Det er en statsskov, og iflg. Skov og Naturstyrelsen skal jægerne tage hensyn til skovgæsterne. Der er ingen skiltning.

 

Vi har før boet lige ved en privat skov. Den var lukket, når der var jagt.

 

I vores hundeskov er der ikke jagt, men masser af rådyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg er helt enig med Kleo - er der jagt, så ville jeg heller ikke forstyrre eller risikere noget, det er alligevel ikke så tit at andres fritidsinteresser 'forplumrer' min og der er heldigvis mange andre dejlige gåsteder i det danske land :-D

 

Og alt efter hvad skov man går tur i, så er alm. skove = snor ALTID, i hundeskove bestemmer man vist selv :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...