Hop til indhold

Han keder sig !?!?!?!


Aslan
 Share

Recommended Posts

Aslan virker ikke ked af at han skal være alene hjemme.

Han virker ikke overglad når vi kommer hjem.

 

Og de første 2-3 timer sker der ikke noget.

 

Men så mellem 3 og 6 timer går det galt for ham.

Han begynder at kede sig og det går så ud over tapettet indtil videre, det lille gardin der er ind til vand rørene og så plumberingen til vandmåleren :(

 

 

Jeg har prøvet at ligge kong, fyldte ben, toilet ruller med godbidder. De er væk, men stadig er det gået ud over tapettet.

 

Han bliver mentalt aktiveret om morgenen, fodder søg i haven, små lækkerier spredt godt i haven, lidt gemmeleg og hvad man ellers lige kan finde på.

 

 

I søndags var der ikke noget, men der havde vi også glemt at tænde radioen, vi gik begge på en gang, det var så småt begyndt at blive mørkt uden for.

 

I dag har jeg slukket radioen, sat gardin op i bryggerset sådan at det er dunkelt derude. Køkkenet er sparelyset tændt.

 

 

Men what to do hvis det ikke hjælper?

Hvilke aktiverings forslag kunne i have til Aslan mens han er alene?

 

 

Jeg har fået forskellige ideer serveret.

Hundegård, hvilket kæresten stritter total imod (jeg er igang med at finde ud af hvordan jeg lige kvindelister ham :mrgreen: )

En anden, hvis søster har haft det samme problem, gik i 8-taller 1 time om dagen, og så blev hunden sat i "lænke" i hjæmmet sådan at den havde plads men ikke kunne nå noget andet, og den blev på denne måde beroliget i sin kedsomhed.

 

 

 

Jeg ønsker ikke diskution på lænke og hundebur, bare ideer til hvad der kunne aktivere ham når han er alene og keder sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om du skal have mere aktivering (der er jo allerede ben og kong). Måske handler det mere om, at han bare skal lære at "alene hjemme = sove". Men hvordan du lige gør... det ved jeg sgu ikke.

Samson har hverken ben eller legetøj når han skal være alene, tror han ligger og snorker hele tiden, uanset hvor mange timer vi er væk:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Hvor langt går I med ham om morgenen? Her går vi mindst en time (og Pero har altså meget små ben:mrgreen:) for at Pero er træt nok til at sove de timer han er alene. Jeg tror slet ikke han ville kunne sove eller være i ro hvis ikke han havde været ude at løbe, trippe, snuse og hilse på hunde i mindst en time hver morgen.

 

Måske I simpelthen skal på en laaang travetur om morgenen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan virker ikke ked af at han skal være alene hjemme.

Han virker ikke overglad når vi kommer hjem.

 

Og de første 2-3 timer sker der ikke noget.

 

Men så mellem 3 og 6 timer går det galt for ham.

Han begynder at kede sig og det går så ud over tapettet indtil videre, det lille gardin der er ind til vand rørene og så plumberingen til vandmåleren :(

 

 

Jeg har prøvet at ligge kong, fyldte ben, toilet ruller med godbidder. De er væk, men stadig er det gået ud over tapettet.

 

Han bliver mentalt aktiveret om morgenen, fodder søg i haven, små lækkerier spredt godt i haven, lidt gemmeleg og hvad man ellers lige kan finde på.

 

 

I søndags var der ikke noget, men der havde vi også glemt at tænde radioen, vi gik begge på en gang, det var så småt begyndt at blive mørkt uden for.

 

I dag har jeg slukket radioen, sat gardin op i bryggerset sådan at det er dunkelt derude. Køkkenet er sparelyset tændt.

 

 

Men what to do hvis det ikke hjælper?

Hvilke aktiverings forslag kunne i have til Aslan mens han er alene?

 

 

Jeg har fået forskellige ideer serveret.

Hundegård, hvilket kæresten stritter total imod (jeg er igang med at finde ud af hvordan jeg lige kvindelister ham :mrgreen: )

En anden, hvis søster har haft det samme problem, gik i 8-taller 1 time om dagen, og så blev hunden sat i "lænke" i hjæmmet sådan at den havde plads men ikke kunne nå noget andet, og den blev på denne måde beroliget i sin kedsomhed.

 

 

 

Jeg ønsker ikke diskution på lænke og hundebur, bare ideer til hvad der kunne aktivere ham når han er alene og keder sig.

hvad tid står i egentligt op?

 

I kan også aktivere ham så meget om morgen at han stresser når han er alene igen.

Hvor meget ro er der før i kører? efter aktivering osv. får han lov til bare at passe sig selv og lulrer rundt?

Ang radioen, så lad den være tændt hvis det hjalp i søndags ;) det har hjulpet her nu hvor de larmer med maskiner tværs over vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad tid står i egentligt op?

 

I kan også aktivere ham så meget om morgen at han stresser når han er alene igen.

Hvor meget ro er der før i kører? efter aktivering osv. får han lov til bare at passe sig selv og lulrer rundt?

 

 

Jeg står op kl 7 og smutter 8:30-8:45

 

Der ro på fra ca 8-8:15 og indtil jeg tager afsted så han har mellem 15 og 30 min nulleren rundt.

 

7-7:10 bruger jeg på mig selv,

 

og så fra 8-8:30 på at smøre madpakke, tage tøj på og små nipse ting.

 

 

Der nuller han rundt og ender med at ligge sig ud i sin kurv for det meste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg står op kl 7 og smutter 8:30-8:45

 

Der ro på fra ca 8-8:15 og indtil jeg tager afsted så han har mellem 15 og 30 min nulleren rundt.

 

7-7:10 bruger jeg på mig selv,

 

og så fra 8-8:30 på at smøre madpakke, tage tøj på og små nipse ting.

 

 

Der nuller han rundt og ender med at ligge sig ud i sin kurv for det meste.

vores morgen lidt hurtigt.

op 5.30. morgen, 10 på at se menneskelig ud, kaffe/smøg og morgensnak med cujo.

gå tur 6.00 varighed 20-25 min.

bagefter fodersøgning i haven.

så 6.45 cirka er han færdig cirka, vi nusser lidt og hygger. det tager 10-15 min. Derefter får han lov at nulrer rundt og får kontakt hvis han opsøger det.

Jeg kører 7.30.

Heidi mellem 6.30 og 9.00 alfhængning af mødetid.

Han får sin frossen kong når sidste person kører.

Huset er mørkelagt.

Gardiner trukket for, så han kan ikke se ud på vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige taget ham i det nu for et par minuter siden :shock:

(jeg sad jo lige her så han fik ikke den største kontakt)

 

Vi har jo ingen børn, så tiden går jo med Aslan. Og han får sikkert lidt mere opmærksomhed end hvvis vi havde 3 børn....kan jeg forestille mig :oops: Og måske det så er frustrerende at der ikke er nogen når han så vågner og er frisk.

 

Vi har altid holdt fast i at er vi hjemme, får han ikke specielt meget kontakt før efter kl 14 netop for at holde ved rutinen.

 

Lige nu, hvor han ikke får opmærksomhed, går han fra det ene ben til det andet, hen og kigge efter et andet stykke legetøj, men gider det ikke aligevel, går en runde i stuen og sætter sig hen til døren.

 

Jeg tænker også lidt at det jo er kommet efter at vi er begyndt på eukunuba, i og med at han spiser op hver dag, har han jo også fået en del mere energi (lige nu prøver vi med 250 g fodder morgen og 450 aften).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har før hørt om hunde der finder ud af at spise tapet, og der er noget med at der er noget i det de godt kan lide. Indy gjorde det også i 9-10 måneders alderen, men hun stoppede ikke ved tapetet, men tog pudset af også :shock:

Kan ikke huske hvor gammel Aslan er, men omkring den alder Indy havde på det tidspunkt, sætter de blivende tænder sig "fast" i kæberne, og de kan godt blive lidt som små hvalpe igen der skal tygge i alting pgs kløe fra tænderne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har før hørt om hunde der finder ud af at spise tapet, og der er noget med at der er noget i det de godt kan lide. Indy gjorde det også i 9-10 måneders alderen, men hun stoppede ikke ved tapetet, men tog pudset af også :shock:

Kan ikke huske hvor gammel Aslan er, men omkring den alder Indy havde på det tidspunkt, sætter de blivende tænder sig "fast" i kæberne, og de kan godt blive lidt som små hvalpe igen der skal tygge i alting pgs kløe fra tænderne.

 

 

Ja han tager også pudset med også. Han har faktisk præsteret at grave (kradse?)ind i væggen :shock:

 

Han er 8½ mdr, så det passer da nogenlunde med alderen.

 

Han har godt nok kløet sine gummer på sine ben (det kan ikke forklares)

Men han tygger ikke mere ben end han plejer, faktisk mindre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan ER unghunde meget ofte. Ja, jeg er ked af at sige det, men det er faktisk ret normalt for en unghund, det har intet med foderet eller noget at gøre, men er simpelthen fordi de kommer i en periode hvor de har MEGET energi og hormonerne ræser rundt i kroppen på dem.

Næsten alle mine hunde har haft en periode med den slags problemer, som startede netop i 7-9 måneders alderen. Der er faktisk ikke andet du kan gøre end det du allerede gør (som er helt rigtigt, og meget fint).

 

Du er jo selv inde på det, det sker når han begynder at kede sig, så det har intet med stress eller seperationsangst eller noget andet at gøre!

 

Det går heldigvis over af sig selv når de kommer ud af puberteten, så mit råd er at forsøge at begrænse skaderne på hjemmet (ved at sørge for at han ikke kan få fat i alle møblerne osv.) og så væbne dig med tålmodighed, og vente på at det går over. FOR DET GØR DET HELDIGVIS.

Du får muligvis en masse råd, som du så kan følge, og måske vil du tro, at det var det der hjalp. Men sandheden er, at det i virkeligheden går over af sig selv, og ville være gået over uanset om du havde fulgt rådene eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter min mening, dannet gennem erfaring, skal hunde ikke aktiveres når de er alene hjemme. De skal sove!

 

Derfor går min alenehjemmeforberedelsestræning ud på at give min hund vane for at være i ro/sove, når der ikke sker noget han skal, være med i hjemme.

 

Jeg aktiverer ikke meget inde, dog noget omkring mad, men ellers stort set intet.

Aktiviteten foregår stort set udenfor.

 

Forberedelsen går ud på at lære hunden, at i de timer den er alene hjemme (klokken noget til klokken noget) er den ikke aktiv, men sover/hviler.

 

Dermed keder den sig ikke eller forventer aktivitet i de timer den er alene.

 

Giver det mening?

 

Aktivitet i alene timerne leder desværre ofte til uønsket aktivitet enten fordi hunden hidser sig selv op med aktiviteten eller "hører" noget den reagerer på - som den ikke ville opdage hvis den sov.

 

Jeg vil foreslå, at du står op ½ time tidligere og trætter Aslan endnu mere gennem fysisk og mental aktivitet, så han vitterligt bliver træt og forhåbenligt sover igennem.

 

Væn ham til at aktivitet sker på de tidspunkter jeres arbejde dikterer - også så vidt det er muligt når I har fri selvom det som regel ikke kan overholdes :-D

Eller sørg for at "bombe" ham igennem på fridagene så han ikke hænger sig i tidspunkterne.

 

Selv er jeg typisk hjemmefra om formiddagen og dette betyder at jeg ikke aktiverer Pelle disse timer når jeg ER hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vær ikke så hård ved væggen :lol:

 

:sut:

 

Men vi er da inde på det samme mht. om morgen og sovetid, kunne forestille mig at aslan er vant til at sove længe og dortenumsen er lidt sløv i betrækket om morgen, så måske slet ikke har behov for at sove så "længe" som alene tiden er..

 

Den med aktivering når man er hjemme kontra ikke hjemme tidspunkt på dagen er jeg spændt på at høre om hjælper... personligt ville jeg nok ikke gøre, men det er nok pga. vi ikke har problemer (mere) og fordi vi er væk 6-8 timer i daglig dagen. Men hjælpe nogen kan det nok gøre.

 

 

Cujo er ved at gå ud at sit gode skind til hverdags hvis klokken er over 6 og vi ikke er kommet afsted endnu, og hvis vores søn en sjældent gang i mellem sover længere end kl 7 i weekenden skal Cujo nok vække mig for at fortælle mig at vi skal op :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

:sut:

 

Nåårhh :-D

 

Men vi er da inde på det samme mht. om morgen og sovetid,

 

 

Ja, jeg så andre havde været der før mig :-D

 

Cujo er ved at gå ud at sit gode skind til hverdags hvis klokken er over 6 og vi ikke er kommet afsted endnu, og hvis vores søn en sjældent gang i mellem sover længere end kl 7 i weekenden skal Cujo nok vække mig for at fortælle mig at vi skal op :roll:

 

De faste rutiner mener han skal overholdes :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se noget sted i tråden hvor meget i går med Aslan om morgenen?!

 

Det er super vigtigt at han kommer ud og får bevæget sig en del - Aslan er jo mere eller mindre på sit ypperste aktivitetsniveau i sit hundeliv :mrgreen:

 

Vi kender jo fra os selv hvordan man bliver helt urolig i kroppen af at ligge (og være syg fx) i lang tid uden at få bevæget sig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se noget sted i tråden hvor meget i går med Aslan om morgenen?!

 

Det er super vigtigt at han kommer ud og får bevæget sig en del - Aslan er jo mere eller mindre på sit ypperste aktivitetsniveau i sit hundeliv :mrgreen:

 

Vi kender jo fra os selv hvordan man bliver helt urolig i kroppen af at ligge (og være syg fx) i lang tid uden at få bevæget sig!

 

Ja det er vigtig at få "læst avisen" det gør også træt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til aktivering mens vi ikke er der, gjorde jeg igår det at han fik en kong lukket med leverpostej og så et par enkelte godbider i. Og han havde kun gravet en lille bitte micro smule i et i forvejen gravet hul og havde ikke været i tapetet. Jeg har gjort det samme i dag for at se om det har hjulpet. Han ville ikke spise sit tørfoder ude på græsset, så det fik kraverne og aslan fik det ris han skal have (bob bob anden diskution).

 

Men jeg står hermed op ½ time før i morgen og så må vi finde på et eller andet på gå turen om morgenen. Vi er ude imellem 20-30 min om morgenen.

 

 

Og jeg er faktisk HYPER frisk (næsten) om morgenen og nyder KUN at sove længe søndag.........NÅ!!! Og Aslan er begyndt at blive A-hund, men går stadig sent i seng.

 

I weekenderne holder vi fast i den daglige rutine, han bliver ikke aktiveret før ca efter kl 14 dog er der hundetræning lørdag fra 9-10 tror jeg det er.

 

 

 

Jeg glæder mig lidt til at se hvordan der ser ud i dag, for alle andre dage har han jo fået noget at lave, lidt snask i en bidedims, en rulle med noget i, osv osv for hunden skulle jo aktiveres :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...