Hop til indhold

Kiropraktor kontra alm. dyrlæge kontra alternativ dyrlæge


Gæst Tanten
 Share

Recommended Posts

Tjaaaa - Vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde den skovlfuld tanker og erfaringer der kommer herfra nu. :mrgreen:

 

den eneste grund til jeg skriver dette er sådan set bare fordi jeg syntes det er en smule tankevækkende - eller måske mere en øjenåbner for mig.

 

Jeg startede i juni med at tage min hund til en alternativ dyrlæge der bruger urter og akupunktur (ingen nævnt, ingen glemt ;-)). Grunden til denne beslutning var, at min hund i et par år (efter en drægtighed) var begyndt, at lide af falsk drægtighed efter løbetid. Jeg har en kollega der havde gode resultater derfra.

 

Min hund fik konstateret en leverubalance og "selvfølgelig" en nyreubalance. Vi startede via fodringen og med urter, at rette op på leverbalancen. Da det meget hurtigt og med rigtigt godt resultat var "fikset" gik vi over til at rette nyreubalancen (som jeg nu har lært er det der er "skyld" i problemerne med den falske drægtighed og desuden ofte konstateres på løbske tæver under løbetiden). Vi skiftede urter og fik regelmæssige tjek - Jeg var afsted med hunden hver 10'ende dag og stille og roligt blev dette forøget til hver 3. uge.

 

desværre skete der det under forløbet, at min hund fik en pænt seriøs skade på højre forben. Jeg var ved alm. dyrlæge og fik smertestillende (Metacam), men desværre havde de ikke tid til yderligere end et røngten den dag, så blev der konstateret noget måtte det vente - Jeg valgte derfor, at tage det smertestillende med hjem og vente med røngten (min hund har fået den dosis bedøvelser/nakoser hun har fortjent, så jeg ville ikke bedøve for et røngtenbilled og så skulle risikere at hun skulle bedøves igen et par dage efter ved evt. yderligere behandling).

 

Jeg fik den alternative dyrlæge til også at tjekke benet da jeg alligevel var afsted med det andet og vi blev enige om, at vi skulle se tiden an. Da der var gået yderligere en lille uge (nu 1½ uger ca. efter benskaden) blev vi enige om, at der skulle et røngten til. Jeg tog derfor hunden til anden dyrlæge og fik tage billeder, og yderligere Metacam med hjem. Min hund var meget længe om, at vågne efter bedøvelsen (hun blev bedøvet kl. 9.00 om morgnen og var først på benene igen ca. kl. 22.00 om aftenen).

 

Ca. 1½ døgn efter bedøvelsen begyndte min hund at få tyndskid (der blev tyndere og tyndere i takt med at tiden gik) samt opkast. Skæbnen ville, at jeg havde et bryllup på Sjælland, og ingen pasningsmulighed havde til min hund (heldigvis). Ca. hver ½ til hele time (som det nu passede bedst) stod Tanten i høje hæle og lang kjole og luftede hund og gjorde bil ren for bræk og lort.

 

Dagen efter bryllupet stod det ud af min hund som hvis man åbner for en vandslange og det var nærmest blod. Babu babu det gik til nærmeste dyrlæge som konstatere en tarminfektion. denne dyrlæge mener tarminfektionen var opstået som følge af at kroppen havde været "nedkølet" og "sat på stand by" for længe af bedøvelsen. Derved er det hele eskaleret og tarmen blev mere og mere irreteret.

 

Langt om længe kunne jeg få min hund til kiropraktoren som kunne konstatere hvilken skade min hund havde/har i benet. Noget med kapalleddet (som jeg har luftet herinde). Jeg blev foreslået, at dette kunne fikses med kortison (binyrebakhormon). Kiropraktoren fik en update på historien og blev ikke overrasket da hun hørte om min hunds mave/tarmproblemer. Hun mener det skyldtes Metacamen og mener desuden, at jeg skal være påpasselig med smertestillende til min hund. Helt præcist hvorfor hun mener dette ved jeg desværre ikke, men jeg tror det skyldtes, at min hund er meget hård og skjuler evt. dårligdomme for godt. Hun plejer gerne, henvendt til hunden, at starte med at spørge den om hvad den så skjuler for os idag ;-).

 

Den alternative dyrlæge ville ikke være med til indsprøjtning med Kortison og ville gerne prøve med akupunktur. Eftersom jeg havde bestemt, at min hund var lagt på hylden, sådan rent træningsmæssigt, indtil nytår, fik hun lov til at prøve med akupunkturen.

 

Sidste nye er, at benet er fint, blodtilførelsen er stadig en smule forringet i det skadede ben, men resultatet er rigtig godt. Min hund fik akupunktur 1 gang om ugen i ca. 1 måned.

 

Nyreubalancen var rettet helt utroligt op og den alternative dyrlæge mente jeg skulle give min hund smertestillende igen, da der blev sporet fremgang i benet. Dette var jeg ikke meget for, men gav det et forsøg. Så hunden fik smertestillende igen, lidt under halv dosis og kun hver anden dag.

 

Alle disse ture til behandlere lærte mig at der er en sammenhæng i det hele.

 

Nyreubalance påvirker ofte hunden i venstre side. Min hund har haft flest problemer med den venstre side (det gælder både øjne, øre, tænder osv.). Desuden (mener jeg) at det også er nyreubalancen der er knyttet til forbenene (men jeg er ikke helt sikker). Og så skulle det være leverubalancen der er knyttet til bagbenene.

 

Nu skal jeg snart afsted med dyret igen til en sidste justering af nyrene, da tiden for den falske drægtighed nærmer sig.

 

Dette er egentlig kun skrevet idet jeg syntes det er lidt spændene og måske der er andre der også gør - hvem ved.

Nogle tænker nok også hva' faen skal jeg bruge den smøre til - Tjaaa intet, man er velkommen til, at trække på skuldrene, ryste på hovedet og evt. tænke Hippie ;-). Men det kunne også være dette kunne få andre med evt. problemer til, at tænke i nye baner, og måske ende op med et positivt resultat på et gammelt/nyt problem der ikke rigtigt har kunnet blive fikset af den traditionelle vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en ordentlig omgang Bali-pigen har været igennem :ae:

 

Kan ikke lade være med at tænke på den logistiske planlægning, det må have krævet "hele tiden" at skulle til dyrlægen, og vel at mærke ikke en der bor lige ved siden af :???:og bunden på pengekisten må også være hævet betydelig :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

På det alm. røngten kunne der ikke ses noget. Derfor var min glæde stor da jeg endelig kunne komme til kiropraktoren. Hun kunne med hende termografi-dims og hendes erfaringer (dog fra heste med denne type skader) sætte en diagnose på.

 

Bali er så god som hun kan blive, dog fortsætter jeg med akupunktur på benet når jeg alligevel er afsted i andet ærinden.

Bali er kommet på fuldtidspension nu, idet jeg ikke vil risikere at denne skade opstår igen og chancen er der desværre (hun er jo også en halvgammel traver ;-)).

 

A9: Det er i disse tider man jubler over man har tegnet en forsikring :-D Mine forældre har dog spurgt om jeg selv tror på at selskabet vil forsikre min næste hund :mrgreen:

 

Tak for alle jeres "helbredende tanker".

 

Er der nogle der mener der er noget der er forvirrende eller blot er nysgerringe - så kom endelig frit frem :blink: Der er garanteret udeladt noget fra min side fordi det er blevet "hverdag". Og der er garanteret nogle herinde der kan supplere ved evt. spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lige med i "tak" vognen, dejligt for mig at vide at man evt kunne have andre muligheder!

 

 

Svigernes ene lab er også ALTID med falske hvalpe :evil: og hun piiiiiiiiiiiiiiiber det er til at blive vandvittig af.....men nu kan jeg da foreslå dem et nyre tjek hos en alternativ behandler :-D så har jeg gjort mit for at få fred i deres hjem :mrgreen: (ja jeg er total egoist:mrgreen: )

Link til indlæg
Del på andre sites

sikken noget skidt med vovse hvilken behandling bruger du for leverubalacen og nyrene:?::?::?:

 

og hvilken dyrlæge bruger du:?::?::?:

 

og hvordan har du opdaget disse ting:?::?:

 

Vovse har det OK igen, men er blevet pensioneret et par år før tid :-D

 

Det med ubalancerne tror jeg lyder værre end det er. Så vidt jeg husker opstår leverubalancen pga. for "kraftig" fodring (ikke at forveksle med overfodring osv.) men mere noget med at hunden gennem tørfodret har fået mere end den har haft brug for og derfor har leveren haft lidt overarbejde. Dette blev rimeligt hurtigt ændret gennem kosten - halvdelen af tørfodret væk og så blev det erstattet med ris, grøntsager og kød i den rette mængde.

 

Jeg har en kollega som brugte dyrlægen til hendes hund og jeg mente det var et forsøg værd om hun kunne rydde op i min hunds hormoner. Dyrlægen er Gudrun Frantsen. Hvis en hund har nyreubalance er det dette der er skyld i den falske drægtighed. Sidst vi var afsted (midt i hendes løbetid) var der ingen ubalance at sporer overhovedet, så dyrlægen har allerede udtalt at hvis min hund bliver falsk drægtig igen, så tror hun ikke hun kan gøre mere. Jeg skal afsted igen i den nærmeste fremtid for lige at tage evt. ubalance i opløbet, det tager jo tid, så det skal hjælpes i opløbet.

 

Af kiropraktor bruger jeg Marianna Bendixen og jeg var rimelig sikker på hun kunne finde diagnosen på forbenet, da røngten intet viste.

 

jeg har ikke opdaget disse ting, det har de to kloge damer :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Vovse har det OK igen, men er blevet pensioneret et par år før tid :-D

 

Det med ubalancerne tror jeg lyder værre end det er. Så vidt jeg husker opstår leverubalancen pga. for "kraftig" fodring (ikke at forveksle med overfodring osv.) men mere noget med at hunden gennem tørfodret har fået mere end den har haft brug for og derfor har leveren haft lidt overarbejde. Dette blev rimeligt hurtigt ændret gennem kosten - halvdelen af tørfodret væk og så blev det erstattet med ris, grøntsager og kød i den rette mængde.

 

Jeg har en kollega som brugte dyrlægen til hendes hund og jeg mente det var et forsøg værd om hun kunne rydde op i min hunds hormoner. Dyrlægen er Gudrun Frantsen. Hvis en hund har nyreubalance er det dette der er skyld i den falske drægtighed. Sidst vi var afsted (midt i hendes løbetid) var der ingen ubalance at sporer overhovedet, så dyrlægen har allerede udtalt at hvis min hund bliver falsk drægtig igen, så tror hun ikke hun kan gøre mere. Jeg skal afsted igen i den nærmeste fremtid for lige at tage evt. ubalance i opløbet, det tager jo tid, så det skal hjælpes i opløbet.

 

Af kiropraktor bruger jeg Marianna Bendixen og jeg var rimelig sikker på hun kunne finde diagnosen på forbenet, da røngten intet viste.

 

jeg har ikke opdaget disse ting, det har de to kloge damer :mrgreen:

 

 

hvad har behandlingen lydt på:?::?:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad har behandlingen lydt på:?::?:

 

Ved den alternative dyrlæge startede vi med, ændre på fodret og så fik min hund nogle tilskudspiller (noget kinesisk tangnoget, tror jeg :oops:) og nogle andre kinesiske urter, altså to slags.

 

Da der var styr på leverubalancen gik vi videre til nyreubalancen og de ekstra kinesiske urter blev skiftet til nogle andre kinesiske urter (tangdimserne var en form for basis tilskud).

 

Under hele forløbet er der blevet suppleret med akupunktur, både med nåle og laser.

 

Da der var godt styr på nyrerubalancen stoppede vi med de kinesiske urter - men jeg kunne måske godt forestille mig, at vi kan ende med at give hende en tur mere i takt med at tiden for falsk drægtighed nærmere sig - måske som støtte/hjælp til hunden. Dette er blot mine egne tanker omkring "projektet" ikke noget jeg ved, endnu ;-).

 

Forbenet blev fikset med RO og akupunktur hver uge. desuden blev der suppleret med en smule smertestillende i en kort periode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ved den alternative dyrlæge startede vi med, ændre på fodret og så fik min hund nogle tilskudspiller (noget kinesisk tangnoget, tror jeg :oops:) og nogle andre kinesiske urter, altså to slags.

 

Da der var styr på leverubalancen gik vi videre til nyreubalancen og de ekstra kinesiske urter blev skiftet til nogle andre kinesiske urter (tangdimserne var en form for basis tilskud).

 

Under hele forløbet er der blevet suppleret med akupunktur, både med nåle og laser.

 

Da der var godt styr på nyrerubalancen stoppede vi med de kinesiske urter - men jeg kunne måske godt forestille mig, at vi kan ende med at give hende en tur mere i takt med at tiden for falsk drægtighed nærmere sig - måske som støtte/hjælp til hunden. Dette er blot mine egne tanker omkring "projektet" ikke noget jeg ved, endnu ;-).

 

Forbenet blev fikset med RO og akupunktur hver uge. desuden blev der suppleret med en smule smertestillende i en kort periode.

 

 

det lyder godt

hvordan ved du at ubalancerne er i orden er det ved blodprøve:?::?:

Link til indlæg
Del på andre sites

det lyder godt

hvordan ved du at ubalancerne er i orden er det ved blodprøve:?::?:

 

Nej dyrlægen bruger sine hænder :shock: Ikke noget jeg sådan lige tror jeg kan gører efter :blink: Så der er ikke nogle blodprøver involveret på noget tidspunkt.

 

Vi kigger på hunden - der er sket en enorm forandring. Pelsen er superfin og næsten uden det der fedtfnidderfnadder der ofte er i løbetiden.

 

Tungen bliver der også kigget på feks. den ser også stadig fin ud, siger hun :-D Ej jeg er da begyndt, at kunne se noget af det også, men jeg står vist også lidt i vejen nogle gange :blink: Pisse nysgerrig er jeg jo :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Nej dyrlægen bruger sine hænder :shock: Ikke noget jeg sådan lige tror jeg kan gører efter :blink: Så der er ikke nogle blodprøver involveret på noget tidspunkt.

 

Vi kigger på hunden - der er sket en enorm forandring. Pelsen er superfin og næsten uden det der fedtfnidderfnadder der ofte er i løbetiden.

 

Tungen bliver der også kigget på feks. den ser også stadig fin ud, siger hun :-D Ej jeg er da begyndt, at kunne se noget af det også, men jeg står vist også lidt i vejen nogle gange :blink: Pisse nysgerrig er jeg jo :engel:

 

er det hende der gudrun du bruger

eller hende du skrev om før

Link til indlæg
Del på andre sites

er det hende der gudrun du bruger

eller hende du skrev om før

 

Det er Gudrun jeg ligger mine penge ved mht. til at rette op på hundens ubalancer og det er også Gudrun der bruger akupunktur.

 

Kiropraktoren er Marianna Bendixen - Det var hende der satte en diagnose på forbenet. Men det er Gudrun der har behandlet forbenet - det kan Marianna ikke.

 

Så jeg har lavet et parløb med de to - og derved har jeg efterhånden fået opsnappet en masse ting om hvordan det hænger sammen (selvfølgelig med det forbehold at jeg sagtens kan have misforstået noget ;-)).

 

Den første gang jeg var ved Marianna (det var lang tid inden jeg startede ved Gudrun) konstaterede hun at min hund virkede mere "slap" i hele den venstre side. Det var hende der fandt noget i venstre kæbe, som resulterede i 3 tænder der blev fjernet :-) - de to af tænderne var dog en skade der var opstået ca ½ år inden, men som jeg gik og holdt øje med.

 

Jeg har feks hørt begge de to kloge damer udtale til mig, at nyrerubalancer påvirker venstre side og man må jo sige det passer godt på min hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det er Gudrun jeg ligger mine penge ved mht. til at rette op på hundens ubalancer og det er også Gudrun der bruger akupunktur.

 

Kiropraktoren er Marianna Bendixen - Det var hende der satte en diagnose på forbenet. Men det er Gudrun der har behandlet forbenet - det kan Marianna ikke.

 

Så jeg har lavet et parløb med de to - og derved har jeg efterhånden fået opsnappet en masse ting om hvordan det hænger sammen (selvfølgelig med det forbehold at jeg sagtens kan have misforstået noget ;-)).

 

Den første gang jeg var ved Marianna (det var lang tid inden jeg startede ved Gudrun) konstaterede hun at min hund virkede mere "slap" i hele den venstre side. Det var hende der fandt noget i venstre kæbe, som resulterede i 3 tænder der blev fjernet :-) - de to af tænderne var dog en skade der var opstået ca ½ år inden, men som jeg gik og holdt øje med.

 

Jeg har feks hørt begge de to kloge damer udtale til mig, at nyrerubalancer påvirker venstre side og man må jo sige det passer godt på min hund.

 

lyder utrolig spændene ærgeligt at de ikke ligger her på sjælland de to kloge damer

Link til indlæg
Del på andre sites

lyder utrolig spændene ærgeligt at de ikke ligger her på sjælland de to kloge damer

 

Kiropraktordamen bor på Sjælland :blink:

 

Tanten forcere broer og mange kilometre for at få kræet tjekket - Det er en dejlig billig hobby det der hund noget :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Kiropraktordamen bor på Sjælland :blink:

 

Tanten forcere broer og mange kilometre for at få kræet tjekket - Det er en dejlig billig hobby det der hund noget :mrgreen:

 

 

nå en god ting en på sjælland:mrgreen::mrgreen:

 

ja billigt en god joke

har selv brugt langt over 30000 kr på under 7 mdr på hund

Link til indlæg
Del på andre sites

nå en god ting en på sjælland:mrgreen::mrgreen:

 

ja billigt en god joke

har selv brugt langt over 30000 kr på under 7 mdr på hund

 

Jeg syntes nu også min forsikring har taget sig lidt længere betænkningstid ved sidst regning i forhold til hvad de plejer :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...