Hop til indhold

Hvordan ved jeg om hun keder sig?


Gæst Any
 Share

Recommended Posts

Hvordan ved man om hunden bliver stimuleret nok i det daglige? jeg er altid i tvivl om jeg gør det godt nok. Jodie er 6 mnd. nu og nogle gange henter hun min yngstes legetøj og går hen til mig med det - Lægger sig demonstrativt liiiige ved siden af mig og gnaver i det. Når jeg siger 'nej' og giver hende noget af hendes eget at bide i, går hun direkte hen og henter sønnens legetøj igen. Det kan hun godt gøre ti gange i træk. Er det mon kedsomhed eller en hvalpeting? :blink:

 

Altså: Hvordan kan man se om hunden keder sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan ved man om hunden bliver stimuleret nok i det daglige? jeg er altid i tvivl om jeg gør det godt nok. Jodie er 6 mnd. nu og nogle gange henter hun min yngstes legetøj og går hen til mig med det - Lægger sig demonstrativt liiiige ved siden af mig og gnaver i det. Når jeg siger 'nej' og giver hende noget af hendes eget at bide i, går hun direkte hen og henter sønnens legetøj igen. Det kan hun godt gøre ti gange i træk. Er det mon kedsomhed eller en hvalpeting? :blink:

Jeg tror det er ret almindeligt at hunde fatter større interesse ved ting de kan mærke at andre er interesserede i. Og det viser du jo at du er, når du reagerer når hun tager din søns legetøj. Jeg kan forestille mig at du bare lader hende være, når hun har sit eget.

 

Hun kan også have lært at du reagerer når hun tager bestemte ting og at hun bare prøver at få dig lidt op på dupperne.

 

Hvis du vil have det væk, kan du prøve at smide en godbid til Jodie når hun tager de ting hun ikke må, og så fjerne legetøjet når hun er i gang med godbiden. Tager hun sit eget legetøj, rejser du dig op og leger lidt med hende. Så viser du at det er hendes eget, der er det mest interessante og at det er hendes eget der sætter skub i dig.

 

Altså: Hvordan kan man se om hunden keder sig?

Det tror jeg kan være svært, især mht. voksne hunde. Og det er ihvertfald ikke et spørgsmål der er nemt at svare på.

 

Min egen hund rejser sig hver gang jeg går ud af rummet, hvis han har haft en lang periode hvor der ikke er foregået noget. Har han f.eks. været på udstilling, og jeg går ud af rummet, bliver han liggende eller går ind i min seng.

 

Nogle gange kommer han hen og stirrer på mig, eller henter legetøj og viser mig. Det tolker jeg også som kedsomhed.

 

Noget man kan lægge mærke til er, om hunden begynder at overreagere i forhold til hvordan den ellers plejer at opføre sig, eller bliver "uartig". Det kan være et tegn på understimulering men det behøver det ikke at være.

 

Tror vi skal have Ninjamor på banen her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

på mine egne hunde synes jeg det er nem og se om de keder sig eller bare slapper af

 

de har som regel prøvet at få min opmærksomhed med et eller andet de ligger sig derefter ned hvis det ikke virker og slapper af men i realiteten er de kun ligger sig grundet kedsomhed og ikke fordi de vil slappe

 

de bruger også ofte ting som ikke er deres egne til at få opmærksomhed med

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi gjorde det med Emma da hun var på din hunds alder at vi købte nyt legetøj og dimser til hende ca. en gang om mrd. på den måde fik hun nyt indhold, og det gamle der havde været gæmt væk blev sjovt igen efter lidt tid. Vi brugte ikke vildt mange penge på at købe dyrt legetøj, det kunne såmænd bare være en gammel bamse hun fik. Med det trick har vi "kun" fået ødelagt en halv væg og lidt tøj, samt et par af mine sandaler:rolleyes:

 

Vi opfatter det som kedsomhed når Emma enten render rundt efter os bare for at se hvad vi laver, eller hun ligger i døren til begge stuer og kigger rundt eller nedstirrer os, hvis det er rigtig slemt så smutter hun ud til far der sidder ved compen. og bider ham med sine små fortænder, det gør ligeså ondt som når man bliver nevet og så ryger hunden ud af huset i 5 min. og så sker der da lidt:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aktivthundelivdk

Spørgsmålet er vel egentligt, hvordan undgår vi en hund keder sig?

 

Jeg tror ikke hunde oplever kedsomhed, som vi mennesker gør. De bliver mere frustreret over manglende aktivering.

 

En vild/urhund eller ulv hviler sig egentligt hellere end fise rundt og bruge unødvendigt energi. Men når de så er i gang med jagt/fødesøgning, så er det aktivitet på højeste niveau.

 

Det er i mine øjne den form for aktivitet vi skal prøve at simulere. Gør vi det, får vi en hund som egentligt kan koble af det meste af dagen.

 

Sportræning er vel nok den aktivitet, som er lige til for alle hundeejere og er ekstremt stimulerende for hunden, samt forholdet imellem hund og fører.

 

En times sprotræning og man har en helt mentalt afslappet hund.

 

Men den gode gamle øvelse, med at smide mad ud på græsplænen, er også god stimulering, hvor hunden virkelig skal bruge sine sanser.

 

Gem eventuelt noget af maden i træer eller lign. så der virkelig er udfordring.

 

En bamse er kun en nødløsning og den får egentligt ikke stimuleret sine behov af at bide en bamse i stykker, den får bare noget frustrationen kan gå ud over.

 

Tager man ud og arbejder med sin hund (al form for træning og aktivitet, hvor hund og fører er indvolveret er perfekt), da vil man i lang hørere grad sikre sig imod hunden der keder sig.

 

MVH Kim

 

Aktivthundeliv

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Kunne egentlig godt tænke mig at høre fra andre, der har border collie eller tilsvarende hunde som i meget stor grad skal bruge mentalt træning.

Jeg er ret sikker på at Jodie keder sig meget af dagen. Som jeg har skrevet tidligere så sover hun næsten ikke i løbet af en dag (men til gengæld hele natten). Hun er således i gang ca 12 timer i døgnet og intet gør hende træt. I går gik vi en tur ved stranden i 2 timer efter at have været på besøg i 2 timer. Hun legede en time med en anden hund der havde samme energiniveau som hende selv (dvs ingen grænse for aktivitet). På vej hjem fra stranden lavede vi sportræning (hvilket hun pga race ikke er særlig god til). Da vi kom hjem sov hun meget tungt ½ time, så var hun klar igen og gik i gang med at snuppe børnenes legetøj eller løbe rundt og lege vildt med sit eget.

Jeg har købt en legedims, som skulle være noget af det mest avancerede til hunde ifølge dyrehandleren. Der er nogle klodser med godbidder indeni, som skal trækkes langs en rille og derefter trækkes op, for at man kan få godbidden. Jeg havde troet at dette kunne trætte hende, men nej.

 

Som I ved fra tidligere tråde så kan Jodie allerede rigtig mange ting og jeg har valgt ikke at lære hende nyt foreløbig. I stedet finder hun så selv på ting, som at trække skuffer op i køkkenet og åbne skraldespande - hmm.

 

Jeg ved at det kræver sit at have en border (blanding i dette tilfælde), men jeg har mod på det hvis bare jeg havde en ide til hvordan. Hun er allerede god til agility (uden spring) og lydighed og hun virker sådan set ikke frustreret over ikke at få underholdning nok. Måske er det bare sådan en border er? Jeg er vant til golden, labrador og berner sennen, som slet ikke kræver det samme. Må sige at jeg er overrasket og snart led og ked af at folk siger at det afhænger af hvad man selv gør det til etc... eller at de siger at Jodie da ser meget rolig ud. Ja hun er rolig, men aktiv langt ud over det sædvanlige (giver det mening).

 

Måske kan man ikke gøre det bedre med en border så længe man ikke har en fåreflok???? :-D

 

Vores dagsprogram er således:

1. Tur om morgenen med ganske lidt træning undervejs (jeg er ikke morgenfrisk). Hun bærer ting for mig og vi leger gemmeleg og 'går pænt' noget af turen. Hendes morgenmad gives som 'søg'.

2. Ved middagstid cykler vi en tur. Hun elsker dette og løber langt foran cyklen i strakt galop tre til fire km.

Eller:

Tur til strand eller skov. Hun løber frit og leger som regel med andre hunde. sportræning, agilitytræning og ofte tager vi nye steder hen hvor hun skal gå gennem tuneller eller over broer eller på gittertrapper eller lignende - Alt kan bruges.

3. Vi træner lidt derhjemme. Zig Zag, bliv og den slags. eller Jodie får godbidder i en flaske eller under en flad tallerken.

4. Med ud at handle. Hun skal gå pænt i byen og ikke snakke med alle hun møder.

5. Af og til er hun med på besøg i løbet af dagen.

6. Kødben i haven

7. Meget af dagen leger Jodie og min 5-årige søn tagfat eller gemmeleg. (Min søn har desværre ikke fået børnehaveplads endnu).

8. Jodie 'bruges' meget i løbet af dagen. Lukker døre for os eller sig selv. Henter ting. hjælper med at putte vasketøj i tørretumbler etc.

 

Hvad gør I andre med jeres krævende hunde?

 

Og jeg behøver ikke høre at min hund er stresset, som det er sædvane på dette forum. Jodie er meget rolig af sind og er absolut ikke stresset. Lige nu går hun roligt rundt ude i haven og prøver at finde på noget at lave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...