Hop til indhold

Hvad er det så ?


Zaz-zaz
 Share

Recommended Posts

Jeg er kommet til at tænke på den - i hvert fald her på HF - meget brugte vending: "Man skal bare vide, hvad det er man har mellem hænderne". Hvad er det så nogle hundeejere har mellem hænderne som andre ikke har og hvorfor er det så vigtigt, at nogle er sig meget bevidst om dette og andre ikke behøves at tage det så nøje ? Og handler det om ejere af bestemte racer (hvilke ?) og hvorfor ?

 

Oplys mit sind. Hvad ligger der i vendingen "Man skal bare vide, hvad det er man har mellem hænderne ?"

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Årh *bider sig selv i læben for ikke at spamme eller på anden måde fordreje tråden over på noget under bæltestedet*

 

....

 

Nej - jeg kan ikke! Kommer igen når jeg kan svare sagligt!

 

Jeg siger bare: FY SKAM DIG ! Sikke tanker at få her i den søde juletid...eller dvs, det aner jeg jo naturligvis, da jeg ikke selv har nogle fy-tanker :engel::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi skal lidt opad igen, så mener jeg med det, at man skal vide hvad man "leger med" når man f.eks. vil trække en hund højt op i såkaldt drift.

 

Og ellers at man skal vide hvad der ligger i en hund af behov og muligheder for uhensigtsmæssig adfærd, hvis dens adfærdsbehov ikke honoreres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi skal lidt opad igen, så mener jeg med det, at man skal vide hvad man "leger med" når man f.eks. vil trække en hund højt op i såkaldt drift.

 

Og ellers at man skal vide hvad der ligger i en hund af behov og muligheder for uhensigtsmæssig adfærd, hvis dens adfærdsbehov ikke honoreres.

 

Ok, egentlig også lidt i den retning jeg havde forestillet mig i min hjerne...men så er det vel egentlig noget enhver hundeejer skal have med i sine betragtninger, når de omgås og aktiverer deres kræ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forbinder det lidt med kendskab, du skal kende din hund?

 

Ja, noget i den stil er også min tanke, men så er det, at det falder mig lidt svært at se, hvorfor det så tit understreges, at ejere af bestemte racer "skal vide, hvad de har mellem hænderne", men ikke betones på samme måde ved andre racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, noget i den stil er også min tanke, men så er det, at det falder mig lidt svært at se, hvorfor det så tit understreges, at ejere af bestemte racer "skal vide, hvad de har mellem hænderne", men ikke betones på samme måde ved andre racer.

 

Måske man så kunne tænke på hunde med et bestemt temperament (eller hvad nu lige deres egenskab kunne være?)

 

F eks en dobberman har jeg hørt at den skal have lige linier, det er sort/hvidt og ikke gråt osv osv ellers løber den af sporet.

(hvor vidt det er rigtigt ved jeg ikke)

 

 

Hvor imod måske en anden race kan tåle gråt uden at den løber af sporet?

 

 

Nu ved jeg godt at nogen mener at det er enten eller med hunde, men mine forældres hund har grå ting, noget den må for mig, som den ikke må for min mor. Tinge den ikke må for min far, må den gerne for min mor, og det er en fremragende dejlig kær hund :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, noget i den stil er også min tanke, men så er det, at det falder mig lidt svært at se, hvorfor det så tit understreges, at ejere af bestemte racer "skal vide, hvad de har mellem hænderne", men ikke betones på samme måde ved andre racer.

 

I sagens natur er der jo visse racer som kræver "udvidet" indsigt som basiskundskab. Det kan være af sikkerhedsmæssige årsager og/eller særlige egenskaber, "naturtalent" osv. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I sagens natur er der jo visse racer som kræver "udvidet" indsigt som basiskundskab. Det kan være af sikkerhedsmæssige årsager og/eller særlige egenskaber, "naturtalent" osv. :-)

 

Fordi de er mere temperamentsfulde end en Berner med nissehue ? Udtrykket dækker altså over, at det ikke er alle racer, der er legetøjshunde. Der findes kræ, hvor man ret bør betænke, at lunten er kortere end hos andre racer og derfor bør man vide "hvad man har mellem hænderne" ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi de er mere temperamentsfulde end en Berner med nissehue ?

 

Feks.. ja :-) Dermed ikke sagt at en berner ikke kræver omtanke..

 

Udtrykket dækker altså over, at det ikke er alle racer, der er legetøjshunde. Der findes kræ, hvor man ret bør betænke, at lunten er kortere end hos andre racer og derfor bør man vide "hvad man har mellem hænderne" ?

 

"lunteproblemet" er en klar faktor lissom "lighterproblemt" kan være det, hvis du forstår :-D

 

Med erkendelse og accept af hvad en race indeholder kombineret med den nødvendige omtanke, er man langt og man undgår ubehagelige overraskelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

i mine øjne handler det vel om den omtanke man bør have før man anskaffer sig en hvilken som helst hund... at man bør have i baghovedet hvad der ligger i hunden...

 

fx. min egen Karla. Hun har d/s gårdhund, labrador og cocker spaniel i generne... Derfor bør jeg være opmærksom på, at hun har et højt drive, et udpræget ønske om at arbejde og en høj intelligens der bør bruges og udfordres... Ligeledes skal jeg være opmærksom på, at hun kan have brug for at bære, at ønske at grave og evt. lyst til at jage....

 

Som hun er nu skinner gårdhunden mest igennem... jagtdrivet ligger mest i hendes trang til at grave, ruske ting og lave sådan nogle "begge mine forben rammer jorden med stor kraft når jeg mener der er noget under jorden her..."-hop :mrgreen:

 

Hun også et udpræget ønske om at få lov at bære ting... et ønske der også efterkommes, men som desværre af og til bliver mudret sammen med trangen til at "ruske byttet ihjel" :stupid: for det meste overlever posten dog :lol:

 

For at opsummere, så synes jeg det handler om alle hunde og alle hundeejere, at man tænker sig om og forstår hvad der ligger i den race man nu har valgt at få ind i hjemmet, så hundens behov, egenskaber (gode som dårlige) og evner udnyttes og tages hensyn til...

Link til indlæg
Del på andre sites

Feks.. ja :-) Dermed ikke sagt at en berner ikke kræver omtanke..

 

 

 

"lunteproblemet" er en klar faktor lissom "lighterproblemt" kan være det, hvis du forstår :-D

 

Med erkendelse og accept af hvad en race indeholder kombineret med den nødvendige omtanke, er man langt og man undgår ubehagelige overraskelser.

 

Nej, det tager bare længere tid, at nå Bernerens grænse. De siger, at det ikke er morsomt, hvis man finder den, men det er det jo nok ikke ligegyldigt hvilken hund, der bliver træt af en...

 

Men jeg tror jeg har fattet, hvad man mener med "hvad man har mellem hænderne". Racekendskab fremfor at Zaz går ud og køber f.eks. den her rotte for de er da så søøøøøde dem hun har mødt...

Link til indlæg
Del på andre sites

i mine øjne handler det vel om den omtanke man bør have før man anskaffer sig en hvilken som helst hund... at man bør have i baghovedet hvad der ligger i hunden...

 

fx. min egen Karla. Hun har d/s gårdhund, labrador og cocker spaniel i generne... Derfor bør jeg være opmærksom på, at hun har et højt drive, et udpræget ønske om at arbejde og en høj intelligens der bør bruges og udfordres... Ligeledes skal jeg være opmærksom på, at hun kan have brug for at bære, at ønske at grave og evt. lyst til at jage....

 

Som hun er nu skinner gårdhunden mest igennem... jagtdrivet ligger mest i hendes trang til at grave, ruske ting og lave sådan nogle "begge mine forben rammer jorden med stor kraft når jeg mener der er noget under jorden her..."-hop :mrgreen:

 

Hun også et udpræget ønske om at få lov at bære ting... et ønske der også efterkommes, men som desværre af og til bliver mudret sammen med trangen til at "ruske byttet ihjel" :stupid: for det meste overlever posten dog :lol:

 

For at opsummere, så synes jeg det handler om alle hunde og alle hundeejere, at man tænker sig om og forstår hvad der ligger i den race man nu har valgt at få ind i hjemmet, så hundens behov, egenskaber (gode som dårlige) og evner udnyttes og tages hensyn til...

 

...og om hvorvidt man overhovedet magter opgaven med lige netop dén hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, noget i den stil er også min tanke, men så er det, at det falder mig lidt svært at se, hvorfor det så tit understreges, at ejere af bestemte racer "skal vide, hvad de har mellem hænderne", men ikke betones på samme måde ved andre racer.

 

 

Kan det hænge sammen med den type træning mange ejere af bestemte racer dyrker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det hænge sammen med den type træning mange ejere af bestemte racer dyrker?

 

Mja, der er vel racer (og vi kan vel lige så godt nævne nogle af dem i flæng; rotter, schæfer osv), hvor hunden på en måde "hidses op" til at være på toppen til at udføre opgaven. Det er muligvis (?) at stresse hunden på et eller andet niveau og så skal man vel kende kræet godt nok til at kunne bruge stressen / driften til at få noget positivt ud af det uden dyret kammer over ? Eller hvad ? Men det er vel det samme til rigtig agillity (contra soft agillity)...altså at man arbejder med hundens stress / drift ? Ja, det må du da kunne fortælle noget om...hæ hæ, det er dig der er hunde-kender...forestiller jeg mig da...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

^Det er vel også, fordi nogle racer i højere grad end andre kan udgøre en fare for andre.

 

Men det er vel primært pga deres størrelse eller deres styrke ? Hvis vi ser bort fra de her såkaldte kamphunde, så flipper en hund som f.eks. en schæfer, en rotte eller en dobber vel ikke ud bare for fornøjelsens skyld, hvis det er en velfungerende hund og den bliver vel næppe mere motiveret for at gøre det pga den træning den modtager...vel næsten tvært imod. Hvis kræet er normalt i hovedet og gennem træning er mentalt mættet, så ville det vel ikke falde den ind som det første at udgøre en trussel mod folk og fæ...

 

Handler det ikke mere om, at man skal se på vovsen man agter at investere i / drømmer om at investere i og så afgøre med sig selv om man magter det, der skal til for at få en velfungerende hund ud af det...om man orker at tilbyde den det, det kræver...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er vel primært pga deres størrelse eller deres styrke ? Hvis vi ser bort fra de her såkaldte kamphunde, så flipper en hund som f.eks. en schæfer, en rotte eller en dobber vel ikke ud bare for fornøjelsens skyld, hvis det er en velfungerende hund og den bliver vel næppe mere motiveret for at gøre det pga den træning den modtager...vel næsten tvært imod. Hvis kræet er normalt i hovedet og gennem træning er mentalt mættet, så ville det vel ikke falde den ind som det første at udgøre en trussel mod folk og fæ...

 

Handler det ikke mere om, at man skal se på vovsen man agter at investere i / drømmer om at investere i og så afgøre med sig selv om man magter det, der skal til for at få en velfungerende hund ud af det...om man orker at tilbyde den det, det kræver...

 

Det er klart, at størrelsen har en betydning, men der er jo også racer, der f.eks. mere vagtsomme og mistænksomme over for fremmede f.eks. end andre. Så man kan sige, at det er farligere at forsømme nogle racer end andre. Men der er vist generelt enighed om herinde, at alle racer fortjener at blive behandlet efter deres behov :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er klart, at størrelsen har en betydning, men der er jo også racer, der f.eks. mere vagtsomme og mistænksomme over for fremmede f.eks. end andre. Så man kan sige, at det er farlgere at forsømme nogle racer end andre. Men der er vist generelt enighed om herinde, at alle racer fortjener at blive behandlet efter deres behov :5up:

 

Ahhh, på den måde. Ja, det kender vi i hvert fald alt til her i hytten. Fremmede er ok...bare de holder sig væk fra matriklen eller forlader den hurtigst muligt, hvis det ikke er nogle han godkender. Jo, der er selvfølgelig nogle særlige træk ved hver race, der skal tages med, når man vil have lige præcis den hund og nogle træk man skal arbejde mere med end andet for at få en ordenlig hund ud af kræet...og ja, sikkert også nogle træk, der kan udgøre en fare, hvis man ikke får arbejdet med det...den vej om havde jeg ikke lige set det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...